De Nettorama in Zeist! Een verslag van 2 enerverende dagen


foto15 augustus 2007 – Net geopend en dat op onze trouwdag

Veel mensen zijn al weer terug van vakantie en het wordt een drukke werkdag met vergaderingen, werklunch etc.. Het is ook onze trouwdag.

Verder is het Maria Hemelvaart en Koninkrijksdag. Daarnaast is het betaaldag, het salaris komt binnen. Toch is er iets anders dat mij ondanks deze belangrijke drukheid constant en blijvend bezighoudt.  

De Nettorama…

In Zeist west hebben we een winkelcentrum. Daarin onder andere de AH en voorheen de EDAH. Al maanden waren er speculaties. De EDAH gaat weg, maar wat komt erin? Gollf en Jumbo werden genoemd en ook Hoogvliet. Een maand of twee geleden werd duidelijk dat het de Nettorama zou worden. Nooit van gehoord. En wat een volstrekt nietszeggende naam. De aanplakbiljetten op de ramen gaven het al aan: de goedkoopste supermarkt van Nederland. 6 % onder het gemiddelde.  

fotoOp 14 augustus al extatisch

Ik was een dag voor de opening, eergisteren al wat extatisch. Morgen zou het al zover zijn. Aan het eind van de middag stond de weg bij het winkelcentrum vol met wagens leveranciers. Ik zag een wagen van Prima Donna kaas, kwaliteitsproducten, dus ook.  Ik had mijn mobieltje al gepakt om een foto te maken, maar ik dacht, “Man, waar ben je mee bezig”. Mijn vrouw maakte die avond een verdekte toespeling over de trouwdag op de 15 e. Morgen is het zover zei ze, de 15 e. Ja, de Nettorama gaat open, zei ik. Nee, je salaris komt binnen en dat is nodig ook. 
 

De ochtend van 15 augustus – gratis taart

Douchen, Rozanne melk en brood geven en aankleden. Vervolgens werd Rozanne door haar ma (degene waar ik dus de gezamenlijke trouwdag mee heb) in de auto gezet. Zo, die zijn weg richting crèche, dacht ik, dan kan ik als een speer langs de Nettorama. Het was bijna 08.00 uur en de eerste honderd bezoekers zouden taart krijgen. Er was niemand. Ik stond wat voor paal, stopte half, keek op de borden en reed snel door. De zaak ging pas een uur later open.  Later belde mijn vrouw om mij te feliciteren met mijn huwelijk met haar. Ze dacht er pas om 09.30 uur aan. Ik meldde dat een bos bloemen er zeker in zou zitten maar verder geen gedoe. Mijn collega’s werkten me op het gemoed. Een zei zelfs “ik zou niet eens met zo’n  vent getrouwd willen zijn”. Daar kreeg ik buikpijn van, want ik wil in feite getrouwd zijn met alle vrouwen (evolutionaire dwang, die veel mannen hebben) en dan kan ik een dergelijke opmerking niet aan.

fotoMijn vrouw had geluk, want bij het kopen van postzegels tussen de middag zag ik op een zuil dat er kaarten waren voor Lisa Gerrard, onder andere zangeres van Dead can dance.

Het is in de schouwburg in Rotterdam eind oktober. De kaartjes snel gekocht, want het is haar favoriete zangeres en ik vind het zeker niet onaardig. Het zou voor haar een complete verassing zijn. Voor tweemaal 45 euro een goede beurt en ook voor de twee kamers vol vrouwelijke communicatie-adviseurs was ik weer de ideale man, zoals voorheen .  

De middag van 15 augustus – geen kar,  geen tas

De boodschappen waren het weekend al gehaald. Toch wilde ik om 17.15 uur uit nieuwsgierigheid naar binnen bij de Nettorama. Mijn fietstas zat al helemaal vol  met de bloemen en had geen ruimte meer. Ik zag meer mannen met pakken die nieuwsgierig waren.  Er was geen mandje. Ik had geen 50 eurocent. Verdwaasd liep ik door de zaak, met allen mijn volle fietstas. Ik hield een ananas vast. Te veel gedoe. Frisdrank, bloemkolen, shoarmavlees, bananen van Turbana. Lage prijzen. Veel kassa’s waren open. Ik was in een trance en had het warm. Mijn vrouw was erg verrast door de concertkaartjes. Ik zweette alleen maar en zei dat ik bij de Nettorama was geweest 
 

fotoVanmiddag.

