Continue de leukste dingen doen een de lekkerste dingen eten


foto
Dit Volkskrantblog is typisch iets dat onder de leukste dingen valt. Ik kan op allerlei manieren mijn ei kwijt. Meningen, columns, gedichten, gedachtespinsels en een tamelijk vriendelijk en ontwikkeld publiek, dat nog kan reageren ook. En als dat gebeurt dan stimuleert dat weer tot meer. Al te vervelende mensen heb ik tot op heden kunnen ontwijken.


Tot voor twee maanden kende ik het niet en vond ik andere dingen bij het surfen op internet het leukst, zoals Marktplaats, Geenstijl, Watchersweb en het AD/UN, elke avond weer.

Alleen maar leuke dingen doen
Mijn probleem is dat ik de leukste dingen welhaast continue wil doen. In grote lijnen is dat thuis op de stoel zitten met de TV aan en de afstandbediening binnen handbereik, overdag koffie en appelflappen, van die M-dingen of chocola bij de hand en de laptop op schoot. In de avond na een uur of 22.00 uur is dat een glas whisky en als afsluiter een Sambuca. Zo gaat dat met de dingen die ik lees ook. Nou lijkt dat nogal leeg, maar hetgeen ik zie en lees moet wel van een redelijk niveau zijn. Eerst de AD/UN van de dag in een klein halfuur. Verder liggen altijd de Voetbal Internationals en de VK van de zaterdag klaar en daarmee is de week eigenlijk al gevuld, qua lezen. Oeps, als ik dat rijtje websites en `literatuur` lees dan valt dat niveau al met al wel weer mee.

Het probleem? Talent voor a-dynamiek…
Ik denk dat het probleem ligt in mijn korte termijnfocus en mijn talent voor continuïteit en a-dynamiek. Ik geef de dingen soms cijfers. Met de laptop op schoot een beetje op het VKblog surfen of schrijven, een glas whisky en de doelpunten van Franse voetbal op Eurosport heeft voor mij een dikke 9. Al het andere is dan minder. Natuurlijk ken ik de Wet van de afnemende meeropbrengst. Dat betekent dat als ik wat ik hierboven beschrijf drie uur doe, dat die 9 dan langzaam afzakt naar een 8. Maar dat is nog steeds hoger dan de cijfers die ik geef voor het lezen van literatuur, een 7 plus of het lezen van de Voetbal International, een 8 min. Nu vind het uitzoeken van vakanties ook leuk. Heel leuk, want ik ben ook een soort `vakantieman` met een eigen site die ik wat verwaarloos weliswaar, maar dat scoort een 8 ½. Dat betekent per saldo dat ik toch meestal op hetVK blog rondsurf en mondjesmaat na een uur of twee nog even naar Marktplaats ga. Gevolg is dat we nog steeds niets hebben geboekt voor onze vakantie in juni. Ik weet dat VK lezers vaak huisjes in het buitenland hebben, Frankrijk doorgaans. Maar ik zoek wat in Ligurie. Suggesties zijn welkom.

fotoHet eten, altijd hetzelfde lekkers.
Met eten heb ik hetzelfde. Bepaalde dingen vind ik nogal lekker en ik heb ze qua koken behoorlijk geperfectioneerd. Dat zijn onder andere hete visspaghetti, romige vislasagne met onder andere cheddar en witte wijn, Pasta Bolognese uit de oven met chorizo, stamppotten, kleine schnitzeltjes met sherry in het ei-beslag en Rendang. Nu heb ik de neiging om vrijwel dagelijks verwachtingsvol aan mijn vrouw voor te stellen een van bovenstaande gerechten klaar te maken. In het begin was ze trots op mijn kookkunst. Nu echter hoor ik haar daar nooit meer over en elk voorstel tot het koken van een van deze toppers, moet ik doseren en voorzichtig inkleden. Meestal is het nu van de weeromstuit tartaar, gepofte aardappel en bloemkool of broccoli. Hier geldt dan weer de Wet van de Optimale nutmaximalisatie. MIJN gerecht en verdrietige gezichten is een 9 met een 4 dus samen een 6,5. Simpel eten en een tevreden vrouw is een 7 en een 8, een 7,5 dus en dan weet je wel waar ik voor kies. In een restaurant heb ik ook een probleem, waar ik elders tamelijk besluitvaardig ben, mis ik dat in een restaurant. Waarvan ik zeker weet dat het lekker is wil ik, net als datgene waarvan ik denk dat het net zo lekker. Bij een keuze uit een menu zeg je normaal gesproken tegen een gerecht JA en tegen 29 andere gerechten NEE. Nu zeg ik graag NEE tegen dingen die ik niet moet, maar niet graag tegen dingen die ik ook wel wil. Meestal beslist mijn vrouw daarom net op het moment dat de ober zegt, `en tenslotte meneer…..`

