De Wupper, de Wumme, de Regnitz en de Pegnitz.


fotoOver verwondering en verlangen. Welke rivier zou u willen zijn ? 

Het zou op basis van de titel een sprookjesverhaal kunnen zijn voor kinderen met wonderlijke trollen, vreemde snuiters en veel muziek. Het zijn echter doodgewone Duitse rivieren, zoals die er zoveel zijn.

Ik heb iets met rivieren, groot geworden in Renkum aan de Rijn. Vanuit mijn  jeugd herinner ik me een koude en volstrekt heldere beek, 30 cm diep bij “De Kabeljauw” waar we op zondagmiddag heengingen. Het water werd uitgenut door papierfabriek Schut. Ik was 5 en mijn zus 1,5. Ik voel nog die kou en zie de witte helderheid. Op Woensdagmiddag de Renkumse beek (dit water was voor papierfabriek Parenco), bij de Bennekomseweg. Compleet met strandje, een zandverstuiving, Moeders in badpakken en spelende kinderen. Het was tussen 1962 en 1966. Die moeders zijn nu tussen de 65 en 85, deze tragiek laat ik nu even zitten.  

fotoFascinatie door de rivieren.

Later ging ik vissen in de Rijn, de Heelsumse beek onder de Noordberg, de Linge in de Betuwe en in de Strang bij Dodewaard, tegenover de kerncentrale. Mij fascinatie voor het onderwaterleven begon rond 1965 toen ik met ouders en buren meemocht naar het Veluwemeer. Ik zat in een boot en mijn moeder probeerde te waterskiën. Ik keek naar beneden en zag een diepte van wel 10 meter van grijsblauw met een prachtige variëteit aan waterplanten en veel scholen vis. Dat beeld heb ik al 42 jaar in mijn hoofd. Als een soort werkelijk bestaande sprookjesidylle.

Nu nog droom ik om de zoveel maanden over visserstochten. Met de pont de Rijn over bij Randwijk. Rechtdoor en dan linksaf en achter wat heuvels liggen mooi begroeide kanalen en een enkele plas. Een dorado voor karpervissers. Het bestaat niet, maar in mijn dromen kom ik er vaak, al kan ik het soms even niet vinden. Het vissen betekent voor mij waarschijnlijk een vorm van gemakzuchtige spanning. Niets doen en de kans op niets of op een trillende en ondergaande dobber en een majestueuze karper.

Sinds mijn jeugd bekijk ik rivieren met verwondering en verlangen. De vele vakantiegangers die terugkomen uit de Ardeche of de Dordogne bestook ik jaar in jaar uit met de volgende vragen. Was het water helder? Hoe diep was het? Kon je er zwemmen en zaten er vissen?  Gisteren nog aan mijn collega V.  Maar de Herault was niet transparant meldde hij, hij zag geen vissen en had er niet in gebaad. Aan de nabijgelegen Orb heb ik al eerder een blog gewijd.
  

Een korte blik op enkele Duitse rivieren bij elkaar gezocht vanwege verschillende motieven. 
 

De Wupper     
We kent niet het verhaal van Tuffi der Elephantenbaby in 1956. foto

Er was circus in de stad en de directie wilde reklame maken met de kleine olifant Tuffi, die met een sandwich bord liep.  `Heuteabend um 20 uhr zirkus, Kommt!`  Nu is in Wuppertal de Wupper de belangrijkste transportlijn vanwege de Schwebebahn. Een soort metro maar dan hangend aan kabels boven de Wupper. Een reis van 30 minuten lang. Het beest ging in die schwebebahn, die wat ging bewegen. De olifant werd bang en wilde eruit. Hij vloog door het raam en viel in de Wupper. Was de Wupper 20 cm diep dan had hij zijn rug gebroken en was de Wupper 1,20 meter dan was hij verdronken. Maar de diepte van 50 cm was net genoeg zijn val te breken en het beest heeft nog bij verschillende circussen gewerkt en overleed in 1989 in de dierentuin in Wuppertal. Aanbevolen: weekendje Wuppertal. Winkelen, dierentuin en Schwebebahn.  

De Wumme
Zo maar een aardig riviertje in de nabijheid van Bremen. Een tussenrivier. Te klein voor scheepvaart en te groot voor de kano. Een beetje zoals hier de Linge. Ooit was ik in Rotenburg an der Wumme. Van Zeist op weg naar Goteborg (NL-Denemarken 1992) en het was een aardige tussenstop. Ik haal de Wumme altijd door elkaar met de Wiese ook al een lekker riviertje dat stroomt tussen Zell (am Wiese) en Basel.  

