Doetinchem, Zwolle, Haarlem, Veendam, Roosendaal, Venlo – ofwel de Eerste divisie.


fotoEen fles Jupiler, regelmatig drink ik die tegenwoordig.
Dat
   
brengt me op voetbal en wel de Jupiler Leugue, ofwel de aloude Eerste Divisie. Jupiler, simpel en volks en een modebier, nu.  Waarom doet de ene club je wel wat en de andere niet. Is mijn belangstelling voor voetbal niet voor
100 % gebaseerd op dit gegeven? Voorkeur is gebaseerd op sympathie, gevoel, trivialiteiten. De club met de hoogste gevoelswaarde moet winnen. Ik laat de Jupiler League even voorbijkomen en analyseer mijn gevoel aan de hand van oude en nieuwe associaties.

Een lijst als onderstaand is ook te maken van bier, vakantiebestemmingen, bekende Nederlanders en Europese steden. Op basis van mij associaties geef ik een cijfer. Gewoon, een vingeroefening, zonder bijbedoelingen. Over de Bundesliga schreef ik ruim een week geleden. De Jupiler league dus. Ik geniet van de snelle samenvattingen op eerst SBS 6 en nu op TIEN – De Wedstrijden. Veel doelpunten, snelle camerabeelden, onduidelijke herhalingen en alweer een doelpunt of rode kaart. Een beetje zoals de Franse competitie op Eurosport, heerlijk. 

De Graafschap
Scoort hoog. Ik heb daar herinneringen aan vanaf de jaren 60. Rond 1966 kwam mijn ome Jaap onverwacht uit Zuid Afrika. Ik was ziek thuis en een jaar of 8 en mijn ouders wisten niet dat hij zou komen. Hij belde om 11.55 uur aan en voor mijn ouders die 10 minuten later thuis kwamen was het een grote verassing. Twee dagen later stonden we op de Spinnekop. Ik ben er vaak geweest in het nieuwe en oude stadion. Oom Jaap wilde graag mee want in Zuid Afrika was in die tijd nauwelijks voetbal en TV was tot omstreeks 1970 verboden. Zo reisde ik in die tijd naar de stadions van De Graafschap, NEC en Wageningen. Blauwe gestreepte shirt. Sietze Veen, Hiddink, kappert Overgoor, Doornenbosch. Als ze winnen zingen ze `So ein tag so wunderschon wie heute`. Geen vechtende supporters. Cijfer: 9   

VVV
Stadion De Koel met van die aparte diepgelegen tribunes. In de jaren ´70 promoveerden ze via de nacompetitie in een wedstrijd tegen Wageningen op de Berg. Veel  Geelzwart.  Een Venlose invasie en voetballers als Kurcinac, Jovanivic, Verbon en Rob Baan als trainer. Ik heb het stadion nooit gezien, helaas. De stad zegt me niet veel. Is synoniem met drugs en goedkoopte en de bende van Venlo. Nu wel gepromoveerd, leuk voor die stad. Cijfer: 7. 

RBC
Roosendaal. Ik ben er twee keer geweest. Een keer bij RBC-Wageningen in 1991 en een keer bij een Japans Chinees restaurant in 2005. Bergen op Zoom lijkt veel leuker. Daar wordt ansjovis gevangen en is meer stedeschoon. In Roosendaal is nu wel een shoppingmal. Er lopen wat exotische voetballers rond nu en zelfs Henk Vos, die al 39 is. Cijfer: 5  

Volendam
In de jaren ´90 pakte ik weleens de auto en reed naar Volendam. Via de ijtunnel was het eigenblijk maar 50 minuten vanaf Zeist. Sierlijke voetballers, dat wel. Maar met het dorp heb ik niet veel. Veel toeristen en een jeugd die voornamelijk snuift en zuipt, alsof er geen leukere dingen zijn. The Cats en BZN, dat weer wel. Qua voetbal en muziek een 8, maar die jeugd en het vaak lege stadion zorgen voor eindcijfer: 6. 

