Slechte mannen, foute exen.


fotoIk lees er veel over in de vele Flairachtige bladen en soms ook in dit VK blog.
Nooit voel ik me persoonlijk aangesproken, want ik voel me geen foute man en ben ook nooit zo genoemd. Ook ben ik geen ex en dus ook geen foute. Ik ben dus niet persoonlijk betrokken bij het onderwerp. Het raakt niet mij Toch steekt het me. Mannelijke solidariteit? Heb ik niet eens zoveel. Ik heb de neiging juist om mee te gaan in het zelfbeklag van de verlaten vrouwen of van de vrouwen die de man eindelijk buiten zetten of van de weeromstuit de latent lesbische gevoelens gaan koesteren. Mij bekruipt steeds vaker het gevoel dat mijn gevoel voor de dames wat overtrokken is. Is het niet gewoon een evolutionaire reflex, die het maakt dat ik onbewust ontvankelijk raak voor deze verlaten sirenen?

En hij? Hij liep weer te pronken met die slettebak van hem en nog wel in het winkelcentrum, waar ik woon, what a shame. Ik laat hen dokken! 
Wat een goorlap met midlifecrisis ben je geneigd te denken. 
Maar er zal toch ook een andere kant van het verhaal zijn. Die aardige muziekleraar op het schoolfeest, waar madam vorig jaar voor was gevallen, na drie glazen wijn. OK, het was eenmalig en zou niet meer gebeuren, maar de hele school sprak erover.

Hij zat altijd bij de voetbalclub en zijn werk was alles. 
Typisch een dombo, schatte ik dan een dergelijke man in.
Ja dank je de koekkoek. Drie tegen een dat de dame in kwestie internetverslaafd is, geheel in den Heere is of een of ander esotherisch iets verheerlijkt. Een terechte vlucht wordt het dan.

Met hem was niet meer te praten, hij sloot zich op. Was er alleen voor de kinderen als hij even alleen was met ze op woensdagmiddag
Wat een lul denk je dan.
Steeds meer ga ik het anders invullen. Natuurlijk sloot hij zich op, zij was een controlfreak. Hij wilde geen ruzie en op woensdagmiddag kon hij vrij van controle eindelijk de echte de papa spelen.

Eindelijk een lieve man waar ik tegen kan praten, iemand die me begrijpt.
Dat heeft ze verdiend, eindelijk, is mijn primaire reactie. 
Maar even later denk je, nou degene die haar begrijpt komt nog wel van een koude kermis thuis, want zij vraagt continue begrip van alles en iedereen en daar blijft het bij. Uitgezogen zal die lieve man na 2 jaar zichzelf dumpen of gedumpt worden.

Wat is dat toch dat mannen de foute zijn, degenen in een kinderlijke midlife crisis, de lul, de sukkel, de haan, dombo of de viespeuk.
En wat maakt het dat vrouwen zich neerzetten en worden gezien als de zielige, de onbegrepene, de behoeftige, die niet is bevredigd in haar terechte gevoelens?

Wie het weet mag het zeggen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-03. Bookmark de permalink .

28 reacties op Slechte mannen, foute exen.

  1. jacob hesseling zegt:

    je hebt ook sloeries, graftakken etc. , dat troost mij als man dan weer.

  2. man met sombrero zegt:

    Ja, ik ben ook altijd zeer terughoudend bij dit soort blogs. Anderzijds: alles wat IK vertel is ook maar EEN kant, en ik zou het niet prettig vinden als dingen die mij, terecht, hoog zitten, zouden worden geneutraliseerd met een ‘jaja…’Al snel gaat het me er dan om of het scherp/humoritisch/etc. geschreven is en dan neem ik ‘de waarheid" (if any) er te koop bij. Wat altijd me is bijgebelevn van pakkum 30 jaar geleden: een partner zoekende man die vertelt dat de mannen van haar leeftijd die ze tegenkomt, nou niet bepaald de prettigste zijn, immers alleen overgebleven of gescheiden. "Net als zijzelf," denk ik dan voor haar, want in haar eigen hoofd komt het niet op..

  3. Rene Scheffer zegt:

    Vergis je niet in sloeries, die leggen de Nrc op tafel en graftakken doen op de juiste momenten heel even vrolijk….
    Maar, het verhaal heeft inderdaad altijd twee kanten.

