Albert Heijn – Een dagelijkse plicht of een lucide droom?


foto 
Albert Heijn, een noodzakelijk kwaad, het geploeter tussen de kwebbelende dames, die met hun wagens de hangen blokkeren en de onhandige vakkenvullers en lange rijen. Niet leuk doorgaans. Toch kan het anders en dat heb ik zelf gemerkt, maar je moet er wel wat voor doen. Niet op de minuut de tijd plannen en niet te moe zijn is het devies. Ik maak hele avonturen mee in onze Albert Heijn in een buitenwijk van Zeist. Soms wekt het de associatie op van de gang naar bed, wat zal ik in mijn dromen nu weer gaan beleven…

Veel ellende vroeger
Anderhalf jaar geleden was het heel vaak ellende. Te weinig personeel en een onmachtige bedrijfsleiding, Soms was het zo dat je door de week om 17.20 uur, spitsuur dus, met tien man in een rij stond. Slechts drie van de acht kassa’s open. Ik hield er dan van om een scène te maken. Tegen de inwendig morrende mensen zei ik Mevrouw maakt u zich geen zorgen. De extra kassa’s gaan dinsdagmorgen om een uur of 09.30 wel open, want dan is het pas echt druk. Wazige en onbegrijpende blikken waren het gevolg. Tegen een mij bekende afdelingsassistent zei ik vanuit de rij….Proficiat met jullie eerste openstelling na 17.00 uur. Is even wennen zeker deze onverwachte toeloop. Hij was niet echt blij. Dan ga ik vervolgens mijn vrouw bellen. Ze neemt op. Albanië schreeuw ik door de telefoon. Het is weer eens Albanië, wat een ellende, maar de meisjes achter de kassa kunnen er ook niets aan doen. Zet het gas maar zachter, duurt nog wel een kwartier. Instemmend gekreun vanuit de rij was mijn deel.

De lege rijscène
Wat echter het meeste indruk maakte is de lege rijscène. Hoe gaat dat. Er zijn drie lange rijen en veel onbezette kassa’s. Ik ga dan met de wagen bij een lege kassa staan. Steevast zijn er dan een of twee mensen die achter me gaan staan en denken dat de kassa opengaat. Het is op eigen risico zeg ik dan,. Andere AH kassadames roepen me toe Die kassa gaat echt niet open hoor! De mensen achter me vertrekken en een nieuwe sluit aan. Veel vragende blikken. Ach zeg ik tegen de anderen in de rij. Dit is het enige wat helpt, tumult in de rijen, daar worden ze zenuwachtig van. Ze zien dan dat er wat aan de hand is, want er IS wat aan de hand als er tien man in de rij staan, vind u niet?. En ja hoor, binnen twee minuten drentelt de bedrijfsleider zenuwachtig rond en wordt de kassa bezet. Tip voor degenen die dit na willen doen: wel altijd vriendelijk blijven tegen de kassameisjes die wel een kassa bezet houden.

De slagersworst is op! foto
Tegenwoordig is het wat beter geregeld en wordt het ook wel eens leuk.
Zo had ik twee weken geleden een pak zuurkool reeds gepakt. Mijn vrouw lust dat niet en at met mijn dochter wat anders. Ik zag het helemaal voor me, wat rozijnen en witte wijn erdoor en een slagersrookworst die ze bij AH ook verkopen in de winter. Het probleem van die slagersworsten is dat je nooit weet waar ze liggen. Ik word daar zenuwachtig van en op de meest logische plek lagen ze niet. Ik zag twee seniormedewerksters met elkaar in discussie.
Ik er op af en acteerde al pruilend en met puilende ogen een trillende worstjunk. Mevrouw zeg alstublieft niet dat de worsten op zijn. Ze liggen steeds op een andere plaats en nu zie ik ze niet en ik heb me zoooooooo verheugd op echte slagersworst bij de zuurkool, want mijn vrouw eet wat anders en die lust het niet en ik heb het zooo lang niet gehad. Ze gaat er helemaal in mee. Meneer we gaan kijken maar ik vrees het ergste. Ja die worsten, raar met die worsten. Vreemde bevoorrading. Ik dacht eerst dat het bedrijf failliet was maar de bevoorrading is alleen op zaterdag, vreemd bedrijf meneer!. Ik reageer nog zenuwachtiger. Ow mevrouw u gaat toch niet zeggen dat ze er niet zijn. Ze antwoordt nou in iedere geval niet bij de vleeswaren want daar sta k en hier, neen ook niet ! Maar pakt u deze een verse unoxworst, moet ook eerst gekookt worden.

