Een Dirndl – mijn vrouw kwam vandaag van de C&A met een dirndl blouse!


foto


Het heeft me al heel lang geïntrigeerd en het blijft ook nu nog elk jaar trekken. Wanneer we met vakantie naar Italië gaan komen we in ieder geval door Duitsland en soms door Oostenrijk. Mijn vrouw wil dan nog wel eens naar een Snelwegketenhotel met dito restaurant. Tot op heden heb ik dat steeds weten te voorkomen. Eenmaal op de heenweg en eenmaal op de terugweg naar een Gasthof!

Voor hen die niet weten wat een Dirndl is, de definitie op Wikipedia: 
`Een Dirndl is op een traditionele Beiers / Oostenrijkse klederdracht gebaseerde fabriekmatige kleding uit de jaren 30 van de 20e eeuw. Dirndls worden heden ten dage nog veel tijdens het Oktoberfest gedragen. De Dirndl benadrukt de vrouwelijke vorm door de taille wat in te snoeren en de boezem voller te laten lijken.` 

Nu ook mijn jonge collega Kristel nog eens met een dirndlachtige jurk op een feest verscheen, was het feest compleet.

¨¨Met vakantie – altijd een Gasthof
Een vakantie is voor mij niet compleet zonder een overnachting in een ouderwets Gasthof. Zum Ochsen, Zum Baren of zum Post. Vaak een wit gebouw met blauw witte of rood witte gordijntjes. Een trap en rechts van de ingang een menukaart. De auto langs de kant gezet en de menukaart bekijken. In 8 van de 10 gevallen is het goed. Naar boven, de trap op. Rond een uur of 17.30 is dat meestal en de plaatselijke stamgasten kijken me glazig aan. De geur van boenwas, verschraald bier en het vet in de keuken geven een gevoel van herkenning. Een dirndl komt vanachter de coulissen en vraagt “Bitte?”.Haben Sie ein zweibeitzimmer fur eine nacht?”, zeg ik wat onzeker. “Mal schauen, ja sicher. 55 euro mit fruhstuck”. De kamer snel bekeken en dan de rest van de familie halen. Dirndls hebben vaak een harde stem en zijn nooit heel erg knap. Maar vaak wel rondborstig en “lustig”. Je kan ze ook niet voor de gek houden of uitlachen. Ze zijn in staat heel snel te lopen met de korte beentjes en houden soms 4 borden tegelijk vast, waar de schnitzels overheen hangen. De kartoffel- en Gurkensalat staan dan al op tafel.

Vanaf mij 10 e  de levensjaar heb ik de herinneringen. Met mijn ouders naar Uttendorf in Oostenrijk of Grosshelfendorf bij Munchen. Daar liepen ze al. Ze waren toen een jaar of 35. Voor mij veel te oud. Toen ik wat ouder was, een jaar of 15 kreeg ik soms wat vage kriebels. “Stel je voor dat ik met mijn hand…zou ze”. Later is dat Dirndl en Alpengevoel gestopt. In de periode tussen je 16 e en 30 ste ga je je afzetten tegen die dingen die je ouders leuk vonden. Je ontwikkelt dan kennelijk een eigen identititeit. Na mijn dertigste kwam het terug, het zat dus diep en die identiteit is maar relatief. Vakanties in Portugal en Turkije waren leuk, maar er waren geen dirndls. Een keer maakte ik het zo bont dat ik tussen twee vakanties in opeens begin augustus vijf dagen met de trein naar München moest. Plotselinge Alpenfieber.

fotoVandaag – mijn vrouw in een Dirndl.
Ik kwam om half 6 thuis na een zware werkdag. De zon scheen en iedereen was vrolijk. Ik zou het eten koken. Ze had kleren gekocht.
Ze had al iets aan met een kanten randje en ging later boven iets halen dat op een dirndl leek. Met van die lieve pofmouwtjes dus. Ik acteerde erg overdreven een soort opgewondenheid, ik was immers moe. “Alsjeblieft” zei ik. “Haal voor mij een biertje”. Ze deed het. “Nog een glas?” vroeg ze. “Nee”, zei ik maar ik herstelde me. “Tuurlijk wel een glas, want dat hoort zo in de horeca”.
Ze had kennelijk een goede bui en stemde in met mijn verzoek. `Alsjeblief, zeg “ein bier vom fass fur Sie, bitte”. Ze deed het en ik zat met mijn handen overal. De aanwezigheid van schoonouders deed me even niets. `Heuteabend um zehn nog zeit? Ich bin in zimmer 12`.

Toevallig waren er vanavond ook schnitzels. Van die kant en klare zigeunerschnitzels van AH. Maar niet de echte. Nog twee maanden wachten, op weg naar het Lago Maggiore. Maar dat is bijzaak. Ik ben nu de kaart en Google al aan het onderzoeken op `Gasthof mit Gutburgeliche kuche`.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-04. Bookmark de permalink .

11 reacties op Een Dirndl – mijn vrouw kwam vandaag van de C&A met een dirndl blouse!

  1. Lidy zegt:

    je bent toch erg vermakelijk als je in zo’n ondeugende bui bent!…

  2. Jaap van Nieveld Goudriaen zegt:

    Viel Spass im Zimmer Zwölf! :-))

  3. Rene Scheffer zegt:

    uh…ja ik soms stout. Ben al een half uur bezig om een echte foto van mijn vrouw met dirndl erbij te zetten. Verkleinen naar passend formaat lukt nog nie….

  4. jan krosenbrink zegt:

    Dat ze daar zolang mee heeft kunnen wachten geeft aan dat jullie een leuk stel zijn, ik feliciteer jullie

  5. Morgaine zegt:

    Grijns..

  6. asdale zegt:

    Een héél fijn weekend Rene! 🙂

  7. Maria-Dolores zegt:

    ik had je dirndl gemist, maar heb het nu dus ingehaald 🙂

  8. Maria-Dolores zegt:

    dat was niet iemand die net deed of ik het was…

  9. Rene Scheffer zegt:

    MD…ook een late reactie is welkom en het volgende blog komt er zo al weer aan.
    Maar goed, ik blij dat het Dirndl verhaal toch glimlachen wekte. Via Webstats zag ik ook wat verdwaalde Duitsers en Turken. Mogelijk Googlaars op zoek naar naar Germaanse sexual perversions

  10. Maria-Dolores zegt:

    :-)))
    toen ik al een paar jaar niet meer in Duitsland woonde, heb ik een dirndl-achtige outfit gekocht. heb het zelfs één of twee keer gedragen, maar me er toch nooit echt prettig in gevoeld… vind het wel mooi om gewoon naar te kijken, er is ook dirndl-avondkleding en hele sjieke Trachten-feestkleding, ook voor mannen…

  11. Rene Scheffer zegt:

    Eigenlijk best wel aardig blog zie ik nu na een tijdje. Ik sta er ng helemaal achter.

Geef een reactie

