Van Zeist naar Hellevoetsluis.


fotoVan Zeist naar Hellevoetsluis, verslag van een lange tocht.

 
Op een vrijdagmiddag in juli moest ik vanuit Zeist naar Hellevoetsluis. Een barre tocht van 3 uur met lijn 54 naar Utrecht. Dan de intercity naar Rotterdam, vervolgens de metro naar Spijkenisse-centrum en dan de bus naar Hellevoetsluis. Om toch een beetje leuk schoolreisjesgevoel te krijgen had ik blikjes fris en wat krantjes bij me. Op Utrecht centraal kocht ik wat spoorboekjes en las hoe snel je in Parijs, Frankfurt en Londen kon zijn. In de trein keek ik naar de medepassagiers. Zijn de Rotterdamgangers nu anders als de Den Haag of Amsterdamgangers? Natuurlijk verwachte ik Antillianen, een enkele macho stadsmarinier met snor en Joke Bruys-achtigen. Maar niets van dat al. Schuin tegenover zat een dame van rond de 40 afwisselend te slapen en sms-jes te lezen. Bij het lezen van de SMS-jes keek ze zo ontzettend leuk dat ik er bijna wat van zei, maar daarna viel ze weer in slaap. Ze zag dat ik naar haar keek. 

De metro naar Spijkenisse leidde langs dure appartementsgebouwen en mooie metrostations, maar vervolgens ook langs desolate buurten in de wijk Feyenoord, waar van de 100 winkels er wel 60 dichtgetimmerd waren. Ik probeerde daar bij een concert in de Kuip ooit met nog enkele duizenden een bord eten te krijgen. Het lukte maar enkelen. Er stapten mensen in, normale mensen leek het. Mensen uit Poortugaal, Rhoon en Spijkenisse die in Rotterdam gewerkt of gewinkeld hebben. Plots had ik een Joke Bruys-achtige naast me. Haar mobiel ging enkele keren af en ze zei alleen ja en nee en ik weet niet tegen wie. We kwamen langs Zuidplein, Ahoy en Slinge. Het was heet en mensen stapten in en uit. Rustig, gelaten door de warmte en verlangend naar een wijntje of een biertje in tuin of balkon, net als ik. Ik begon me al wat meer te identificeren met de reizigers in dit deel van de Rijnmond. 

In Spijkenisse-centrum was ik nooit geweest, daar moest ik weer overstappen. Het was een modern overstappunt en de bus stond klaar. Een kleine pijl wees naar een cultureel gebouw en er was een ziekenhuis. Verder alleen wegen en daarachter huizen en lage appartementen, maar niets dat wees op enige aardigheid. “Kunnen er aardige mensen wonen in niet aardige steden?” vroeg ik me weer eens af. Iemand die de keuze maakt in Spijkenisse te wonen, heeft die wel optimale vrijheid om die keuze te maken? “Vrijheid van” (-achtervolging en dwang) en “vrijheid tot” (-optimale keuzes kunnen maken). Dat zijn verschillen leerde de Duitse filosoof Erich Fromm. Ik werd nog milder. Een dag later las ik in de krant dat er niemand burgemeester wil worden in Spijkenisse. “Het moet toch juist mooi zijn om van een lelijk eendje iets moois te maken en de dankbaarheid van 75.000 mensen te voelen” dacht ik. De bus stopte in Hellevoetsluis bij winkelcentrum “Struytse hoek”. Ik kom daar een enkele keer per jaar en beschouwde dat altijd als een campy geuzendaad. Dat gevoel had ik nu niet meer.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-02. Bookmark de permalink .

5 reacties op Van Zeist naar Hellevoetsluis.

  1. Mark de Boer zegt:

    Ik ben als geboren Spijkenissenaar maar getogen Hellevoeter toch wel benieuwd wat je van Hellevoet vond. Spijkenisse heb je treffend beschreven, dat is door de huizenbouwers en ontwikkelaars in de jaren zeventig en tachtig in een gedrocht veranderd. En als je in Hellevoet niet verder bent gekomen dan de Struytse Hoek dan zal het beeld en gevoel daar niet veel anders zijn geweest.

  2. henk daalder zegt:

    Vaak ga je ergens wonen waar de huizen betaalbaar zijn. Of waar je als engige plek een betaalbaar huurhuis kunt vinden…

  3. rene scheffer zegt:

    @ En als je in Hellevoet niet verder bent gekomen dan de Struytse Hoek dan zal het beeld en gevoel daar niet veel anders zijn geweest (Mark de Boer).
    Mijn reactie.
    Toch wle wat verder soms.
    Er is in die polder rond Hellevoetsluis zo ontzettend veel ruimte dat veel ruimer had kunnen worden gebouwd. Het kleine centrum is heel aardig. Het waterfront langs de dijk is aardig maar kan nog beter. De oprit naar de A 15 bij Spijkenisse is een ramp. Belangrijke verbindingweg maar elke keer verzucht ik… ALBANIE. Alsof de Rdamse agglomeratie minder belangrijk is dan de Utrechtse en Adamse.

  4. henk daalder zegt:

    Hoe acceptabel is mijn http://www.guldenlijn.nl/windparken/mwiki/index.php/Oud_Beijerland?
    Jullie mogen mede eigenaar worden

Geef een reactie

