Ergernissen – eikels, overal zijn ze.


foto
Via mijn blogs lijk ik een vriendelijke, verstandige, voor sommigen zelfs leuke en vrolijke man. Dat is maar tot op zekere hoogte zo, zo weet ook mijn vrouw. Soms ben ik boos en vol ergernis. Ik kan veel hebben, heel veel. Maar niet wanneer ik onnodig door anderen wordt opgehouden.
 

Eikels in de parkeergarage
Regelmatig komt het voor dat in een parkeergarage er net voor mij zomaar een wagen stopt omdat hij ziet dat iemand er aan komt lopen en later weg zal gaan rijden. Dat kan echter soms wel 2 minuten duren. Ik roep in een dergelijke situatie `eikel` en ik toeter. foto Des te erger is het nog wanneer dat stoppen net gebeurt om de bocht. Soms met rijen van 5 of 6 auto´s tot gevolg en overal piepende handremmen. Doorgaans is er nog ruimte zat maar dan moet even 50 meter doorgereden worden.  Het gaat al zo ver dat Rozanne zodra ze een auto hoort toeteren zegt “eikel”.  

Sufkutten bij de AH kassa
Ze leggen de spullen op de band en gaan vervolgens halverwege de band inpakken. Spaart u AH zegels? Na 3 seconden: `uh ja`. Dan roept de kassajuffrouw `dat is dan 26 euro en 56 cent`.  Ze pakt dan uiteindelijk de portemonnaie en gaat eerst zoeken. Alsof ze een goudschat beheert komen er briefjes en munten uit. Het duurt 25 seconden. Vervolgens blijft ze stokstijf staan en doet het wisselgeld geld heel precies weer terug in de portemonnee en omstandig in een zijvak van de tas. Dit terwijl ze halverwege de band blijft staan en mijn spullen al over de band naar het einde glijden. In dat geval….MIJN wagen tegen HAAR kuiten.  Heeft deze mevrouw geen pinpas?   Soms zijn het mensen met wel een pinpas. Zelfde scène als voorheen, maar dan halen ze de pas door het apparaat NADAT de kassajuffrouw klaar is en het bedrag heeft genoemd.
N.b:  bij 65 plus of zichtbare handicap heb ik wel geduld. 


fotoTe weinig kassa’s open bij AH
De lege rijscène

Hoe gaat dat? Er zijn drie lange rijen en veel onbezette kassa’s. Ik ga dan bewust met de wagen bij een lege kassa staan. Steevast zijn er dan een of twee mensen die achter me gaan staan en denken dat de kassa opengaat. Het is op eigen risico zeg ik dan,. Andere AH kassadames roepen me toe Die kassa gaat echt niet open hoor! De mensen achter me vertrekken en een nieuwe sluit aan. Veel vragende blikken. Ach zeg ik tegen de anderen in de rij. `Dit is het enige wat helpt, tumult in de rijen, daar worden ze zenuwachtig van. Ze zien dan dat er wat aan de hand is, want er IS wat aan de hand als er tien man in de rij staan, vind u niet?. En ja hoor, binnen twee minuten drentelt de bedrijfsleider zenuwachtig rond en wordt de kassa bezet. Tip voor degenen die dit na willen doen: wel altijd vriendelijk blijven tegen de kassameisjes die wel een kassa bezet houden.  

Dichte kassa’s op zaterdagmiddag
Of het nu Blokker is, het Kruitvat, H & M is of WE. Het komt vaak voor dat er rijen staan bij een kassa op zaterdagmiddag 14.30 uur. Ik sta er dan in met vrouw en kind en zie dat er een andere en soms zelfs twee andere niet open zijn. Te zot voor woorden. Tegen de inwendig morrende mensen zei ik `Mevrouw maakt u zich geen zorgen. De extra kassa’s zijn er niet voor niets, ze gaan dinsdagmorgen om een uur of 09.30 wel open, want dan is het pas echt druk`. Wazige en onbegrijpende blikken waren het gevolg. Tegen een bedrijfsleider zei ik vanuit de rij….`Proficiat met jullie eerste zaterdagmiddagopenstelling na 14.00 uur. Is even wennen zeker deze onverwachte toeloop.` Hij was niet echt blij.   


fotoRijen voor de pashokken – H & M op zaterdagmiddag.
Soms wel 12 man die staan te wachten voor de pashokken. Daarnaast rijen mensen voor de kassa’s die de doorgang naar de uitgang versperren. Een winkel onwaardig. Men parasiteert op de goedmoedigheid van de gemiddelde klant. Men toont geen respect. Men zuigt uit, bewust. Ik zag tot mijn tevredenheid dat H & M behoorlijk was gezakt op de lijst van meest populaire winkelketens.  

