Vakantie – `Mijn gedachten gaan nergens heen`


foto
Gegestolde/gecultiveerde verveling, maar niet onprettig.

Iedereen kijkt ernaar uit, weken tevoren worden landkaarten en folders bekeken. De camping of het huisje worden met zorg uitgekozen. Eenmaal ter plekke is ledigheid en leegheid aan de orde, van het prettige soort, dat wel. Ik neem een willekeurige dag onder de loupe.  

De dag

Het is 08.00uur, de kleine kraait `papa waar ben je nouw` en ik ga eruit. Ze krijgt koude melk want er is geen magnetron en met gas is teveel gedoe. Ze zit op schoot en ik heb anders dan thuis geen krant en de TV is kapot. Ik ga boekjes lezen en stickers plakken, de ontbijttafel dekken, moederlief schuifelt uit bed en heeft na de eerste koffie in ieder geval 90 minuten nodig. Het is tegen 10.00 uur. Uitstapjestijd in Italië want de winkels sluiten tegen 12.30 uur. We komen om 10.45 uur aan in een dorpje en daarna schuifelen we langs winkeltjes en promenades in Alassio, Albenga, Finale en Pietra Ligure, Locarno, Luino, Cannobio, Lugano. We hebben al zoveel, dus kopen is geen optie. Om 12.45 uur is het tijd voor een broodje met een glas wijn of bier. De auto in en om 14.30 uur zijn we bij het huisje. We hopen dat de kleine in de auto niet teveel heeft geslapen en dan een dutje gaat doen. We pakken de ligbedden en dutten zelf ook. Het is nu 16.00 uur, het kost een halfuur wakker te worden. De kleine is wakker, we drinken wat. Het opblaasbadje is al opgepompt en er gaat nieuw lauw water in. Ik lees de Voetbal International, de tijd tot 19.30 uur moet gevuld. Anders dan thuis spel ik de verhalen. Ik draai me om en krijg wat spetters uit het opblaasbadje, mijn hoofd is vrij van zorgen, zoals het dat bijna altijd is. Ik loop wat op een neer en ik pieker over het eten. Pizza halen, Pasta halen of kip? Het kan ook zijn dat we gaan eten.
 

fotoWaar gaan mijn gedachten heen?
Mijn gedachten raken kort sommige aspecten van het leven in Zeist. Het VK blog, draait wel door. Op het werk is morgen een belangrijke vergadering. De perikelen bij de jeu de boulesclub, LB!. Ik laat het snel weer los. Het is er slecht weer hoor ik van mij ma die ik net gebeld heb, het zal wel. Ik haal de pasta bij het restaurant. Het is op en om 20.30 uur drinken we koffie en gaat de kleine naar bed.  Ik ben toe aan mijn laatste VI en als die uit is kom ik misschien toe aan een boek. Ik mis de TV en de krant en de PC niet. Mijn vrouw doet spelletjes via de cd rom op de laptop. Ik lees en drink wat en af en toe kijk ik bij haar. De kleine slaapt als een roos en ik denk aan de volgende bestemming en af en toe doe ik helemaal niets en denk ik ook niets. Ik kijk naar de lampjes van de dorpen aan de oever aan de overzijde en in de bergen en geniet daar intens van. Beelden zetten zich in mijn hoofd vast.  

Variatie op het thema
De volgende dag verloopt hetzelfde. Het ochtenduitstapje is deze keer de Ipermarche, waar we een kwartier verwonderd langs de goedkope flessen limonchello lopen. Wordt het een fles van 4, 5 of 6 euro?  Het opblaasbadje van 16.00 uur wordt vervangen door een kort bezoek aan het strand, waar ik als boot, nijlpaard dan wel ondergrond voor een zandberg dien voor de kleine. foto

Het weer is een constante, elke dag 24-26 graden, met wat wolken tot 10.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur, als een comfortabele deken over een lui lichaam in een hangmat. Mijn gedachten gaan nog steeds nergens heen. En als ze wel ergens heen gaan dan is het naar de terugweg. Wordt het Gasthof Lamm in Kehl, Hirsch in Gengenbach of Zum Ochsen en Seelbach?  

Het mooie van vakantie. De ontegenzeggelijk aanwezige dilemma´s zijn licht en prettig.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-07. Bookmark de permalink .

4 reacties op Vakantie – `Mijn gedachten gaan nergens heen`

  1. Vers Klaverblad zegt:

    Meer, meer, meer
    en ook die foto’s.
    Het VKBlog is één groot familie(album).

  2. Maria-Dolores zegt:

    Rene, kun jij dat echt?? ik heb altijd de illusie nodig dat ik op zoek ben naar iets wat nergens anders te vinden is. juist in de vakantie…

  3. Rene Scheffer zegt:

    KB…maar ik sta net op het punt weer wat serieuzere stukjes zonder familiefoto’s te maken, ze hebben nu een vrij hoog AD gehalte.
    MD… ja blijkt te kunnen, komt ook door
    de kleine Rozanne natuurlijk, waardoor tempo lager is. Vroeger sjeesde ik in Italie van stad tot stad en van stadion naar stadion en van restaurant naar restaurant (middag en avond) en en passant ook nog wat musea….

  4. easywriter zegt:

    Ja! Dit is inderdaad het ultieme vakantiegevoel, de lichte verveling waardoor het allemaal lekker lang duurt, de overzichtelijke beslissingen. En van wat er onverhoopt toch nog fout gaat, worden later dan weer de beste verhalen gemaakt.

Geef een reactie

