`Extra kromme bananen`, `Frituur Wil`, `Night Star`, `Club Relax` – België dus


foto
Dit zijn de aanduidingen die je tegen kunt tegen komen links en rechts op de weg tussen Lommel en Hasselt. Net als BUVA Vleeswaren BvbA, Poppers Technofast BV, te korte opritten, onduidelijke borden, Van Poeppelen Veevoeders, veel te veel straatlantaarns, rioolgeur, Deconstruct NV en veel meer.

Vanaf Mol, waar we de afgelopen 4 dagen met goede vrienden een vakantiehuis van Sunparks hadden, reden we op zondag naar Maasmechelen. Daar is immers een Outletcenter. Ik had een oude landkaart uit de jaren tachtig en vertrouwde op mijn richtingsgevoel en ik kende Lommel als een braaf Paaps provinciestadje, waar we rechtsaf zouden moeten. We zagen alleen rondwegen en industrieterreinen en de oude Provinciale driebaansweg was er niet meer. We reden nu op een vierbaansweg door een groene ambiance. Totdat we in de buurt van Houthalen-Helchteren waren, daar kwamen we weer op een tweebaansweg, richting Zonhoven en Hasselt.

`Extra kromme bananen`
Ik zei tegen mijn vrouw `hier moet het ongeveer zijn, links`. Een bord met de tekst `Extra kromme bananen`, stond hier. Het was in 1979 en 1980, toen ik op deze manier van Renkum over de A 50 naar Eindhoven reed en van daaruit via Valkenswaard binnendoor naar de Ambiorixkazerne in Tongeren. Ze vond het vreemd. Net zo vreemd als ik het 28 jaar geleden vond. Ik was een jonge soldaat en had toch daarvoor mijn HEAO afgerond, maar snappen deed ik het niet. Wat zou dit nu weer betekenen, zijn kromme bananen beter als rechte? Net als kleine komkommers lekkerder zijn als grote. Zou het in het smaakverschil zitten of zou de kromheid een kenmerk van een bepaalde streek zijn?. Het maken van reclame voor bananen heb ik sowieso altijd al raar gevonden en nu nog. In een winkel is immers maar één soort. Fyffies, Chiquita, Del Monte willen me te binnen schieten. Niemand gaat naar een winkel omdat daar een aangeprezen soort banaan wordt verkocht. Reclame voor een bananenmerk kan alleen aan de groothandel appelleren. Geen consument die er boodschap aan heeft. Maar dat bord `extra kromme bananen`. Het was er echt, destijds. En had helemaal niets te maken met die nachtclubs en seksclubs die 100 meter voor en na die groentekraam stonden. Ik was toen 21 en nu 49. Op weg naar de kazerne in een Fiat 128 hoorde ik op radio van de decembermoorden in Suriname en de boycot van de Olympische spelen in Moskou, die tijd dus. Toen was ik te bleu om uit te stappen en aan de uitbater te vragen waarom dat extra krom nu zo bijzonder was. Nu zou ik stoppen en het vragen. De kraam was er niet meer, zoals er zoveel veranderd was.

foto Tongeren – de Ambiorixkazerne
Ook al zo´n naam. Als ik zeg dat ik hier in dienst ben geweest, zie je de mensen denken. Tongeren? Wat is dat voor een rare grap. Ik zat er bij een NAVO eenheid in de Ambiorix kazerne. Zes maanden lang met Duitsers, Engelsen en Belgen, een international Air support squadron van de landmacht, dat de verbindingen verzorgde. Ik was telexist/telefonist/telegrafist. Voor mij was het 6 maanden feest en een leuke kennismaking met België. Elke woensdag sport. Veel drinken in de cafés in het stadje, waar we graag geziene gasten waren. Er was Christal Alken en Jupiler (ja, ik toen al). Vaak konden we om 04.00 uur nog gaan zitten voor een bord Spaghetti Bolognaise. Het zwembad in Tongeren waar meisjes van 16 ons soldaten aan de zwembroek voelden, we gingen er niet op in. De blonde bardame van rond de 40 (dat vonden wij toen heel oud)  in de kroeg die zich met meeweten van haar man (we noemden hen George en Mildred) door mijn maat liet vingeren omdat ze in meer die dag geen zin had. Via mijn verloofde die op kamers woonde kreeg ik altijd een stapel seksbladen waar een andere huurder (een homo) de mannen had uitgeknipt. Ik deelde ze op zondagavond uit in de radiowagens en kreeg van vele kanten dankbetuigingen, niet in het minst van de vele Belgische vrouwelijke soldaten die het prima vonden als hun Sergeanten wat om handen hadden. De mooie soldate uit Menen, met een foute korporaalvriend. Dronken kolonels, 3 literflessen Johnny Walker voor 14 gulden en pakken roomboter voor 40 cent in de kazernewinkel, hesp op het brood en heerlijke schnitzels in de avond. Een uitstapje naar Kerkrade waar Roda JC tegen Feyenoord speelde. Het spelen van `soldaat van de dag`, hetgeen betekende dat je de bar moest openhouden en waar het verboden was om voor 13.00 uur in de middag bier te tappen. Basketbalwedstrijden tegen Amerikanen, een Internationaal verstandhoudingskamp in Harderwijk. Met sport een lichte blessure aan de arm, waardoor ik op dinsdag naar de nacompetitiewedstrijd Wageningen-De Graafschap kon. De omgang met de chauvinistische Limburgers, hetgeen me goed af ging. 