  4. mary franssen zegt:

    Nu kreeg ik de indruk dat het niet aan de man lag maar aan ""de sloerie".
    Toch denk ik dat men moet aanvaarden als de "koek op is". Niets is zo geestdodend als een verplichte relatie als er geen liefde/hartstocht/aantrekkingskracht (meer) is.
    Hoewel ik de dame in kwestie wel mag denk ik, vind ik het niet van goede smaak getuigen om zo het priveleven van een ex-partner te etaleren op deze wijze, en dat bij herhaling. Ik denk dat ik mij zou schamen mij zo te laten gaan. Verder vind ik emotionele chantage met de kinderen altijd storend omdat het meestal gaat om de moeders belangen.Reactie is geredigeerd

  5. Jaap van Nieveld Goudriaen zegt:

    Met twee aanbevelingen. Ik wou dat ik er twintig had mogen geven. :-))

  6. Ien Smits zegt:

    Je hebt helemaal gelijk! Maar ik vind het zo vermoeiend om elke keer onder "anti-mannen"-stukjes te schrijven: er zijn ook heel veel foute vrouwen. Want dat staat natuurlijk buiten kijf, alleen heb ik het er in dat specifieke stuk even niet over. Maar je hebt helemaal gelijk, vrouwen die het nog niet helemaal begrijpen duiken in de slachtofferrol. En dat is onterecht en dient geen enkel doel.

  7. Morgaine zegt:

    Hmm, dit onderwerp is als een olievlek,ook ik ben het gezeur zat.
    Aanbevolen!

  8. Alexandra zegt:

    Goed zo Rene!

  9. asdale zegt:

    Hèhè! Eindelijk eens iemand die ‘de andere kant’belicht.En inderdaad, het privéleven zo op het blog gooien en dan niet willen dat mensen reageren vind ik van een behoorlijk laag allooi. Laten we ‘de sloeries’zélf eens aan het woord laten.Eens kijken wat die te vertellen hebben over al die in de steek gelaten vrouwen…..
    Of nee…laten we de dingen gewoon oplossen. Ieder voor zich, zonder belastende blogs. Dat lijkt me een stuk gezonder!
    Aanbevolen!!!

  10. Mars zegt:

    Heel goed stuk! Dat je een keer je frustraties wegschrijft is begrijpelijk. En dit door incidenten getriggerd ook nog eens, a la. Maar het in de herhaling blijven doen is ziekelijk. En nu als ‘ultieme wraak’ alles achter elkaar op het blog gooien? Om mensen de mond te snoeren?

  11. Starry Night zegt:

    Dank je voor dit blikje vanaf de andere kant;-).

  12. momeho zegt:

    er zijn zat foute vrouwen, ik ken ze!
    en ik voel me ietwat aangesproken door dit stukje, ik zet immers de vader van mijn kinderen ook niet bepaald positief neer, maar dat is wel MIJN waarheid. Die van hem zal ongetwijfeld veel anders zijn, klopt, maar daar hoef ik toch geen rekening mee te houden.

  13. dorus zegt:

    Er zijn gezonde relaties en ziekmakende relaties. Wat hier belicht wordt zijn twee kanten van ziekmakende relaties.

  14. jeg synes zegt:

    en er zijn gewoon goede en minder goede mensen.ieder op zijn tijd….de hand in eigen boezem steken is voor sommigen een zeer zware, bijna onmogelijk of geheel niet uit te voeren taak… :))
    ode aan de man…ik hou van ze… en zie mijn blog…..

  15. Rene Scheffer zegt:

    Anders dan sommigen denken zit het me persoonlijk niet heel hoog dat geschrijf over foute mannen en -exen. Ik lees de meeste verhalen, mits ze met enige lenigheid mooi zijn opgeschreven, zoals bij Momeho en sommige anderen, best graag. Maar ze moeten niet de overhand krijgen. Mijn stukje is meer bedoeld als een leeswijzer, vooral ook voor mezelf…Er is altijd een andere kant van het verhaal en dat wilde ik even op een luchtige en bijna foute manier duidelijk maken. Maar iedereen toch bedankt voor de support en de verschillende eigen invullingen!

  16. coming soon zegt:

    Scheiden is een rouwproces. Daar hoort ook woede bij. Als een fase.
    Wanneer de woede blijft, wordt het haat. En haat vergiftigt. Haat neemt alle ruimte in beslag, waardoor de ander en de derde partij worden neergezet als in en in slecht.
    Het kost heel veel energie om door het rouwproces heen te gaan. Energie die er niet is als je verteert wordt door de haat. Daarom is het nodig om de haat los te laten.
    Mensen die blijven steken in het rouwproces houden vast, klemmen zich vast in de veronderstelling dat niets anders hen rest. Doof voor goedbedoelde adviezen koesteren ze de haat en ze zien daarbij niet dat ook hun omgeving meegezogen wordt in hun negatieve emoties.

  17. klaas zegt:

    37 aanbevelingen. Biertje René? Kunnen we even doorzeiken over het feit dat we allewee geen ex, geen foute zijn. Slik. Zullen we een zelfhulpgroep oprichten?
    Niet heavy-ex fout-ex mannen gezocht. Nitwits in feite die geen vrouw hebben weten te kwetsen, nadat ze haar bezwngerden, zoiets?Reactie is geredigeerd

  18. Rene Scheffer zegt:

    Klaas….zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Niet fout, niet ex…mogelijk een watje. Om je vrouw te bezwangeren kun je inderdaad gewoon een watje zijn. Ik vraag het weleens, maar schijn dat toch niet te zijn. Geen bier, maar een whisky dan….beter voor de verkoudheid !

