Op en neer naar Parijs


fotoWat wil je met je verjaardag werd me gevraagd door mijn vrouw.
Nou niets natuurlijk, want alles wat je als man te wensen hebt, heb ik. Een laptop, digitale TV, Canal plus sport, een abonnement op de VI, wat flessen whisky, een krant. Af en toe is er een gat in de sok of een onderbroek. Dan maar zoiets. Ongemerkt wordt je dus oud, want wie vraagt ziets nou. Dat waren vroeger van die oudere ouderwetse oompjes die een kanariepiet hadden en met vakantie een weekje naar Kufstein gingen.

Al jaren fantaseer ik van een reisje naar Parijs. Nu ben ik daar vaak zat geweest. Op doorreis of een paar dagen in een hotel. Al jaren lees ik Franse spoorboekjes en wordt dan helemaal lyrisch als ik lees hoe snel de treinen van Lille naar Parijs gaan of naar Bordeaux of Montpellier. Nu is er ook de Thalys die steeds sneller wordt.

Het lijkt me heerlijk om eerst de kleine naar de crèche te brengen en dan zogenaamd naar het werk en dan om 17.30 uur te melden dat het wat later wordt in verband met een spoedklus en vervolgens kom ik dan om 20.15 uur weer thuis. Maar waar heb je dan gegeten, zal mijn vrouw vragen. Nou, bij brasserie Nord in Parijs, zeg ik dan, een driegangen lunchmenu voor 24 euro. Doe niet zo raar jij met je vreemde fantasieën, op dat blog van de Volkskrant kun je dat spuien, maar ik trap er niet in. Nou ga dan maar eens naar de PC, zeg ik. Dan ziet ze een mail met bijlagen. En warempel daar heb ik mezelf zittend achter een bord gamba’s op de foto gezet en direct via een internetcafé en een kabeltje verzonden. Je bent gek!.

Niets stiekems dan maar, gewoon als kado vragen. Duur is het niet. Retourtje voor 65 euro en soms via marktplaats koop je waardebonnen voor iets meer dan de helft van de prijs. Verder de genoemde lunch en wat koffie onderweg. Ja maar dan kunnen we toch met zijn allen. Ja maar zeg ik, dat is heel wat anders. Dat moet je maanden van te voren plannen. Oppas voor de kleine, een hotel, werkafspraken etc. Maar het een sluit het ander niet uit zeg ik.

Ik zie mezelf al zitten, met koffie en de krant en later als die uit is de VI. Het golvende Picardische land, de pyramides van Lens, het vliegveld Charles de Gaulle en dan Gare du Nord. Zou ik moeten reserveren voor de brasserie? Misschien belt er iemand van het werk op mijn mobiel voor een lullige vraag. Even wachten, de ober vraagt wat zeg ik dan. Even wat wandelen nog en dan de Thalys van 16.05 uur terug en al lezend en dommelend weer terug. 

Nog 80 nachtjes slapen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-02. Bookmark de permalink .

5 reacties op Op en neer naar Parijs

  1. Maria-Dolores zegt:

    mooi verhaal… doet me denken aan vroeger, toen ik nog in Frankfurt a.M. woonde en soms met een touringcar naar Parijs ging, vrijdagnacht rijden, zaterdagochtend om zes uur in Parijs, zondagochtend weer thuis. helemaal kapot was je dan, maar het was wél heerlijk. geloof dat het toen 39 DM kostte…

  2. Klaverblad zegt:

    Welkom bij VKblog. Ik heb je bijdrage met interesse gelezen en ga je zeker volgen. Zag elders dat je nog niet veel begreep van RBA e.d. Is nauwelijks een tekort. Lekker schrijven wat je wil en denk aan de plaatjes en illustraties erbij, die toegevoegde waarde geven. Ik ben een beetje allergisch voor grote tekstblokken.Reactie is geredigeerd

  3. Rene Scheffer zegt:

    MDS…thanx
    Klaverblad…ook thanx; zal aan de plaatjes proberen tedenken als het niet te ingewikkeld is.

  4. Alexandra zegt:

    Twee weken geleden nog met de Thalys naar Parijs gespoord. Wel 1 nachtje gebleven. Tja, het heeft wel wat he. En na Brussel gaat het echt hard… In Nederland maakt het niet veel verschil met een Intercity, qua snelheid.

  5. Maria-Dolores zegt:

    o ja, en in de Thalys kun je bij de bar in de restauratiewagen al een kaartje voor de metro kopen. scheelt je minstens 20 minuten…

Geef een reactie