FC Den Bosch
Stadion De Vliert, maar een enkele keer geweest. De lichtmasten waren van verre zichtbaar. Het is nu een net niet af stadion, beetje raar. Hans van der Pluim in de goal. Lambert Kreekels, Wim van der Horst, Ruud van Nistelrooy zelfs en Anthony Leurling. Net als Buijs een ADHD voetballer, maar van het minder geweldadige soort. Cijfer: 6
 

fotoFCDordrecht
De schapenkoppen met dat kleine stadion net langs de rondweg. Namen als van der Gijp, Kleijnjan en Boogers zijn bekend, net als de oude naam DFC. De club is weer in opkomst en zo hoort dat ook met een grote stad. Nu is er een Utrechtse connectie. Cijfer 5,5.
 

Go Ahead Eagels
Bij de Go Ahead Eagles word ik weer enthousiast. Nog steeds heb ik het boekje met handtekeningen van onder ander trainer Leo Beenhakker, Hoekema, Geestman, Van Marwijk, Warnas e.a.. Het was rond 1970 toen ze op Papendal trainden. Daarna even foute paarse shirts maar nu weer in het geelrood. Vele malen was ik op de Adelaarshorst, eerst wedstrijden tegen Wageningen en Utrecht en eind jaren ‘90 pikte ik weleens op zaterdag een wedstrijd mee. Een stadion in een volksbuurt met de mensen op een stoel in de voortuin. Met de trein vanaf Amersfoort, 10 minuten lopen en dan weer terug. Soms had ik de trein naar Berlijn. Ik las de Berliner Zeitung en dronk bier en dan Deventer. In 4 uur een hele andere wereld. Cijfer: 8.  
 

FC Zwolle
Bij mij bekend van enkele wedstrijden tegen Wageningen. Ron Jans, Verheijen en Yuri Banhoffer een Uruguayaan. Later ook Rinus Israel, Klaas Drost en Piet Schrijvers. Eenmaal ben ik er
met de trein geweest, nacompetitie tegen MVV 0-1. Het stadion zegt me niet veel. De stad, een beetje. Op het werk zitten wat Zwollenaren en hier op het Blog ook; geen foute mensen, integendeel. Maar qua club word ik er niet warm van. Cijfer: 5,5.
 

Telstar
Witte shirts en vaste eredivisieclub in de jaren 60 en begijn 70. Daarna wat in verval en eigenlijk een veredelde amateurclub. In stadion …..ben ik nooit geweest. Paul van de Meeren, de keeper die het tot zijn 47 ste volhield. Fred Andre. Jos Jonker, dan hebben we het wel gehad. Cijfer: 5. 

fotoVeendam
De Lange Leegte. Johan Derksen, Jetze Pascal, Blijham, de Korte. Ver weg, arm. Geel zwart, ook al.Historie. Ik ben er nooit geweest, wel eens vage plannen gehad om daar een hotelletje te huren en dan naar en avondwedstrijd van Veendam te bezoeken. Cult eigenlijk. Cijfer: 7  

FC Emmen
Drenthe, een keer in Assen geweest en een keer bij Emmen-NEC, nacompetitie. De stad trekt me niet. Wel een dierentuin, waar ik nog eens naartoe moet, maar geen idyllisch oud centrum en bij de club rommelt het te vaak. Meest succesvolle speler is Van Oostrom, dat zegt genoeg. Cijfer: 5  

Cambuur Leeuwarden
Koko Hoekstra, trainer Otten, Frits Korbach, Johan Zuidema, familie Roosenburg en veel wanbeheer. Grappig stadion waar ik nooit was en in de stad was ik ook nooit. Leeuwaarden heeft wat laag sociaals. Veel gedoe en geweld. Veel uitkeringen. Waarom toch. Stoere Friezen, blonde haren, veel ruimte en water en een eigen taal nota bene,  maar altijd ellende en vaak door de drank. Bert Wagenberg schreef er een prachtige column over. Cijfer: 6. 

MVV
De Geusselt. Langs de belachelijkste weg van de EU. Nederland op zijn smalst en niet in staat om gewoon een snelweg aan te leggen, wat in Luik wel lukt, met tunnels en al. Brokamp, Jo Bonfrere Korver en een klein kaal mannetje nog waarvan ik d naam kwijt ben. Limburgs gesjoemel. Ja zeggen en nee denken, Chauvinisme, een grote mond, maar boven de rivieren, o zo klein. Strafpunten dus. Een 5,5. 