De Regnitz en de Pegnitz

Rare namen voor rivieren. Meer een naam voor een meneer. Herr diplomingenieur A. Pegnitz, met een hoed, een aktentas en een Audi A 4. 

fotoDe Pegnitz
Soms wordt me gevraagd welke rivier ik zou willen zijn. Mijn antwoord is dan duidelijk De Regnitz of  de Pegnitz. Ik kan me niet herinneren er ooit bewust bij geweest te zijn. Maar een blik op de landkaart, wat internet gezoek en mijn fantasie geeft de volgende kenmerken aan de Pegnitz:   
Rustig  voortkabbelen, langzaam breder worden, een lichte stroming, soms een versnelling en slechts een enkele diepte, flauwe bochten met lieflijke dorpen en een enkele stad. Geen watervallen en chicanes. Wel bochten en hij komt waar hij wil. Vol Karpers en zeelten die rustig op het voedsel wachten dat toch wel komt. Afwisselend helder en ietwat troebel. Zelden overstromend en gevaarlijk en als het een enkele keer eens gebeurt dan komt het door een andere in verbinding staande rivier. Liggend in een groen en glooiend landschap op de grens van Frankenland en het Bayerisches Wald, waar zelden toeristen komen en de keuken goed en goedkoop is.
  

De Regnitz is een nabijgelegen en wat kleinere rivier die op de Pegnitz lijkt.

Ik mis de theoretische achtergrond en het is nu nog teveel gedoe. Maar ik zou graag psycholoog zijn. Luisteren naar mensen en ze de tools geven weer de goede richting op te gaan. Een vaste vraag van me zou zijn. “welke rivier bent u nu?`  En dan `welke zou u willen zijn?`.  

Ooit zelf wel eens over nagedacht?
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-08. Bookmark de permalink .

18 reacties op De Wupper, de Wumme, de Regnitz en de Pegnitz.

  1. hippo zegt:

    René, ik woon aan de Zaan.
    Ik heb geen idee welke rivier ik zou willen zijn. Ik denk eentje, die naar zee stroomt en waar niet te veel rottigheid op geloosd wordt.
    Een oceanische rivier dus en geen continentale, die eindigt in een moeras of woestijn.
    gr. hippoReactie is geredigeerd

  2. Nicolaas zegt:

    Beste René,
    Een beschouwing uit mijn leven gegrepen. Je kan me niet gelukiger maken dan met een oever. Opgegroeid aan de dijk langs de Rijn ben ik. Kan me geen mooiere voorstellen en ik heb hem afgestruind.
    Geen mooiere oever dan de eindeloos lange oever van een zoetwaterrivier!

  3. elsje dijkstra zegt:

    Nou ja zeg. Ik merk dat ik een jaar of 5 ouder ben. Klopt (ik heb even gespiekt). Overlapping in tijd en gebied. Papierfabriek van Gelder, dacht ik meteen, maar dat kan ik mis hebben.
    Niet de Rijn, bestaat de Renkumse beek nog? Of de Blauwe Kamer bij Rhenen?
    Eigenlijk wil ik een waterval zijn.

  4. Bert Willems zegt:

    Ik heb aleen maar aan grote rivieren gewoond, Rene, aan de Rijn (in Bad Godesberg) namelijk van 92 – 99. En nu dus aan de Elbe, Dresden, je weet het. Maar er is hier een piepklein riviertje dat in die acht jaar nu hier voor veel meer opzien zorgt, als je dat gedoe ovver die brug vergeet. De Priessnitz. Aan de Priessnitz heb je het leukste cafe van Dresden, OOsteinde, het enige met Grolsch van de tap en met een stuk of vijf Belgische bieren. Maar ook is de Priessnitz schuldig aan een hoop ellende bij en na de overvloeding nu vijf jaar geleden, toe net kabbelende beekje in enkele minuten een razende rivier met metershoge golven werd. En er is hier de brug over het riviertje, waar nu in nog geen vijf jaar 90 mensen zich het leven hebben genomen.

  5. Rene scheffer zegt:

    Hippo…
    Analyse: wil soms meer dan mogelijk is, gevoelig en autonoom.
    Zaanstreek, walhallah voor Karperaars
    Vooral Jisp e.o. weet ik uit oude visboeken van Jan Schreiner.
    Nocolaas…
    Leuk. Dot soort reacties daar schrijf je toch voor, meer nog dan voor aanbevelingen. Mijn ervaring bij mezelf dat ik het rivierenlandschap pas de laatste jaren echt ga waarderen.
    Elsje..
    O ja dat is waar. Weet ik nog van Wageningse Berg verhaal. Ja, Van Gelder (waar mijn pa 40 jaar werkte) werd Parenco en alle beken bestaan nog, zij het wat droger en de Blauwe Kamer is een erkend natuurgebied met restaurant.
    Aanalyse: Oei, waterval. Neiging tot te hoge snelheid, te weinig contemplatie en neiging tot zelfbeschadiging.
    Bert W….
    Wat een ellende met de Priessnitz. In ieder geval ook een ITZ. Maar enige cafe-gezelligheid daar toch ook kennelijk!Reactie is geredigeerd

  6. Martha Vosbeijer zegt:

    Grappig die redding van dat olifantje door de wupperdiepte. Ik woon hier idillisch in een dorp aan de waal en vind het hier prima toeven. Of ik daarom de waal zou willen zijn betwijfel ik (heeft veel vuil ingezeten).

