De Volkskrant – eindelijk een leuke krant


fotoOver politieke correctheid, dogma´s, inzicht en simpele mensen genoegens  

Ik lees al 28 jaar de Volkskrant. Het begon in militaire dienst in 1979. Toen las bijna iedere jongere met enige ontwikkeling/opleiding de Volkskrant en was bijna iedere soldaat lid van de VVDM. Het was ook de tijd dat bijna iedereen tegen de neutronenbom was. Ik niet zozeer. Ik zag het links-rechts verschil niet in eerste instantie zitten in een vorm van kansberekening. Een enkele grote knal is niet erger of minder erg cq. linkser of rechtser dan een groot aantal kleine knallen. Ook kernenergie vond ik niet socialer of asocialer dan bruinkooldelging. Mijn lijfkrant is het nooit geworden. In de jaren ´80 en ´90 was de VK te politiek correct en verzuurd. 
 


Volkskrant in de jaren ’80 en ‘90
 

Het politieke correcte zat hem vooral in het denken en schrijven over allochtonen. De meerderheid van het gegoede lezerspubliek had -behalve als hulpverlener of docent-  met allochtonen zelf niets te doen. In de privé situatie hooguit de groep progressieve vrouwen dat aan yoga en Afrikaans trommelen deed. In het onbedoelde verlengde daarvan was er ook aandacht voor onderwijsvernieuwing, dat uiteindelijke heeft geleid tot de assimilatiecatastrofe anno 2007 met zwarte en witte (vernieuwings…..) scholen.
fotoOok andere taboes speelden een rol. Vrouwvriendelijk, naar de normen van de feministische elite destijds. En de stelling dat homoseksualiteit een volstrekt eigen keuze en niets te maken met aanleg/genen was ook al zo’n dogma dat in de VK nooit bestreden mocht worden. Nu hoor je niets meer over dat thema. Ow ja, en zwart wit was de norm voor intelligentsia en kleurenfoto’s waren voor de dommen. Ook zoiets. 
 

De verzuring zat hem vooral in het achterwege blijven van speelsheid (Jan Mulder en Campert en Klootwijk cs. als uitzonderingen) en simpele levensgenoegens. Niets haringtesten, roddels over artiesten  en normale vakantiereportages. Ja, er waren wel reisreportages maar die gingen dan over beschrijving van de gevolgen van historische gebeurtenissen in Umbrisch dorpslandschap dan wel over het onvermijdelijke Pieterpad. Maar altijd zonder de prijs van de koffie in een kader, een fatsoenlijke hotel- of restauranttip.
Ik ben er nooit achter gekomen of de verzuurde ingezonden stukken-schrijvers het beeld van de krant bepaalden of dat de redactionele opinies juist voeding gaven aan het ontstaan van deze ingezonden brieven. In die tijd was ik al wel behoorlijk links maar niet Volkskrant links. Leedvermaak had ik altijd wanneer het ging om zaken als de houding ten opzichte van de vrouw in Islamitische culturen of wanneer er was ingebroken bij een VK redacteur.      

Wat las ik zoal?
Ik las tussen 1980 en 2000 het Utrechts Nieuwsblad, soms de Suddeutsche Zeiting (nieuws over Balkan, Italië, Duitsland, München e.o.) en sporadisch La Republica (formaat, politieke rellen, voorbereiding op vakanties). Voor mijn werk werd het steeds meer van belang te weten wat er in de maatschappij leeft cq. hoe de hazen lopen. Vandaar daarnaast ook de Volkskrant op zaterdag als verplichte kost naast Binnenlands Bestuur. 
 

Het Algemeen Dagblad
Ik pikte heel vaak het AD mee. Wat besmuikt in het begin want volstrekt a-intellectueel. Ik genoot stiekem van de gekleurde weerpagina’s en de haring- en koffietesten. Ook de reisreportages en beschrijvingen van nieuwe auto´s spelde ik. Bij wijze van camp en aandachttrekkerij meldde ik in groepen wel dat ik een echte AD lezer was. Men lachte mij uit. Ik zag het als een teken van kracht. Men lachte mij uit, maar ik wist wat ze dachten `hij kan het zich veroorloven zich zo te uiten, ik helaas niet`.  

fotoDe Volksrant nu
De laatste jaren heeft de Volkskrant zich gepopulariseerd op de golven van de maatschappelijke tendensen. In de Volkskrant heeft men nu aandacht voor gewone mensen genoegens.  