Haarlem
Keurige stad en keurig bestuur en keurige mensen en nette voetballers. Het doet niet veel met me. In 1974 was de nederlaag uit tegen Haarlem oorzaak van de degradatie van Wageningen uit de eredivisie. Wil Balm, Gullit, Barry Hughes, Van der Ban, Numan, bekende namen toch…cijfer: 6, hoe kan het anders. 

Fortuna Sittard
Tragiek in de laatste tien jaar, slechte prestaties en schulden. Geleen en Sittard, ik ben er nooit geweest. Bestuurlijke en ambtelijke problemen aldaar op het gemeentehuis. Mark van Bommel komt er vandaan. Lang geleden Dullens en van der Hart. Mooie kleuren groen-geel. Weinig uitstraling nu. Cijfer: 4. 

Omniworld.
Almere, goed dat die plaats een betaald voetbalclub heeft, een spoorlijn en misschien zelfs wat cultuur en veel water. Twee kratten bier in de week minder en je kunt een wat hogere hypotheek krijgen en een huis in Weesp, Huizen, Eemnes of Diemen. Ik vind het leuk als de club wint, maar het zegt me niets, net als Almere zelf. Hellevoetsluis, Zoetermeer en Nieuwegein bij elkaar geveegd met wat water en groen. In de buurt van Amsterdam, dat wel. Cijfer: 4 

TOP OSS
Daar heb ik iets meer mee. In de jaren ‘ 90. Mijn schoonfamilie woonde in die tijd in Schayk en op zaterdagavond pikte ik, zeker na het failliet van Wageningen, menige wedstrijd mee. Geen bekende spelers. De keeper Raymond Koopman komt uit Zeist en is een beetje de clubicoon. Hij speelde even in Wageningen en nu in Spakenburg. Cijfer: 6. 

Helmond Sport
Die kleine kale keeper, Otto Versveld, Lambert Kreekels, Berry van Aerle. Ben nooit in het kleine stadion geweest. De bekerfinale in 1984 tegen Utrecht werd een 1-0 verlies.  Ik zat toen in Istanboel en was er helaas niet bij. De laatste jaren weinig bekende spelers. Jurgen Streppel, geen hoogvlieger, maar hij is al zolang dat hij de clubicoon is. Vanenburg kon er dit jaar niets van maken. Helmond, een stad die me niet aanspreekt. Wat simpel
, volks. De sfeer van de arme Peel.
Cijfer: 5.

Eindhoven
Stadion aan de Aalsterweg. Geen uitstraling en nog te min om het kleine broertje van PSV te zijn. Blauw wit. Zal de club over vijf jaar nog bestaan. Ik vrees van niet. Cijfer 4

fotoAGOVV
Historie. Wageningen speelde in 1969 daar 1-1 en promoveerde van de tweede naar de eerste divisie. Een te grote stad eigenlijk. Uitgestrekt en veel inwoners maar er is weinig van bekend, behalve Het Loo,De Apenheul en Centraal Beheer. Op mijn werk heb ik veel te maken met de cameratoezicht-goeroe in Nederland, Henny Brunekreef. Komt mijn bijna 60 jarige collega P. langs en zegt. `Ow, bent u dan soms familie van DE Brunekreef, de keeper van AGOVV, die in 1966 en strafschop tegenhield tegen de Enschedese Boys? `.  Hij bleek het nog te zijn ook! Bekende voetballers ken ik niet. Gonzalo Garcia, die nu bij Heerenveen zit, Menzo was er trainer. Peter Bosz speelde er nog. Cijfer: 7.5.
 

Wat me opvalt als ik dit zo schrijf  is dat Nederland veel lelijke tamelijk grote plaatsen kent met armoe, volksheid en verval. Helaas. We hebben een hoge dunk van ons land, maar waar is het op gebaseerd?   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-06. Bookmark de permalink .

16 reacties op Doetinchem, Zwolle, Haarlem, Veendam, Roosendaal, Venlo – ofwel de Eerste divisie.

  1. maiwald zegt:

    Wat Venlo betreft: zo is dat in de provincie: gezellig en onder ons. En Maastricht: eindelijk is het zover. De weg wordt aangepast. Zoals gezegd: nederland op zijn smalst.

