Castellon de la Plana – een droom


fotoDromen
Soms heb ik van die dromen. Dromen van steden waar ik nog eens naartoe moet. Castellon de la Plana is een voorbeeld daarvan, net al Odessa, Bilbao, Atlantic city, Gijon en Otranto. Er zijn gelukkig genoeg andere droomplaatsen die ik al wel heb bezocht zoals Pueblo de Sanabria, Genua, Soave, Trabzon, Marseille, Laon, Split, Turijn en Hamburg. Dus echt zielig voel ik me niet.

Vanuit de Talgo
Ik kwam langs Castellon met de trein. Een mooie Talgo van Valencia naar Barcelona. Het was maart en omstreeks 1998, 15 graden. De zon scheen en in Barcelona was er die avond een wedstrijd tegen Bayern Munchen. Castellon zei de luidspreker, de la plana, van de vlakte dus. Een onogelijk iets, althans vanuit de trein. Moderne bebouwing in rechte lijnen. Hier wonen wel 200.00 mensen, las ik ondertussen in een reisgids. Aan Castellon waren maar een paar woorden besteed. De hoofdstad van de gelijknamige regio die bekend staat door de sinaasappels, dat was het dan wel. O ja, en op enkele kilometers ligt de haven El Grau en een strand. <a href=’http://www.zeistermagazine.nl’>Zeister Magazine</a>

Een grote stad
Maar bedacht ik me in een zo grote stad zouden toch wel tientallen tapasbars zijn en honderden restaurants en veel terrassen, telefooncellen, postkantoren, sporthallen, parkjes met lunchende kantoordames en slapende kantoormannen, bioscopen, kraampjes en ijsstalletjes. Kortom van die dingen die het leven in een stad aangenaam maken. En is dat dan niet genoeg voor de toerist? Voor die van mijn soort eigenlijk wel. Dat ene bijzondere monument, dat een stad onderscheidt van andere, daar koop ik dan wel een keer een boek van. En de Castellonezen zullen toch ook wel hun eigen streekgerechten hebben zoals Conejo Castello of Perdiz con vino blanca a la mode Castello. Ik zag mezelf al zitten in een restaurant, waar ik Duero wijn wil bestellen met Conejo con ajo (konijn met knoflook). Ik voel mijn angst al voor de boze ober zegt dat ik de wijn uit de streek moet nemen en een gerecht uit de streek en als toetje pudim con Laranja.   CastellonLink aanleggen

De mensen uit Castellon,
De mensen leven naar dingen toe zoals de tweewekelijkse thuiswedstrijd van Vila Real. Vila Real een stadje van 20.000 inwoners op 7 kolometer afstand. De geelblauwe kleuren van deze trots uit de regio Castellon, waar de Argentijnse dribbelkoning Riquelme speelt en waar de Nederlander Kromkamp 2 jaar geleden wegkwijnde van heimwee. De trein reed verder, richting Tarragona. Castellon de la Plana glijdt weg. Hoe zou het zijn om in Castellon te overwinteren. Misschien is dit wel leuker dan in Benidorm. Een strandvacantie, zou ook apart zijn. Een hotelletje in de stad en dagelijks voor een paar euro met de taxi naar het strand waar heerlijke vis wordt gebakken en waar geen risico is op tourist traps, want toeristen zijn er niet. Wat zou ik bestellen? Boqueronnes met een mooi glas witte wijn en wat brood en een pudin flan toe. 

Wat doen die verder, de Castellonezen? Ze werken, eten en drinken en gaan een keer per jaar met de trein naar Madrid, Valencia of Barcelona, althans dat zou ik doen. Verder hebben ze een baan op kantoor, bij een bank, zijn ze politieagent, consultant, loodgieter of onderwijzer. In het weekend gaan ze naar hun ouders en op zondagmiddag gaan ze naar het strand. Veel sinaasappelsap en mandarijnenlikeur zullen ze drinken, want sinaasappels en madarijnen groeien er veel.

Al jaren denk ik op mijn werk en thuis tijdens de verloren momenten aan Castellon. Op zijn minst 10 keer per jaar en elke keer dat het gebeurt, denk ik bij mezelf: ´Ik zal vanavond even op Google kijken wat ik er allemaal over kan lezen´ . Nooit komt het ervan. Pas schoot Castellon weer eens door mijn hoofd. Ik dacht echter niet aan Google maar aan dit Volkskrantblog, waar ik mijn droombeeld weg kan schrijven. Het staat er nu. Maar ik ben bang dat mijn hoofd het nu kwijt is.   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-03. Bookmark de permalink .

2 reacties op Castellon de la Plana – een droom

  1. Alexandra zegt:

    wel vasthouden hoor, die mooie droombeelden!

  2. Maria-Dolores zegt:

    grappig, ik zag ineens dat ik Castellon gemist had. intrigerend… ik droom ook wel eens van ‘ergens uitstappen en dan gaan kijken’. soms doe ik het ook wel, maar het valt bijna altijd tegen. vooral als ik er al héél veel over gefantaseerd had… vind het wél een mooi verhaal

Geef een reactie

