Gore viespeukerij? Over wasbakken dus!


foto
Ik heb iets met die dingen, ze zijn me veel van nut geweest. ¨

Ik ben lui en houdt niet van traplopen, van het lawaai van WC-doortrekken in de nacht. Ik wil anderen niet storen op de gang en houd graag het geld in de zak. En passant is het ook nog eens milieuvriendelijk, denk ik.

U raadt het al……   

Hotels in Frankrijk

In de jaren ‘80 en ’90 overnachtte ik regelmatig in Franse steden. Vooral in Lille, dat ik eind jaren ‘80 zelf op de toeristische kaart heb gezet als “geheimtip”. Ik ken de hotels bijna allemaal: Faidherbe, Continental, Brueghel, Monte Carlo, Dela Treille, Euralille, Des Voyageurs. De opbouw van de kamerprijzen was in die tijd in een gemiddeld tweesterren hotel ongeveer als volgt:

Chambre                       90 ffr  (douche / wc au etage)
Chambre douche           140 ffr    
Chambre douche et wc  180 ffr

foto Grote verschillen in prijs. Ik nam dus altijd de kamer zonder douche en wc. Maar wel met een wasbak op de kamer. Toch vond ik het wel wat eng. Midden in de nacht, doodstil en dan de met de luide kraan doorspoelen? Ik was ook bang dat de receptionist mee zou kijken. Dat er vanuit de kamers buisjes langs de receptie liepen en dat door een chemische stof direct een verkleuring zou optreden als iemand weer eens zijn blaas geleegd had. Ik deed het dan in de glazen beker en in de ochtend als alles in bedrijf was en de receptionist druk, pas dan ging het met veel water door de gootsteen net voor of na het tandenpoetsen.
Begrijpen de dames nu waarom er in de hotels plastic glazen op de wasbak staan in folie zijn gewikkeld? 

fotoDe lampetkan

Jaren geleden gebruikte ik de zolder regelmatig als uitwijkkamer. Wanneer ik rust wilde, er logees waren en het te laat werd en ook bij een enkele echtelijke twist. Op zolder is geen toilet en geen wasbak. Wel een antieke lampetkan. U raadt het al. Om te voorkomen dat het gaat stinken was ik altijd wel zo wijs om de kan de volgende dag om te spoelen.

Zo ook die ene keer…… We hadden bezoek en de dame in kwestie heeft veel interesse in antiek. Wij dus naar de zolderkamer met de antieke spiegelkast en de lampetkan erop. De dame wil kijken waar het porselein vandaan komt. Ze pakt de kan, houdt deze boven haar hoofd en wil het blauwe stempel lezen. Het lukt moeilijk en ze draait de kan. Mijn vrouw schreeuwt het uit. “Neeen, stop, doe niet, draai niet verder om, je weet niet wat…” Er kwam een enkele waterdruppel uit. De dame schrok. “Nee joh, tis gewoon water, ik heb het gisteren uitgespoeld!”, zei ik.

Verbaasde blikken en mijn vrouw voelde zich in de positie om te gaan uitleggen waarom deze commotie was ontstaan. Ik heb er nu nog lol om.    

fotoWickelraum – verschoonkamer

In juni jl. langs de Duitse snelweg. De kleine werd verschoond. We hadden een grote ruimte tot onze beschikking.  Wel 3 bij 4 meter. Het was schoon en netjes en ik had al besloten om de man van de toiletten een goede fooi te geven. De kleine was verschoond. Ik zag een grote wasbak. Ik keek naar mijn vrouw en zei ”Ow, het zou zo makkelijke zijn, please laat me…ik”.
Ze keek me aan en ik bespeurde een blik van “ach vooruit…”. Ze herpakte zich en werd wat feller “Geen denken aan waar ik bij ben, je gaat gewoon naar het toilet”. Ik droop af en zei  tegen haar….”je had even twijfel, al was het maar twee seconden”. Ze zei niets. Ik straalde. Two seconds of fame. Als een korte erkenning, een overwinning, zo voelde het.  

Google
Ik ga het hierbij laten. Het is mooi genoeg geweest. Verdere details en andere wasbakavonturen kunnen mogelijk nog jaren aan mijn naam op Google worden gekoppeld. Het zou alleen maar kunnen leiden tot een verkeerd en te eenzijdig beeld van mijn persoon.
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-08. Bookmark de permalink .

14 reacties op Gore viespeukerij? Over wasbakken dus!

  1. Klaverblad zegt:

    Bah..dkamer-voyeur. Leuk! Wat een research ook.

  2. Alexandra zegt:

    hahaha… gewoon blijven opschrijven dit soort ‘viespeukerij’! 😉

  3. Sandra zegt:

    Zeikert.
    😉

  4. Rene scheffer zegt:

    Kb….
    Nou research, je loopt er gewoon tegen aan….
    Alexandra…
    Doen ik, al was het maar weer voor de afwisseling van sommige serieuzere blog, zoals mijn vorige.
    Sandra…
    Thanx. Manus is er niet, dus ik vul die leegte even op.Reactie is geredigeerd

  5. Martha Vosbeijer zegt:

    Zo jammer dat die wastafels voor mij te hoog hangen en bij zitten storten ze naar beneden!!!

  6. Pas&Ivy zegt:

    @Rene: Eindelijk iemand die eens een grondige research naar de sanitaire faciliteiten heeft verricht. Hulde! Aanbevolen dus.
    (Pas)

  7. hippo zegt:

    u is in vorm, prachtig
    gr. hippo

  8. Rene Scheffer zegt:

    Martha V….
    Maar daar zijn die bekertjes juist voor.
    P & I….
    Thanks
    Hippo…
    Thanks. Wat is vorm. Het wasbak idee zit al jaren in mijn hoofd en op kort helder moment vertaalt het zich zo.

  9. rachel zegt:

    geweldig! heb ik net een uiterst smakeloze foto geplaatst van een toilet, lees ik dit. Erg vermakelijk.

  10. ceesincambodja zegt:

    Dan zal ik maar niet vertellen waar ik het in deed, René…

  11. Antoine zegt:

    Grappige anekdotes!
    Waarschijnlijk ken je ook het verhaal van badmeesters dat in zwembaden een chemische stof zit die rood kleurt als je je blaas erin wil legen tijdens het zwemmen. Ik weet zeker dat veel kinderen de drang niet kunnen weerstaan en toch blijft het water helder…. 😉

  12. Rene scheffer zegt:

    Cees i c….
    Ach ja…ik heb ook alleen maar de nette dingen (wasbakken) verteld…
    Antoine..
    Ja die chemische vloeistof. Maar ik schaam me sowieso. Doe echt mijn best om wel een kwartier te zwemmen om niet te laten lijken dat…

  13. Maria-Dolores zegt:

    hihi, dit is wat werkelijk leeft bij het volk, maar jij bent de enige die het op durft te schrijven :-)…

Geef een reactie