Hoe komt het dat ik er zo slecht tegen kan, dat getreuzel, gewacht en gesuf?
1. Ik ga uit van mezelf en zal er altijd  alles aan doen dat anderen niet op mij hoeven te wachten. Van anderen verwacht ik dat ook.
2. Er zijn altijd leukere dingen te doen dan in een rij te staan; stel, ik heb pasta en zalm gekocht bij de AH. Dan wil je daar wat mee. Thuis opeten en een glas witte wijn erbij.
3. Het gedrag dat de eikel, sufkut en treuzelaar inherent in zich hebben is schadelijk. De eikel of sufkut maakt verkeerde keuzes, doet dom dan wel is dom. Hij of zij kan niet normaal afrekenen en de eikel houd geen rekening met anderen. Men doet de verkeerde dingen cq. men maakt verkeerde keuzes. Dat doet men hier maar ook in andere situaties. Hoe voedt men de kinderen op? Hoe stemt men ? Hoe gedraagt men zich tegen de onderwijzer van de kinderen en hoe rijdt men auto? Het zal niet veel goeds beloven en vandaar mijn toorn.

Op dit VK blog zijn ook eikels en sufkutten
Van sufkutten heb ik sowieso geen last. Eikels kun je hier, anders dan in een parkeergarage ontwijken. Ze hinderen niet, je hoeft er niet op te wachten, je kunt er langs. Je kunt ze negeren. IP nummers en valse IP nummers het zal wel. Nooit last van gehad.  

En bedenk 1 ding…….
De ellendelingen en valsspelers, stalkers en trollen. Ze hebben vaak persoonlijke problemen en dientengevolge een ellendig leven, waarin hun bloggedrag voor hen de slagroom is op een getormenteerd bestaan, op hun samengebalde ellende.

 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-08. Bookmark de permalink .

16 reacties op Ergernissen – eikels, overal zijn ze.

  1. landheha zegt:

    🙂 Ik zie net het gezegde "O, daar heb je weer zo’n Scheffertje…" opduiken.

  2. Zwollywood zegt:

    Hey Rene, dat tempo bij de kassa’s en bij de parkeerplaatsen…ja…jouw accelleratieniveau ligt gewoon lekker hoog en die kassiëres….ach je weet het antwoord zelf wel…Gewoon doorgaan met ‘je er tegenaan bemoeien’…."tempogevoelig" maken noemen ze dat.
    Sufkutten kan, maar dan zou ik ook zeggen lamelullos, zoals ik al wel eens bij ISIS over die eikels heb gespot…beetje dubbel woord Je kunt lezen: lamme lullo’s, maar ook la ma(ar) lullen…..
    Beetje duidelijk…denk ’t wel he!
    Trouwens Landheha heeft ook een leuke variant.Reactie is geredigeerd

  3. Rene scheffer zegt:

    Landeha….
    Uh ja, op zaterdagmiddag kennen ze me alwel in de stad. En nu na dit blogookals Scheffertje.
    Zwolly…
    Op zich heb je gelijk. Mannelijke variant zoals beschreven was ook aardig, maar dit is net iets sprekender in de kassa context. Beetje fout woord OK, maar kan net, denk ik.

  4. jacob hesseling zegt:

    sufkutten ? zelfanalyse altijd goed !

  5. Sandra zegt:

    Ik verbaas me ook wel eens over traagheid. Maar wat ik dan meestal – in opperste verbazing – gadesla, is het feit dat veel mensen zich op dat moment alleen bewust zijn van zichzelf. En eerlijk gezegd, ben ik daar best jaloers op. Ik bedoel, op het moment dat ik een winkel binnenkom, dan ben ik ook bezig met de héle winkel, met iedereen en alles erin. En dat is soms zo verwarrend dat het me nauwelijks lukt om keuzes te maken, omdat dat zo afleidt. En het is net, of ik – in alle rekenschap die ik met anderen houd – mezelf onzichtbaar probeer te maken, alsof ik niet besta ofzo. Het zal mij bijvoorbeeld nooit overkomen dat ik iemand anders hinder met mijn karretje. Dat zie ik meters vantevoren al aankomen. Maar wel erg vermoeiend. 😉
    Maarreehh..die pasta en die zalm hé. Hoe zit dat? Roomsausje? Of naturel met verse kruiden?

  6. Klaverblad zegt:

    Feest der Herkenning. Heerlijk! Ik roep altijd of er nog een kassa open kan.
    Aardige mensen zijn saaie mensen, zei wijlen mijn moeder.

  7. Rene scheffer zegt:

    Jacob H…
    Te cryptisch. Ik in zelfanalyse? of de sufkutten?
    Sandra…
    Herkenbaar dus. Ik ben ook altijd met alles bezig. Mijn tweede natuur is ook om de kar in de winkel altijd strak tegen de rekken te houden.
    Meestal kookroom light en dan soms bosui en citroensap, peper en zout en worchestersauce, allesbinder, suiker en kurkuma voor de kleur. Maar ook wel met putanesca saus uit een potje en groentepakket en grote diepvriesgarnalen van euroshopper.

