De woonplaats van de moeder moet bepalend zijn !


foto
En niet het ziekenhuis waar ze maar even is geweest om te baren.

Ofwel, hoe meer ziekenhuisbevallingen gaan leiden tot vreemde geboorteregistraties.
Mijn dochter is dus een Utrechtse en dat vind ik vreemd. Ze heeft niets met Utrecht en ik en mijn vrouw ook niet echt, qua ultiem gevoel. Ik woon er vlakbij en kom er vaak. Vaak rijden we ook langs het Diakonnessenziekenhuis, voorbij het stadion en naast een hoge KPN mast. Daar is ze ter wereld gekomen, ons mooie schepsel. Dat kan ik aanvaarden. Maar niet dat ze haar heel leven als Utrechtse door het leven gaat. 

Toch naar het ziekenhuis in Utrecht
Mijn vrouw was uitgerekend op 3 april 2005 en ik moest nog iets ingewikkelds doen met blokken onder het bed en daar had ik vanwege complete onhandigheid helemaal geen zin in. Bierkratten kon niet en ik was al bij de kruiszorg geweest voor ophoogmateriaal. Zelf was ik voor ziekenhuisbevalling. Mijn vrouw niet. Omdat het Nederland zo hoort? Ach, ik denk dat over enkele jaren ook in Nederland kinderen weer gewoon veilig in een ziekenhuis worden geboren, net als in de meeste beschaafde landen om ons heen. Maar dit terzijde. Op maandag 7 maart in de vooravond begint het al te komen, dus meer dan 3 weken te vroeg.

fotoVanuit Zeist reden we met de kraamhulp in de auto erbij naar het ziekenhuis. De dames er uit gelaten en ik zeer zenuwachtig de auto parkeren. Nog een heel gedoe om de auto kwijt te raken en op de juiste verdieping te komen, maar vier uur later was ze er. Ik dacht ondertussen wel even aan de voor mij prettige omstandigheid dat het bedgedoe thuis niet aan de orde zou zijn. Na drie nachten in de kraamhotelkamer konden we naar huis.  Op de laatste dag, de woensdagmiddag, had ik aangifte gedaan. Het geboorteadres was dat van het ziekenhuis en de plaats was Utrecht. Ik kreeg nog een parkeerbon omdat ik het zo bijzonder vond om aangifte te doen dat ik geen parkeerkaartje wilde komen. En Utrecht zou er toch trots op moeten zijn. Een Zeisterse die door kromme wetgeving als geburtig Utrechtse te boek staat. Op donderdag liepen we om 12.00 uur met de kleine naar buiten. 5,5 pond was ze. Als we nu inmiddels in die drie dagen zouden zijn verhuisd naar Utrecht, dan zou de benaming…geboren te Utrecht… wel logisch zijn.   


fotoUtrecht
Van oudsher een Paapse stad, nu een stuk minder. Utrecht heeft veel moois. Een universiteit en de nodige cultuur en de grachten zijn prachtig, de restaurants redelijk, de bioscopen goed met als bijzonderheden Springhaver, Het Hoogt en LHC. Het prachtige muziekcentrum Vredenburg heb ik veel bezocht en HET PARADIJS is een van de beste Chinese restaurants in Nederland met prijzen van een gewone Chinees. Dus veel goeds ook over Utrecht. Maar Utrecht heeft ook iets volks, wijk C, problematisch (Kanaleneiland o.a.) en FC Utrecht speelt nu niet echt mooi voetbal. Niet verfijnd, een beetje Feyenoordachtig. Dae taoltje klink ech wah aosow. En de Utrechtse volksaard is  van grote mond en klein hartje en uit zich met veel cynisme en gespeeld negativisme. En mijn schone schaapje heeft haar hele leven dat aureool achter haar aanhangen. 

Zeist
Het heeft heel veel niet wat Utrecht wel heeft. Het ademt wel iets welvarends, iets weelderigs, iets luxeachtig, groen en natuurlijk ook. Het heeft een beschaafde klank, terecht of niet. Zeist wordt niet geassocieerd met volksheid, grofheid en cynisme.  

Nieuwe regels nodig.
Dus lijkt het me logisch dat de regels worden veranderd en worden opgesteld naar wat natuurlijk is. De woonplaats van de moeder moet bepalend zijn. Indien de moeder voor de geboorte in Zeist woonachtig is en direct na de geboorte weer teruggaat naar Zeist en zich geen wijziging heeft voorgedaan in de GBA inschrijving dan hoort het kind gewoon als zijnde `geboren te Zeist` te worden aangemerkt.Indien de moeder in Zeist woonde, in het ziekenhuis in Utrecht baart en van daaruit van de weeromstuit direct verhuist naar bijvoorbeeld Almere, dan zou de moeder de keuze moeten hebben tot registratie als zijnde geboren in Zeist, Utrecht of Almere. Zoiets…

Nu is het raar. Rozanne Scheffer, geboren te Utrecht op 7 maart 2005. Het klinkt gewoon niet.
Rozanne is te mooi voor Utrecht. Als ik ze nou Gladiool had genoemd. Gladiool Scheffer, geboren te Utrecht. Ok, dan wel.     
    

