Druk, altijd druk en het wordt alleen maar erger.


fotoOp kantoor is het druk. Veel drukker dan 27 jaar geleden, toen ik begon en een stuk drukker dan 10 jaar geleden en ook ten opzichte van 3 jaar geleden wordt er harder gewerkt.

Wanneer zou er een omslag  komen, waarna we met zijn allen constateren dat het wat minder druk is door nieuwe technieken, andere werkwijzen of door minder snel in te spelen op steeds weer nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen. Vroeger was er eerder ruimte voor een praatje. Soms teveel, dat geef ik graag toe  Nu gebeurt het alleen bij het koffieapparaat, soms in het voorbijgaan, wat meer in de kerstweek en wat vaker bij de rokers onderling, buiten of in de rookkamer.
  

Op vrijdagmorgen heb ik papaochtend en na een ochtend tv kijken, spelen, schoonmaken en winkelen ga ik rond 12.50 uur op de fiets naar kantoor met een geur van chloor vermengd met zweet. Een goede collega die ik al 27 jaar ken komt vanuit de kantine naar beneden, de trap af. Ik hoor hem van verre met zijn sonore stem. Het is de heer P. en het is 13.03 uur. Ik was net 2 minuten neergestreken bij de dames van de afdeling communicatie en wilde aan het werk. Met de heer P. zijn interessante gesprekken te voeren. Hij is breed georiënteerd, intelligent, wijs en is ook nieuwsgierig en vertelt zelf ook graag wat nieuwtjes. Ongetwijfeld wil hij het een en ander met me delen als spin off van de pauze.  

Ik moest verder aan de slag. De middag is kort en ik had geen zin om hem na 3 minuten de kamer te wijzen met de mededeling dat ik te druk ben. Dan maar zo dacht ik. Ik dook weg onder het grote bureau van de dames. Ik hield mijn adem in. Ik hoorde hem iets mompelen van…. “uh, hij zit kennelijk niet op zijn kamer, …. neen hier is hij ook niet” en hij liep door. Op het moment dat ik aanstalten wilde maken te verschijnen, stond ik al op de foto. Op de kamer ligt de gemeentelijke digitale camera. De jongste van het stel, mevrouw C. is nogal vlug met alles en ik sta er binnen 2 seconden op. Het lijkt nu hilarisch. Maar het was wel degelijk een serieuze actie.  Een actie om -zonder onbeleefd te worden- een 15 minuten durend gesprek te voorkomen en in het belang van de belastingbetalers, burgers en andere klanten snel weer achter de PC te kunnen zitten.  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-06. Bookmark de permalink .

10 reacties op Druk, altijd druk en het wordt alleen maar erger.

  1. Zwollywood zegt:

    Ha, dit is het summum van probleemmijdend gedrag en een goede oplossing voor je time-managment. Je hebt echt geen helpdesk nodig voor probleemoplossing.

  2. Mo zegt:

    Ach, er zijn slechtere redenen om onder een tafel te gaan zitten:-)

  3. Alexandra zegt:

    Toch geloof ik in de intermenselijke communicatie, ook op het werk! Juist op het werk zou ik bijna zeggen. En dat het misschien tijdverspilling lijkt maar ons juist ook wel efficienter laat zijn: we weten waar anderen mee bezig zijn, kunnen hulp vragen, de laatste nieuwtjes horen…
    Goede foto, je ziet er ook lekker betrapt uit!

  4. Rene scheffer zegt:

    Zwolly…inderdaad probleemmijdend gedrag, maar dat past in mijn definitie van GELUK, te weten het binnenhalen van zoveel mogelijk prettige prikkels, dit uitstralen, het kunnen uitdelen en het vermijden van problemen…
    Mo…eigenlijk was het toch wel een hele slechte reden, of je bedoelt die benen, maar die zag ik pas op de foto.
    Alexandra… thanx.Ik ben vrij groot, dat was het eerder, ik kon er moeilijk onderuit vandaan komen.

  5. Zwollywood zegt:

    OK tekst begrepen.

  6. Mevrouw C. zegt:

    Wat Rene vergeet te zeggen is, dat meneer P een paar minuten later terug kwam en zei: Scheffer, wat doe je nou nog steeds onder dat bureau….

  7. Manus zegt:

    Zo hee, helemaal geen neuskeuteltjes onder de bureaubladen.

  8. Maria-Dolores zegt:

    en nou maar hopen dat meneer P. in zijn vrije tijd niet op het VK-blog rondhangt 🙂

  9. Rene Scheffer zegt:

    Mevrouw C…Ja maar, ik..; het is niet wat
    de mensen denken. Ach, laat maar!
    Manus…ik vind dit eigenlijk een Manusachtig stukje, zit er dicht tegenaan, nog iets te braaf.
    MD…die meneer P. is een van mijn trouwe volgers en doet regelmatig een aanbeveling, ook nu zelfs!

  10. annet zegt:

    Neuskeuteltjes:)
    Ben blij dat ik vrij ben Rene:)

Geef een reactie

