De nieuwe crèche voor Rozanne – over afscheid.


foto¨
`Hallo allemaal,
Vandaag ben ik voor het laatst op deze crèche bij de Tijgers. Mijn mama werkt al leen tijdje bij een andere crèche in Zeist en dan is het voor allebei toch makkelijker dat ik daar ook naar toe ga. Hoewel ze daar een hele grote piratenboot hebben, vind ik het best jammer dat ik wegga. Ik ging  twee jaar lang met plezier naar De Beestenboel. Ik zal zeker in het begin iedereen erg missen, zeker ook de lieve juffrouwen Dicky, Caroline en Esther. Dag allemaal en voor iedereen een klein cadeautje.
Rozanne Scheffer`

Gisteren was het afscheid bij de oude crèche en vandaag was ze voor het eerst naar de nieuwe. Voor de kinderen had ik een cadeautje gemaakt en de juffrouwen zouden een attentie krijgen. Ik had er namens Rozanne een tekst en een foto bijgemaakt.
Ik had er de hele week al buikpijn van.

We zijn al een keer proef wezen draaien bij die nieuwe crèche. Dat vond ze wel leuk want bij die nieuwe crèche is een hele grote piratenboot. De volgende dag erna wilde ze gelijk al weer naar de Piratenboot. Tot gisteren, kennelijk merkte ze al iets aan onze houding. Toen ik zei, `straks gaan we naar de Piratenbootcreche`, zei ze “Neeee, niet pijatenboot! 

fotoNatte ogen op de afscheidsdag
Met een tasje cadeautjes en een vrolijke Rozanne ging ik gisteren om 07.40 uur naar de oude crèche. Juffrouw Esther stond al klaar. Ze zuchtte…de laatste dag. Rozanne leek het niet te deren. `Weet je wat we gaan doen?` zei ze. `We gaan straks Rozanne een hoed opzetten en dan gaan we om haar heen zitten en dan zingen we een afscheidslied “zeg maar dag met je handje, zeg maar dag etc.” Ik stelde me het gebeuren voor en kreeg natte ogen en juffrouw Esther zal het vast gemerkt hebben. Afscheid is zo definitief. Ergens waar je twee jaar bent geweest, elke dag dezelfde vertrouwde gezichten en dan opeens, dan rij je er in de ochtend voorbij en je komt er nooit meer.

Het leven in de oude crèche gaat door, met gezelligheid, verjaardagen, hapjes, ouderavonden, leidsters raken zwanger etc. En dat allemaal zonder Rozanne en ook zonder ons. En in de nieuwe crèche is alles nieuw, daar ben je een vreemde, een nieuweling een indringster.     

We gingen haar halen
Met flessen wijn voor de leidsters en benieuwd naar de dag. Ik hoopte dat we geen ouders tegen zouden komen met het cadeautje en met gemompel van “wat een stom cadeautje van dat verwende kind Rozanne, puh”. Ik zou ertegen kunnen, maar mijn vrouw? Rozanne was vrolijk en de andere kinderen hadden mooi voor haar gezongen en ze had een hoed op. foto Zou ze weten dat ze hier nooit meer terugkomt? Ik dacht het niet, maar de crècheleidster zei dat ze zoiets toch wel aanvoelt en ze had ook gezegd “morgen andere kinderen”. Mijn vrouw maakt het mandje met de reservespullen leeg en weg waren we. En dan morgenvroeg wanneer we met de auto langs de crèche rijden naar de nieuwe?  Thuis waren we extra lief voor Rozanne. Ze had al een nieuwe Barbapapa DVD en die mocht ze kijken.

Vandaag de nieuwe crèche
We kwamen eerst langs de oude crèche `Nu andere crèche!`, zei ze vrolijk. We kwamen na 5 minuten aan en we wezen op de piratenboot, die vond ze leuk. Naar binnen en toen kwam de op zich aardige juffrouw S.  Maar de pret was over. Ze huilde en kroop tegen haar moeder aan. Naar de zaal en daar was juffrouw F. en ze liep rood aan en begon keihard te krijsen en de andere kinderen deden de handen voor de oren. Een leuke binnenkomst……  Toch deed het me goed. Ze hecht zich dus wel aan het bestaande.  

fotoIk was er om 12.10 uur weer en juffrouw R en juffrouw F zeiden dat ze heel rustig en lief geweest was. Ze poseerde nog even voor de piratenboot.

