De verhuizing – Van een kamer met zeven dames naar een kamer alleen (met dimmer!)


foto
Wat is het ideaalbeeld van een Italiaanse moeder ten aanzien van de loopbaan van hun zonen? Ik las ergens dat dit een baan bij een overheidsinstelling is met een eigen kamer met airco. Nou dan mag mijn moeder wel blij zijn want sinds vorige week ben ik in die omstandigheid. Een eigen kamer! OK, de airco ontbreekt, maar de topkoeling is meestal wel voldoende.

Verhuizen – Een kamer voor mij alleen
Enkele jaren geleden zat ik op een kamer van twee of van drie en als er dan één of twee met de VUT gingen dan zat ik enkele maanden alleen. Het gevoel ken ik dus. Toch is dit anders want deze kamer is echt een kamer voor mij alleen, met een bureau en een kast en een gastenstoel. Voorheen zat ik twee deuren verder op de gang. Een tijdelijke noodoplossing was het. Ik zat sinds april vorig jaar tussen 7 dames van een communicatieafdeling. Ik zat daar TE goed. Voor mijn werk zou het allemaal niet zoveel uitmaken dacht ik toen en ook nu. Ik vergader veel binnen en buiten het gebouw en doe veel zaken via de mail en de vaste en mobiele telefoon. Dus waar ik zit maakt niet veel uit.

Tussen de 7 dames
Ik ben tussen de dames gewend aan vaste routines en meestal geen onprettige. In de morgen stond de koffie klaar. Ook haalde ik het zelf. Dat was een beproeving want de meesten vroegen twee heet water voor hun thee. Vaak zag ik aan het gezicht of ze goed geslapen hadden. Soms waren ze uitgelaten maar soms ook vermoeid na een verhuizing of een avondvergadering. Ik kende de persoonlijke dynamiek en wist die in grafieken te verbeelden en volgens de dames nog treffend ook. Ik kende hun kleding, de verhalen over hun mannen of vrienden. Stiekem hield ik hun gewicht bij en als ik nog iets meer moeite had gedaan had ik ook hun maandelijkse cycli in beeld kunnen brengen. Ik mocht de stoffen keuren, de kleurcombinaties beoordelen en kreeg zelfs af en toe inzage in het zakje van de Kruidvat. De dames mochten me wel. De ene vond me lief, de ander grappig, de ander vond me soms een beetje fout, maar wel gezellig. Een Tefalman noemden iemand me, ein mann fur alle falle. Weer een ander keek dwars door me heen en zette me vaak -terecht- op de plaats, zoals ik thuis maar al te goed gewend ben. Weer een ander leek de eerste weken uit mijn hand te eten, maar bleek toch ook geen doetje en nog een ander, een nieuwe, moest even aan me wennen, maar mist me nu al. Ik nam hun telefoons op, kocht snoep voor ze. Vrouwvriendelijk en empathisch vonden ze me. Maar ook een beetje egocentrisch en soms fout. Ook wisten ze dat ik een wolf in schaapskleren was cq. zou kunnen zijn.

Vier dagen alleen
Vier dagen zit ik nu alleen. Ik doe gewoon mijn werk. De dozen staan nog onuitgepakt maar het meeste werk zit ook in de PC. Ik zit op 6 meter afstand van de dameskamer. Ik mag mijn jas daar nog even ophangen om de overgang voor beiden te verzachten. De koffie wordt af en toe geregeld en ik heb al enkele dames gedurende enkele minuten afzonderlijk op bezoek gehad. Ik had ze dat ook voorspeld. Minder contact maar wel dieper en persoonlijker. Ik mis ze wel en zij mij. Gisteren kwamen ze een fotocollage brengen met leuke teksten en foto’s (het zijn zeker geen onaantrekkelijke dames).

fotoDe dimmer!
Van andere wat verder gesitueerde collega’s is er opeens veel aandacht. Normaliter zit bij ons alleen een afdelingshoofd alleen op een kamer. Een mengeling van jaloezie en respect spreekt uit de reacties. Men brengt het in verband met de aard van mijn functie dan wel die van de afdeling. Ik doe om tactische redenen aan downgraden, `ach, over 3 maanden kan ik weer op zaal zitten; je weet het hier nooit.` Of ik benadruk dat degene die de kamer heeft moeten verlaten, weliswaar nu op zaal zit, maar wel een soort coördinator is geworden. Verschillende collega’s zaten aan de lichtknop. Mij was het niet echt opgevallen. Ja, dat ie rond is. Maar je moet de knop gewoon indrukken. Tot er één aan ging draaien. Het bleek een dimmer. 

Een dimmer!,
riep die collega. "maar weet je hoe dat komt?", zei hij. "Nou nee" zei ik. "Weet je nog drie jaar gelden bij de verbouwing?, toen zat hier de burgemeester en die wilde persé een dimmer." wist de collega te vertellen. Ik zei niet veel meer, ik glom en straalde vol trots, voor deze ene keer….

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-03. Bookmark de permalink .

6 reacties op De verhuizing – Van een kamer met zeven dames naar een kamer alleen (met dimmer!)

  1. momeho zegt:

    Geen flexplekken bij jullie? Wat ouderwets….

  2. Rene Scheffer zegt:

    Hm, over 6 jaar pas. Maar misschien dat 55 plussers dan uitgezonderd worden, zit ik weer vast 🙂

  3. Klaverblad zegt:

    Ook wisten ze dat ik een wolf in schaapskleren was cq. zou kunnen zijn .
    Verklaar je nader? Uit je blogs niet gemerkt. Je reageert op de mijne vaak empatisch.

  4. Rene Scheffer zegt:

    Klaverblad:
    "was…cq. zou kunnen zijn". Laat ik het zo zeggen: ze weten dat als ze me inzage geven in hun kruidvattasje ik ook inzage…
    Maar thans gedraag ik me netjes. De woorden
    "was… cq. zou kunnen zijn" , zijn zorgvuldig gekozen.

  5. Zwollywoood zegt:

    nou voor 1 keer dan dat jij je uitzonderlijk mag voelen omdat je een eigen kamer hebt. Voor de mannen die verderop de gang gehuisvest zijn ben je nu wellicht héél wat…en dat nog wel op een kamer van een voormalig burgemeester. Aan je gezicht te zien vind je het werkelijk niet belangrijk…maar het is wel een item…net als de inhoud van de tasjes van de dames. leuk neergezet….en vordert het al iets met de diepgang van de gesprekken?

  6. Ramirezi zegt:

    Bloggers zijn toch nooit alleen Rene ? 😀

Geef een reactie

