Slapen, zomaar een dutje doen – de schaamte voorbij.


foto
Wat is er lekkerder dan niets te hoeven, een beetje moe te zijn en in de gelegenheid te zijn om een dutje te doen. Het gevoel na ongeveer drie kwartier, een droge mond en een vaag maar niet onprettig hoofd. Het idee dat het zaterdagochtend is. Geluiden in en om het huis, de wekker, het horloge, vogels of de mobiel. 

Gisteravond werd ik zoals wel vaker wakker van de automatische zonnewering. Na een dag met veel boodschappen doen, twee glazen wijn en stiekem wat Sambuca door de aardbeien, was ik moe. Om 20.00 uur ging ik op bed slapen, nadat ik de eerst twee minuten van de Duitse Bekerfinale had gezien. Ik werd wakker in de 37 ste minuut, door de automatische zonwering. De drie seconden na het ontwaken, waar ben ik, is het maandag, moet ik werken? Nee!

Het lijkt erop alsof het bij mij de laatste jaren toeneemt. Zeker nadat ik enkele jaren voor mezelf heb besloten om eraan toe te geven, waar ik ook ben. Schrijven over het heerlijke slaapgevoel, de droompjes, brave en onbrave, zweten, dorst, opluchting, de eerste 10 minuten. 

Dutjes doen
lijkt vooral iets mannenachtigs. Mannen talen niet naar decorum. Mond halfopen, kwijl, wat gesnurk, zoals op de foto, gemaakt op Menorca in september 2006, omstreeks 22.00 uur. 


Op vakantie
.
Dat zijn heerlijke slaapassociaties, vooral die in Spaanse parken staan me bij. In de jaren ´90 was ik veel in Spanje. Ik weet nog goed dat je voor 900 pesetas, dat is nu 6 euro, een 3 gangenmenu had met een fles wijn op tafel. Na een ochtend winkelen kon je dan om 15.00 uur naar de kamer teruggaan of in een park gaan liggen. Ik kan de plekjes op het Plaza de Sta. Ana in Madrid en langs een drukke weg in La Coruna nog goed voor de geest halen. Op die manier overbrugde je ook de tijd tot 16.30 uur wanneer de winkels weer opengaan. Ook de meren in het Oostenrijkse Karinthie leenden zich uitstekend voor slapen. Die meren zijn omzoomd met prachtige strandbaden met mooi gras. Na het broodje en de halve liter bier wegdoezelen en dan daarna het heldere en warme water inglijden.

fotoOp het werk
Natuurlijk is dat een taboe, waarover niet gesproken mag worden. Maar ook daar komt het voor. Nog niet zolang geleden viel ik tijdens een OR cursus en tijdens een introductie voor budgethouders over een nieuw boekhoudprogramma in slaap. Het was enkele malen achtereen en duurde hooguit 2 tot 3 seconden. Je merkte het aan de smaak in je mond, een spierbeweging in de nek en een lichte vaagheid in het hoofd. Toch bespeurde ik dat anderen het niet direct merkten, want anders had men mij er wel op aangesproken; ik sta immers niet bekend om mijn hoogdrempeligheid. Ik maakte wel excuses aan de collega die de cursus regisseerde. Ze had het wel gezien en was niet boos.

Thuis
Mijn normale slaaptijd door de week is van 00.30 tot 07.15. Daaraan kom ik na enkele dagen iets tekort. Ik houd ook van het gespeelde stoute/stiekeme. Zo gebeurd het een aantal malen per jaar dat ik door moeheid opzie tegen de middag. Ik ga dan om 12.25 uur naar huis na het dagelijkse telefoontje met mijn vrouw. Om 12.35 uur laat ik de hond uit en doe de post en om 12.40 uur slaap ik. De wekker gaat om 13.30 uur en als man ben je in 2 minuten in de kleren en de haren gekamd en om 13.45 uur zit ik braaf met nog droge mond achter mijn bureau. Niet gegeten. Maar dat los ik op door met een dossier in de hand zo rond 14.30 uur even over te steken en snel een patatje pindasaus te nemen.

