Zaterdag na 14.00 uur – de aso’s komen.


foto
Stoere bruine kop, dikke nek, gouden ketting met geblondeerde kauwende en rokende vrouw en brutale kopiekinderen die zo op deze aardkloot lijken te zijn geplempt.

Een blik uit de ogen die lijkt te zeggen `durf er eens wat van te zeggen`.

Dat soort volk komt op zaterdag na 14.00 uur in het straatbeeld, daarvoor zie je ze niet. Het valt me de laatste tijd steeds meer op.


De ASO
 

Ik moet zeggen dat ik al vrij snel iemand een aso vind. Je bent in ieder geval geen aso, wanneer je met spijker- of katoenen broek en T-shirt of polo loopt, eventueel een casual colbertje erover heen. Verder normale zwarte ecco schoenen en een canvas boodschappentas, dagelijks een krant leest en het haar normaal, niet opgeschoren, gewoon overal 3 tot 8 cm lang. Zoals ikzelf ben eigenlijk 

fotoMaar wat is een aso dan wel?

Het tegenovergestelde van sociaal? Neen dat is een ruimer begrip. In dit blog heb ik het over de straat- en buurt aso.

Dus niet over de bankiers, de uitbuiters, vakbondbashers, liberalen, farizeeërs en tollenaren, intriganten, trollen, bedriegers. 

Ook heel erg, erger wellicht maar van hen zie je het op straat niet altijd af en bovendien kun je ze fysiek ontwijken. De straataso’s niet.    

Gistermiddag in Alkmaar 

Eenmaal in de drie maanden gaan we naar Alkmaar, naar de Oilily outlet. Leuke broekjes en jurkjes met 40 tot 70 % korting. Rozanne loopt er een heel of half jaar in. Van 80 voor 24 euro en we verkopen het via Marktplaats na een jaar weer voor tussen de 15 en 30 euro. We waren vroeg en zaten rond 12.00 uur in de grote lunchroom Barista. bij de ingang van winkelcentrum Noorderarcade. Snelle bediening en meestal een paar plaatsen vrij en goede volumineuze broodjes, zoals de clubsandwich met kip en gebakken spek. Er zat min of meer normaal publiek. Wat stelletjes, een enkel gezin. Niet erg opvallend allemaal, of het zou het Noord Hollands kazige geknau moeten zijn (Frank de Boer). Iets meer Amsterdams bruin en Noordhollands blond dan in Midden Nederland, dat wel.  

fotoOm 14.30 uur nog even wat drinken voor vertrek naar huis. Mijn vrouw keek rond en ik ook. We zagen op verschillende tafeltjes raar volk, heel raar. Een opgepompte man, een rolmops in een verkeerd zwart pak en rare parfum, wat doet zo iemand hier? Ouders met twee kinderen. Zij met flappen vet over de legging en hij vel over been en bruine tanden en beiden zeer verongelijkt kijkend. Hun kinderen ook.

Verderop een stierennek met kort geschoren haar,  gouden ketting en vreemde lippen. Zijn vrouw een schichtige muis, die kauwgom kauwt. Roken doen ze allebei. Ik zei tegen mijn vrouw ‘Nou dit is dus onze omgeving eind september’. Ze heeft me immers weten te strikken voor een dikke week Gran Canaria. Alkmaar gaf me de inspiratie voor dit blog, maar je ziet het overal. Ook in Utrecht en zelfs in Zeist.  

Waarom stoort het me zo?

In feite doen de straataso’s me niets aan. Maar ik voel me er onbehaaglijk bij. Onpasselijk zelfs. Drie jaar geleden bij de Lidl werd ik ietwat agressief toen ik een onbehouwen vader zag schreeuwen tegen zijn kind, dat niks verkeerds deed. Midden op het pad met de kar en een uitstraling van  ‘raak me niet aan anders krijg je een mep’. Wat had ik die vent graag een mep gegeven. Niet enkel voor zijn gedrag in de winkel. Maar ik creëer dan een beeld van die man.

