Mestalla – de betonklomp in Valencia.


foto
`Die klomp beton waar het stinkt naar urine in plaats van naar hamburgers`
, dat waren de woorden van Tom Egbers. Een verwijzing naar het theater van de Arena in Amsterdam. Op dit moment wordt Valencia-Chelsea uitgezonden. Een echt voetbalstadion is Mestalla. Veel beton en de tribunes hoog oprijzend en iedereen zit als het ware bovenop de wedstrijd.

Te belopen
Een stadion, waar je vanuit het centrum van de stad zo naar toe kan lopen. Dat is heerlijk voor de toerist. Geen wachttijden en geen taxi of metro. Zo zijn er meer stadions in Spanje. Camp Nou in feite ook, een lange weg weliswaar omhoog met veel goedkope schoenenzaken. Maar wel 45 minuten van de boven Ramblas. Het Estadio Olympico waar Espanyol voetbalt en dat welhaast grenst aan het Placa d Espagna is 25 minuten. Of  Sanchez Piz Juan, de thuishaven van Sevilla op 12 minuten. Altetico Madrid is ook beloopbaar, 15 minuten vanaf de Placa de Espagna net onder de wijk Lavapies en natuurlijk het stadion van Bilbao. Dat van Real Sociedad is ook in 15 minuten te belopen, maar dat is een moeilijke en drukke verkeersweg.

Ik was er in 1996.
fotoValencia speelde thuis. Zoals bijna elke wedstrijd die ik in Spanje bezocht werd er door de thuisspelende ploeg gespeeld tegen hoogst interessante teams als Sporting Gijon, Vallodolid of Santander. Deze keer waren het de groenen van Santander en wederom zag ik een bloedeloze 1-0. In Valencia speelden de rus Karpin en de lepe Argentijn Lopez. Net 1-0 gescoord door Morientes overigens. Van de voetbalclub Valencia krijg ik geen kippenvel. Dat krijg ik wel van Vigo, de havenstad en van Barcelona met de Nederlanders. Verder van de blauwe parkieten van Espanyol, het Volkse Rayo Vallecano en het oer Baskische Atletic de Bilbao. Dat laatste vooral vanwege het prachtige stadion El Cathedral met zeer steile tribunes. Waarom ik geen kippenvel krijg van Valencia weet ik niet. De spelers zeggen me niets. Ze spelen een leep soort voetbal. Rustig de kat uit de boom kijken en dan tweemaal 10 minuten er vol op. Chelsea mag winnen, Valencia ook. Voor bedien staat mijn gevoel op een 6 plusje

De route
fotoHet centrale plein, Placa d Ajuntemento, dan Calle de Barcas, een luxe winkelstraat. Na 5 minuten de Calle de Colon en dat is een saai stuk van 12 minuten. Dan de brug over de meestal droge bedding van de Rio Turia. En dan zie je de drukte. Overal stalletjes en restaurants. Mensen met zwarte kaartje. Bier en wijn, tabak en urine. Uitlaatgassen ook. Na de wedstrijd van 17.00 uur weer terug om 19.15 uur. Een dutje en wat water over het gezicht en een slok cola. Dan eten, bijvoorbeeld in restaurant Duero bij het station. 

Sloop
Het stadion wordt gesloopt. Het is oud en betonnerig. Ik zat destijds op de hoogste ring op puur beton. De laatste jaren zijn er wel overal plastic stoeltjes gezet. De grond is goud waard zo dicht bij het centrum. Valencia zal het nodig hebben. Een stuk buiten het centrum is de grond goedkoper en kan het stadion ook wat groter en moderner worden. Ik ga het volgen, dat wel.

Maar de witten van Valencia boeien me niet. Ondanks Hiddink, Rep en Wilkes is het nog steeds niet mijn club.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-04. Bookmark de permalink .

4 reacties op Mestalla – de betonklomp in Valencia.

  1. Rene Scheffer zegt:

    Pfff…..1-1.
    Hopen op een verlenging.

  2. Klaverblad zegt:

    Ik kijk ondertussen ook.
    Was in Valencia in 2002 en heb in de bebouwde kom die betonklomp van buiten gezien.
    Van binnen is het anders. Zulk type stadions boeien me wel. Ooit heeft Faas Wilkes er gespeeld. Weet niet of dat in dit stadion was. Jij?

  3. Rene Scheffer zegt:

    2-1 en dus geen verlenging….
    Wilkes…ik zal eens googlen.

  4. Alexandra zegt:

    Van weinig voetbal krijg ik kippenvel. Ja, wat dat betreft een echte vrouw. Laatste dat ik keek was het WK. Dan leef ik wel mee. En blijf zoals heel Nederland gedesillusioneerd achter. Maar Barcelona is wel een machtige stad…

Geef een reactie

