Ik ben een sandwichman – wie niet hier?


fotoVorige week had ik een vergadering
Een vrij serieuze nog wel met vertegenwoordigers van enkele instellingen en omliggende gemeenten en ik was nog voorzitter ook. Aan het einde ging het even over de organisatie van een soort veiligheidsmarkt. Wat moet je dan als regelende gemeente doen? Alleen regisseren of subsidiëren of veel zelf  organiseren, in een kraam wellicht? Nu ben ik zelf geen organisator. Anderen doen dat beter. Ik heb weer andere competenties. Een ervan is dat ik in staat ben om met veel plezier in een kraam te staan, meldde ik de groep. Of  beter nog, zei ik: ”om als sandwichman voor een kraam of op straat te staan”. Ik meende dat serieus, wetende dat de meeste mensen dit toch te eng vinden en iemand moet het nu eenmaal doen.  

Misplaatste hilariteit
Dat had ik beter niet kunnen zeggen want het wekte veel hilariteit en zelfs gegiechel van aanwezige dames op. Ik blijf met pak en stropdas meestal in mijn -serieuze- rol en deze rol vond men kennelijk toch wat te buitenissig. Nu nog krijg ik mailtjes uit die groep gericht aan “meneer de sandwichman”. Vanwaar dat dedain of die hilariteit? Associeert men het spelen van sandwichman met een bijbaantje voor een arme student of is het zo dat men het zelf nooit zou durven en dat sublimeert door het raar te vinden of vindt men het een vorm van onbeschaamd exhibitionistisch masochisme 

Eigenlijk kun je de bevolking in twee groepen delen. Zij die in staat zijn en het leuk vinden een sandwichman te zijn en zij die daartoe niet in staat zijn en het niet leuk vinden. Ik hoor duidelijk bij de eerste groep. Zou die groep 5 % zijn of 15 of  25 %?  Veel meer zeker niet. 


fotoBen ik ooit sandwichman geweest ?

Wel heb ik vaak achter een kraam gestaan, met oude spullen of met foldermateriaal van de PvdA. Vaak stond ik er ook voor om de mensen aan te spreken, discussie aan te gaan of naar de kraam te lokken. Ik maakte er een sport van om de mensen op hun uiterlijk in te schatten naar stemgedrag. Ik ben nooit sandwichman geweest, maar na die overdreven reacties uit de vergadering gaat het idee toch bij me leven. Hoe zou het zijn?  

Wat is het leuke aan sandwichman zijn ?
Je staat in het middelpunt van de belangstelling en je hoeft verder niets te doen. Je hoeft niet na te denken als je dat niet wil, je kunt al staand of lopend wat wegfantaseren en je krijgt geen vieze handen en in het algemeen wordt het nog betaald ook. In mijn geval geldt ook nog eens dat mij buik (het minst flatteuze deel van mijn lichaam) aan het zicht wordt ontrokken. 

fotoSandwichmannen op dit blog ?

Al denkende kom ik erachter dat zij die hier bloggen allemaal een soort sandwichman of
-vrouw zijn. Want je doet hetzelfde. Je hebt een boodschap, visualiseert deze en hoopt op respons. Verder hoef je niets te doen. Je wacht af en geeft af en toe een bemoedigend knikje naar je collega´s.

Het is een ietwat exhibitionistische bezigheid en soms leidt het tot enige zelfbeschadiging.  

Sandwichmannen en –vrouwen, dat zijn we hier.
De een in vol ornaat, de ander met een masker.

Sommigen voor de lol, anderen met een valse boodschap of als dominee of apostel.    

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-07. Bookmark de permalink .

7 reacties op Ik ben een sandwichman – wie niet hier?

  1. Frans Muthert zegt:

    René : Een sandwichman vent de ideeen van een ander uit. Een blogger (dat mogen we in ieder geval hopen) die van zichzelf.
    Toch?

  2. Andreas zegt:

    Ik moet Frans gelijk geven. Ik heb zelf één middag zo gelopen tijdens een verkiezingscampagne. Werd niet veel gedaan en in een kleine gemeenschap loop je in feite voor gek, hoewel aanhangers het HEEL MOEDIG vonden.

  3. Rene scheffer zegt:

    Ja Frans (en Andreas), je hebt gelijk. Op straat vent je doorgaans andermans meningen uit. De andere overeenkomsten blijven.
    Maar voor gek lopen, ik vond het altijd wel wat hebben. Vroeger durfde ik niet veel, niet in bomen klimmen enzo en nu dit toch mooi maar weer wel.

  4. easywriter zegt:

    Maar je kunt er toch ook wél toe in staat zijn, maar het níet leuk vinden of omgekeerd? Zou zelf irl, als het maar genoeg schoof, best sandwichwoman (zandheks?) willen spelen maar leuk zou het niet zijn. Hier wel.

  5. Zwollywood zegt:

    Ik was vandaag in het ziekenhuis waar ik tot 30 jaar geleden gewerkt heb…ach…zo leuk. Ik kreeg een privérondleiding en ik mocht foto’s maken….zal nog wel een log over komen.

  6. Rene scheffer zegt:

    Easywriter…
    Het leuke van hier is dat je min of meer gelijkgezinden hebt…Op straat als sandwichman of vrouw, denkt `de gewone man` cq 95 % dat je niet helelmaal volwaardig bent.
    Zwolly
    Ben benieuwd !

  7. easy zegt:

    Ik weet niet of het uitmaakt of ik nou een bord voor m’n kop, eh, buik heb of niet: het gros van de voorbijgangers vindt altijd wel iets om andere voorbijgangers om uit te lachen?schelden.

Geef een reactie