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-06. Bookmark de permalink .

14 reacties op De woonplaats van de moeder moet bepalend zijn !

  1. coming soon zegt:

    Precies. Mijn kinderen zijn Hellimonders, erger kan niet. Maar ik kan me ook voorstellen dat Tineke Schouten een verhaal vertelt over hoe zij moest bevallen. Te vroeg. In de taxi. Nou errug he? Maar het werd nog erger. Het was in Zeist!

  2. Rene scheffer zegt:

    Ow ja….dat is zo. Ze had iets met Zeist 20 of 30 jaar geleden, werkte bij de VVV geloof ik.

  3. Klaverblad zegt:

    Mee eens. Mijn kinderen zijn in IJsselstein geboren, in ZKH Isselwaerde en er daarna alleen nog maar een paar jaar naar de disco geweest. Ook niet verkeerd natuurlijk. Vianen had meer gepast.

  4. jan krosenbrink zegt:

    als je nu gewoon op tijd die blokken onder dat bed schuift, of misschien makkelijker voor jou, zorgt dat Zeist een ziekenhuis krijgt…

  5. jan krosenbrink zegt:

    dan mis ik wel een leuke omschrijving van utrecht, zie maar

  6. vtb zegt:

    utrecht? waar ligt dat?

  7. Maria-Dolores zegt:

    misschien een domme vraag, maar kun je daar niet gewoon invullen wat je zelf wilt?? eventueel met twee getuigen die zeggen dat het kind thuis geboren is, en klaar is Rozanne… is nu natuurlijk te laat, maar voor de volgende??

  8. Zwollywood zegt:

    1.
    Een Scheffer kasn nooit een gladiol zijn en
    2.
    Het idee van Maria Dolores is zo gek nog niet!

  9. Rene Scheffer zegt:

    Klaverblad: Vianen klinkt net iets lieflijker dan Ijsselstein.
    Jan K: Zeist had een groot ziekenhuis, maar de kraamafdeling is een paar jaar geleden naar Utrecht gegaan, vandaar.
    VTB: 190 km linksboven Maastricht.
    MD: Neen dat kan niet, maar ik zal het stukje morgen doormailen aan de burgelijke stand ambtenaar; ow en fraude…met de geboorteplaats een beetje eng, daar komen ze zo achter met die gekoppelde bestanden.
    Zwolly: Gladys had gekund…ow dat is natuurlijk Engels voor Gladiool of Gladiola.

  10. ijskastmoeder zegt:

    Zeist, laat me denken, is dat niet dat dorp waar alsmaar doden in hun huis aangetroffen worden… dan klinkt Utrecht toch veiliger 😉
    geintje Rene, geintje

  11. Rene scheffer zegt:

    Ijskastmoeder
    Uh ja, maar de laatse was loos alarm, ik bedoel was een natuurlijke dood achteraf en dat nog wel erg dicht in onze buurt.
    Maar dah Utregs klink zo raor..
    Ow geintje…is al goed!

  12. Annet zegt:

    Oei, ik schrik.
    Daar waar ze geboren
    werd is goed:)

  13. Maria-Dolores zegt:

    @Rene Scheffer,
    ja, daar was ik al bang voor. was ook zomaar een ‘Italiaans’ idee. hier gaan dat soort dingen ook steeds moeilijker :-).

  14. Bas zegt:

    Wat een gelul. Utrecht heeft idd iets volks, omdat het een grote stad is die draaiende gehouden moet worden door een arbeidersklasse. In de 19e werd Utrecht altijd bestempeld als saaie, chique renteniersstad. Nu is Utrecht dé kennisstad van NL, met de hoogst opgeleide beroepsbevolking binnen haar stadsgrenzen. Utrecht is vergeten als eeuwenlang centrum van ons land op cultureel, geestelijk en bestuurlijk niveau. Daarnaast is Zeist ook Utrecht als onderdeel van de Stichtse, dus Utrechtse, Lustwarande. en dat zou te min zijn voor uw dochter. Ik mag hopen dat uw volgend kind word geboren in Almere.
    Groeten van een trotse Utrechter.

Geef een reactie