  8. Rene scheffer zegt:

    Klaverblad….
    I have the honour. Weer terug voor het eerst en nog wel op MIJN blog. Of internetcafe op het warme Malta? Verder ben ik doorgaans wel aardig overigens.

  9. jan krosenbrink zegt:

    ik vind je nog steeds wel verstandig en leuk.
    een vraag, gezien het plaatje, maak je nog onderscheid in groene en bruine eikels?

  10. Grutte Pier zegt:

    Hoezo Kassa Dicht?[trekt vervolgens een sufkut met MVBO- over de Kassa-band]
    [Schrikt]
    Oooo, dit maak je regelmatig mee…
    Dus niet erg?
    Tja, ik ben een Mega-Eikel, da’s waar…Reactie is geredigeerd

  11. jan krosenbrink zegt:

    Overigens, dat wat Sandra aanhaalt is hier in Nicaragua uiterst ver ontwikkeld. Men heeft engelengeduld als men op anderen moet wachten, en vervolgens eenmaal aan de beurt kan de wereld (nog steeds?) doodvallen en vraagt men oprecht en heel zelfverzekerd alle aandacht van de kassajongen of -meid en de chef. Die overigens die aandacht ook perfekt tot op de laatste seconden geven.
    Een effectieve Schefferhouding ben ik nog aan het ontwikkelen, vooralsnog ga ik door voor een botterik die niet beter weet, dat laatste vind ik dan wel weer aardig.
    We hebben hier ook een albert heijn, heet hier de palí, streepjescodes en al. Topergernissen van mij:
    1) een klant heeft meer waarde in het wagentje dan geld in de knip, kassa moet speciaal open met hulp en toestemming van de chef om de achtergelaten boodschappen te verrekenen, soms is één poging niet voldoende
    2) om half acht ’s morgens betaalt een klant voor een artikel van 19 cordoba met een briefje van honderd dollar, dat is 1845 cordoba waard. Maar voor een briefje van honderd dollar moet de chef langs komen, en die moet boven uit de kluis het wisselgeld halen, want de kassa heeft wel wisselgeld maar niet voor 1826 cordoba om half acht als de winkel om half acht opengaat.
    Twee klanten in de winkel waaronder ik, twaalf minuten wachtenReactie is geredigeerd

  12. Rene Scheffer zegt:

    GP…
    Ja maar ik ben wel altijd vriendelijk tegen de kassajuffrouwen. Niet altijd tegen suffige/langzame klanten en bedrijfsleiders.
    JK….
    Thanks! Uh nee maar de ene is een mannetjeseikel en de andere een vrouwtjeseikel. Maar toch meestal vrouwen die mijn toorn opwekken, een enkele keer slechts een man.
    Ja als je in een land in Midden Amerika zit zijn de normen wat anders. Maar is nie makkelijk; ken dat vanwege mijn soms ingehouden bozigheid bij Italiaanse treinstationsloketten.Reactie is geredigeerd

  13. lidy zegt:

    Ja ik heb het je al een keer eerder verteld, je hebt een dominante waartoestijl en dat betekent simpelweg dat je altijd haantje de voorste wil zijn. Zeg maar in de mannelijke variant een spematozoide die het eerste het eitje wil bevruchten. En dat vertaalt zich in de praktijk van alledag, maar ook op de weg. Je bent niet de enige :)Reactie is geredigeerd

  14. de Stripman zegt:

    Ja, ja, het valt allemaal niet mee…;-)
    Ik kom niet zo vaak meer in winkels, dat laat ik aan huisgenoten over die daar de energie en kooplust voor op kunnen brengen. Met het laatste deel van je stuk ben ik het dus nog het meeste eens…;-)

  15. Maria-Dolores zegt:

    leuk stukje :-)… ik genìèt van lange rijen bij de kassa’s: dan lach ik me rot om alle mensen die kwaad worden en ga net zo lang zoeken tot ik iemand vind die samen met mij gekheid en grapjes wil maken, zeg iets over ‘mijn land’ waar de mensen op zaterdag altijd chacherijnig aan de kassa staan. (doen ze in Italie ook, hoor, maar daar ga ik het in Italie natuurlijk niet over hebben :-)). en dàn zeg ik dat ik het best gezellig vind, vooral dus als het buiten regent of bloedheet is, en dat ik thuis moet werken en ik daar aan de kassa lekker kan ontspannen. en dàn kijk ik wie daar positief op reageert en begin een praatje… soms nog leuker dan bloggen…

  16. Rene scheffer zegt:

    Lidy…..
    Ik ben iets minder macho dan je denkt. Doorgaans ben ik rustig, flegmatiek, sociaal en vriendelijk.
    Stripman…
    Mooi dat je instemt met het laatste deel.
    MD
    Leuk verhaal! Lijkt wel een blog.
    Maar als ik een goede bui heb en dat is vaak en niemand houdt me onnodig op dan klets ik ook met alles en iedereen.

Geef een reactie

