Zwitsers – de laatste Europese exoten.


fotoTot 10 of 15 jaar geleden konden wij ons vergapen aan Oost-Europese landen, met een vreemd regime. De zogenaamde communistische of Oostbloklanden. We gingen op vakantie naar Polen, Tsjechië en Roemenie voor de saaiheid, leegheid, goedkoopheid, staatsarchitectuur, de somberheid van de mensen en het in bijna alle opzichten mindere. Kamperen aldaar werd soms zelfs gezien als een daad van verzet tegen de Westerse consumptiemaatschappij. Zelf toog ik in 1990 naar de DDR om een glimp op te vangen van Trabants, gratis bananen uitdelende meisjes, nog schuwe mensen, CV’s met dikke buizen en standaard op 25 graden, bruinkool, kasseien en Spartaanse hotelkamers. De behoefte aan het bezichtigen van exotica bestond ook bij mij. Anno nu lijkt alles door euro en kapitalisme gelijkgeschakeld.  

Op doorreis van en naar Italië kom ik altijd door Zwitserland. In dit land staat de tijd stil. Hier is nog de CHF, die 0,65 euro waard is. In dit land is het vrouwenkiesrecht pas in de jaren ’70 ingevoerd. Het land werkt met referenda, waardoor het “alles blijft zoals het is” wordt versterkt. Het land schijnt een regering te hebben, maar niemand kent de president.
Er is iets van een bankgeheim, een onguur verschijnsel, waarvan Zwitserse bankmensen ongetwijfeld precies kunnen uitleggen dat het afschaffen ervan tot volstrekt onaanvaardbare gevolgen zal hebben voor…..ja, voor wat eigenlijk.  

Dan de Zwitsers zelf.  Burgerlijk, braaf, schoon, saai, humorloos. Erg op het milieu, op regels en op het houden zoals het is. In de jaren ‘50 vierde het toerisme hoogtijdagen. Nog staan er borden langs de wegen “zimmer mit warm und kalt fliessend wasser”, zoals in Oostenrijk ik de jaren ‘60. De Wet van de Remmende voorsprong is dat. Zwitsers hebben ook iets lulligs over zich. Als ze al niet een wat pafferig hangend gelaat hebben dan vertonen ze wel een vaag lullig lachje dat ingebakken lijkt in hun gezicht. Maar dat moet ook wel met het taaltje dat ze spreken, een kindertaaltje. Ik probeer me voor te stellen hoe ze echt serieuze dingen moeten zeggen. Een ontslag bijvoorbeeld. “Lieblichi frauleine, ich mussli saegen dass ich dichli entkundiglien mussli, hihi”. Sex kan ik me al helemaal niet voorstellen tussen Zwitsers.
  

Ik ben heel wat keren van de snelweg afgegaan om ze te bekijken en om in een konditorei een kop koffie met taart te bestellen voor 8 CHF, 15 jaar geleden en nu nog steeds. De brave huismoeders met schorten, die de geraniums bijknippen. Soms zie je een jongere. Een Zwitserse jongeman heeft vaak lang haar en een oorbel, als een soort laatste onbewust protest tegen het onomkeerbaar nakende burgerdom.

fotoIk heb ze dit jaar bekeken, de Zwitsers, op de terrassen in Lugano en Locarno en rondom de huisjes in het Villagio Ollandese in Luino waar we een week waren. Altijd zijn ze rustig, ze schuifelen op straat.  En op de snelweg rijden ze precies 120 en als je 80 mag, precies 80.  En  ze eten veel te dure gerechten op de terrassen (een pasta tussen de middag voor 22 CHF). Dat laatste leidt bij mij tot boosheid. Dezelfde boosheid die ik heb op eerste klas reizigers. Ik sis dan wat voor me uit…”kan niet, kan nooit eerlijk verdiend zijn, wie doet dat nou, kies een normaal beroep, zoals loodgieter, buschauffeur of onderwijzer”.  

fotoIk koop ook altijd een Zwitserse krant om te kijken of het echt is wat ik zie. Klopt het wel en zijn we niet in een soort live soap verzeild geraakt, zoals prachtig weergeven in “The Truman show” van Peter Weir, met Jim Carrey in de hoofdrol. Gisteren kocht ik het Zwitserse schandaalblad, de `Blick`.  Daarin berichten over een buitenlandse jongeren, die een groot aandeel in de criminaliteit hebben, een politiek schandaal, een moord, een auto-ongeluk, waar een met drank en drugs volgestopt jongeman, drie wegwerkers doodrijdt. Seksadvertenties ook, notabene!  

