Im Weissen Rossl – doe eens lekker gek.


foto
De Wolfgangsee, enkele tientallen kilometers van Salzburg. Daar ligt `Im Weissen Rossl`. Een Gasthof van de betere klasse. Begin dit jaar was de film `Im Weissen Rossl am Wolfgangsee` weer eens op de ARD om 15.00 uur. De film is van 1960 maar speelt in 1910. De gasten komen met de boot en het personeel wacht ze enthousiast op. Een musicalachtig geheel met een simpel verhaal. De hoofdkelner is verliefd op zijn bazin die als klant in het gasthof zit en doet van alles om dicht bij haar te komen. Uiteindelijk rest alleen ontslag omdat hij als professional niks met de gasten mag.

De Wolfgangsee is diep en blauw en de bergen eromheen zijn puntig en hoog.
In 1970 was ik er met mijn ouders. Slechts 10 jaar nadat de film is gemaakt en mijn vader vertelde over het bekende Gasthof en de film die toen zwart wit op de ARD was uitgezonden. We keken naar de waterskiërs en aten ijs. Ik was 12 en het lijkt de dag van gisteren maar is erg lang geleden, Want de mensen reden in Ford Taunussen en in Fiats 600.

Mijn dochter is nog geen 2. Voordat ze 12 is net als ik toen, duurt nog ruim 10 jaar. En dan dat stuk van 12 naar 48. Een eeuwigheid. Ze heeft nog een lange weg te gaan, denk ik dan met vallen en opstaan, onzekerheden, angsten, mislukkingen, successen en dromen… voordat ze een leeftijd bereikt zoals ik die nu heb en in staat is het leven met enige distantie te kunnen beschouwen. Deze overpeinzingen krijg ik snel bij dit soort Heimatfilms. De film? Blikkerig geluid, een jonge Peter Alexander als hoofdkelner en veel geschreeuw, maar prachtige beelden. Door zondagmiddagbezoek heb ik maar 15 minuten kunnen kijken en andere keren heb ik ook slechts fracties van de film gezien. Maar dat maakt bij dit soort juweeltjes eigenlijk niets uit.

Een mooi gebied overigens de Salzkammergut,  met prachtig blauwe meren, groene weiden en hoge bergen, verse forellen, onderschatte witte en rode wijnen op de menukaart, lekkere schnitzels, een gemoedelijke bevolking, niet te ver weg, op hooguit en halfuur van Salzburg en tamelijk goedkoop. Niet heel veel Nederlanders gaan hier naartoe. De bekende AVRO leden en Elsevierlezers vooral. Oostenrijk heeft een wat rechtsig en oubollige uitstraling. Niet helemaal terecht, maar daarover later meer. Ik zou al die dappere VK lezers en Bloggers toch eens willen vragen om eens gek te doen en het veilige Frankrijk met dat stoffige campinggedoe voor een keer te laten zitten. Ga  gewoon eens naar de Wolfgangsee en omgeving en neem een pension, gasthof of een huisje. Is dat `fout`? So what dan wel waarom dan, zou ik zeggen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-02. Bookmark de permalink .

2 reacties op Im Weissen Rossl – doe eens lekker gek.

  1. Alexandra zegt:

    Was toevallig met oud en nieuw in de winterse omgeving van Salzburg. Ben geen AVRO of Elsevier lid. Maar je moet soms wel je best doen om die daar te vermijden…

  2. Maria-Dolores zegt:

    in ieder geval bedankt voor de tip… op de een of andere manier trekt Oostenrijk mij nooit zo. misschien ook vanwege de taal, die ik toch nooit helemaal versta…

Geef een reactie