De zondagmiddag
Dat is een probleem. Vroeger trok ik alle stadions langs. Nu nog zelden, het zou niet leuk zijn voor mijn echtgenote en de kleine. De best denkbare tijdbesteding voor mijn nu is om na een kop thee om 15.00 uur met de laptop of schoot of met de weekendkrant erbij (de taaie weekend VK doet het goed met daglicht) TV te kijken. Het liefst kijk ik naar van die Duitse Heimatfilm en af en toe bekijk ik ook even de tussenstanden op teletekst 818. Wandelende families om 15.00 uur vond ik altijd een betreurenswaardige tijdsbesteding van treurige mannen die zich het juk van familie en schoonfamilie over zich heen lieten leggen. En waarom met zijn allen om 15.00 uur? Stupide tragiek van menselijke lemmingzeloten. MIJ zou dat niet gebeuren. En nu, door druk van echtgenote en het door haar aangeven belang van onze dochter, die er toch uit moet, loop ik zelf door Zeist en omstreken. Nou ja lopen, meestal is het de auto of de fiets. Vanmiddag kwamen we terecht in de Lage Vuursche. Een Openluchtmuseum van de eerste orde. Vol met auto’s en niet doorheen te komen door de stroom fietsen en wandelaars. Alleen maar pannenkoekenhuizen. Uiteindelijk kwamen we terecht bij Drakestein, We zagen alleen maar geparkeerde auto’s, bos en veel mensen. De winst is dat onze kleine van twee nu weet wat bos is. Bomen kende ze al en auto’s ook. Veel bomen is bos, weet ze nu. Ze is beleefd en zei iedereen goedendag. Dus al met al was het wel leuk, maar een 9? Hmm….

Gelukkig heb ik een forum voor deze zondagmiddagbestedingen. In  www.zeistermagazine.nl mag ik om de twee maanden een column schrijven over mijn belevenissen `Zeist op zondag`.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-03. Bookmark de permalink .

8 reacties op Continue de leukste dingen doen een de lekkerste dingen eten

  1. Frans Muthert zegt:

    Wat ik met je gemeen heb?
    Een paar uur Vk-blog per dag.
    En de whisky.
    En ik zie dat we regelmatig dezelfde dingen lezen op het blog.
    Ga door, zonder verslaving!
    Groet.

  2. Ramirezi zegt:

    Even meegaan met Frans, wat heb ik met je gemeen ? Geen whisky maar armagnac. Geen voetbal. Wel vis. Wel cheddar….

  3. Rene Scheffer zegt:

    FM/Rami…lijkt een beetje een mannending zo dat VKblog, als er niet zoveel vrouwen schreven, maar die drinken i.h.a. minder whisky dan wel armagnac. En inderdaad qua lezen cq. becommentarieren kom je vaak dezelfden tegen.

  4. niko zegt:

    ….vrouwen drinken minder whiskey!!!!!
    Rene je moet vaker de kroeg in schat
    hik oeps sorry proost

  5. Klaverblad zegt:

    Na een zonnige zondag zonder schoonfamilie om 15 uur, maar wel met bevriende kennissen lees ik nu dit schitterende blog pas. Wij delen in elk geval onze sportbelangstelling. zaterdag nog Milaan-San Remo gezien met die vreselijke valpartijen? Straks weerd e klassiekers. dan moet het wel erg mooi weer zijn, wil ik NIET kijken. Genoten van je schrijfstijl en relativerende zelfspot. Lees ik bij VK te weinig. Alsnog aanbevolen!

  6. viktor loman zegt:

    Geen drank, wel vk
    En tussendoor nog een beetje leven, i.p.v. erover schrijven.
    groet
    rené

  7. coming soon zegt:

    Een echte man dus. Ik blog tussen de bedrijven door. Terwijl ik afwas, koffiezet en -drink, de krant lees en het journaal meepik.
    De avond is gevuld met schoonmaken, administratie enzo (ivm verhuizen volgende week) en eventueel lezen. Tussendoor mail checken, zo nu en dan reageren.
    Van alles tegelijk en door elkaar.
    Overdag? Dan moet ik werken, full time baan.

  8. klaas @ ( weblog delfzijl e.o.) zegt:

    In Openluchtmuseum het Hoogeland was het zaterdagmiddag lekker rustig, zie mijn blog.

Geef een reactie

