Too much to handle – een lustoord


fotoHet is teveel allemaal. De wereld hier in het westen is een lustoord, een loterij met gelukkig voor velen weinig nieten. De tijd ontbreekt om alles te doen wat we willen. Vaak is geld niet eens het probleem. Er dienen zich dagelijks veel keuzemogelijkheden aan en als ze zich niet aandienen dan worden ze door anderen wel aangegeven.  

De lunch
Op het `intranet` bij ons op kantoor is onlangs een discussie geopend over de lunch, `waar ga je lunchen?` Mijn antwoord luidde als volgt  `ik weet het niet, soms thuis en soms in de kantine en een enkele keer haal ik een broodje in de stad of een zak patat en soms ga ik lunchen op een terras met deze of gene` En zo is het ook en soms weet ik het niet meer omdat ik geen keuze kan maken tussen al deze leuke varianten. Het is wel gebeurd dat ik snel naar huis fietste en daar als spijtoptant niks nam en alleen de hond even uitliet, vervolgens voor de gezelligheid met de collega´s soep nam in de kantine en daarna nog even de stad in reed voor een half stokbrood geitenkaas met half-zongedroogde tomaatjes. 

fotoHet restaurant
Vaak zijn er wel tien voorgerechten, tien hoofdgerechten en acht nagerechten. De ober verwacht een keuze en maakt dat indringend duidelijk. Iedereen aan tafel weet het al en ik weet dat een ja tegen carpaccio en keihard en onherroepelijk neen betekent tegen een salade met gerookte kip en pesto en tegen gefrituurde loempiaatjes met diverse vulling. Een ja tegen zeewolffilet is het vrijwillig afstand nemen van een mixed grill of een  citroenrisotto met garnalen. En ik kan best nee zeggen maar niet tegen al te lekkere dingen. Vaak beslist mijn vrouw om deze reden.  

De vakantie
Het Gardameer verveelt nooit en het Comomeer kent dramatische hoogten en vergezichten. Het Ortameer is authentiek en onontdekt, het Lago di Caldaro past het meest bij mijn latente burgermansidealen en het Lago Maggiore is sowieso mooi. Het Lago di Bolsena ligt bij Rome en het Trasimeense meer ligt in mooie natuur en vlakbij Perugia. Weet u het nog ? Ik niet en van de weeromstuit wordt het in oktober 11 fotodagen  Playa des Ingles.     

Thuis
Mijn vrouw gaat binnenkort een weekend naar haar ma logeren met de kleine. Ik maak plannen en in mijn hoofd schieten allerlei mogelijkheden voorbij. Naar een popconcert zou kunnen of naar een voetbalwedstrijd, maar de competitie is nog niet begonnen, even nieuwe schoenen halen en een keer in een door mijn vrouw minder gewaardeerd restaurant eten, een treintochtje naar Amsterdam en ik kan eindelijk eens de bovenboel echt goed schoonsoppen, in onderbroek met harde muziek en antikal erbij. Wellicht bij mensen op bezoek gaan waar ik al even niet ben geweest. Ik vrees dat ik door deze veelheid aan mogelijkheidsimpulsen gewoon ga ranzen op mijn stoel met de laptop opschoot, een biertje bij de hand  en doelloos de nieuwe bijdragen op het VK blog afscroll met op de TV teletekst. 

Energiemaatschappijen
Daar maak ik wel korte metten mee. Tegen hun aanbiedingen kan ik wel neen zeggen. Soms belt een maatschappij waarvan ik vermoed dat we daar al bij zijn aangesloten. `mevrouw, het zal allemaal wel, we hebben nu energie en wellicht van uw bedrijf zelfs, het is goed zo. Ik wil er niets van weten. Was er maar gewoon 1 bedrijf zoals vroeger dan hadden we dit niet, maar succes met uw werk en goedenavond en neen ik ben niet boos op u`   

Hoe dit gedrag te duiden?

Te weinig een zwaar probleem om naar een psychiater te gaan, geloof ik. Vroeger had ik het al en bij mijn dochter zie ik ook de moeilijkheid om een keuze te maken tussen de  tientallen poppen en boekjes die klaarliggen. Om de twee minuten pakt ze wat en komt er mee aanzetten Wellicht is de mens niet gebouwd op deze overvloed aan keuzes. Of ben ik gewoon raar?
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-07. Bookmark de permalink .

12 reacties op Too much to handle – een lustoord

  1. Mo zegt:

    Om met de laatste vraag te beginnen: Wat denk je zelf?

