De Slotlaan – unieke winkelstraat in Zeist


fotoEen beetje mijn biotoop. De Slotlaan is de hoofdwinkelstraat van Zeist. 
Nu zult u denken, ach Zeist, dat is net zoiets als Soest of Baarn maar dan iets groter; daar kan niet zoveel zijn. Nu wandel ik al 27 jaar lang twee tot acht keer per week over de Slotlaan en ik kwam vooral voor de geboorte van mijn dochter Rozanne ook wel eens ergens anders. Ik kwam in steden en dorpen met tussen de 30.000 en 100.000 inwoners: Baarn, Veenendaal, Bocholt, Soest, Deventer, Baden, Lens, Portimao, Sivas, Fidanza en Oss. Om verschillende redenen valt het soms niet tegen. Nergens echter zie je over een lengte van 1000 meter aan twee zijden een aaneengesloten mooi aangelegd trottoir omzoomd door bloklindes met een zo goed als aaneengesloten front van winkels en hier en daar wat horeca. En daarbij is ook nog eens uniek dat je er met zowel de auto als de fiets doorheen kunt rijden. 

Vandaag Miss Etam en uit eten   foto
We zouden gaan eten. Ergens in de buurt van de Slotlaan. Om 17.00 uur meldden vrouw en kind zich na een zware werkdag met onderbrekingen voor felicitaties en saucijzenbroodjes. Eerst naar de Miss Etam. Ze zitten in een nieuw pand met veel meer ruimte. In het vorige pand was het voor een man een ellende. Twee stoelen op een ruimte van twee vierkante meter waar de dames zich doorheen moesten wurmen en bovendien had je daar verplicht vol zicht op de voeten van de dames in de pashokken, niet altijd een feest. Ook waren er soms geïrriteerde blikken. Nu Rozanne er is, komt er wat meer vriendelijkheid. Het personeel is ook al  vriendelijker door de extra ruimte en ik heb de keuze om te gluren of niet. Niemand kan zich overigens voorstellen dat een brave pappa onder de gordijntjes gluurt.

fotoEten bij `Dell Italia`
Ik was jarig, ben dat nog steeds. Ik vier het niet. Teveel gedoe na verjaardagen van vrouw en dochter. Twee dagen van de leg vooraf, boodschappen, schoonmaken en tijd om iemand goed te spreken heb je niet met dat geloop met koffie, gebak, drank en hapjes. Dus veel mail en telefoon en iedereen heb ik gezegd `kom ik mei of juni maar eens aanwaaien´. Dell Italia is een leuke zaak met goed echt Italiaans eten, die vroeger werd gedreven door de bekende Aris Spada van het blad `De smaak van Italië` en het gelijknamige evenement in Kasteel De Haar te Haarzuilens. Nu staat er een zeer vriendelijke niet onknappe jonge dame die altijd smelt van Rozanne. We hadden plek op het terras. Beiden een pastaschotel en een halve liter wijn en Rozanne een kinderpizza. 

Kado van de Opelman en van de Restaurantdame
Bij het afreken zei ik geheel waarheidsgetrouw het volgende. 

`Ach dit eten was gratis…van de Opel. Ik ben namelijk jarig en maakte vandaag de deal met de garage rond, was nog niet tevreden met de inruilprijs die al 1500 euro omhoog was. De Opelman zei, er zit eigenlijk geen ruimte. Nee zei ik…maar ik ben vandaag jarig en ik wil geld voor een diner vandaag, voor de retour Parijs en ik wil een mattenset. Nou gefeliciteerd, dat is heel wat. Ja zei ik, maar het diner is 50 euro en het retour 69 euro en dan de mattenset. We hadden een deal`. 

