Zwarte kaartjes


foto
`Zwarte kaartjes` 
Een beetje mijn onderwerp, want ik doe niet anders dan dealen met zwarte kaartjes. Het is zelfs zo dat ik eraan ben verslaafd. De SP wil dat er wat tegen gedaan wordt, las ik net in het AD/UN. Nu heb ik op zich heel veel sympathie voor de SP. Ze vertegenwoordigen dat deel van de bevolking waar ik als actief PvdA lid ook voor sta. Soms heb ik er spijt van dat ik niet bij het partijkader hoor. Er komen de komende jaren heel wat burgemeestersposten aan. Via de PvdA zit dat er niet in, dan had ik de afgelopen jaren veel meer mijn best moeten doen. Ik vraag me echter al 20 jaar af wat er nu erg is aan die zwarte kaartjes. Ik heb me laten vertellen dat het `zwarte` iets te maken heeft met ontduiking van de btw. Maar verder….

Een vorm van dienstverlening
Ik zie de zwarte prijs van een kaartje als betaling van een vorm van dienstverlening. Ik heb het druk en heb geen zin om uren voor het postkantoor te liggen. Daar heb ik mensen voor. Die betaal ik een prijs. Zwart, net als de zwarte werkster en de zwarte kapster. Ok, het is erg, maar niet erger dan dat. De btw zou ik ontduiken. Nou die btw betaal ik graag, maar ik zou niet weten hoe dat moet. De verkopers hebben geen formulieren en er is ook geen service dat je van tevoren kan inschrijven tegen 10 euro extra.

fotoIn het voetbalstadion.
De Mercato nero. Ik ken ze bij Barcelona en bij Real Madrid en Juventus en eigenlijk overal. In Italië en Spanje ben ik nog nooit aan een loket geweest. Toch heb ik bijna alle stadions van binnen gezien. Zwarte markt, maar dan andersom meestal. De kaarten worden verkocht onder de prijs, met een zeldzame uitzondering. Bij Juventus ging ik altijd bij de hoofdtribune staan. Rijke industriëlen met vrouw en kinderen komen daar voorbij. Er is er altijd wel een ziek. Ze zijn dan blij met de 40 euro die het kaartje dan nog oplevert. Het zijn vaak zogenaamde socios, lid van de club en ze hebben een seizoenkaart. Vergelijkbare waarde aan de kassa is dan 120 euro.
Bij Barcelona lopen oude mannen en jonge pubers. Ze hebben een deal. De oude mannen wekken vertrouwen op en verkopen de kaart. Een kaart van 140 euro voor 45 euro. Zodra de deal gesloten is komt er een jong ventje van 16, of we mee willen lopen. Hij laat de pasjes zien en zegt dat we bij hem moeten blijven. Hij loodst ons door de controle. Soms komt er een knipoog van de controleur aan te pas. De jongen brengt ons naar midden midden, eerste ring. De mooiste plaatsen van het stadion. Hij wijst ons de plaatsen en gaat weg. Wij hebben geen enkel bewijs maar zitten goed. Om 21.05 uur, net na de aftrap komt er een stel met kaarten, onze plaatsen. Of we willen opschuiven. Dat doen we. Mijn vrouw schaamt zich en wil dit nooit meer. Mij maakt het geen bal uit. De plaatsen verder zitten we nog steeds goed en we hebben een voordeel van bijna 200 euro. 

Ik ben zelf ooit ook wel stout geweest. Ik had via de Oranje club kaarten voor Nederland-Zuid Korea in Marseille in 1998. Een 06 nummer in de Telegraaf. Een reisje naar het Amstelstation en even wachten op een stevige taxichauffeur en ik was ze kwijt voor 200 gulden per stuk. Ze kostten 60 gulden. Nederland-Denemarken in 2000 verkocht ik voor 600 gulden per stuk. Ik heb er nooit wroeging over gehad. De kopers hebben er zelf voor gekozen en ik had al jarenlang lidmaatschapsgeld betaald voor de Oranje Suportersclub.

Bij de concertzaal
Soms gaan we met een groep, dan zijn de kaarten officieel gekocht. Ik kijk dan altijd naar de handel. Twee weken geleden bij Loreena Mc Kennit nog. Ik had daar hier nog een blog over, maar heb deze na 16 uur er van af gehaald omdat het de kwaliteitscriteria niet haalde, die ik mezelf stel. Voor de liefhebber….kijk op mijn MSN spaces. Zie bij links. Maar ook daar stond een man met een kaartje over en later zag ik er meer. Ongetwijfeld zou ik er voor half geld in gekund hebben. Maar ja je bent met een groep en de kaarten zijn al maanden geleden gekocht.. De afgelopen zomer was ik bij de Rolling Stones met een vriend die ook al kaarten voor Londen had. Ik nam hem mee en beloofde entree voor half geld. We kwamen er inderdaad voor 50 euro in. Bij Radiohead waren verschillende zwarthandelaren, maar geen last minute bezoekers. Vaak blijk ik de enige en dan is de markt in mijn voordeel. Er kwam en collectant naar me toe. Die had een kaartje. Gekregen van een bezoeker die er een over had. Veel mensen vinden het eng een kaartje zwart verkopen. Deze had de kaart dus aan de collectant gegeven. Gooi maar in de bus wat je er voor over hebt zei deze. Iets van 20 euro. Hij blij en ik blij en de man die het kaartje over had, heeft het gevoel iets goeds gedaan te hebben. Brian Wilson, de mensen smeekten me om hun kaartje te kopen. Het waren geen zwarthandelaren, maar mensen wiens vriend of buurman met vakantie of ziek was. In de zomer is het altijd raak. Mensen bestellen in maart en blijken dan in juli met vakantie. Veel heb ik gezien voor half geld of nog minder. David Bowie, The Poques, Yes, Portishead,The Ramones, Bruce Springsteen en vele andere. Een enkele keer gaat het mis. Real Madrid tegen AC Milan, de CL finale in de Arena in 1999 bijvoorbeeld. Daar was de prijs rond de 500 gulden en zat ik de eerste helft in de trein, terug naar Zeist. Daar moet je dan tegen kunnen en dat kan ik

Deze zomer ga ik in ieder geval naar Genesis en de Rolling Stones. En misschien nog meer. Gewoon op Marktplaats kijken. Hoe herken je de handelaren en de mensen die kaarten over hebben? Ik heb me laten vertellen dat je het gedrag van de hoerenloper moet imiteren. Dat werkt. Overal keurend langslopen, bij groepjes even blijven staan. Paraderen bij de kassa. Ze komen vanzelf naar je toe. Probeer het eens, het is gewoon spannend.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-03. Bookmark de permalink .

3 reacties op Zwarte kaartjes

  1. jan krosenbrink zegt:

    leuk verhaal met veel nieuwe informatie voor mij, zo wist ik niet niet dat die burgemeesterposten op de zwarte markt worden verhandeld..

  2. Maria-Dolores zegt:

    grappig, even binnen gluren in een heel andere wereld… zelf heb ik daar niks mee, ga misschien twee keer per jaar naar een uitvoering van het amateurtoneel of de zangvereniging hier in de buurt, verder niks 🙂

  3. Rene Scheffer zegt:

    Jan/MD< Nieuwe wereld/nieuwe informatie: bij die concerten ben ik inderdaad ook meestal de enige zwarte kaartenzoeker.Maar misschien voklgen er nu meer…
    Jan< over die burgemeestersposten,oei, is ook wel een erg lange tussenzin, dan krijg je dit soort misverstanden.

Geef een reactie