Een beeld met foutheid op meerdere terreinen van het leven. De spreekwoordelijke vuurode Opel Astra met dikke uitlaat, waarmee hij met 75 km door de woonbuurt rijdt. De leraar van zoonlief al een keer een muilpeer gegeven, twee groene containers van straat gejat voor op de camping, bijstandsfraude. Hun kinderen, die door zijn voorbeeld en afwezige correctie een schrik voor de buurt worden. Ook zij lopen op enig moment tegen een ‘foute man vragende vrouw’ aan, want daar zijn er genoeg van. Dit type man komt zelden of nooit in de gevangenis voor zijn delicten.

Bij ‘korte lontjes’ is er immers sprake van een impuls, waarover snel spijt wordt betoont en niet van voorbedachte rade. Nooit begrepen waarom dat laatste erger is trouwens (geweldsimpuls is voor willekeurig slachtoffer gevaarlijker dan voorbedachte rade, dat meestal in een relationele/historische context zit). 
 
Waarom is iemand aso? Heeft hij of zij wel een keuze? Zijn aso’s wellicht gelukkiger dan ons soort mensen ? Waarom winkelen ze na 14.00? Vragen, veel vragen, die niet binnen de kortheid van dit blog passen. Maar ook deze vragen houden me bezig.  

fotoHet is fout, ik weet het

Ik ben een PvdA man, gericht op de verheffing van het volk, het bieden van gelijke kansen aan iedereen, juist ook aan hen en hun kinderen. Ze moeten dezelfde kansen hebben op goed onderwijs, goede huisvesting en werk. Ze moeten toegang hebben tot kennis, cultuur en de mogelijkheid tot mixen met de betere klassen, De staat moet daarvoor zoveel mogelijk voorwaarden scheppen.  Dat is ook de paradox.

Als ik ooit eens TE verkeerd kijk naar een aso familie en ik krijg een klap, dan zal dat mijn verweer zijn ‘Ja maar, juist ik neem het voor jullie soort op, heb altijd Pvda gestemd en bovendien ben ik nog steeds  voor verplicht openbaar onderwijs voor iedereen’. Ik hoop dat het me helpt.

      

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-08. Bookmark de permalink .

14 reacties op Zaterdag na 14.00 uur – de aso’s komen.

  1. Klaverblad zegt:

    Ik heb in mijn eerste baan (’69) les gegeven aan de Tokkies in A’dam-Slotervaart. Ze kwamen gewassen, gekamd en met gewone schoenen naar school. Toch vond het team ze toen al aso’s.
    René, je blogs hebben een constant hoog niveau, bijna altijd onderhoudend en vermakelijk, maar ik wil je nu ook prijzen om je aantrekkelijke opmaak. Ik wilde ook wel bold gebruiken, maar werd daarom gekritizeerd. Ik vind die accenten wel prettig.

  2. Rene scheffer zegt:

    Klaverblad…
    Thanks, Volgens mij doe ik times new roman 3 pt. Beval me wel. Foto´s open ik en bewerk ik met microrsoft office picure manager. Wel een heel gedoe. Blog schrijven is 45 min. foto´s zoeken, bewerken en plaatsen een uur. Ik gebruik veel vet en steeds meer spaties.

  3. Antoine zegt:

    Boeiende anekdote:)
    Voor mijn dagelijkse bijdragen gebruik ik hetzelfde stramien, zodat het herkenbaarheid kan creëren. De bijgezochte afbeeldingen zoek ik snel op internet, copieer de link en plak deze in het betreffende venster. Maar ik maak het eerst op in word, compleet met links naar de plaatjes. Dat werkt voor mij sneller. Voor mijn foto’s gebruik ik ACDSee.

  4. Beus zegt:

    Dit lange blog heb ik helemaal uitgelezen en dat wil wat zeggen.