  2. Rene scheffer zegt:

    Sorry.
    Nog even kijken, hoe dit nu weer te verbeteren. Wat en gedoe met die lettertypes.

  3. Alexandra zegt:

    ja da’s nog een beetje rommelig. Of gezellig, net hoe je het bekijkt! Ik wacht op de lijst met vakantiebestemmingen. Of bier, desnoods… 😉 Associeer er maar op los.

  4. ScrambleX zegt:

    Jupiler League,Gatorade Cup, whatever it is that floats their boat.
    Eerste divisie en KNVB beker.
    Dat is het, en niet anders.
    Mooi stuk, graag gelezen.

  5. Zwollywood zegt:

    FC Zwolle heerft recent de laatste wedstijd op het oude veld gespeeld. Het stadion wordt iets verplaatst. Vanuit mijn kamer kan ik de lichtmasten zien en als er een doelpunt valt voor de thuisclub kan ik de massa horen joelen. De club zegt mij ook niets….
    Jij cijfer voor Go Ahead is wel klasse. Mijn broer is vervent supporter.

  6. Rene scheffer zegt:

    Maiwald….ach Venlo, ze verdienen de eredivisie wel.
    Alexandra…bier en vakantiebestemmingen komen wel …en wijn ook nog wel denk ik.
    Scramblex…thanks
    Zwollywood…heerlijk om vanaf je huis lichtmasten te zien; komt er nog steeds een speelautomatenhal bij het stadion …daar was politieke discussie over?.

  7. Klaverblad zegt:

    Je hebt wel een voorkeur voor oostelijke clubs. Niets op tegen om kleur te bekennen. Je beschrijvingen zijn heerlijk leesvoer. Genoten en aanbevolen!

  8. Zwollywood zegt:

    Ik zal het nog eens verder nagaan…en ook m’n camera mee natuurlijk. Lijkt me wel wat …een lichtmast fotograferen terwijl ik onderaan plat in het gras lig…ik hou je op de hoogte!

  9. Rene scheffer zegt:

    Ow, ja foto van lichtmasten!
    Als kind hal ik al een fascinatie voor die dingen. De mooiste vond ik 15 jaar gelden in Bratislava, Slovan of Inter….van die veel te grote Oostblokdingen. Ben benieuwd, Zwolly.

  10. Huub zegt:

    Graag gelezen. De Adelaarshorst aan de Vetkampstraat is een van de weinige ECHTE stadions die voetbal ademen. De club zelf zal zijn oude glorie wel niet meer terugkrijgen, daarvoor is de stad te klein en te weinig geld beschikbaar maar voordeel daarvan is misschien dat we een skybox stadion "mislopen".

  11. Manus Superboer Bogard zegt:

    René this could be the beginning of a beautyful friendship

  12. Rene Scheffer zegt:

    Huub en hr. Bogard’
    Grappig !
    Ik was bang voor boze Helmonders, Emmenaren en Volendammers, die blijven weg. Maar wel bijval vanuit mijn favorieten Deventer en Doetinchem. En hr Bogard,ik ken in Doetinchem nog een andere Manus, maar dat is een heel ander type, schrijft bijzonder ludieke en nogal weirde stukje op dit blog. Kan me niet voorstellen dat het een Graafschapman is, is meer een vrouwenman geloof ik. Hoewel het een sluit het ander ook nie uit natuurlijk.

  13. Renate zegt:

    Haha, hier de dochter van die beroemde keeper van AGOVV uit de 60-er jaren. Ik heb erg gelachen om dit stukje tekst dat zul je begrijpen.Inmiddels ook doorgestuurd naar de cameragoeroe himself en mijn broer in Australie (trotse kinderen natuurlijk). En ja, het verhaal van de strafschop is beroemd in Ede in omstreken:-)

  14. Rene scheffer zegt:

    Leuk,
    Een reactie van de secretaresse van het jaar 2008! Groeten aan je pa. Ik ga binnenkort wel weer eens met hem lunchen bij de Hermitage of ergens anders :-)Reactie is geredigeerd

  15. klaas @ (weblog delfzijl e.o.) zegt:

    Vandaag het nieuwe stadion van Veendam op mijn blog.

  16. Rene Scheffer zegt:

    We gaan de banaan bekljken, Klaas

Geef een reactie

