Gijon, Bilbao, Santander, alweer een droom(beeld) – en de Merluza niet te vergeten


foto
De Spaanse Noordkust.
Je komt er niet snel. Bezoekers van de omgeving van het Frans Baskische Biarritz zullen ongetwijfeld een uitstapje wagen aan San Sebastian (hieronder afgebeeld), met haar mooie schelpachtige strand en haven en het oude centrum met de vele tapasbars. Veel verder komen de meeste niet. Hoewel ik ook niet veel verder ben gekomen dan Zarautz (30 km voorbij San Sebastian) neem ik u aan de hand van de thema’s “voetbal”, “tragiek”en “vis” even kort mee naar deze bijzondere en ook voor mij onbekende streek. 

Noot: Nu ik dit alles nog eens doorlees kom ik tot de conclusie dat zowel Bilbao als de Heek/Merluza een apart blog zouden hebben verdiend. Dan had ik een en ander wat meer uit kunnen diepen. Ik moet leren me te beperken, maar ja het staat er nu toch al…

Bilbao  foto
Bilbao (foto linksboven) blijft me trekken vanaf begin jaren ‘90 toen ik las over deze lelijke derde stad in Spanje. Rommelig, vies, niet toeristisch en met een prachtige voetbalclub Atletic de Bilbao, een ploeg met uit principe alleen Basken die spelen in een oud stadion met de bijnaam El Cathedral, vanwege de hoge rechtopstaande tribunes. Baskisch, is wat mij beftreft -zolang de ETA er niet aan wordt gekoppeld- een aanbeveling in de zin van authentiek. En er is de Baskische keuken met veel vis, peper en tomaat. Wat verder naar Astrid komen de ham en bonen erbij. De streek is groen en tamelijk geindustrialiseerd. De stad Bilbao is in aufschwung gekomen na de opening van het Guggenheim museum. Een saaie rommelige fabrieksstad lees je nog in veel boekjes, maar wel wat opgeknapt. Toch wonen er meer dan een miljoen mensen en wat weet je er nu van? Een Bilbaoer of Bilbaoaan, wat is zijn karakteristiek? Iemand uit Sevilla (flamenco, open) of Valencia (feest, vurig), Madrid (trots en vierkant), Barcelona (zuinig en hardwerkend) heeft een duidelijke herkenbaarheid. Iemand uit Bilbao wellicht ook. Maar het is niet bekend want er wordt zelden over hen gesproken.

fotoDe tragiek van een matige ploeg in een grote stad.
Ik zag de ploeg van Atletic de Bilbao rond 1996 spelen tegen Espanyol in het Olympisch stadion. Een zonnige middag met amper 20.000 toeschouwers. Als verloren liepen de mooie rood wit gestreepte shirts “de matrasverkopers” te dolen tegen de blauwe “parkieten” van Espanyol. Bilbao verloor met 1-0. Een paar dagen daarvoor had ik nog een cassettebandje gekocht op een rommelmarkt voor 100 Ptas “Ayup Bilbao”. Daarna kocht ik op de Ramblas een shirt van Atleletic, wat ik nu 10 jaar later nog steeds draag, voor het laatst in september 2006, tijdens de sportdag van de gemeente, waar ik door deze rode strepen gestroomlijnder leek dan ik was.
Maar de tragiek…een stad zo groot en vol van mensen en emotie. En dan 600 kilometer verder, een bleek team met 100 supporters op de tribune. In Bilbao maken de stedelingen zich met hun tapas druk om elke poging tot opzet van een aanval. De hartslag stijgt, een snelle hap en slok. Het verzandt in niets. De wedstrijd is afgelopen en het voor meer dan de helft lege stadion loopt leeg.
Kenmerkende spelers tussen 1994 en 2005 zijn Extebarria en Julan Guerrero. Aardige veelbelovende voetballers, vooral in het eigen estadio San Mames, maar allemaal net niet bij uitwedstrijden en in het Spaanse elftal.

fotoGijon
Een van de speelsteden van het WK 1982 in Spanje. De Duitse TV had destijds prachtige beelden van deze stad, waar West Duitsland haar groepswedstrijd zou spelen. Grote flatblokken, brede wegen, een oude kern en een prachtig lang strand met zuiver fris en blauw water. Gijon, het klink ook zo groots en gigantisch. Niemand komt er. In 1982 hoopte men op meer publiek in de jaren erna. Het kwam er niet van. Er is geen groot museum, geen grote luchthaven en het heeft niets dat de stad meer bijzonder maakt dan andere. Ik krijg nu ik het schrijf weer zin om op Google earth te gaan kijken. Ik volsta met een overzichtsfoto. Bekijk hem goed en je wilt er naartoe, net als ik. En wat te zeggen van Santander. Het lijkt op Gijon, maar is kleiner lieflijker en iets toeristischer. Madrilenen zoeken hier in de zomer graag de koelte ene het water op.

