Tussen twee afspraken in


fotoTussen twee afspraken in.
Eigenlijk is het niets, die tijd tussen twee afspraken. Deze keer bleef het hangen, het was maar anderhalf uur. Ik had om 15.00 uur een zakelijke afspraak in Amersfoort en moest om 18.00 uur in Utrecht zijn voor een semi-zakelijk diner. Ik was vanuit Zeist met de bus naar Amersfoort gereisd, het was warm en zonnig en in de bus liet ik alles even gaan, dan maar even slapen

De bus
De eerste 5 minuten had ik nog wat aantekeningen gemaakt voor het gesprek maar daarna viel ik wel 15 keer in slaap, telkens 5 tot 10 seconden. Ik kwam aan op het station en het was 10 minuten lopen. Ik liep als een zombie met droge mond en belde mijn vrouw. Kijk wel uit, zei ze nog….Op de afspraak vroeg de jonge dame of in koffie wilde. Neen dan liever cola. Zij nam het ook. Na een uur waren we eruit. De treinreis naar Utrecht duurt 14 minuten en het was pas 16.00 uur. Wat te doen? Terug naar het werk en dan naar Utrecht zou betekenen dat ik meer dan een uur moest reizen en rekening houdend met wachttijden wellicht nog een halfuur zou kunnen werken.

Het terras
Ik koos ervoor door Amersfoort te gaan wandelen. Het was zonnig en 18 graden. Ik was nog steeds wat moe. Ik heb de automatische neiging om winkels af te gaan op zoek naar (kleding) koopjes. Na 100 meter stopte ik, ik had een terras gezien. Het Draeckje heette de zaak. Pal in de lentezon en er was plaats. Ondanks moeheid en het feit dat ik nog een diner en wijn te gaan had koos ik ervoor een glas rosé te bestellen. Daarvoor had ik bij de nabijgelegen AH net een VK gekocht. Die las ik uit en ondertussen belde ik mijn vrouw en een collega, die neiging heb ik nu eenmaal op terrassen. Het was heerlijk. Een dergelijke combinatie van fel zonlicht, ruimte op het terras en het gevoel een uur niets te hoeven en nog eens een diner erna…dat heb je niet zo gauw. Op het plein ervoor was er veel geloop en ik zag ook de feitelijke gevolgen van het feit dat Amersfoort ongewild een Antillianenprobleem heeft geimporteerd.

De Trein
fotoNaar de trein was het een wandeling van 10 minuten. Een tweede klas kaartje gekocht voor 3 euro en 90 cent. De intercity kwam en ik liep zoals meestal naar de tweede klas. Er was veel ruimte en de stoelen waren ruim. Tweede klas dus, er stond zelfs een 2 in het glas gegraveerd. Bij Den Dolder kwam ik erachter dat het toch eerste klas was. Die gegraveerde 2 was een S. en wel de S van Silence, een stiltecoupé dus. Ik was wat bangig, het zou me geld kunnen kosten. Ik gokte erop en bleef zitten. Bij Overvecht kwam de conducteur. Ik gaf het kaartje en meldde dat ik door die S dacht dat het tweede klas was. Ik was in pak en straalde `eerste klas` uit. De conducteur knipte het kaartje en zei `neen meneer, het is de S van Silence`. `Ja maar ik ga er zo uit`, zei ik . `Prima meneer, zei hij nog, goede reis`. Kennelijk heeft de conducteur niet gezien dat hij een tweede klas kaartje knipte, mijn geluk. Wat verder hoorde ik een ingewikkeld gesprek over Fransen en Joden en faculteiten. Bij het uitstappen zag ik dat het van de rabijn Soetendorp kwam. Een ander persoon werd gebeld en had als ringtune een kip! Dat Silence is dus relatief.

De Media Markt
Ik had nog een kwartier over. In Utrecht betekent dat me vergapen aan platte beeldschermen bij de Media Markt. Het diner duurde tot 21.15 uur. Ik was verwachtingsvol thuis gearriveerd, de tweede helft van Nederland-Slovenië. Toevallig had ik in het restaurant nog Sloveense -in de zeelucht gezouten- karstham met vijgen op.

Vandaag dacht ik nog, wat ik dat toch lekker, anderhalf uur in de zon en verder helemaal niets.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-03. Bookmark de permalink .

4 reacties op Tussen twee afspraken in

  1. coming soon zegt:

    Ik had het al eerder gelezen, maar was gewoon te jaloers om te kunnen reageren.
    Ik moet altijd maar wachten op die ellenlange vakanties in het onderwijs πŸ˜‰

  2. Rene Scheffer zegt:

    Ja maar…..dan kun je ook heeeeeel lang zitten. Maar inderdaad, terrassen zijn vooral in maart en april extra leuk. Daarna gaat het wennen.

  3. Maria-Dolores zegt:

    leuk verhaal… ben niet jaloers, omdat vertalers – tenminste in theorie – hun tijd volledig zelf in kunnen delen πŸ™‚
    leuke conducteur had je… ik had er een paar dagen geleden een (bij de NS wel te verstaan) die me gewoon geloofde toen ik zei: ik heb wél een kaartje, maar ik moet er NU uit… doen tegenwoordig zeker praktische psychologie, om de eerlijke reizigers op het eerste gezicht gelijk te herkennen πŸ™‚

  4. Zwollywood zegt:

    Wij hebben gisteravond onze eerste avondkoffie op het balkon gedronke…zes hoog in Zwolle Noord-West. Op dit moment zijn er nog geen zwaluwen in de lucht.

Geef een reactie