  7. Rene scheffer zegt:

    Martha V….
    Je lijkt me meer iemand voor een kanaal, duidelijk rechtdoor. Het Pannerdens kanaal dan maar.

  8. Zwollywood zegt:

    Als filosoof zou ik zeggen ….."het leven is als een rivier…..ze is nooit hetzelfde".
    Maar ik ben geen filosoof…maar bijna wel psycholoog…en vanuit die optiek is de startfoto in ieder log een zeer sterk marketingstool.
    Welke rivier…ik nu zou willen zijn….de Overijsselse IJssel natuurlijk…..mooist van heel Nederland.Reactie is geredigeerd

  9. Klaverblad zegt:

    Aan de Lek geboren, in de Lek leren zwemmen, op een veerboot bevaren, na omzwervingen weer terug aan de Lek. Mijn favo-landschap is het rivierenlandschap van NL.
    Reisje op de Rijn is van mijn oma of Eddy Cristiani. De Moldau van Smetena was omstreeks 1959 de eerste buitenlandse rivier waar ik verliefd op werd. De Donau van Strauss verveelde al gauw. De Wupper is van Toon Hermans. De Pegnitz heb ik bij Dresden gezien en gevoeld. De Po vind ik smerig. Nergens is de Waal mooier dan bij Hedel en de IJssel bij Westervoort. De Maas heeft me nooit echt kunnen bekoren. Je blog heeft veel bij me opgeroepen en je thematische behandeling is weer eens van uitzonderlijke klasse. BUNDELEN al die bloggen!

  10. Antoine zegt:

    De foto van de vallende olifant uit de tram is een trucagefoto of was er indertijd een fotograaf zo alert deze foto te nemen?:)
    Talking about rivers: Ik denk dat ik in Nederland de Vecht zou willen zijn. Voor mij de mooiste rivier. En hier is er een rivier die Prequisa heet, hetgeen luiheid betekent. De rivier stroomt vanwege de grote diepte zeer traag… En ligt in de tropen 😛

  11. easywriter zegt:

    Dat komt ervan als je zoveel vetgedrukt gebruikt: mijn oog schoot onmiddellijk naar De Kabeljauw. Is dat dezelfde boerderij waarnaar ik als kind in de vakanties op kamp werd gestuurd? En, mogelijk on topic, ik wil de Waal wel zijn.Reactie is geredigeerd

  12. Martha Vosbeijer zegt:

    Ik schrok even van je antwoord, maar je hebt gelijk: alleen dan de zuid willemsvaart.
    En je hebt inderdaad je roeping gemist, psycholoogje in notendop!

  13. Eline zegt:

    Regnitz en Pegnitz :-)) Leuke insteek, weer een echt Renéstukje! En dan meer ontopic: nee, nooit over nagedacht, moet ik eerst eens goed over nadenken ;-)Reactie is geredigeerd

  14. Rene Scheffer zegt:

    Zwollywood…
    Ow ja die foto, ach ik wordt graag herkend op straat van mijn blogs; gebeurt echter nooit. Inderdaad die Ijssel is prachtig. Ken ik vooral vanaf de bruggen bij Deventer en Zutphen en de pont naar Bronkhorst.
    Klaverblad…
    Thanks voor compliment. Ik zie jou ook nog wel eens een rivierenblog maken, iets diepgaander nog maar met iets minder zijpaden. De Waal is wel erg groots en breed en inderdaad mooi in haar soort. Analyse: de Lek is een tussendeelbenaming, iets te weinig eer. Dan toch maar de Rijn. Breed, serieus, onaantasbaar, moeilijk te temmen, nuttig voor velen zonder allemansvriend te zijn, op plaatsen meanderend en speels.
    Antoine..
    Vecht kan. En die Prequisa spreekt me ook wel aan. Analyse: Combinatie van doelgerichtheid en gemakzucht. Genietend en geen druktemaker.
    Easywriter..
    Zou kunnen, bij Heelsum en Doorwerth. Er kwamen veel bleekneusjes uit de Randstad naar de bossen en rivieren in die tijd. Waal. Analyse: overheersend, breed georienteerd, lichte neiging tot oppervlakkigheid.
    Martha V….
    Thanks, hoor ik wel vaker. Moet alleen nog beter leren mijn eigen mening/invulling te doseren.
    Eline…
    Rivier voor jou ? Doelgericht en sprankelend. Eigenwijs maar vriendelijk; kwetsbaar en sterk.
    De Salzach in Oostenrijk en de Adige in Italie.Reactie is geredigeerd

  15. Antoine zegt:

    @Zo kom ik nog verrassende elementen van mezelf tegen 😉

  16. tandwielfabriek zegt:

    Een rivier zal nooit meer dezelfde zijn. Ik ga op jacht naar mooie namen.Regnitz klinkt trouwens ook als een goedkoper zoete wijn.

  17. Eline zegt:

    Hmmm. Da’s misschien wel iets voor een metablogje, René! 🙂

  18. Gala zegt:

    er gaat voor mij geen rivier boven de zee…Eindeloze watervlakte met na het turen het zilt in de longen

Geef een reactie

