Ik geslapen? Hoe kom je erbij!


foto
`Een ernstige en infame beschuldiging, onverwacht en op voorhand niet gefundeerd`.
Zo reageerde ik op de beschuldiging van mijn vrouw vanmiddag om 17.20 uur bij de crèche. Hoe durfde ze! Zo voelde het ook en door deze zware woorden uit te spreken zou ik toch ook weer niet tegen haar liegen. 

Wat was namelijk het geval.
Ik maak lange dagen. Van 07.00 tot 19.30 uur, waaronder 9 uur werk en de rest zorg- en huishoudelijke taken en daarnaast na die tijd een enkele keer een vergadering, een sociale verplichting of een huishoudelijk klusje. De slaap beperkt zich tot 6 a 7 uur per nacht. Kan net, maar soms heb ik behoefte aan een extra uurtje. Zeker met twee zware avonden in aantocht. Daarnaast heb ik vanaf mijn prille jeugd al een soort ontsnapdrang. Zo kan ik ook niet op een normale manier een vrije middag nemen of een vrije dag. Het moet voelen als stiekem ontsnappen. En zo regel ik dat dan ook. 

Gewoon voor de buitenwereld en ook voor mijn vrouw doen alsof ik werk. Wel de ATV kaart invullen natuurlijk. Nog even een vergadering en dan om 15.30 uur niet terug naar kantoor maar naar huis. Mijn directe collega´s weten het natuurlijk wel. Even langs de slager nog en dan thuis de hond eruit en om 16.00 uur naar bed. CV niet aan de gordijnen dicht laten en de post onaangeroerd. Om 17.10 uur met een heerlijk gevoel wakker worden. Wekkertijd gedeleted. Kleren aan, haren gekamd en tanden gepoetst. Voor een man is dat 3 minuten. Vervolgens met mijn braafste gezicht bij de ontmoeting voor de crèche (we vinden het leuk haar samen op te halen).

Het kan ook alleen op de dagen dat mijn vrouw werkt en de kleine naar de crèche is. Natuurlijk, als ze thuis zijn kan het ook. Maar dan is de tijd niet meer helemaal voor mij alleen of het moet bevochten worden. In een dergelijke situatie is er mij altijd wel even tijd voor de koffie en de krant gegund, maar dan moet er wat gedaan worden, al is het ogenschijnlijk niets. Of wordt al snel het voorstel gedaan om ergens naartoe te gaan. Wandelen, ook leuk voor de kleine. Winkelen, dat scheelt het weekend weer. Of toch even naar de vuilstort. Goede objectieve gronden om dat voorstel de grond in te boren zijn er vaak niet. Ook als er geen doedruk op me wordt opgelegd dan voel ik het gewoon en pak ik zelf wat op. Neen, dan die anderhalve uur zo door de week aan het eind van de middag. Niets hoeft. Alleen de hond wil een brokje en dat krijgt hij ook. Even 3 minuten teletekst en dan diepe slaap. Heerlijk.

Ik was dus met mijn brave en wakkere gezicht om 17.20 uur bij de crèche. Met dezelfde kleren als waar ik mee de deur ben uitgegaan. Nog twee minuten omgefietst voor een koude wangengezicht. Ze komt aanrijden. Na 2 seconden zegt ze al  `Hm, je hebt geslapen`. `Een ernstige en infame beschuldiging, onverwacht en op voorhand niet gefundeerd`, riep ik. Hoe kom je erbij. Maar mijn gezicht hield ik niet langer dan 10 seconden in de plooi. Andere moeders schrijden voorbij en besteedden geen aandacht aan ons gedoe. De kleine al helemaal niet. Mammaaaaaa Pappaaaaaaaa, kraait ze.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-02. Bookmark de permalink .

2 reacties op Ik geslapen? Hoe kom je erbij!

  1. Anna zegt:

    zo jalours op mannen die na drie minuten op een willekeurig tijdstip van de dag in slaap kunnen vallen
    de tijd om je weer te fatsoeneren is te kort
    vouwen in je gezicht ontplooien zich pas na een kwartier

  2. sjoukje zegt:

    Ik ben VOOR de siesta alhowel ik er niet zelf aan doe. In Spanje beweren ze dat 20 minuten al voldoende zijn om bij te tanken. Spanjaarden zijn veel relaxter je weet maar nooit hoe dat zo komt..

Geef een reactie