Deze week werden diepvries pizza’s getest. Een alleraardigste column van Martin Bril over het naderende einde van een vakantie. Verder vreemde vogels in de bebouwde kom, Kroatische paarden, Zwitserse zakmessen, Roemeense reclames, stranddrukte, kooplust van Engelse voetbalclubs, kussende koeien en de opleiding voor stierenvechters. De weerkaartjes zijn nog wat klein, maar gelukkig al enige tijd wel in kleur!
Veel man-vrouw perikelen doorgaans in het Magazine (pas in september as. weer)  ook.  

Het serieuze nieuws beperkte zich tot het Chinese leger, het gedoe van de aanbestedingen, wat opinies over moslima’s en mannelijke artsen en over het Midden Oosten. Verder een wat onduidelijk vlees nog vis Volkskrant.nl-forum kader (met onze Frans M. nadrukkelijk geciteerd). Het forum.nl is volstrekt oninteressant voor de lezers die niet op de internetsite lezen. Ik denk dat de redactie het wel mooi vindt zo. De kritische achterban weggezet in een door de redactie geredigeerd hoekje. 
 


fotoIk ben dus blij met de Volkskrant nieuw stijl van de laatste jaren.

Er ontbreekt nog een ding en dat is het A3 formaat. Het blijft een crime de krant in de zomer op een terras of op het strand te lezen met windkracht 3 en meer. Binnen gaat nog maar dat komt omdat ik een witlederen fauteuil heb met stevige armsteunen.

O ja, en als er nog aandacht komt voor nieuwe auto´s en de soms lange stukken nog wat meer worden gelardeerd met kopjes  ben ik helemaal tevreden.      

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-08. Bookmark de permalink .

12 reacties op De Volkskrant – eindelijk een leuke krant

  1. Jos Goedmakers zegt:

    Hoezee!

  2. easywriter zegt:

    Waarom ‘kwaliteitskranten’ toch altijd achteraan moeten lopen als het om gebruiksvriendelijkheid gaat (kleur, tabloidformaat) is ook mij een raadsel. Was je trouwens bang gemodereerd te worden als je met ’t AD op de kiek was gegaan?

  3. Maria-Dolores zegt:

    mooie bijdrage… op die manier kom ik als expat ook nog iets te weten over het leven in NL in de afgelopen jaren 🙂
    (mooi overzichtelijk geschreven ook, met die alinea’s en witregels…)

  4. hippo zegt:

    Mooi René-verhaal met een intrigerende stoel; lijkt wel een soort baarmoeder.
    gr. hippo

  5. Rene scheffer zegt:

    Jos….
    uh, thanks denk ik.
    Easywriter….
    dat was vroeger ook met filmzalen. Hoe verantwoorder de filmzaal des te slechter de stoelen.
    MD…
    Thanks en graag gedaan.
    Hippo…
    Thanks en die stoel. Warm, ondersteunend, beschermend, tijdelijk omhulsel van mijn lichaam. Zit wat in dus. Als ik op moet staan, hetgeen ik doorgaans zie te voorkomen voelt ook als een lancering cq. een bevalling.

  6. Antoine zegt:

    Voorlopig zal ik het moeten blijven doen met de internetversie van de VK. De sites van bijvoorbeeld de AD en Telegraaf spreken mij veel minder aan.

  7. Rene scheffer zegt:

    Antoine…
    Telegraaf nooit op gekeken en AD valt mee, wel vol sensatie en grote foto´s. De VK kijk ik nooit. Te druk met VK blog…

  8. Helena zegt:

    Mooi stukje. Ik ben over dat formaat van de Volkskrant ook niet zo te spreken, veel te onhandig!

  9. de Rookvogelwachter zegt:

    Ja ik heb ‘m nu echt opgezegd deze zomer, precies daarom.

  10. Klaverblad zegt:

    Ik ben al abonnee sinds het nog Katholieke Volkskrant heette. Heerlijk zo’n grote krant, die je in een treincoupé openslaat, zodat je buren kunnen meegenieten van de kwaliteit!

  11. lidy zegt:

    Hahahaha, die krant op A3 formaat past niet bij jouw meubilair!.. Kijk Rene, daarom vind ik je zo leuk, kanjer!…

  12. Rene scheffer zegt:

    Helena…
    Mooi zo een medestander.
    Roovogelwachter….
    Daarom, waarom? de popularisering of het nog steeds te grote formaat.
    KB..
    Ow zo nog niet over nagedacht.
    Lidy….
    Thanxx 🙂 !

Geef een reactie