  19. Eline zegt:

    Haha, nou, t is in ieder geval lekker provocatief en verfrissend, dit blog. Voor het serieuze commentaar: sluit me aan bij Coming Soon. Volgens mij bestaan foute mannen (en vrouwen) overigens wel degelijk.

  20. niko zegt:

    Interessante vraag!
    Ook interessant om de reacties te lezen en dat ieder weer zijn eigen interpretaties eraan geeft!
    Dit onderwerp circuleerd al een tijdje op het log het wordt nu wat zichtbaarder.
    Je bent de eerste die dit met respect voor de man en vrouw beschrijft.
    Opluchting, dank ervoor:)
    Dit is overigens niet ironisch bedoelt! Tot nu toe lees ik alleen maar geschop tegen vrouwen of mannen. Okee, sommigen schrijven met een tikkeltje humor maar dat wordt weer niet begrepen en dan wordt die persoon er weer onderuit gehaald. Nou ja…..genoeg erover!
    Nog patat gegeten vandaag?Reactie is geredigeerd

  21. Isis Nedloni Vriendinnetje Van TaalBeest zegt:

    Heel goed om de zaken eens van een andere kant te bekijken…zo simpel is het leven immers niet en is het dom om altijd dat clichematiche stereotype gedoe hier op het blog aan te treffen…Natuurlijk bestaan er foute mannen…en zat foute vrouwen….Mensen…stelllen…paren…partners..zetten elkaar maar al te vaak in een verkeerde structuur waardoor gevangenschap van kleinburgerlijkheid in een relatie ontstaat en sleur…Tja…dan wil de slimmerik op den duur wel ontsnappen…de teartrekkers die nu van een en dezelfde persoon op het blog staan lijkt een soort aandachts spel wat op den duur nogal irritant is…en vraag je je af wie nu eigenlijk diegene is die uit een benauwde situatie is ontsnapt????

  22. Maria-Dolores zegt:

    :-)))
    ik zeg verder niks!

  23. ScrambleX zegt:

    Met plezier gelezen.
    Dikke aanbeveling dus.
    De foute man/vrouw is wel hot item vandaag.
    Ook bij mij.
    haha

  24. ISIS NEDLONI PRINSES deTaalBeest zegt:

    Echte foute mannen zijn hufters en zuigen vrouwen psychologisch uit.Gelukkig zijn foute mannen niet in de meerderheid. Ze zoeken wel vaak zorgzame vrouwen uit die die man wil veranderen…..
    Maar de mens is niet te veranderen door een ander….Wel is een mens in staat zichzelf te veranderen…….Een goed boek over dit heftige onderwerp is *Als hij maar gelukkig is* van Robin Norwood..Als je daar de slechte man omzet in een vrouw, kunnen mannen die het slachtoffer zijn geweest van foute vrouwen het natuurlijk ook lezen. De desbetref. Blogster heeft geen foute man getroffen m.i. Ze kan (als ze bestaat) het moeilijk verkroppen dat er een /vreemdgaan/scheiding heeft plaats gevonden….(zelden bezitten scheidingen een schoonheidsprijs….)
    De woede ,die nu wel erg lang duurt zit verstopt in een andere laag…..(of het is allemaal fake…dat kan ook op t weblog; (
    zodra je daar achter bent, waar de woede echt vandaan komt, is er weer ruimte voor een nieuw leven…..

  25. Jaap van Nieveld Goudriaen zegt:

    Maar Isis, als je nou niets anders hebt om over te bloggen?

  26. marsjan zegt:

    En waarom heet het bij een vrouw stout en bij een man fout? Ik erger me eraan dat vrouwen vaak zo in slachteroffer-gedrag vervallen. Helemaal aanbevolen!

  27. Sandra zegt:

    Je nuancering is geheel terecht. Eigenlijk is er geen sprake van ‘foute mannen’ of ‘foute vrouwen’ maar foute verhoudingen. Foute fundamenten waar relaties op gebouwd worden. Op onmacht bijvoorbeeld in plaats van kracht. Feitelijk biedt een (foute) relatie je de kans bij jezelf te rade te gaan over de verantwoordelijkheid die je hebt bij de inbreng van jouw energie in de relatie. Is de energie positief of negatief? Bouw je op of breek je af?
    Interessante bijdrage ..

  28. Rene Scheffer zegt:

    Pas nu, bijna 4 jaar later zie ik dat ik op een aantal reacties niet heb gereageerd. Excuses, ik was toen net nieuw op het blog.

Geef een reactie