  2. Rene scheffer zegt:

    Mo
    uh, 60% niet op gebouwd en 40 % raar….

  3. Frans Muthert zegt:

    Het Ortameer, daar gingen we toch een jaar of 45 geleden ieder jaar naar toe.
    Kamperen.
    Een van m’n broers nu nog elk jaar.
    Toen stierf het er al van de Nederlanders en in augustus Engelsen.
    Dus het valt wel mee met onontdekt.

  4. Mephisto zegt:

    Niet-kiezen is toch ook een keuze?
    Sorry kerel, maar ik vind je daarmee echt niet raar. Spijt me, had het je graag gegund.

  5. ceesincambodja zegt:

    Je hebt helemaal gelijk René, het is téveel.
    Maar daar weet ik wel raad op hoor.
    Room het tevele af en verzilver het bij Mondol Op’thom in Cambodja. (Zie mijn weblog.)
    Ik verzeker je dat het oplucht en tegelijk help je er een ander mee om ‘a little bit more to handle’ te krijgen.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Frans M.
    Oei foutje…is ook enige meer waar ik niet ben geweest en dus "van horen zeggen".
    Mephisto
    Ow gelukkig, misschien hoopte ik wel op een "niet raar" reactie.
    Cees IC
    We gaan het eens bekijken. Met oude kleren weten we al wel raad gelukkig. En overtollig klein geld gaat in het colapotje van de dames op kantoor.

  7. Alexandra zegt:

    de moraal van het verhaal: kiezen is altijd beter dan niet kiezen? Anders loopt de lunchpauze tot drie uur ’s middags, krijg je een muisarm en vervuilt het huis, zit je ergens op een strand waar alle engelse bouwvakkers ook zitten, en betaal je je blauw aan de energieleveranciers… 😉
    O ja ik heb geen fotootje meer, staat nog wel in m’n profiel maar wil op mysterieuze wijze niet verschijnenReactie is geredigeerd

  8. Maria-Dolores zegt:

    ja, het zijn inderdaad wel errug veel opties. bijna om gek van te worden… ik heb dat opgelost door zelf allerlei ‘handicaps’ te verzinnen: geen auto; bovenop een berg wonen, waar geen winkels zijn; job die slecht betaalt; altijd naar NL reizen om boeken te kopen;, elke tien jaar weer ander werk gaan doen en/of opleiding gaan volgen of iets heel nieuws leren…

  9. hippo zegt:

    kiezen kan een keuze zijn,
    gr. hippo

  10. annet zegt:

    In de supermarkt heb ik een tijd gehad dat ik gek werd van al die keuzes:
    gewone yoghurt
    boeren "
    halvolle "
    bruine "
    vanille "
    met aardbeien
    met banaan
    met vlokjes
    ecoyoghurt
    griesmeel "
    met ananas
    met peer
    met appel
    met sinasappel
    met kreeft
    met salami
    met salmonella
    met kip
    met passievrucht
    met passie
    met vruchten
    yoghurt plain
    met spinnen
    zonder spinnen
    met muis
    met glas
    boer’nyoghurt
    uiteindelijk nam
    ik maar een halfje
    vla
    maar daar had je ook
    veel soorten in
    gr. HetNet

  11. Rene scheffer zegt:

    Alexandra…
    Moraal van het verhaal is er niet, want ik lijd nu ook weer niet echt onder deze keuzemogelijkheden. Ennu, je foto is goed zichtbaar!
    MD…
    Dat moet allemaal wel enige rust geven. Misschien dat het VKblog de enige onrustbrenger is….wel of geen blog en wanneer en bij wie reageren en waarover nu weer te schrijven.
    Hippo…
    Al dan niet kiezen is een keuze. Soms wel willen kiezen en soms niet is ook een keuze.
    Annet
    Doet me denken aan de Dik voor mekaar show. Laat Harrie Nak de melkboer al zijn soorten vla opnoemen en dan zegt Harrie aan het eind….`ik hoef eigenlijk helemaal geen vla`

  12. Maria-Dolores zegt:

    @Rene,
    tja, dat zou ik me ook goed voor kunnen stellen. mij schieten elke dag wel minstens tien nieuwe dingen te binnen waar ik best over zou kunnen/willen bloggen… en dàn te ontdekken wat ik zelf écht op dat moment de moeite waard vind, da’s best lastig… en hoe lang het wordt, hoe serieus of grappig, of toch maar niet…

Geef een reactie

