Meisje met rood haar en katholiek ook nog – ik was 4 en trok keihard aan d´r rode krullen.


foto
Ons dorp Renkum was half Protestants en half Katholiek. Ik was -of beter gezegd mijn ouders waren- Hervormd. In de vroege jaren ´60 was het normaal dat je naar de eigen Hervormde bakker en slager ging. De Kleuterschool waar ik op zat was Hervormd en later ook de Lagere school. Er waren twee katholieke scholen, Don Bosco en Vita Vera. Toch ander volk, vond ik. Die stonden altijd langs het voetbalveld met die rare bellen en dat Maria-, wierook-, wonderen- en Paus gedoe vond ik toen al belachelijk en dat duurde tot mijn 20 ste. Dat gevoel lag niet aan mijn ouders, die waren tolerant genoeg.

De Dorpsstraat, waaraan we woonden, was een drukke verkeersweg en lijn 50 van de NBM reed er doorheen en dagelijks kwamen er 2000 fabrieksarbeiders van Van Gelder Papierfabrieken langs. Ik was ruim vier en had een step en ik kwam van de Kleuterschool aan de Kerkweg. Ik stepte dagelijks via de Achterdorpsstraat. Dat was rustiger. Bijna thuis riep ik altijd mijn moeder en die hielp me oversteken.

fotoToen gebeurde het
Net om de hoek van de Achterdorpsstraat, gezien vanaf de Kerkstraat woonde een groot Katholiek gezin. Pa werkte net als mijn vader ook bij de Papierfabriek Van Gelder. Ik hoorde er thuis wel eens over. Niet heel diepgravend. Ze hadden veel kinderen, vooral dochters. Ik kwam er dagelijks langs en was me elke keer als ik er langs stepte weer bewust van hun anders-zijn. Ze hadden rood haar. Naast het huis was een klein stenen plaatsje met een hek. Een van de meisjes, ik schat ruim twee/bijna drie, had wilde rode krullen en ze keek me aan. Ze stond aan het hek. Er schoot iets door mijn hoofd. `Stom kind, sta daar niet zo dom te kijken met je rode katholieke haren` dacht ik. Ik stopte met de step en keek haar venijnig aan. Haar gezicht stond nog steeds op ontwapenende vriendelijkheid, maar dat raakte me niet. Ik pakte met mijn hand een paar krullen, verbeet mijn mond en trok keihard. Ze krijste en ik liet na 3 seconden los. Ik stepte als een gek en voel nu na 45 jaar nog dat mijn hart bonsde. Ik reed met de step naar een tante en was wat overstuur maar voelde dat ik dat niet moest laten merken. Niemand heeft ook wat gemerkt.

De jaren erna.
Tot mijn 30 ste stond ik er niet veel bij stil. Ik wist de naam van het meisje en het was een stevige en redelijk uitziende jongedame geworden, genaamd Saskia B. Uit niets bleek dat ze nog leed onder het gebeuren. Ik zag ze op een zondagmiddag wel eens wandelen. Ik hoorde later dat ze een baan in Zeist had. Ondanks mijn 30 jaar was ik nog wat verlegen en geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om met haar in contact te treden. Daarna kwam er wat meer schuldbewustzijn en ik vertelde het aan deze en gene. Nu heb ik zelf een dochter. Met twee lange, mooie half rechtopstaande staartjes in het haar. Het haar van mijn dochter is blond met een licht rood/oranje tint. Ze is nog niet katholiek net als ik dat ook niet ben. We denken er overigens aan haar wel naar een Katholieke school te sturen. Het voorval spookt nu regelmatiger door mijn hoofd. als ik kijk naar het koppie van mijn dochter, altijd onbevangen, onschuldig en open en zich van geen kwaad bewust, net als 45 jaar geleden Saskia B. Ik probeer me voor te stellen hoe ze kijkt en wat ze voelt wanneer een 4 jarig rotjoch haar aan de haren trekt. Ik kan alleen maar heel boos worden op degene die dat zou doen. 

En Saskia B? Ik hoop dat het arme kind goed terecht is gekomen en er geen last meer van heeft.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-05. Bookmark de permalink .

11 reacties op Meisje met rood haar en katholiek ook nog – ik was 4 en trok keihard aan d´r rode krullen.

  1. Zilver zegt:

    Vandaag… meisje met rood haar, maar nee, anders.

  2. lidy zegt:

    rene, niet katholiek maar wel te biecht gaan op het vkblog, bij deze is het je vergeven!…

  3. Blauw Oog zegt:

    "We denken er overigens aan haar wel naar een Katholieke school te sturen."
    Zou ik niet doen. Tenzij je wil dat ze alsnog een katholieke opvoeding krijgt. 😉
    Hoewel het bij mij eigenlijk uiteindelijk een averechts effect had. 😉

  4. marsjan zegt:

    Oh, oh! Stout jongetje. Maar ik herken het gevoel dat wegsteppen met bonzend hart….en nu jezelf een dochter hebt tja dan verandert alles.
    Overigens hebben mijn kids allebei op een katholieke basisschool gezeten en wij zijn gewoon ‘ongelovige’. Zij hebben er niks aan overgehouwe hoor alleen het bidden ‘smorgens vonden ze niet echt. Ze weten nu in ieder geval wel dat ze dat niet willen. (en mn dochter verft haar blonde haar rood…grapje!) 😉

  5. Rene Scheffer zegt:

    Zilver: kwam toevallig zo uit; ik blog om de dag en gisteren was het 4 mei.
    Lidy: een openbare VKbiecht heeft ook wel wat, beter dan met een pastoor in een hok met een gordijn.
    Blauw Oog en Marsjan: Katholiek is ook zo lekker half. Je mag een beetje fout zijn. Aflaatje erbij. Leeft nie zo moeilijk. Tegenwoordig zijn de Katholieke scholen nie heel erg streng in de leer, geloof ik.

  6. Galadriel zegt:

    rood haar is gewoon ontzettend spannend en jij was er vroeg bij

  7. annet zegt:

    Het was toch een manier van contact zoeken, jongens en zeker jongetjes vaak op een wat onhandige manier:>) Een ander vroeger vriendje legde eens meelwormen in m’n haar – ook een vreemde manier om je liefde te betuigen want hij vond me aardig….ha,ha

  8. Rene Scheffer zegt:

    Galadriel: Nu vind ik rood haar wel spannend; maar pas sinds mijn 35 ste ongeveer.
    Annet: Contact zoeken? dat deed ik toen ik 8 was…salamaders vangen bij de roeivijver en in het zwembad loslaten bij de meisjes.

  9. Maria-Dolores zegt:

    grappig, misschien heb jij wel meer last van je ‘zonde’ gehad dan dat meisje…

  10. Mephisto zegt:

    tegenwsoordig mag je zélf polsen welke bakker je het beste ligt. En da’s geheel afhankelijk van eigen humeur, heb ik gemerkt!

  11. Zwollywood zegt:

    Haha rené…alle kinderen halen wel eens uit naar andre kinderen…op speelpleinen en waar dan ook. Het is een vreemde manier van contact maken en ook een vreemde manier om grenzen te overbruggen, maar als kind doe je iets. Eigenlijk had je mooi je frus als stepper op dat meisje afgereageerd….en het heeft je geweten zo gevormd – over wel of niet pijn doen – dat je dit nooit meer vergeet. Het was een rotstreek, maar ook begrijpelijk als ouders hekken tussen kinderen plaatsen. Renkum…met 2 geloofsculturen.
    Haarle – bij Nijverdal – waar ik opgroeide was een katholiek dorp met 3500 inwoners boerenfamilies en burgers.

Geef een reactie

