De jaren ' 70 deel 1.


fotoHet stuk van Peter Giesen over Joop den Uyl en de geschiedschrijving van Klaverblad brachtten me op het idee eens terug te duiken in de jaren `70. Persoonlijke ervaringen en gevoelens gekoppeld aan de muziek, politiek en overige gebeurtenissen. De jaren ´70 noem ik altijd MIJN tijd en Juliana is MIJN koningin. Waarom eigenlijk

In 1970 ging ik naar de brugklas van het Streeklyceum in Ede.
Elke dag 11 km fietsen vanaf Renkum. Ik had het daar redelijk naar de zin. Op de lagere school zat ik in een ietwat domme klas. Renkum was een fabrieksdorp en ik was al snel het slimste jongetje van de klas. Maar ook wat ADHDachtig. Snel afgeleid vooral en ik kon me nier erg lang op iets concentreren. Ik was echter ook lui en dat bleek ook in de brugklas. Matige cijfers, maar net genoeg voor het VWO. Ik kocht een abonnement voor het zwembad van Bennekom en uit school ging ik daar vaak heen. Tevoren kocht ik dan patat van de zilveren guldens die ik van mij oma had gekregen. Ik had twee of drie vriendjes op school en het meidengedoe vond ik niets. In het zwembad kom je om te zwemmen en niet voor de meiden. Op die manier sublimeerde ik mijn verlegenheid. Wat ik me nog goed kon herinneren was een warme zaterdagmiddag in augustus. Eerst zag ik tot mijn verassing de spits van Wageningen, Gerdo Hazelhekke daar zo maar met zijn vrouw in de zon liggen. De volgende dag zou het uit bij Cambuur 1-1 worden. Een half uur later stond ik in de rij voor een ijsje en een tamelijk knappe vrouw van eind 20 drong waarschijnlijk onbedoeld tegen mij aan. Ik voelde overal van alles natuurlijk. Op zondag ging ik mee naar de kerk, omdat mijn ouders dat wilden, maar ik was alleen bezig met de wijze waarop de FC Wageningen die middag de tegenstander tegemoet zou treden. Ik stelde me een uitslag voor en een stand op de ranglijst. Daarnaast probeerde ik dames met hoedjes af te weren die mij een Psalmboek voor de neus hielden als ik weer eens geen zin had mee te zingen.

Zonder teveel moeilijkheden ging ik naar de tweede klas. Dat was dus VWO. Het was een ingewikkeld jaar. Voor het eerst gedoe met meisjes. Ik was erg verlegen en had weinig zelfvertrouwen. Ik had een grote neus en dacht dat dat lelijk was. Veel klassefeestjes. De eerste popconcerten, zoals Focus in de Reehorst in Ede. Ook begon ik de politiek voorzichtig te volgen.
Op een feestje leek ene Thea uit Bennekom mij wel leuk te vinden en door mijn luiheid liet ik me dat aanleunen en vond haar ook leuk. Na een week of twee zag ze mij niet meer zitten. Eigenlijk is dat met vrouwen altijd zo geweest, ik moet er geen moeite voor hoeven te doen. Het vervlakte echter. Ik was in de klas soms vervelend. Ik kreeg stokslagen van de gymleraar. Ik had het verdiend, maar hoorde later dat de leraar er via een kerkeraadslid uit Bennekom streng over was aangesproken. Voor de kerst haalde ik achten en drieën. De drieën wist ik na de kerst tot achten te maken maar de achten werden drieën. Uiteindelijk mocht ik wel over maar dan naar de HAVO. Die zomer viel het kabinet Biesheuvel en dat vond ik prachtig want nu kwam er linkse politiek, meer gelijkheid enzo en daar was ik voor. Conservatief was slecht en oud en progressief was goed en jong, dacht ik. De lange zomers viste ik veel en ik ging naar het zwembad. Vaak ook alleen, Daar had ik geen moeite mee. Ik was een loner. Eigenlijk nu nog. Gezelschap en mensen heb ik wel nodig en ik geniet ook van gezelligheid maar niet altijd en ten koste van alles en het liefst heb ik het gestructureerd in clubjes, waar je na twee biertjes kunt zeggen `ik ga naar huis, doei` en op het werk. Mijn vrouw betrekt dit soort dingen op haar zelf, maar ik had het al op de kleuterschool. Op het Streeklyceum hadden we tijdens muziekles informatie over Pink Floyd. Op die manier raakte ik in de ban van de symfonische rock. Dat is tot op heden zo gebleven. Van Genesis en Yes via de Cure, Echo and the Bunnyman, The Mission, Mercury Rev, Coldplay, Radiohead en Brain Wilson. Daarnaast kwam in die tijd de glamrock op. Suzie Quatro was een lekker ding, Jerney Kaagman van Earth & Fire ook, maar vooral Slade, The Sweet en Gary Glitter zetten de toon. Ook Middle of the Road en Abba waren er maar dat was muziek voor mijn jongere zus net als Boney M. De middagen en avonden hadden voor mij een zelfde patroon. Van 16.00 tot 17.30 uur huiswerk. Dan eten en TV kijken en na 20.30 uur nog wat huiswerk. Maar dat was meer muziek luisteren met een boek op schoot. Het bloedbad tijden de Olympische Spelen maakte erg indruk. Op zondagavond lag in ik bed te zwijmelen met het programma van whats his name met van die gedichten. Ook was er een VPRO muziek programma met heerlijk alternatieve muziek. Wat erg indruk maakte was expecting to fly. De groep schiet me niet te binnen. 

