Waarom heb je IETS met het ene en NIETS met het andere.


foto
Sympathie, gevoel, trivialiteit, toeval, egocentrisme. Foute of goede beelden. De Bundesliga als vingeroefening. Vandaag stond ik een afterweekend-praatje te houden met een goede en wijze collega, de heer V. Hij heeft niets met sport. Toch had hij, zoals elk jaar, heel even naar de GP van Monaco gekeken en elk jaar kijkt hij naar de Masters in Augusta
 
`Wat is dat`, vroeg ik. `Golf` zei hij, `maar ik heb daar verder niets mee`. Op mijn vragende blik zei hij dat hij ooit eens tijdens het zappen was blijven hangen bij golf in Augusta en sinds die tijd triggert deze op zich onbeduidende herinnering hem tot kijken, elk jaar weer. Dat bracht mij op voetbal en wel de Duitse Bundesliga. Waarom doet de ene club je wel wat en de andere niet. Is mijn belangstelling voor voetbal niet voor 100 % gebaseerd op dit gegeven? Voorkeur is gebaseerd op sympathie, gevoel, trivialiteiten. De club met de hoogste gevoelswaarde moet winnen. 

Ik laat de Duitse Bundesliga even voorbijkomen en analyseer mijn gevoel. Kennelijk heb ik wel iets met: klein, bier, bergen, volks, oude stad, frivoliteit, haven, herkenbaar, fout katholiek. 
Ik heb niets met: groot, laagland, industrieel, sjiek, geld, hard werken, nietszeggend, ver weg

Een lijst als onderstaand is ook te maken van bier, vakantiebestemmingen, bekende Nederlanders en Europese steden. Op basis van mij associaties geef ik een cijfer. Gewoon, een vingeroefening, zonder bijbedoelingen. 

VFB Stuttgart
Daimler stadium, grote rijke stad, nuffige Baden, weinig aansprekende voetballers, Thomasson gedijt er niet; heb ik niets mee. Cijfer 2.

fotoSchalke 04
Kohlenpot, bier, volks, Koningsblau, historie, kleine stad, Uefabeker, Valencia, Teneriffa, dichtbij, veel geweest in Ibishotel voor 79 DM, Yuri Mulder, Eikelkamp, Gazprom, Lincoln, nieuw stadion. Cijfer was 9,5 en nu 8.

Werder Bremen
Laagvlakte, geen bijzondere eigenschappen, het Roland verhaal, groen/oranje/wit, dat wel. Rijk, stadion met sintelbaan. Degelijk/gepflegt voetbal, geen sterren. Harde werkers met een enkele exoot. Cijfer: 6.

Bayern Munchen
Katholiek, een beetje vaag en fout, Sjoemelen, mooipraten. Veel geld. Mooie stad, dat weer wel. Bier, buiken en dikke schnitzels, Dirndls, Jol, Wouters, Makaay. Cijfer:7

Bayer Leverkusen
Veel geld, Bayer, pillen, gemaakt, de dikke voorzitter Kalmund, Michels, langs de snelweg/je komt er langs. Enkele Europese hoogtepunten, 5-4 tegen Dresden, Lazovic mislukt, net geen topclub. Cijfer: 6 

FC Nurnberg
Bekerwinnaar; uitdager van Ajax in jaren 60 en 70, deels foute historie, rode shirts en groot maar toch intiem stadion, oude stadskern, Hans Meyer, Galasek, weisswurste, Portugees drama, prima supporters met vriendenband met die van Schalke. Cijfer: 7

HSV
Volksclub, Volksparkstadion, ook sjiek. Wind, zee, vis en haven, culinair, harde werkers. Keegan, Magath, Van der Vaart, Stevens, Mathijsen en De Jong. Goede metro, prettige herinneringen aan een bezoek in 1999.
Cijfer: 7,5.

VFL Bochum
Klein, te lopen vanaf centrum en station, intiem, Griekse spits, Nederlandse ex keeper; verloren van Ajax met 5-3 in de Arena. Heen en weer. Paar keer geweest en overnacht in hotel en Sonny Silooy en Ali Daei gesproken bij wedstrijd tegen Bielefeld. Weinig uitstraling. Cijfer : 7

fotoBorussia Dortmund
Grote stad, weinig bezienswaardigheden, grootste stadion, nooit geweest, vijanden van Schalke, bier, Van Marwijk, Eby Smolarek, geel zwart, verloren van Feyenoord, wat in verval. Cijfer: 6,5

Hertha BSC
Groot, nepsupporters, fout stadion, sjiek, Van Burik en Stevens, nooit een topper. Cijfer: 4

Hannover 96:
Bruggink, laagvlakte, groot, ohne eigenschaften, dienstverlening, Nederland Uruguay 2-0, Johnny Rep, Wereldtentoonstelling, rood-zwart, weinig uitstraling en nooit Europees voetbal. Geen optimaal gebruik gemaakt van Van Hintum. Cijfer: 4

Arminia Bielefeld
Jeugdsentiment. Mijn pa was daar in de oorlog tewerkgesteld en is gevlucht en vond onderdak in bakkerij bij goede Duitsers en is daar met ons vaak geweest; simpel stadion Auf der Alm, dichbij, Silooy, Thomas von Heesen, Iraanse spits Ali Daei. Cijfer: 8.