Eindelijk was het zover. 17.15 uur. De Nettorama in met winkelwagen en vrouw en kind. Met ogen op steeltjes liep ik door de gangen. Spotgoedkoop bleek het inderdaad.  Nog steeds was ik extatisch. Ik wilde de meisjes vragen of ze het wel goed hadden bij dit bedrijf en tegen Rozanne zei ik bij het zien van de bedrijfsleider “kijk Rozanne dat is de baas, meneer Nettorama en tegen het kassameisje begin ik bij het horen van het bedrag te kirren…`tis toch veel goedkoper dan bij AH” . We kopen veel teveel. Op de goedkope pot appelmoes staat dat het gemaakt is van de beste appels. Zou het echt? 
 

Het waren twee enerverende dagen.

Nu, tot rust gekomen vraag ik me af waar dit overdreven gedrag vandaan komt. De onrust en extase door het onbeduidende.

Ontwijkgedrag?  Komt het door de nietszeggende naam, NETTORAMA, waardoor ik hilarisch wordt? Zelfbescherming tegen het zware en verantwoordelijke werk tussen 8 en 5?  Mezelf opgelegde Wim T Schippers-achtige a dynamische humor? Een uiting van een nihilistisch karakter?  Het nestgedrag van een verantwoorde man die vrouw en kind zo goed en goedkoop mogelijk wil voeden?

Of geacteerde leegheid teneinde een aardig (maar deze keer geen top-) blog te schrijven?

Ik weet het -echt- niet.    

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-08. Bookmark de permalink .

18 reacties op De Nettorama in Zeist! Een verslag van 2 enerverende dagen

  1. Mo zegt:

    René, lieverd, wordt het geen tijd om een stoel onder de appelboom te zetten en daarin ongestoord een dagje in te gaan liggen lezen? En als je geen appelboom hebt: volg een cursus yoga, wil ook wel eens helpen :-))

  2. Antoine zegt:

    Hectische humor ten top:) Om bij Mo aan te sluiten: ziten onder een voldrachtige appelboom is niet zo’n slecht idee… Iedereen weet onderhand wel wat Sir Isaac destijds was overkomen 😉

  3. Rene scheffer zegt:

    Mo en Antoine….
    Ach het is wat aangedikt, maar OK ik ben soms wat hyper, maar verder intrensiek zo stabiel als maar kan. Wellicht helpt een vacantie. Twee weken geleden door mijn vrouw ook geboekt. Een ver gelegen eiland. Gran Canaria, Playa des Ingles. Ik zoek er wel een rustig plekkie 🙂

  4. jan krosenbrink zegt:

    ik hou het op zelfbescherming, ik weet nog niet waar het grootste gevaar vandaan komt, de communicatie-adviseurs of de kassières

  5. jan krosenbrink zegt:

    wat ik nog was vergeten: ik word wel erg benieuwd naar je topblog!

  6. Klaverblad zegt:

    Ik (her)ken dit, de penopauze is nog ver weg.

  7. Mo zegt:

    ooooh…..een rustig plekje op Gran Canaria, keep on dreaming….

  8. Rene Scheffer zegt:

    Jan K
    Grootste gevaar…? voor wat ?
    Topblog? Van de 80 zie ik er ongeveer 5 tot 10 als zodanig te benoemen, schat ik in. Een paar zijn helaas beneden de maat. Een stuk of 65-70 zijn gemiddeld/wel aardig/leuk.
    Klaverblad…
    Je bedoelt….we blijven kinderen.
    Mo….
    Lukt wel hoor.
    Ondanks 100 meter van het grote winkelcentrum Jumbo, schijnt het een heeeel rustig complex te zijn. Ik noem geen naam om anderen niet op het idee te brengen.Reactie is geredigeerd

  9. Doortje zegt:

    hahahaha, wat een enerverend blog is dit. Ik word af en toe moe van mezelf, maar jij bent ook niet mis 🙂

  10. Thera zegt:

    Je moet toch niet ongesteld worden? Of ben je dan, net als ik, alleen maar chagrijnig.