Oviedo
Een rustig stadje waar veel cider wordt gedronken op 20 kilometer van de zee. Ik zag ooit Cees Noteboom hier een reisreportage maken. Hij zat met regenkleding op een plein met wat café’s en het miezerde. Een rustige stad, waar de mensen wegkruipen in de bars en restaurant waar de cider rijkelijk vloeit. Af en toe waait het want de zee is altijd nabij.

fotoDe Merluza – ofwel de heek.
Dat is DE vis van de Spaanse Noordkust. Bij onze visboer ligt de heek soms in de etalage. De heek is een Kabeljauwachtige vis. Spanjaarden hebben liever de heek en vinden de kabeljauw surrogaat. Voor Hollanders is het andersom. Heek heeft stevig vlees, iets steviger dan de kabeljauw die snel uit elkaar valt. Kabeljauw is schubbig. De heek is wat “pluiziger”. De tomaat hecht zich goed in het visvlees.
Soms zie ik ze liggen, hooguit 5 keer per jaar. Voor maar 1 euro per ons ligt het naast de kabeljauw die het dubbele doet. De dames van de viswinkel zien me vaak staan. Ik schaam me soms. Op zoek naar de heek. Meestal is die er niet en sta ik daar. Meewarig kijken ze me aan. Op zaterdagmiddag trekt mijn vrouw me snel voort. Door de week voel ik me een vieze man, staren naar de gladde glimmende lijven van de verse vis. Een blik schuin naar achter, neen niemand heeft me gezien. Snel weer verder met de fiets.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-05. Bookmark de permalink .

10 reacties op Gijon, Bilbao, Santander, alweer een droom(beeld) – en de Merluza niet te vergeten

  1. jan krosenbrink zegt:

    ik ga toch trouwen met Helena, ik wil ook dat iemand me snel voort trekt zaterdagmiddags

  2. Maria-Dolores zegt:

    leuk dat jij precies weet hoe het zit met ‘merluzza’. ik heb altijd gedacht dat dat hetzelfde is als kabeljauw. voor mij is merluzzo eigenlijk al een luxe vis, aangezien hier ook flink wat soorten te koop zijn die nòg goedkoper zijn. sommige even lekker, maar omdat die niet als fijnproeversvis te boek staan een stuk goedkoper. Italianen geven (voor mijn gevoel) enorme bedragen uit voor een vis waarvan iedereen zegt dat het iets bijzonders is. ik kijk meestal gewoon wat er in de aanbieding is, en als dat er lekker uitziet, dan koop ik het…

  3. Rene Scheffer zegt:

    MD en JK: Ach, ik zou nog veel meer kunnen uitzoeken en opschrijven over de Merluza. Vanmiddag in de stad zei ik tegen mijn vrouw dat dit blog eigenlijk te omvangrijk is. Zowel Bilbao als de heek zijn een eigen blog waard. Ik moet me leren te beperken. Overigens geen viswinkels gezien vandaag.

  4. kees smit zegt:

    Verder dan San Sebastian ben ik ook niet gekomen, die kant uit, ik ging naar Granada.

  5. Maria-Dolores zegt:

    @Rene,
    dat had je nou niet moeten zeggen, dat je nòg meer uit zou kunnen zoeken. op die manier raakt mijn programma ook weer vol: een keer naar de markthallen in Florence om te kijken hoe alle vissen die op kabeljauw lijken er uitzien, en dan alle pakjes diepvriesvis met meertalige tekst kijken of ik daar iets kan ontdekken. dacht wel eens gehoord te hebben dat van merluzza stokvis gemaakt wordt, maar dat weet ik niet zeker. en ik heb ook een paar voedings- en levensmiddelenboeken, daar zal ook wel wat in staan. best leuk dat soort dingen, er gaat alleen zo veel tijd in zitten 🙂

  6. Rene scheffer zegt:

    MD: Net thuis, maar met meer tijd ga ik me echt verdiepen in heek en ook koolvis en om het helemaal ingewikkeld te maken is er in Noorwegen nog een Kabeljauwachtige, waarvan ik de naam kwijt ben. De Koolvis is ook niet meer onbeperkt exporteerbaar.
    Citaat op Noorse site: .. Per 1 juni 2006 geldt een uitvoerbeperking op kabeljauw, pollak, koolvis en alle andere kabeljauwachtige vis van maximaal 15kg. Zalm, forel en schaaldieren zijn van deze beperking uitgesloten…
    Ik zit te broeden op een blog over de Dorade.

  7. Zwollywood zegt:

    Ha Renee, je bent een echte visfreak. Leuk dat jij allerlei dingen weet van vis gerelateerd aan gebieden….en eerlijk gezegd is het onaards om van een etalage snel weg te lopen terwijl jij gewoon naar de vissen wilt kijken. Wat zijn wij toch enorm van de natuur afgeraakt. Ik fotografeerde in allerlei landen op allerlei markten vooral de vis. Het waren de versmarkten…we waren er voor de sfeer en de drukte van de handel, maar niet om vis te kopen, dat deden we op een terras s’avonds bv. in Bangkok.
    MMM…ik geloof dat ik een nieuwe hobby ga oppakken…visnamen leren kennen.Reactie is geredigeerd

  8. Rene Scheffer zegt:

    Zwollywood: Visfreak? Ik ben egewoon een freak en de vis is een van mijn vele willoze slachtoffers…
    Maar het is een mooie bezigheid om over vismarkten te lopen.

  9. Maria-Dolores zegt:

    voor mij zijn die vissen veel te ingewikkeld. ik heb lang in Duitsland gewoond, dus bepaalde namen ken ik (nog steeds) alleen in het Duits, en dan hebben bepaalde vissoorten hier een regionale naam, die je niet in een woordenboek vindt. of heeft een vis ook een naam die je (vertaald) meende te kennen, en dan is het tòch net weer een andere vis…

  10. Rene Scheffer zegt:

    Maria Dolores…ach in Frankenland eten ze Karpfen. Zander, snoekbaars, zie je ook vaak. Volgende week koolvis.

Geef een reactie

