Het wonder van Castel di Sangro – een boek.


fotoBijna mijn hele leven heb ik al een moeizame verhouding met boeken of beter gezegd met literatuur. Op de middelbare school maakte ik er een sport van om altijd net een boek meer te lezen dan het verplichte aantal. Leraren vonden dat zeer bijzonder, maar vergaten de bladzijden te tellen. Er zaten heel veel dunne boeken tussen. Vervolgens heb ik 30 jaar vooral, kranten, de VI en reisboeken gelezen en natuurlijk bijna alle Rode Michelingidsen. 

Zo heel af en toe koop of leen ik een boek wat op literatuur lijkt, de boeken van Brusselmans bijvoorbeeld. De afgelopen week kocht ik in de bibliotheek in het gemeentehuis van Doorn, waar ik een vergadering had, een afgeschreven boek. Het was De Hydrograaf van Allard Schröder, voor slechts 50 cent. De bibliotheek was dicht maar de dame van de VVV pakte mijn muntstuk graag aan en zou het in de middag doorgeven. Ik wist dat dit boek enkele jaren geleden de winnaar van de AKO literatuurprijs was. Ik heb in ieder geval al de eerste bladzijde gelezen en dat maakte indruk. Een passage:  

 `In het leven van Franz von Karsch-Kurwitz is ogenschijnlijk weinig voorgevallen dat nu, 56 jaar na zijn dood, misschien nog de moeite van het vermelden waard zou zijn. Zo gaat het met veel levens, de hartstocht waarmee ze geleefd zijn is meestal aan de wereld voorbijgegaan, hun klaroenschoten zijn nergens vernomen, waardoor er naderhand stilzwijgend wordt aangenomen dat die er dan ook wel nooit zouden zijn geweest. Het nageslacht rest dan nog weinig. De kaart van het Bevolkingsregister, die opvalt door het mooie handschrift van de ambtenaar, en wat persoonlijke bezittingen van de overledenen -al hebben ze met de dood van de eigenaar de betekenis verloren die ze eens voor hem hebben gehad.` 

Ik heb er zin in en eindelijk weer eens echt literatuur.

Heb liefst zoek ik echter een symbiose van de dingen waar ik van houd en literatuur. Zoals de boeken van Rik Zaal en Cees Noteboom over Spanje en dat van Paul Theroux over de Middellandse Zee. De mooiste symbiose van twee zaken waar ik voor warm loop, te weten voetbal en Italië en literatuur is het boek HET WONDER VAN CASTEL DI SANGRO, dat in 1999 is geschreven door de Amerikaanse auteur Joe McGinnis. Deze Amerikaan raakte een beetje in de ban van het voetbal tijdens de WK van 1994. Enkele jaren later was hij met zijn vrouw op vakantie in Zwitserland en zag dat hij een wedstrijd van het nabijgelegen AC Milan kon bezoeken. Via wat contacten via onder andere de Amerikaanse voetballer Alexi Lalas van de toenmalige serie A club Padova kwam hij in contact met de leiding van de Italiaanse voetbalclub Castel di Sangro dat net naar de serie B was gepromoveerd. Zijn plan was om een jaar van nabij alles rond deze club te volgen. Dit leidde tot een prachtig verslag van het jaar 19967/1997 in de serie B. Zeer uitzonderlijk voor een plaats van 5000 inwoners.

In die tijd was ik zelf ook vaak in Italië en zag in de Gazetta della Sport fotovaak de naam van Castel di Sangro. Ik kon de plaats net als die van Chievo (bleek buitenwijk van Verona) echter nooit vinden op de landkaart en internet had ik nog niet. De plaats blijkt in een onherbergzaam deel van de Abruzzen te liggen. De beschrijving van het seizoen geeft een prachtige inkijk in de cultuur van Italie. De mooie dingen (eten, levenslust) maar ook de donkere kanten (omkoping, paternalisme, schijnheiligheid). Verder speelt er van alles. Cocaïnesmokkel, spookspelers, sexorgies en natuurlijk voetbal. Van dichtbij beschrijft hij een geval van omkoping tijdens de uitwedstrijd tegen Bari. Ook de uitwedstrijd tegen Genoa is om nooit te vergeten, net als de thuiswedstrijden tegen Torino, Pescara en Genoa. Allemaal alsof je er zelf bij bent!

Gaat dat boek zo snel mogelijk lezen! Door mij op de kop getikt voor 4,95 euro (normaal rond de 19 euro). ISBN 90 5847 115 2.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-02. Bookmark de permalink .

8 reacties op Het wonder van Castel di Sangro – een boek.

  1. marsjan zegt:

    Heerlijk toch van die literaire koopjes. Nog leuker om te lezen. Maar welke ga je nu eerst lezen? Ik heb ze in iedergeval opgeschreven. Bedankt.

  2. Klaverblad zegt:

    Het cursief ga ik kopiëren en bij mijn autobiografische voorwoord plakken.

  3. Alexandra zegt:

    Klinkt, ondankt het voetbal, wel interessant! Maar ja ik lees ook van alles….als het maar goed is!;-)

  4. niko zegt:

    Ik sluit me aan bij Alexandra, ik zou bijna het boek gaan kopen!

  5. coming soon zegt:

    Een boek beleven en lezen over de beleving.
    Dat maakt het mooi rond.

  6. lidy zegt:

    Meneer volgens mij staat u graag met uw neus vooraan. U zou met voetbal beslist nooit in de achterhoede vertoeven. U wilt immer een voorsprong op uw concurrenten en u gaat graag op reis, altijd op zoek naar groen en mals gras achter de horizon. Jaha u bent een reislustig tiepje. Maar als u uit eten gaat bent u de laatste die kiest. En daar komt het spreekwoord vandaan: De eersten zullen de laatsten zijn. Het is dus echt allemaal niet zo erg als Willem Frederik Hermans het voorstelt en heel simpel te verklaren. Rene ik heb uw bijdrage weer met genoegen gelezen!…

  7. Thomas Rus zegt:

    Toevallig ben ik op deze post van bijna een jaar geleden terecht gekomen. Van dit stukje Italiaanse sportgeschiedenis had ik nog nooit gehoord, maar Castel di Sangro ken ik wel. Mijn schoonvader komt uit die buurt. Ik ga meteen op zoek naar het boek. Bedankt voor de tip.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Thomas.
    Ik kan het boek wel toesturen. Ik bewaar eigenlijk zelden boeken (behalve reisgdisen), lees ze altijd maar 1 keer en de kasten zitten vol. Dus wanneer je je adres mailt gaat het op de bus.

Geef een reactie

