Dat nieuwe `Volkskrant.nl/Forum` in het BETOOG katern


foto
Eigenlijk vind ik het wat eng. Tot voorheen werd de Blogger van de week in de zaterdagkrant het zonnetje gezet. Het was ook een goed middel om nieuwe Bloggers binnen te halen en bestaande te binden. Een variëteit aan stijlen is afgedrukt, waaronder veel Martin Brill wannabe´s, net als afgelopen zomer. De kwaliteit was redelijk hoog. Soms was het wat weird of al te artistiekerig, maar altijd voldoende om anderen nieuwsgierig te maken.

En nu wordt een stuk van Frans Nauta uit het Forum geplukt en worden reacties gemeld. Sommigen ken ik uit de Blogs, bijnamen en echte namen. Ik kom eigenlijk nooit op het Forum en heb me nog niet verdiept in het stuk. Op het Blog is al genoeg te lezen en te schrijven. In het Blog kun je -althans dat doe ik- een stuk schrijven met kop en staart. Je kunt de stijlvorm kiezen, waardoor de humor, scherpte of botheid in een context worden geplaatst.
In mijn bijdragen op het Blog leg ik mezelf wel een zekere kwaliteitstandaard op. De belangrijkste is dat het niet te moeilijk leesbaar is, beeldend is, soms tot nadenken stemt en voor een deel van het algemene publiek aardig kan zijn.

In een reactie kies je niet voor een stijlvorm en in het in het algemeen is het een kort commentaar op een deel van een stuk. Het heeft geen context. Ook op dit Blog zijn mijn reacties niet al te uitgebalanceerd. Ik zeg zo maar even wat, dat in me opkomt en het is afhankelijk van de tijd die ik heb, de persoon van de blogger en het moment van de dag.

Daarom vind ik dat `Volkskrant.nl/forum` wat eng. Alles wat ik in mijn eigen Blogs schrijf mag afgedrukt worden. Maar mijn reacties tegenkomen in de krant….ik zal het niet verbieden, maar ik zal niet zo snel zomaar wat raars neerzetten, denk ik.

Voor het geval dit onderwerp al helemaal is uitgekauwd…..
Sorry, veel gemist dit weekend door het mooie weer en nu is het wel erg laat om nog veel te gaan bijlezen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-04. Bookmark de permalink .

13 reacties op Dat nieuwe `Volkskrant.nl/Forum` in het BETOOG katern

  1. jacob hesseling zegt:

    Je neemt me de zorgen uit de mond. Let jij morgen op ,ga ik dan in de zon. Ook reacties vliegen zonder snelheidsbeperking over het net.
    Zo wie zo, is daarom ook op dat punt, altijd zorgvuldigheid wel aan te bevelen.

  2. ijskastmoeder zegt:

    Snap je punt, reageren is toch een andere modus dan een stukje schrijven. Opletten dus voortaan 😉

  3. Blauw Oog zegt:

    Wat ijskastmoeder ook al een beetje zegt: het is een mooie stimulans voor iedereen om erop te letten dat de reacties steek houden…

  4. cor zegt:

    ben het eens met je bedenkingen;weliswaar moet ik ’t nog lezen, maar als ik snap is het zoiets als een compilatie van brieven van lezers…..!!!

  5. mary franssen zegt:

    Met blogartikelen lok je discussies uit. Communicatie over artikelen. Reacties is gewoon (na) babbelen, communiceren en soms debatteren over het blogje. Reacties moeten daarom wel in de context (kunnen) worden gezien van het geplaatste blogartikel.
    Vroeger werd er door de internetredactie ook altijd een rake uitspraak getild uit een forumbericht, en in de papieren krant geplaatst. Hiermee werd dan de lezer van de papieren krant gelokt, om mee te komen doen aan de betreffende discussie in forum online. Daar waren de uitspraken dus altijd te zien in het geplaatste bericht. Ik zie daar dus geen probleem in zolang de context maar niet verdwijnt.Reactie is geredigeerd

  6. Frans Muthert zegt:

    Het vraagt eigenlijk om voortdurende zorgvuldigheid. Ik heb ook al een paar keer (toevallig) gezien dat mijn naam verbonden werd met iets op het VK-blog. Het was redelijk onschuldig omdat het satire betrof. Maar toch…

  7. Rene Scheffer zegt:

    Gelukkig nog geen gepubliceerde faux pas van mij in de krant. Ik beluister gedeelde zorg bij JH en Cor en van de anderen vooral ook aansporingen om zorgvuldig te zijn in de reacties. Op zich terecht. En dan heb ik ook nog eens mijn echte naam in het Blog….

  8. Ramirezi zegt:

    Ik ben d’r ook niet zo weg van, van dat forum niet en van ’t forum op papier niet…

  9. Helena zegt:

    Ik vind er niets aan, wat heb je eraan om stukjes van reacties te plaatsen in de krant. Ik heb wel eens gereageerd op een brief en daar werd ook maar één zin van overgenomen van die reactie. Ik vond dat een beetje vertekenend beeld geven eerlijk gezegd.
    Ik wil best reageren bij die stukjes maar ik vond het zoals het zaterdag in de krant werd geplaatst niet echt aanlokkelijk om dat te doen..
    Ik vond het SAAI !!

  10. annet zegt:

    Hetzelfde gevoel had ik ook. Jammer dat de blogger van de week gestopt is, er was nog hoop op wat ping! Ping voor mijn paarden! Dat je nou toch op het blog dit moest lezen terwijl het de week ervoor in de krant stond. Respect is een groot goed……Maar wat nu de beweegredenen zijn….maar ik heb me al geschikt in m’n lot, een mens vecht en strijdt en uiteindelijk trek je toch aan het kortste eind. Echt! Je krijgt wat je toekomt.
    Even spuien hoor!

  11. Beus zegt:

    @René: inderdaad gedeelde zorg.

  12. rene scheffer zegt:

    You have only 5 minutes left zegt de PC in dit Mercure hotel ergens ten noorden van de Veluwe. Meneer voelt zich even de zakenman, zo direct aan het diner aan het diner. Maar leuk dat anderen dit ook zo vinden van dat Volkskrantforum; soms denk je wel eens wat en dan denk je mischien ben ik gek … maar nie altijd dus.

  13. Starry Night zegt:

    Ik had het nog niet gezien, maar ik ben het helemaal met je eens.

Geef een reactie

