Ligurië – een top 10, persoonlijke aanbevelingen speciaal voor de VK bloglezers,


foto
Ter gelegenheid van de aanvang van het vakantieseizoen.
 

Erg Italiaans en een kustlijn vol drukte, charme en drama.

Ligurië, een prachtig gebied. Ik was tot 1991 maar zelden in Italië geweest, hooguit even de grens over bij Villach naar Tarvisio en als tiener naar het Lago die Caldaro (Kalterersee). Eind maart 1991 had ik last van voetbal- en reiskoorts. Ik liet destijds mijn vrouw kiezen, Praag (Spartak tegen Barcelona) of Genua (Genua tegen Ajax). Het werd Genua. Ajax zou gaan spelen tegen Genua om de Halve Finale voor de Uefa beker. We hadden een week vrijgenomen en er een vakantie tegenaan gegooid. Met de auto, een net nieuwe Alfa Romeo 33 via Frankrijk naar Genua. Overnachtingen in lege en koude hotels in Longuyon, in de Ardeche en in Cannes. Toen verder via de Via Aurelia, waar we overnachten in Imperia voor 49.000 ITL.  

Hotel in NERVI – AJAX 
De volgende dag was spannend. Ik kocht de Gazetta dello Sporte en las dat Ajax zou verblijven in het Astor Hotel in Nervi, 8 km onder Genua. We kwamen er 13.00 uur aan en we konden er zo een kamer huren, maar dat vonden we te duur, 125.000 ITL. We zagen spelers in de lobby en Van Gaal kwam de trap af. We spraken hem aan en vroegen naar kaarten. Hij verwees ons vriendelijk naar Hotel Bristol in de stad.  Inmiddels hadden we voor 60.000 ITL intrek genomen in het hotel aan de overkant en met de trein spoorden we naar Genua.
fotoVia de penningmeester van Ajax kochten we staanplaatsen voor 15.000 ITL Ajax speelde aanvallend, risicovol en groots, het werd 2-3. Uitblinkers waren Winter, Alflen en Petterson. We stonden tussen de F side en werden belaagd door Genuezen en traangas spuitende politie. Na de pauze kozen we het hazenpad en zagen de rest in een gezellig café. 
 

Ligurië
Daarna ben ik vele malen in Ligurië geweest, zowel het deel onder (Cinqueterre) als links van Genua (Bloemenriviera), meestal 3 tot 5 dagen en als onderdeel van een iets langer verblijf in Italië. Het is authentiek, dramatische gelegen steden en dorpsopbouw (met de berg mee opgebouwd), dichtbevolkt, de zee is nabij, de pesto komt er vandaan en de foccacia. Bovendien is het spoor tussen Ventimiglia en La Spezia een prachtige uitzichtgalerij. Het deel onder Genua is voor rijken en Amerikanen een topbestemming. Er is niet veel ruimte tussen bergen en kust en er zijn niet erg veel campings, dus weinig Nederlanders. Soms zijn er aardige dorpen in de bergen zoals Vila Nova d’ Albenga en Apricale.  

De Top 10

Voor mij vormen deze vele bezoeken de basis om speciaal ter gelegenheid van de vakantie voor het VK blog een top 10 van Ligurische bestemmingen te maken.  

1. Santa Margherita Ligure een 9,5
We verbleven daar verschillende malen in het hotel aan het station met prachtig uitzicht over de gebogen baai; de auto kun je er eigenlijk niet kwijt en het dorp is groot met meer dan 5000 inwoners; heel anders dan Portofino, 3 km verder waar bijna alleen sterren en toeristen komen; vanaf het station is de hele kust makkelijk te bereizen. De hotels zijn duur en de restaurants ook, maar Rapallo is vlakbij. Er is anders dan in veel andere dorpen en steden een leuke promenade langs het strand en de haven, het spoor ligt wat hoger. Perfecte combinatie van toerisme, authenticiteit en ligging.    

2. Moneglia een 8,5

Klein, ook weer aan een spoorlijn; met een tunneltje kom je op het strand en er is een alleraardigst hotelletje Moneglia, met goede keuken en destijds een vriendelijke eigenaar; het is nu wat te duur geworden; het ademt Ligurie, maar het is rustig. Ik was er slechts een nacht in april en het was 14 graden; de sfeer stond me erg aan.  

3. Pietra Ligure een 8
Hier waren we dit jaar in de derde week van juni; rommelig bij het station, met een tunneltje naar het strand; veel goedkope pizzeria’s (5-7 euro); op de weg omhoog is Camping dei Fiori met huisjes van Camp2relax, 350 euro, 5 slaapplaatsen, een veranda en airco. Het historische centrum is 1 km links van het station en het stadsstrand is mooi verzorgd. Er zijn veel ijssalons en een verkeersvrije zone. Topper qua eten is Da Max; Spaghetti di pesce, Orata (Dorade!) con contorno voor 19 euro. De spaghetti was een maaltijd op zich, zie ook op de foto.      foto

4. Genua een 8
De haven is rommelig en de straten er naartoe smal, donker en het stinkt naar urine. De winkelstraat Via Settembre XX is voorzien van galerijen zoals in Turijn, er is drukte. Stazione Brignole met de doorgang naar het stadion is vlakbij. De ligging is dramatisch; vastgeplakt tegen de steile hellingen; het Stadion Ferraris, waar Genua en Sampdoria spelen is in mijn ogen het mooist gelegen en architectonisch beste vormgegeven stadion in Europa. Er is een mooi aquarium en er zijn wat musea.  