De dame vond het wel een aardig verhaal en nam de tijd om het in iets verkorte vorm aan te horen. Toen ik betaald had kwam ze ons achter na en gaf me voor de verjaardag een flesje koele prosecco` 
Zo creëer je de eigen leukigheid. Kado van de Opelman en van de Restaurantdame. 

fotoZichtas
Het was donderdag en 18.30 en ik was blij, de winkels dicht. De trottoirs van de Slotlaan waren volstrekt leeg en ik had een zicht van honderden meters terracottakleurige tegels met in het zicht het Zeister Slot. De historische zichtas van Zeist, in deze parel van de Lustwarande. Rare naam, maar zo heette dat in het begin van de vorige eeuw. Dit blog is twee uur later dan voorzien. Toch nog vaak gebeld en nu tijd voor een fles bier voor de droge keel een een borrel.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-04. Bookmark de permalink .

12 reacties op De Slotlaan – unieke winkelstraat in Zeist

  1. Nicolaas zegt:

    Gefeliciteerd man! Proost en vele jaren.

  2. Pleun zegt:

    Ik mis alleen het plaatje van die lange bloklindelaan.

  3. Pleun zegt:

    en leeftijd 49 nu?

  4. Alexandra zegt:

    Gratis eten, bubbels, naar Parijs en een nieuwe auto… wat wil je nog meer op je verjaardag? Gefeliciteerd!

  5. Rene Scheffer zegt:

    Nicolaas…thanks.
    Pleun…ja 49 en die bloklindes staan op foto twee maar ik kon helaas geen betere foto googlen en vanmiddag had ik geen toestel bij me.
    Alexandra…thanx, ja tamelijk leuk en relaxed.

  6. jan krosenbrink zegt:

    "bovendien had je daar verplicht vol zicht op de voeten van de dames in de pashokken, niet altijd een feest"
    Ondanks het dreigende ‘vol zicht’ en het spaanplaatachtige van het woord ‘pashokken’ vind ik dit toch een heel erotische zin, waarschijnlijk door het ‘niet altijd’
    Maar Rene, wil je alsjeblieft nooit meer de term ‘niet onknappe jonge dame’ gebruiken?

  7. Rene Scheffer zegt:

    Jan…sorry, moeilijk om de goede woorden te vinden en ik heb in sommige kringen al een bepaalde naam en dan een dergelijke reactie die de verholen zinsgedeelten er nog eens uitlicht….

  8. eva zegt:

    Van harte gefefeliciteerd met je 48e!
    (Meteen bijgewerkt in je profiel zie ik)
    Eergisteren had ik ook zo’n terrasje, pastaschoteltje, half litertje, als god in Italë en niet eens jarig!
    Maar dan ook geen gratis flesje, zal je babbeltruc onthouden!
    gr evaReactie is geredigeerd

  9. Klaverblad zegt:

    Op naar de 50 René.
    Gefeliciteerd!!!
    Helemaal met je Slotlaan-blog eens.
    Veel herkenning.
    Ik kom er wel eens.
    Plezierig winkelen
    en met zo’n gids nog leuker.

  10. Zwollywood zegt:

    Gefeliciteer René. Je hebt een Opel gekocht…en gepingeld…heel mooi gelukt.
    ..altijd doen ..dat pingelen.
    Welk type is het geworden?Reactie is geredigeerd

  11. Maria-Dolores zegt:

    van harte! wel jammer dat je nu de opel met die mattenset genomen hebt, anders had ik je de auto op mijn blog cadeau gegeven…

  12. Rene Scheffer zegt:

    Eva,KB, ZW, MD.
    Wat laat…uiteindelijk is het een 1.8 Temptation geworden omdat die klaar stond. 2000 euro meer, dat wel. Ik zei meneer er moet iets af van het verschil. Hij deed het niet want ik had al te scherp onderhandeld, zei hij. Nou Ok dan zei ik, houden we het op 50 euro korting. Kunnen we vanavond in Belgie nog een keer uit eten en dat was goed.
    Vandaag was de Slotlaan wat minder. Koninginnedag en gewoon TE druk met mensen, morgen dan maar weer…

Geef een reactie