We gingen samen naar een goede slager in de buurt, waar ik vroeger vaak kwam. Rozanne was nooit bij een kleine slager geweest en vond het leuk. Ze kreeg worst net als ik. De slager zei `als je de volgende keer weer komt krijg je weer worst`.

Om 13.00 uur had ze haar moeder aan de telefoon `andere crèche leuk` zei ze. Daarna ging ze naar bed en om 16.00 uur gingen we bij het circus kijken. Alleen de buitenkant en de dierenstallen. Ze keek haar ogen uit, er waren kamelen, Lama´s en paarden.

Ze was vrolijk en blij en ik ook.    

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-07. Bookmark de permalink .

10 reacties op De nieuwe crèche voor Rozanne – over afscheid.

  1. Andreas zegt:

    U bewaart deze heerlijke blogs toch wel voor haar? Had deze vorm maar in de tijd van mijn peuter/kleuter-kinderen bestaan, anno 80-er jaren.

  2. ijskastmoeder zegt:

    Grote gebeurtenissen in zo’n jong leventje, nou en of. Niet in de laatste plaats voor papa en mama 😉 Met een week of twee hebben jullie vast met zijn allen je draai gevonden op de nieuwe creche, sterkte waar nodig in de tussentijd.

  3. CK zegt:

    Ahhh die onderste foto, lief.
    Mooi die flexibiliteit van die kinderen toch.

  4. cor zegt:

    mijn kinderen groeiden op in het kresj-loze tijdperk…toen ik op kromme beentje rondwaggelde was er nog geen kleuterschool

  5. Rene scheffer zegt:

    Andreas….
    Zou het mogelijk zijn de blogs op een cd rom te zetten? Ik vrees van niet.
    Ijskastmoeder…
    Ja, de moraal van het verhaal is ook dat de kleine de overgang snel maakt en ik loop maar te piepen, projectie.
    CK…
    Ja en foto gewoon effe heel snel gemaakt met de mobiel en gebluetooth…toch knap voor iemand van bijna 50.
    Cor…
    Ach tis wel makkelijk die creche. Bovendien wordt ze er sociaal van. Tis toch een enig (st) kind

  6. Zwollywood zegt:

    Mocht je het antwoord weren rene m.b.t. de CD-rom, wil je dan even een logje maken over de vraag ‘hoe krijg ik mijn logs op een CD-rom?’

  7. Martha Vosbeijer zegt:

    Ja Rene, altijd weer spannend als je kind weer iets nieuws aan moet gaan. Ik ken deze welkom en afscheid taferelen van dichtbij, want ik werk bij een kinderdagverblijf. Voor ouders is het vaak net zo moeilijk, dan niet moeilijker, als voor het kind.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Zwolly…
    Bedankt voor de tip. Maar qua bloggen ben ik nogal een purist; ik bedoel dat het allemaal eigenstandige stukjes cq. columns moeten zijn ….een vraag stellen bij wijze van blog past daar nie in.
    Martha…
    Ow grappig te horen dat je daar werkt.
    Inderdaad voor mij als vader is het behoorlijk ingrijpend, omdat ik al mijn gevoel van "geen afscheid kunnen nemen" (werk al 28 jaar bij dezelfde baas) projecteer op mijn dochter.

  9. Maria-Dolores zegt:

    grappig dat Rozanne op het eind van de middag zonder oude crèche toch nog even ‘Beestenboel’ in het circus kreeg.

  10. Station Mill zegt:

    Over je vraag of de blogs op een cd-rom kunnen: natuurlijk, alles kan! Sla je blogs (per blog opslaan werkt het overzichtelijkst) op als Webpagina compleet (er wordt dan automatisch een map met bestanden + de bedoelde pagina opgeslagen). Bewaar ieder blog onder een aparte naam in bijvoorbeeld ‘Mijn documenten’ en brandt daarna alles (map met bestanden + de opgeslagen pagina) op cd-rom.
    Succes.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