De snelle kassadame
Even later bij de kassa. Zowaar twee lege kassa´s en ik ren er naartoe. Daar zit een altijd vriendelijke jongedame van waarschijnlijk Turkse afkomst te wachten. Die andere dame, die van de worst, roept zie je nu wel, je bent zo populair de mensen komen naar jou. Ik zeg Ja, een beetje is dat wel zo en ze is ook altijd zo lekker snel! Ze beaamt het lachend. Maar zeg ik mijn favorietje is er niet, die is zo ontzettend snel maar ik ben er ook wat bang voor. Ze is erg jong maar kijkt zo streng. Ik zeg weleens `wat ben je lekker snel` en zonder lach gaat ze gewoon door en raak ik zo zenuwachtig dat ik dingen vergeet en dat kijkt ze nog bozer. De dames lachen met een blik van herkenning. Die kennen we, ze zit boven, zegt de worstdame en vervolgens hoofdschuddend. Ze staat bekend als de snelste, maar ja als de klanten bang van haar zijn. Dat is dan ook weer niet goed. Neen inderdaad zeg ik, half lachend maar wat bangig kijkend.

De Bonus en 35 % spanning
Ook zonder deze scènes is het spannend zat. Wat is er in de 35 %, want dat kies ik graag. Soms ook iets te donker gebakken makronen, waarvan ze bang zijn dat ze niet verkocht worden. Nou, ik lust ze wel. Van te voren weet ik niet wat het gaat worden, maar lekker combineren tussen Bonus en 35 % levert soms leuke gerechten op. Ook de maandag is leuk spannend, zeker als je de folder nog niet hebt gelezen. Wellicht 840 gram mager rundvlees van Greenfields van 9,95 euro voor 5,87 euro. Dat wordt dan twee dagen Rendang juich ik van binnen. Of Norton Chardonnay, 3 halen 2 betalen. Inladen vrijdag als ik de auto heb.

Er is veel te beleven, zoals het stiekem pakken van 4,5 of 6 stukjes kaas en dan bij de zesde je quasi laten betrappen alsof het de tweede is, maar daarover wellicht later meer.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-02. Bookmark de permalink .

5 reacties op Albert Heijn – Een dagelijkse plicht of een lucide droom?

  1. Frans Muthert zegt:

    Rene, effe eerlijk: weet jij waar het zout staat? Dát is pas een probleem!

  2. Rene Scheffer zegt:

    Volgens mij bij de specerijen, maar kan ook bij de suiker zijn. In beide gevallen smaakversterkers. Zout, een waardevol natuurprodukt, waarvan ik niet snap dat het nog steeds zo ontzettend goedkoop is.

  3. Alexandra zegt:

    Goede tip: de lege rijscene… En weer de makronen he!

  4. Sandra zegt:

    Ik heb smakelijk gelachen om je stukje. Wat is dat toch altijd een belevenis die supermarktbezoekjes. Gewoon, het observeren wat er gebeurt, de interactie tussen mensen, de ongeschreven regels, de fatsoenlijk verborgen verveelde irritatie van de kassameisjes, prachtig. Meesterlijk hoe je de zaak op weet te naaien door stoïcijns aan een lege kassa te gaan staan. Grappig, ik moet er erg om lachen, dat is lef, je doorbreekt de sociale code dat je gewoon gedwee moet afwachten in de supermarkt ..
    Heb zelf ook ooit een scéne geschopt in de supermarkt (overigens niet Albert Heyn) omdat de kassaheer tevens bedrijfleider prompt bij mijn afrekenbeurt het bordje ‘deze kassa gaat sluiten’ voor mijn neus neerplofte en aanstalten maakte om weg te lopen, mij in opperste verbazing met een volle kar achterlatend.
    Dat heeft ‘ie geweten .. en de rest van de in rijken dik staande supermarktklanten ook. De bedrijfsleider in kwestie had namelijk pech dat ik net middenin een goed aanslaande assertiviteitscursus zat. De discussie tussen hem en mij kun je uittekenen, dat is op zich niet zo interessant. Wat veel boeiender was hoe de rest van de supermarktklanten uit pure gêne de vloertegeltjes bestudeerden.
    Overigens zegt hij me tot op de dag van vandaag keurig netjes vriendelijk gedag.

  5. Zwollywood zegt:

    Ik laat mijn vriend meestal de boodschappen doen…lekker gemakkelijk.

Geef een reactie