5. Rapallo een 8
     
Groot, 15.000 inwoners en 4 km onder Sta Margherita.
      Donkere stegen, flats, de rommelmarkt op zondagmorgen en een goed restaurant in een kelder        op 200 meter links van het station, als je er uitkomt; er was een wielerronde en er is       levendigheid, het is niet een specifieke toeristenplaats en via Interhome kun je flats huren       tussen de Rapallonaren.  

6. Recco een 7,5
Hier komt de focaccia de Recco vandaan; ik was er vaak in april voor een korte lunch.       Er komt bijna geen toerist en er is weinig accommodatie. Het is een vrij grote plaats. De       ligging is weer erg dramatisch, aan de voet van een hoge bergketen en doorsneden door              een van de vele drooggevallen riviertjes. Het intrigeert me; ik ben er nooit langer dan een       half uur geweest.  

7. Alassio een 7
Verzorgd en een mooi en langzaam aflopend zandstrand; veel Duitsers en veel hotels; toeristenwinkels, maar dat alles wel relaxed en weinig nieuwbouw, het oogt voornaam.  

8. Ventimiglia een 7
Rommelig maar leuk, veel winkels en een grappig parkje waar de rommelmarkt is. Menton is vlakbij en is wat verzorgder, daar verbleven we in 2004 ook.  

9. San Remo een 7 min
Viel me wat tegen omdat er geen echte verbinding is tussen het stadje en het strand. Een moeilijk te doorgronden stad. Wel is er in maart het bekende festival, waar sterren als Codugno, Pausini en Bocelli hun eerste roem oogsten. Milaan-San Remo is voor mij de ultieme lentebode met de prachtige beelden vanuit de helikopter.  

10. Nervi  een 6,5  
Nervi is eigenlijk een buitenwijk van Genua; het heeft iets voornaams, met hoge gebouwen en een parkje bij het station; dat station is het aantrekkelijke; in 10 minuten sta je in Genua; de auto kun je er redelijk parkeren. Er zijn nu nauwelijks toeristen, anders dan 100 jaar geleden. Een mooie vorm van verval teistert dit dorp.              

fotoIk vergeet Sportorno en Noli een 7,5      
Spotorno is schoon en ruim en relaxed en Noli is a-typisch, het heeft wat bomen en het
      pleintje lijkt op een Frans dorpsplein, maar wel met een strand voor de deur.       Hotel restaurant Italia is goedkoop en wordt sterk aanbevolen door de Michelingids. Twee       vorkjes een HP prijs van ongeveer 50 euro. Ben er alleen ooit langsgereden in 1998.             

Ik weet dat ik plaatsen tekort doe.      
Excuses aan het bontgekleurde Albenga, het hippe Varazze, het grote Imperia en het ruim o
pgezette Chiavenna.

De foto´s en opmaak… wat rommelig, alles verspringt.                        

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-07. Bookmark de permalink .

9 reacties op Ligurië – een top 10, persoonlijke aanbevelingen speciaal voor de VK bloglezers,

  1. Jos Goedmakers zegt:

    Indrukwekkend beschreven met je typemachine 😉

  2. jacob hesseling zegt:

    informatief reisverslag, mooi beschreven , kom er net weg : ga nu denk ik maar terug.

  3. Helena zegt:

    Mooi! Ligurië ken ik niet. Lijkt me bijzonder. Ik ken wel Toscane (gefietst) en de Dolomieten (Selva en omgeving).

  4. Maria-Dolores zegt:

    wat leuk dat jij die plaatsen allemaal zo goed kent. toen ik nog in Viareggio woonde, kwam ik wel eens die kant op, voor een dagje, maar nu niet meer…

  5. Alexandra zegt:

    In Cinque Terre ben in een paar keer geweest, uiteraard de Via Dell’Amore afgelopen (met en zonder lief) en ook Sta Margarita heb ik bezocht. Mooie streek.
    In Genua eens per ongeluk, na middernacht, verzeild geraakt in smalle straatjes waar je letterlijk over de spuiten en bierflessen heen moet springen…achtervolgd door politieagenten (alleen zaten die niet achter mij aan). Dat was minder.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Jos…met mijn typemachine, je bedoelt het lettertype zeker en de vele tikfouten ?
    Jacob…ik las het, mooie reis ook en mooie foto’s; Italie is veelzijdig genoeg voor drie of vier vacanties per jaar.
    Helena…Toscane, heeft ook wel wat, maar ik verlang vaak naar het water.
    Maria D…Viareggio, de geboorteplaats van
    de bekende Italiaaanse scheidsrechter Collina. Wie weet kom ik nog met een top tien van Toscaanse plaatsen.
    Alexandra…al die gevaarlijke dingen die je ook doet…brrrrr.

  7. Thera zegt:

    Volgende keer nog iets verder afzakken naar http://community.webshots.com/slideshow?ID=77979132&key=MnFRsg, dan loop je in het kielzog van de vele dichters, zoals Byron, Shelley e.v.a.
    En raak je betoverd. Mijn hart ligt daar nog ergens in de baai.

  8. Alice zegt:

    Italie is inderdaad een heel mooi land, mooie inleiding heb je ervan gemaakt

  9. Karin Poelstra zegt:

    Joepie. Ligurie is toch mijn favoriete plek. Echter niet in het hoogseizoen omdat parkeren dan echt moeilijk wordt. Je geeft je top 10 voor de kustlijn. Het binnenland is minstens zo mooi. Ben benieuwd waar je reis in 2010 (nu ik dit schrijf) naartoe gaat….

Geef een reactie

