Ik ben dus schrijver!


fotoVandaag aan het eind van de morgen had ik een korte afspraak met een dame en een heer in een horecagelegenheid in Zeist. Iets zakelijks maar niet van het werk. We zouden elkaar daar dus een half uurtje treffen. Door de telefoongesprekken had ik een bepaald beeld van de dame en ik deed dan ook geen enkele moeite om een exacte tafel dan wel een herkenningsteken af te spreken. De dame in kwestie zei wat lachend aan de telefoon: maar meneer Scheffer, hoe moet ik u herkennen. Draagt u soms een witte roos? Ik had weinig tijd en het was deze keer niet eens de bedoeling lollig te zijn. Ik zei….ach mevrouw zoekt u mijn naam maar op Google en dan verschijnt mijn hoofd wel, daaaaaaaag.

Ik was wat te laat en ze belde. Het was op 30 meter van mijn werk en ik stormde binnen. Tegen het eerste de beste stel met papieren op tafel riep ik, hebt u mij net gebeld? Neen dus. 20 meter verder, het is immers een grote zaak, sprong de dame van haar tafel omhoog, ze had me dus herkend. Ons zakelijke gesprek begon. Beleefdheden werden uitgewisseld en toen zei ze: maar meneer Scheffer, u bent schrijver! 

Ach relativeerde ik het, wat internet sites, waar ik recensies of columns schrijf, ik doe dat nu eenmaal graag. Maar stiekem was ik trots.

Nu had ik daar dus altijd van gedroomd, schrijver te zijn. Om het echt te willen worden ben ik te lui. In de ochtend uitslapen, een kop koffie en een krant. Even een uurtje naar boven en kijken hoe ver ik ook al weer was. De stad in voor een broodje en een tijdschrift. Lekker shabby gekleed, met stoppelbaard. Dan even 2 uur gedisciplineerd schrijven. Alles wat er daarna nog komt is meegenomen. Dan de telefoon, zaterdag een signeersessie van twee uur in Enschede. 150 euro en reiskosten, eerste klas OV. Ik beding nog een maaltijd na afloop. Ik verheug me er nu al op. Na het eten weer een uurtje naar boven en dan ga ik voetballen kijken, daarna nog een extra glas whisky, want morgen gaat er geen wekker. O ja en de talkshow kijken, waar ik over twee maanden moet zijn.

Een enkele keer wordt ik in Zeist over mijn stukjes aangeklampt door collega’s of in het winkelcentrum. Niet vaak, maar toch wel 15 keer per jaar. Meestal refereren ze dan aan het Zeister Magazine, http://www.zeistermagazine.nl, waar ik soms stukjes voor schrijf en dat goed wordt gelezen. Altijd met enige reserve. Zo van, zooo, ik zag dat je voor het ZM schrijft; `aardig stukje` komt er soms nog uit of `kan dat wel met je werk? Voor smulweb en Filmkeuze beperken de reacties zich tot collega´s. En mijn msnspace trekt vooral familie die de kiekjes van onze peuter wil zien. En daarnaast een heleboel googlaars met de meest vreemde zoekopdrachten die dan bij mijn space terecht komen, zie in is de statistieken. Het Volkskrantblog heeft nog niet toch herkenning geleid en de vraag is of ik dat moet willen. In Utrecht kan ik in de bus na mijn verhaal over de Volkskrantlezende meisjes wellicht pek en veren verwachten.

Deze week toen de ene tegen de andere collega zei `Scheffer schrijft voor de Volkskrant op internet zag ik` toen zei de ander `ach dat is een door de VK gefaciliteerd medium waar elke gek zijn stukje naar toe kan sturen`

Maar goed voor even schrijver dus. Laat ik het nog even koesteren.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-02. Bookmark de permalink .

4 reacties op Ik ben dus schrijver!

  1. christinA IP213.84.211.137 zegt:

    =Maar goed voor even schrijver dus. =
    Je blijft toch streeploos, tisnietanders.

  2. Maria-Dolores zegt:

    hihi,
    wel eens over emigreren gedacht? hier geloven ‘ze’ dat ik een beroemde fotograaf ben die ook stukjes schrijft voor een ‘serieuze’ buitenlandse krant. en als bijverdienste ook nog wat vertaalwerk doet. en aangezien ik vijf katten te eten geef, mòèt ik dus wel enorm succesvol zijn. het échte voordeel is wel dat iedereen nu echt heel aardig tegen me is…

  3. Alexandra zegt:

    Ach het strijversvak… de romantiek!

  4. Alexandra zegt:

    oeps schrijversvak ( het is al laat…)

Geef een reactie

