Mijn dochter Rozanne aan een Mammuttafel van IKEA


foto  
  
  
  
  
  
  
  
  

Rozanne is nu 19 maanden en ze moet aan een tafeltje; op de creche zien we haar om 17.15 u leuk op een stoeltje zitten met papier en dat moet thuis ook. Op internet gespeurd naar tafeltjes en stoeltjes, maar het is het allemaal net niet.
Dan maar naar IKEA want daar is Mammut spul en dat is van kunststof, niet duur en kan haast niet kapot. IKEA vindt ik meestal maar een half uur leuk. Een kwartier in het begin en een kwartier snel wat eten en dan wil ik er weer uit, want thuis zijn altijd leukere dingen te doen, al is het maar de krant of de VI lezen en wat op internet surfen. Maar de officiele route alleen al kost bij IKEA een half uur. Maar goed, het was in Amersfoort en een hele mooie en ruime IKEA. Alleen de route er naartpe was een horrorfahrt via wegen en fietspaden zonder belijning en verlichting door een wijk die in aanbouw was. Het ging allemaal net, maar hoe komt mijn oude tante hier nu met haar Fiat Panda? Het duurde allemaal wat langer, maar uiteindelijk hadden we het kunststof Mammuttafeltje met twee stoelen voor iets meer of minder dan 60 euro. Een kastje erbij! Ook van kunsstof zei Lucia en is gewoon aan elkaar te klikken en licht spul. 99 euro, maar een mooi kastje. Ik pakte het uit de rekken en het was zwaar. Degelijk spul dus.

Ik had al tegen Lucia gezegd dat ik thuis eerst een uur rust wilde na een lange werkweek en een dag die om 06.00 uur begon en bij terugkomst uit IKEA op 20.20 u stond. Het spul stond in de hal na een half uur werd L. toch al wat onrustig en ging allemaal dingen opruimen. Ik had nog net de documentaire op WDR 3 gezien over het leven van HEINO, wonderbaarlijk, hoe een bescheiden en verlegen jonge bakker-type boekhouder zich zo ontwikkelt en ook nog tegen de knappe Hannelore aanloopt. Tragisch was de episode dat zijn dochter uit een eerder huwelijk zelfmoord had gepleegd. Heino was op een cruise waar hij het bericht hoorde in front van de camera´s. De optredens gingen door. Door de tranen heen zong Heino zijn klassiekers, want wat moet je anders zei hij. Van de boot springen en de 1500 gasten teleurstellen….dat vond hij ook geen optie

Maar goed het was net na 21.00 u en mijn rust was door het gerommel van L. dus weg en dus maar het kunstofspul in elkaar gezet. Dat ging in een halfuurtje. Toen het ladenkastje of speelgoedkastje uitgepakt. Wat een schrik. Het was nu 21.30 uur. 20 verschillende soorten schroeven en bouten en spijkers. In totaal wel 150 stuks. Enkele tientallen losse planken en plakjes en losse rails voor de laden. Ik wist dat ik daar de komende drie uur mee bezig zou zijn. Ik wilde ook niets drinken of eten of nog wat leuks doen. Want het zou mij niet smaken en niets is nog leuk als je daarna 3 uur een IKEA kast in elkaar moet zetten. En dat op vrijdagavond met Medium, Jantje Smit, de eredivisiewedstrijd op Talpa en de Jupilercompetitie op SBS6 of Talpa. Normaal dut ik rond 23.30 u in op mijn stoel na twee glazen Sambuca. Maar nu. Drie uur lang in de ellende.
Waarom doet IKEA geen aanbod. Zoioets van: dit kastje kost 99 euro. Maar indien u 139 euro betaalt wordt het thuisbezorgd en in elkaar gezet door een ervaren werkstudent. Die 40 euro heb ik wel over voor het voorkomen van gesjouw en werken op de vrijdagavond. Het was 00.30 uur. Ik voelde mijn spieren en had dorst. Kastje op de plek gezet. L. tevreden en ik vond het kastje leuk en degelijk en nam nu eindelijk een biertje en een Sambuca erna. Ik was over mijn slaap en ging om 01.30 uur naar bed. L. vindt dat ik vaker andere dingen moet doen dan in de stoel zitten lezen en surfen en TV kijken. Klussen in huis bedoelt ze eigenlijk. Want met dat zitten dommel ik in slaap en met dit soort klusjes blijf ik wakker. Nu vind ik in huis niets leuker dan surfen, lezen en tv kijken en waarom zou ik bewust dingen moeten gaan doen die ik minder leuk vind. 

Lekker geslapen en gedroomd. Nota bene over de voetbalwedstrijd Verbroedering Geel tegen Diest, waar werd gespeeld op een zandterrein en waar de entree op 3 van de 4 tribunes gratis was en waar de eretribune bestond uit een bonte verzameling IKEA stoeltjes. Maar goed, de volgende morgen was R. al voor 07.00 uur wakker en L. had ochtenddienst. Ik op zondag. Ik kwam om 10.00 uur beneden en daar zat het kleine schaap op haar stoel aan de tafel en ze had de hele ladenkast al doorzocht op speelgoed. Ik ontroerd en blij voor haar. Niet voor niets gewerkt op vrijdagavond. Maar ik blijf erbij. Een IKEA kast in elkaar zetten is niet leuk, nooit leuk en zeker niet op vrijdagvond. Puh!

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-02. Bookmark de permalink .

Een reactie op Mijn dochter Rozanne aan een Mammuttafel van IKEA

  1. Zwollywood zegt:

    Een ‘pak van mijn hart-log’ Rene. Ik heb juist een lundiakast met 2 personen in elkaar gezet. 240 / 230 hoog. Heel veel planken, heel veel schroefjes…boven mijn macht werken, boren.
    Bij Lundia bestaat de faciliteit van het ‘in elkaar laten zetten door een vakman’. Dat te doen heb ik overwogen, maar zou in mijn geval 240 euro kosten en dat vond ik wel veel geld.
    Maar die faciliteit bestaat bij Lundia wel.
    OK ik ben bijna klaar met de rommel…als ik een foto vind zet ik er nu een log over!

Geef een reactie