Toen we richting Maasmechelen reden schoot dit alles in mijn hoofd. Mijn dochter Rozanne sliep, alsof ze zich onbewust wilde afsluiten voor deze vreemde episode in het leven van haar papa. Het was een mooie tijd en met de wetenschap van nu en de jongheid van toen had ik het tot een nog mooiere tijd kunnen maken. Ik was toen jong en voel me nu nog zo. Het lijkt als de dag van gisteren. Nog eens een periode van 28 jaar en ik ben al 77 en met statistisch 50 % kans dan te zijn overleden. Oude tantes zeggen altijd `de tijd gaat snel`. Ze hebben gelijk. 

Om 15.00 uur waren we weer terug bij het huisje aan de Molse meren. De rest was naar het zwembad. Ik ging op een stretcher liggen nadat ik de tussenstanden van AZ, PSV en Ajax op teletekst had gezien. Spannend. Ik doezelde weg. De anderen kwamen terug en ik keek weer, de eindstanden. In het huisjes hadden we geen Talpa. Ik ga zo maar eens zoeken op YOU TUBE. 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-04. Bookmark de permalink .

7 reacties op `Extra kromme bananen`, `Frituur Wil`, `Night Star`, `Club Relax` – België dus

  1. Klaverblad zegt:

    Mooi dagverslag zoals ik die na mijn dag graag tot me neem.

  2. cor zegt:

    Ja wat een grappig en charmant en zo ander landje ligt daar in het zuiden,….

  3. prometheus zegt:

    Leuk zo’n onverwachte trip down to memory lane!Leuker is zo’n verloofde –> "kreeg ik altijd een stapel seksbladen" dat is nog eens houden van en zorgen dat de vogel in de kooi blijft".
    Het leukst is dat je op weg bent naar de magische 50 en beschouwend en geamuseerd naar achter kijkt terwijl het gejaagde bestaan "oeps de tijd gaat snel dus ik moet eruit halen wat erin zit" op jou in tegenstelling tot leeftijdsgenoten geen vat lijkt te krijgen.
    Proost en neem nog een jupilereke 😉

  4. Alexandra zegt:

    ja, die bananen, je hebt gelijk, een merk zegt er niets over! hoe ze eruit zien wel: niet te groen, niet te zwart. maar hoe krom ze zijn? Nou nee…

  5. Rene Scheffer zegt:

    KB en Cor…Belgie…op zich goed voor nog veel meer verhalen, maar daar hebben we onze gewaardeerde correspondenten uit Brussel, Antwerpen en Gent voor.
    Prometheus…op zch heb je gelijk, maar ik heb het er net teveel over om het helemaal langs me heen te laten glijden
    Alexandra…hou je haaks in Roehampton, Bromley or whatever nearby!

  6. Mephisto zegt:

    😆
    En heeft uw vrouw zich vandaag ook nog laten vingeren door een jonge knul "omdat ze meer niet zag zitten vandaag"?
    Of is dat nu weer nèt erover?

  7. Rene Scheffer zegt:

    Brrrr, wel een beetje mijn onderwerp:-), maar nie hier….De familie leest mee, soms.

Geef een reactie