  5. Sandra zegt:

    Je bent zo eerlijk om op te schrijven wat wellicht velen door het hoofd spookt op de momenten die je beschrijft.
    Wat ik mij afvraag als ik a-sociaal gedrag zie is hoe de gezinssituatie van diegene is geweest. Of ze wel liefdevol opgevoed zijn ofzo.

  6. Mo zegt:

    Aso’s kunnen soms ook vermomd zijn als nette mensen hoor. Niet altijd op de eerste indruk afgaan, zou ik zeggen.
    Een voorbeeld:
    tijdens mijn vakantie zat er een zo op het oog keurige Hollandse familie aan het zwembad. Vader, moeder en twee pubers, die netjes een bal in het water aan het overgooien waren en daarmee de grootste lol hadden. Alles ging heel beschaafd in zijn werk, tot het moment dat er een Egyptische familie (moeder in lang gewaad, vader in pak, en drie kleine kindjes) langs het zwembad aan een tafeltje ging zitten. En tot mijn verbazing hoorde ik de Hollandse moeder tegen haar kinderen zeggen: "Flink spatten jongens, dat ze maar goed nat worden!"
    Nou ja.

  7. Rene scheffer zegt:

    Antoine…
    Thanks, ook bedankt voor de opmaaktips, zelf doe ik immers maar wat.
    Beus….
    Thanks.
    Sandra…
    Och, zo moeilijk is het toch niet om op dit punt eerlijk te zijn; bovendien heb ik wat nuanceringen en zelfspot ingebouwd om het niet TE erg te maken. Ennu…nee, meestal een slechte opvoeding, dat klopt.
    Mo…
    Ja dat zijn ook aso’s. Onbeschofte horken, die steeds meer het beeld van Nederland gaan bepalen.

  8. Thera zegt:

    Akelig herkenbaar.
    Ik heb sinds kort nieuwe buren, waar ook nog een beetje (boel) inteelt meespeelt. Zulke buren heb ik al eens eerder gehad. De kinderen zijn allemaal verstandelijk eh.. achter. Er wordt alleen tegen geschreeuwd. Ik voel af en toe , brrr hoe onethisch, sympatie voor het voorstel van Bolkenstein om mensen met een iq onder de 70, zich niet te laten voortplanten.
    Vergeet deze reactie maar gauw. ;-))

  9. Sandra zegt:

    @Thera: Heeft Bolkenstein dat echt gezegd? Oei. En het idiote is, dat ik ook nog snap waar dat vandaan komt, dat intellectuele en rationele van hem, heel mooi enzo, maar brrrrr .. het heeft ook iets ijskouds.

  10. Annelies zegt:

    Gelukkig zie je die niet in Brussel, daarom kom ik niet graag in Antwerpen …..oeps 😉

  11. Rene Scheffer zegt:

    Thera..
    Nou vooruit, wat een ellende.
    Sandra…ow blijf ik effe buiten.
    Annelies…
    Ik erger me ook altijd aan lompe Nederlanders in Antwerpen. In Brussel komen die minder.

  12. Burro Holanda zegt:

    Zeer herkenbaar! En van alle tijden. We komen de aso’s m.i. tegenwoordig gemakkelijker tegen omdat iedereen veel mobieler is.

  13. fred van der wal zegt:

    Beste René, ik zou ook wel een Aso willen wor den, hoe pak ik dat aan, is daar een school voor of wordt het verplicht stage lopen bij de Tokkies en kost dat nou veel geld die gouden ketting of kan doublé er ook mee door? Ik had jou ingeschat als ik je kop zie op VVD overigens

  14. Rene scheffer zegt:

    Fred…
    Uh dat moet je in hebben en dat heb je niet.
    Toen die enge man voor je stond bij de expositie in Frankrijk bleef je ook netjes.
    Die op avatar….och. Maar ik zie er uit als een echte backbenchende ambtelijke pvda prototiepe

Plaats een reactie