Die drie HAVO was wel apart. Men had mij in een klas van Barnevelders gezet. Het was gezellig en er waren de nodige klassefeesten. Het kwam voor dat ik op een zaterdagavond als 15 jarige van Wekerom naar Renkum fietste. Ik was nog steeds verlegen. Er was een aardige meid die van de leraar op de donder kreeg omdat ze een liefdegedicht voor mij aan het schrijven was. Ik was te perplex en deed er uit verlegenheid niets mee. 1972 en 1973 was de tijd van de oliecrisis en Servet/Van Oekel. In de winter ging ik met zus en ouders naar familie in Zuid Afrika. De lange haren moesten geknipt anders kwam je het land niet in. Mijn neef had de beruchte Kerstshow van Van Oekel op een cassettebandje opgenomen, dat ik in januari wel 10 keer afluisterde. Pas in 1988 zag ik voor het eerst de beelden tijden een Wim T. Schippersdag in Het Hoogt in Utrecht. Sinds enkele weken heb ik het op DVD. Op school werd ik wel gewaardeerd maar was toch weer net iets anders als de anderen. Een enkele keer genoot ik van binnen. Dat gebeurde wanneer een andere leerling op de kop kreeg en tegen deze zei `doe toch eens normaal, net als de anderen`. Ik ben dus een van de normalen. Hij moest eens weten dacht ik dan. Ik ontsnapte ook graag. Dat deed ik al op de kleuterschool, lagere school en nu ook no. Tijdens Engelse les liet ik mijn tas uit het raam zakken en ik gleed uit het openstaande raam. Ik was ook een echte puber. Thuis zei ik niet veel en was ik vaak wat stuurs, maar nooit echt heel vervelend. Inmiddels was het eerste kabinet Den Uyl aangetreden. Mijn ouders vonden het niets. Ik vond het prachtig. Al die oude lullen als De Jongh en Biesheuvel waren passé. In november ging de halve klas naar Bruinisse in Zeeland. Het was daar zo nat dat de oogst dreigde te verrotten. Soldaten en scholieren kwamen te hulp. We dronken in de avond bier in een café en verstoorden een toneelavond in het gebouw van de NH kerk.

Door naar 4 HAVO. We hadden een leraar Scheikunde van 23 die aan het einde van de les om 12.15 uur alleen uit het Hooglied voorlas. Later kreeg hij iets met een lerares Engels van wel bijna 40. Ik vond dat nogal spannend. Verder was het gewoon een gezellig jaar met veel feestjes, voetbal, korfbal, vissen en zwemmen in de zomer en een enkel popconcert via de school. Wiskunde ging niet goed. Ik kreeg bijlessen. Ik was ook voor het eerst echt verliefd. Op een meisje in Wolfheze. Ellen v.d.H, ze had grote wat loenzende bruine ogen. Ik stuurde haar een kaart. Ze zat in een lagere klas. Ik zag haar soms alleen in een flits. Een half jaar later stuurde ze een kaart terug uit Londen. Ik belde haar in een telefooncel op. Ik sprak af dat ik voortaan via Wolfheze naar school zou rijden, langs het spoor. Het heeft enkele weken geduurd. We zouden naar de film, Keetje Tippel. Ze wilde een vriendin mee en ik moest een vriend meenemen. Wat ermee aan te vangen. In de bioscoop begon ik wat te voelen. Kennelijk werd dat niet op prijs gesteld. De prille verkering ging uit. De politiek was spannend in die tijd. Autoloze zondagen, verplichte helm, geleide loonpolitiek. Ik denk er vaak aan terug. Toen werd er geregeerd en was de maatschappij nog een beetje maakbaar. Er werd ook veel gedronken en vreemdgegaan. Pronk was berucht en Vredeling gooide met glazen. Ik las de krant en volgde het journaal en de actualiteitenrubrieken. Juliana vond ik een prima Koningin, erg gewoon en een beetje links. Een soort gezelige tante, die mooi wel haar handtekening zette onder allerlei nieuwe linkse wetgeving.

Het jaar daarop was weer 4 HAVO. Eigenlijk meer van hetzelfde. Ik ging deze keer wel over. De FC Wageningen degradeerde na een spannend jaar uit de Eredivisie. Verder geen gedoe met vriendinnen. Ik wentelde me in de prettige dagelijkse routine, zoals ik dat eigenlijk altijd gedaan heb en doe. Mijn ouders waren al met al redelijk tevreden, maar vonden het jammer dat ik was blijven zitten. Ik ging naar catechesatie voor hun plezier. Na een jaar liet ik dat voor gezien. Ze zeurden er niet over.

Was ik eigenlijk gelukkig? Ik heb het idee van wel. Ik creëerde een beetje mijn eigen omstandigheden en een eigen wereld met ruimte voor anderen. Op de schaal van geluk scoorde ik een 7.5, maar gelet op de omstandigheden, situatie thuis en het tijdsbeeld had het een 9 kunnen zijn. Ik heb er niet alles uitgehaald wat erin zat. Voor een groot deel door verlegenheid en luiheid.

Later: vanaf 1975.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-02. Bookmark de permalink .

3 reacties op De jaren ' 70 deel 1.

  1. coming soon zegt:

    Ik ging van het gym al puberend naar de HAVO.
    In 1970 deed ik eindexamen. In Wageningen.
    Daar waren we naar toe verhuisd omdat mijn vader ander werk had gekregen na een stevige aanvaring met oa van Agt. En Vredeling dronk uit glazen en gooide met een asbak, als ik me wel herinner. Een glazen asbak, dat wel.
    Ik ben benieuwd naar het vervolg.

  2. Klaverblad zegt:

    Je begrijpt dat ik deze blogs inhaleer.

  3. Rene Scheffer zegt:

    CS en KB
    Deel 2 komt maar eerst weer even een enkele korte bijdrage er tussen door.
    CS: ik mocht nie naar Wageningen, nogal openbaar he….er waren daar ook streakers begin jaren 70.

Geef een reactie