Wacht er niet te lang mee, ga op bezoek in Zwitserland en bekijk het allemaal eens heel goed, voordat het voorbij is.  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-07. Bookmark de permalink .

8 reacties op Zwitsers – de laatste Europese exoten.

  1. Maria-Dolores zegt:

    wat ik het grappigste vond is dat ik zie dat de ‘Blick’ er nog is. Die zag er vroeger min of meer als een normale krant uit, zonder die kleuren dus, maar was toen al een sensatiekrantje, erger dan de Bildzeitung… ik heb ruim twee jaar in Zwitserland gewoond en gewerkt. Geneve was wel mooi. maar ik heb er bijvoorbeeld nooit Zwitserse vrienden gehad…

  2. Ruud Zweistra zegt:

    Oh heerlijk, weer eentje voor mijn verzameling alfa-intellectuele vooroordelen. Waar heb je gestudeerd? Of welke kunst beoefen je? Dan kan ik het er bij vermelden. Andere deelnemers: alib bondon, Lydia Rood, en nog zo wat. Heel eervol, dus.Reactie is geredigeerd

  3. Rene scheffer zegt:

    Maria D…leuk, een reactie op je jubileumdag. Sprak vandaag een collega die jaren in Zw. woonde en die bevestigde mijn analyse.
    Ruud Z… zeer vereerd! Ik zeker geen betaman.
    Ach, het leuke van jezelf columnist noemen is de vrijheid in de uitingen en het kunnen overdrijven, ook in vooroordelen, die overigens vaak wel ergens op zijn gebaseerd.

  4. Annelies zegt:

    Misschien toch eens naar Genève gaan, er gaat een wereld voor je open, maar daar betaal je wel voor kwaliteit. Koop dan ook eens de krant "Le Tribune de Genève", iets hoger niveau. Zwitserland is een van de meest liberale landen die ik ken. En ja, er zijn veel referenda, democratischer kan het niet. Het was een van de eerste landen met een abortus, euthanasie en soft-drugs beleid. De federatie werkt perfect, zonder taaloorlog.
    Het is het schoonste land dat ik ken, want lang gewoond, de criminaliteit is laag.
    Jongens met lang haar ? Ik was net op een festival in Brussel, 70% van de jongeren heeft lang haar tegenwoordig, hallo in welke wereld leef jij ?

  5. Rene scheffer zegt:

    Ach, de Basler Zeitung en de Neue Zurcher Zeitung zijn ook niet slecht.
    Nou in ieder geval een positief geluid over Zwitserland….! En, niet vergeten, mijn verhaal is een column, met overdrijvingen en diep in mijn hart ben ik een burgerman en dus stiekem wat jaloers op de Zwitsers.
    En ik dacht juist dat de haardracht weer kort was…

  6. Andreas zegt:

    In mijn blog verwijs ik naar uw blog over Zwitsers.

  7. jeg synes zegt:

    Meneer Andreas van hierboven bracht mij hier….
    grappig….u heeft wel gelijk…..
    jeetje wat een volk….Net als Maria-Dolores heb ik er ook gewoond en dat is al weer behoorlijk lang geleden, late jaren 60, en ik had het voorrecht in het neusje van de zalm van de nouveau riche te bivakeren (Sankt Moritz), wat op zich al een omwenteling in mijn denken, mijn doen en laten heeft veroorzaakt,…maar de zwitsers waren bijna nog erger….
    maar er waren toch ook wel een aantal goede zaken…..de heerlijke worstjes, waarvan ik nog steeds de naam niet kan herinneren, die verorberd werden met goddelijk vers gebakken brood….
    en het skien het hele jaar door op de Corvatsch
    was toch ook echt een geneugte…
    en zelfs had ik een enkele Zwitser als vriend cq vriendin, maar dat waren "halfbloeden"…
    :))
    niettemin heeft CH mijn leven totaal veranderd en daar ben ik nog eeuwig dankbaar voor…
    jeggroet.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Andreas…
    Wat grappig.
    Zie nu pas de laatste reacties.
    Kwam in het kader van "diepgaand onderzioek" toevallig op je blog over "Zwitserleven", waar je naar dit verwees.
    En Jeg Synes…
    Leuk te lezen dat ik aan de ene kant gelijk heb, maar dat het leven in Zwitserland toch nog veel positiefs heeft gebracht.

Geef een reactie