  11. Thera zegt:

    Zo’n flauw grapje maak ik natuurlijk niet met mijn (geleende)hoofd erbij.
    Ik loop net zoals jij te kirren bij de Action, die net nieuw is in het dorp. Het zal wel in de lucht hangen. :-))Reactie is geredigeerd

  12. Martha Vosbeijer zegt:

    Nou wat een energie. En wat een drukte om een nieuwe winkel. Wel leuk dat je ook je afgang durft te beschrijven daar zo vroeg bij die winkel. Daar houd ik van: een gezonde dosis zelfspot.

  13. Rene Scheffer zegt:

    Doortje…
    Ach ik word niet snel moe van mezelf…anderen soms wel, dan houd ik me even in. Maar inderdaad een hyperweek, nu even rust, iedereen slaapt.
    Thera…
    Uh je denkt toch nie echt dat ik een vrouw ben? 🙂 Ik schrijf wel veel vrouwendingen over schoonmaken en koken en winkels…Bij de Action een paar jaar geleden in Zeist had ik het ook. Maar dat is geluwd, toch teveel zooi die je niet nodig blijkt te hebben.
    Martha V…
    Thanks. Maar over energie, nu ben ik echt leeg leeg.

  14. Maria-Dolores zegt:

    toch wel jammer van die gratis taart…
    (enne… nog gefeliciteerd).

  15. Alexandra zegt:

    hilarisch? hysterisch zul je bedoelen… 😉
    nou bij ons nog niet gesignaleerd, de lettorama. Het lijkt meer op een postorderbedrijf voor ramsjboeken, eigenlijk, die naam…

  16. Thera zegt:

    Rene, nee hoor, geen seconde gedacht dat jij een vrouw bent. Foei, wat noem jij vrouwenzaken? Laat dat de dames maar niet horen. Dan brokkelt jouw, met zoveel inspanning verworven, status als ideale echtgenoot weer af.;-))Reactie is geredigeerd

  17. jan krosenbrink zegt:

    ik ben maar een amateur maar het lijkt me duidelijk dat zo nu en dan een geheel nieuwe groep supermarktmedewerksters een levensnoodzaak voor je is. Al je grappen over traaggeldtrekkende medeklanten kun je opnieuw aan hen kwijt, evenals de subtiele marteling van de onderchef, in hun bijzijn.
    Het gevaar bestaat uit de kans je één van de kassières te laat herkend, dat ze drie jaar geleden bij de Edah werkte.
    Een ander gevaar is dat één van de vele communicatie-adviseurs op hetzelfde moment als jij in de Nettorama is. Want ik kan me niet voorstellen dat je hen niks hebt verteld over de nieuwe Nettorama, en dus nieuw personeel.
    heftig, ik begrijp het wel..

  18. Rene scheffer zegt:

    MD..
    Thanx.
    Die taart kregen we later alsnog, vanwege aankopen boven de 25 euro.
    Alexandra…
    Hysterisch, ik ben nu moe van de afgelopen week. Het volgende blog moet maar gaan over traagstromende rivieren.
    Thera…
    Gelukkig. Uh….vrouwendingen, ja foute opmerking. En ik kwam van ver want ik begon ook al zo slecht, na mijn eerste of tweede blog werd ik voor van alles uitgemaakt. Sandra S. vond me een soort fossiel, iets voor een museum…
    Jan K..
    Ach het blijft doorgaan. Vanmiddag waren we bij de AH in het centrum en te vaak en te hoorbaar zei ik steeds tegen mijn vrouw…`morgen naar de Nettorama`. Ze schaamde zich voor de SAH clientele. Ennu die dames van communicatie lezen mee, soms.

Geef een reactie