fotoBij anderen en bij concerten en films 

Elders slaap ik ook op verjaardagen. Mensen weten het. Mijn vrouw is een nachtmens en als ze voor 01.00 uur geen aanstalten maakt om op te stappen, weet zij en weet iedereen dat ik of in de stoel in slaap val of bed opzoek. Ook bij ons thuis gebeurt dat, de mensen weten dat het niet aan hen ligt. In de bioscoop viel ik weleens in slaap, het langst bij de Hongaarse film Huckle, waar de hele clou weg was. Tijdens een concert van David Bowie vond ik in de Arena een rustige plek bij de cornervlag. Een heerlijk slaapmoment was tijdens het laatste concert van Loreena McKennit.  

Nu is het ook een mooie tijd om te slapen; ik zou het moeten doen. Maar er is geen tijd. Voetbal, de ontknoping, Voetbalvrouwen, dit blog en ik moet nog Melanzane Parmigiana maken, voor morgen. Zeker weten dat ik tussen 23.00 en 24.00 uur wegdoezel op mijn stoel. Ik vind het zelf wel iets lievigs/huiselijks hebben. Mijn vrouw niet, die is dan weer klaarwakker en vindt het minder gezellig.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-05. Bookmark de permalink .

10 reacties op Slapen, zomaar een dutje doen – de schaamte voorbij.

  1. ScrambleX zegt:

    Leuke bijdrage!
    Grote hobby van scrambleX ook….Slapen…
    Wie doet het niet graag ?

  2. Beus zegt:

    Je bent een probleem, dat je kennelijk er zelf niet mee hebt.Reactie is geredigeerd

  3. Maria-Dolores zegt:

    hihi, eindelijk eens iemand die het taboe durft te doorbreken :-).
    (ik ben al 30 minuten over de tijd waarop ik meestal slaperig word en heb jaren lang gedacht dat ik minstens tot twaalf uur wakker en goedgemutst moest zijn).

  4. Heer_Lot zegt:

    Leuk geschreven :-)haha word tijd dat ik ook mijn bed induik 🙂

  5. loedertje zegt:

    Dan zit ik in mijn bank met een boek en een glaasje wijn en dan het zonnetje. En als vanzelf begin ik te doezelen, heeeeeeeeeeeeerlijk. Mijn vriendin met haar man kwamen een keer en toen ik terug kwam uit de keuken zaten ze met z’n tweeen te doezelen op de bank. Allebei de oogjes dicht, de koppies een beetje naar beneden en zo vredig. Toen ben ik maar weer naar de keuken gegaan en ben daar een boek gaan lezen.

  6. lidy nu weer lief zegt:

    Sorry, dat loedertje was ik elders op het vkblog.

  7. Zilver. zegt:

    Slapen, zalig, als werkende mama en de eeuwige student, de mantelzorger en bloggende mama en nog veel meer, kom ik vaak ook slaap te kort en onder ons, ik heb net heerlijk even een oogje dichtgedaan, op de bank, met een bandje op van muziek van mijn eigen oude band, nou, ik was zo vertrokken en nu weer fit, de lapjes staan te sudderen en de rest wacht in de pan, tot het vuur aan gaat, slapen, een mens moet zichzelf regelmatig verwennen.

  8. Beus zegt:

    @Zilver: je bent echt een ‘blijhoofd’.

  9. Rene scheffer zegt:

    Allen: …blij dat het enigszins herkenbaar is. Geniet er bij het volgende dutje maar extra van. Stukje over slapen in de pauze en op het werk, hoewel niet eens heeel erg, haal ik er overigens wel weer af. Je weet nooit met Googlende bazen enzo.

  10. Burro Holanda zegt:

    Ik lees dit vlak voordat ik naar mijn werk ga en ik heb nu al gelachen. Leuk blog! Eigenlijk wil ik nu terug naar bed.

Geef een reactie

