Meisje in de bus leest Volkskrant


Meisje leest Volkskrant in de bus! 

Dinsdag zat ik in de bus. Lijn 54 van Zeist naar Utrecht. Ik moest om 08.30 uur ergens zijn en het was 08.05 uur en ter hoogte van de Stadsschouwburg. Er stapten elke keer veel studenten in de dubbele bus, die vol was met forensen en studenten. Tegenover me ging een meisje zitten. Ze was ongeveer 21 schatte ik en ze had een lief voorkomen. Stoffen jas, leuke roze oorbellen met een pluisje en een klein rond mondje. Maar ze keek ook vastberaden. Ze had een tamelijk volwassen tas bij zich. Ze pakte wat. Dat bleek de Volkskrant! Ik was perplex en wilde haar complimenteren. Niet zozeer met de Volkskrant, want die krant was in de jaren ´80 en begin `90 behoorlijk fout door de spreekbuis (en meer) te zijn van het politiek correcte denken in die tijd. Veel ellende in de oude volkswijken, in scholen en op straat is daar aan te danken. Maar ze las een krant. En dat zie je niet veel meer, althans niet bij meisjes van begin 20. Vroeger, en dan bedoel ik begin jaren 80, was dat wel anders. Alles en iedereen dat HBO of academisch was, had een abonnement en in mijn diensttijd viel het me op dat ook de MBO ers aardig bij waren. Er wordt niet veel meer gelezen. Niet door jonge mannen en door jonge vrouwen nog minder. Athans in mijn omgeving merk ik daar weinig van. Dat kan niet zonder gevolgen blijven. In discussies met de jeugd blijkt nog maar weinig benul aanwezig van zaken als besef van historische achtergrond en de perceptie van de betekenis van algemeen belang. Enigszins onderbouwde meningen over echt relevante maatschappelijke issues hoor je zelden en lid van een vakbond is daardoor bijna niemand meer. Op deze manier ga je bijna denken dat Schopenhauer anno 2006 alsnog gelijk krijgt (wanneer we het toespitsen op vrouwen) in zijn analyse dat de vrouw vooral sterk is op de eerste meter daar waar de man in staat is wat verder te kijken dan zijn neus lang is. Is dat allemaal erg is dan de vraag. Ik vrees van wel. De jonge dames die geen krant lezen mogen stemmen en voeden kinderen op en begeven zich soms in het openbare leven wanneer ze een mening uiten over een boom die al dan niet gekapt moet worden, over een rotonde in de buurt, over een wipkip of over het al dan niet realiseren van woningbouw in een inbreilocatie. Domheid en onontwikkelheid zijn niet zo erg wanneer het subject ervan zich thuis ophoudt met een kop thee en een poes en een pan pruttelend rundvlees. Ik fantaseerde in de bus verder over het meisje. Ik zag in haar een rijpe vrouw van rond 45 jaar met bril en nog steeds vastberaden blik. Ik zag haar als Staatssecretaris van Binnenlandse zaken. Ze is geschikt bevonden en leest nog steeds de krant en de mensen die haar voordroegen zagen daarin een blijk van enige algemene ontwikkeling, een schaars goed anno 2028. Wil het meisje zich bij mij melden. Beloning is een fles wijn en een poging mijnerzijds haar politiek actief te krijgen. N.b Het bovenstaande is toegeschreven op jongedames. Voor jongemannen geldt grosso modo hetzelfde, maar ik het het gevoel dat dit in iets mindere mate voor hen geldt.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-02. Bookmark de permalink .

6 reacties op Meisje in de bus leest Volkskrant

  1. Sigrid zegt:

    Nou nou, wat een pessimistisch stuk. Het valt allemaal best wel mee hoor met dat lezen. Ik lees zelf al sinds de basisschool de Volkskrant. En dan heus niet alleen de strips. Ik ken vrij veel mensen van mijn leeftijd die een studentenabonnement hebben op een krant. Dat komt misschien ook wel door de studie die ik doe, maar toch. Overigens denk ik ook niet dat vrouwen minder lezen dan manner. Eerder meer. Vrouwen kopen tijdschriften en boeken, mannen doen dat véél minder. Dat is ook onderzocht en bewezen (de hele tijdschrift wereld is qua marketing gericht op vrouwen)
    Ik vind de uitspraak "de jonge vrouwen mogen stemmen en voeden kinderen op" wel heel erg ouderwets voor iemand van 48. Wordt eens wakker, je leeft in 2006. Ook mannen voeden kinderen op!!!
    Stap voortaan eens een keer in lijn 12 ipv lijn 54 en begeef je in de wereld van jonge, begaafde, sociaal-maatschappelijk bewuste en krantlezende jongeren. Er zal een wereld voor je open gaan! En je kunt weer rustig slapen.
    PS: Misschien ken ik dat meisje wel, een vriendin van mij woont op het Lucas Bolwerk en stapt altijd bij die halte in de bus.

  2. Sigrid zegt:

    En ohja, een spatie hier en daar in het artikel zou wel op zijn plaats zijn. Maakt het geheel wat leesbaarder!
    Weer wat geleerd vandaag…

  3. christinA IP213.84.211.137 zegt:

    Men ontloopt elkaar nooit. Klein land, Nederland.
    christinA

  4. Kumari zegt:

    ik vind het ook een stuk wat nogal negatief is geschreven. Door de komst van de gratis kranten in het OV hebben er nog nooit zoveel jongeren kranten gelezen!

  5. Paul zegt:

    "Niet door jonge mannen en door jonge vrouwen nog minder. Athans in mijn omgeving merk ik daar weinig van."
    Dit zegt dan alles over jouw omgeving. Sorry hoor, maar dit is volslagen stupide.

  6. rupsje zegt:

    Beste René,
    Ik ben zo blij dat ik je gevonden heb. Je bent één van de laatste exemplaren van een zeldzaam ras. Wil je figureren in mijn museum?
    Ik hoor graag van je.
    Met vriendelijke groeten,
    Rupsje

Geef een reactie