Energie Cottbus
Nooit geweest. DDR, ver weg, winderig en klein stadion, racisme, geen aansprekende voetballers. OK, de oude DDR moet vertegenwoordigd zijn en daarom geen 3. Cijfer: 4

Eintracht Frankfurt
Waldstadion, vliegveld, zaken, banken, Duisenberg, alweer rood-zwart. Wat weggezakt, Toppmoller. Duitsland-Polen in 1974, Smolarek Holzenbein, Snelle trein. Verder weinig frivoliteit. Cijfer: 5

VFL Wolfsburg
Gerets, Volkswagen, industrie, ver wegen tegen de oude DDR, weinig aanhang, nieuw stadion; Ricky Hoogendorp scoorde er niet. Soms een uitschieter maar meestal onder de middenmoot; liever Eintracht Braunsweig. Voegt weinig toe. Cijfer: 5

FSV Mainz 05
Katholiek, wijn, carnaval, groots, historie, underdog, energieke trainer en onbekende voetballers. Klein stadion. Cijfer 7.

fotoAlemannia Aachen
Geel zwart, oud stadion Tivoli, dichtbij, katholiek, heuvelachtig, Erik Meijer, Leiwakabessy. Fanatieke aanhang, underdog. Bayern Munchen voor beker uitgeschakeld twee jaar geleden. Cijfer: 8

Borussia Monchengladbach
Dichtbij en in het oude stadion geweest, Netzer, Heynkes, Koppel, Twente, AC Milan; Dick Advocaat, wanbeleid, intriges, Luhukay, nieuw stadion, de veulens, Provinciale maffia. Ver weggezakt en denkt daarom nu aan ADHD-hooligan en Feyenoorder Danny Buys. Cijfer geen 8,5 meer maar 6.

Kijk, op deze manier wordt kijken naar de Bundesliga nog leuker.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-05. Bookmark de permalink .

9 reacties op Waarom heb je IETS met het ene en NIETS met het andere.

  1. Jos Goedmakers zegt:

    Deel 2 wordt de Engelse Premier League…;-)

  2. ScrambleX zegt:

    Het is vreemd om te merken,maar dit lijstje voor mezelf analyserend,kom ik tot grote overeenkomsten, evenals een kameraad.
    Vreemd, en inderdaad, ik sluit me aan bij Jos…De Premier League…daar heb ik ook zoiets mee…

  3. Klaverblad zegt:

    Er zijn weinig bloggers bij VK die over sport schrijven. Ik ben sportminded en heb dit dus met genoegen gelezen, al heb ik zelf niet zoveel met duits voetbal. Eintracht Frankfurt was lange tijd mijn favoriete club.Reactie is geredigeerd

  4. Zwollywood zegt:

    Mijn broer kent ze ook allemaal, hij vertelde er ook altijd over. Mooie hobby!In de 70 jaren konden wij – met een dakantenne – al naar de Duitse zenders en dus ook het Duitse voetbal kijken.

  5. Rene scheffer zegt:

    Jos en Scramblex…..ach ik vond het leuk te doen en die Premier League komt nog wel. De Turkse Tweede divisie wellicht ook, want ik heb al snel iets met iets.
    Klaverblad: Eintracht Frankfurt, die zaten toevalig ook in het hotel in Bochum, speelden in de tweede divisie tegen een club in het Ruhrgebiet.
    Zwollywood: in de jaren ’60 zat ik altijd met mijn vader klaar vanaf 18.00 u, ARD met Herribert Fassbinder.

  6. Zwollywood zegt:

    Wij volgden ook altijd het nieuwsbericht HEUTE ken je dat

  7. arie zegt:

    Goh dat je dt allemaal weet! Kan vor zover ik het weet, die mening wl delen.
    Ik mis wel Lienen die toen toch een on been werd geschopt (Bielefeld of Gladbach) en de nam Rote Erde klinkt bewahrpflichtig voor het nageslacht (stadion Dortmund of alweer ex?
    En het Allianz-stadion, uniek toch?
    Golf in Augusta, ik was er blij mee. Was op bezoek bij neef (vervelend) en nicht (aardig) ergens in die regio. Je kunt wel raden wie iets met golf heeft/had.

  8. Johan Peters zegt:

    Benieuwd naar je analyse van de eredivisie :-).

  9. Rene scheffer zegt:

    Zwollywood…Hier und Heute, Tagesschau etc.
    In de jaren 60 hadden we in Renkum, Nl.1 en 2 en ARD, ZDF en WDR en dat was genoeg.
    Arie…het verhaal had drie keer zo lang gekund; inderdaad Rote Erde.
    JP…ik kan nog even vooruit; maar die komt er nog wel.

Geef een reactie

