Waarom blog ik?


fotoIk moet bij bloggen vaak denken aan een lied van Paul de Leeuw. We hebben een CD  in de auto en we hebben die de hele zomer wel 150 maal aangehoord (te lui om te wisselen, de CD irriteert niet en onze dochter wil geen andere CD meer).

Een van de liedjes gaat over hetgeen je achterlaat na je dood. Over een steen in de rivier gelegd, waardoor de stroom in de rivier een andere kant op zal gaan. Bij het bloggen moet ik daar soms aan denken.  

Blogmotieven

Bij het bloggen dan wel in mijn geval `blogcolumns` schrijven strijden meerdere motieven om de eer.

Aandacht vragen, cq. bestaande behoefte aan aandacht bevredigen (jeugdpsycholoog schreef dat al   in 1966).

Autonome schrijf/verteldwang (ik moet nu eenmaal mij ei kwijt).

 
Sterk bovengemiddelde associatieve gaven; ik zie overal verbanden, ook rare (bleek ook uit psychologisch rapport uit 1976 bij toegang naar HEAO). 

Behoefte aan zelfbevestiging (onbekend waar dat vandaan komt; goede opvoeding gehad; was    wel een erg verlegen puber zonder vriendinnen).

Zendingsdrang; wat ik vind zou iedereen moeten vinden (egocentrisme).

Behoefte om ontdekt te worden en herkend te worden (door luiheid bestaande behoefte om een       schrijversbestaan te leiden met veel kranten en koffie, uitslapen en café- en terrasbezoek).


Bij mij geldt eigenlijk van alles wel een beetje.
   


fotoPubliek zelf regisseren


Het leuke van bloggen is ook dat je je publiek kan regisseren. In de niet-virtuele situatie lukt dat niet. Bij een groot bedrijf met 400 man, waar ik werk, nog enigszins. Daar zoek je ankerpunten, gelijkgestemden en fans en ben je dat ook voor enkele anderen. Maar in de familie, bij een vereniging of bij vrienden en kennissen is dat veel onhandiger. Daar zit je in groepen van 4 tot 20 man. Met een Rivierenblog verhaal “welke rivier bent u” kan ik bij maar een enkeling aankomen. Het wasbakkenverhaal zal door de meesten niet gewaardeerd worden en verhandelingen over Noord West Spanje zullen al snel als saai worden beoordeeld. Een enkeling leest mijn blogs wel. Drie of vier min of meer enthousiast, maar dat is het dan ook. Mensen doen ook weleens smalend/denigrerend en zeggen "dat je daar tijd voor hebt". Tuurlijjk wel! Iemand anders is elke avond bezig met klussen of TV kijken. Nou dat kost veeel meer tijd….

In real life kan ik mijn breedheid/raarheid, vertel- en/of schrijfdwang maar zelden kwijt. En mijn vrouw zit niet op mijn mondelinge verhandelingen te wachten, maar vindt het wel leuk om op een door haar te kiezen moment mijn blogs te lezen, waardoor ze weet dat ik meer in me heb dan de 95 kg zware zoutzak op witlederen bank met fles bier. Je weet vrij zeker dat je stukken in redelijk goede aarde vallen. Want het zijn mensen die je al vaker hebben gelezen. Je krijgt om die reden ook bevestiging, herkenning, input. Wat ik wel snap: dat je verder aan het blogpubliek voor echt serieuze zaken niets hebt. Daar zijn familie en vrienden weer voor.  

fotoRolkeuze

Je kunt ook van rol en publiek verwisselen. Ik doe dat ook. Wel met dezelfde naam.

Soms ben ik de nar, de politiek geëngageerde,  de filosoof, de voetbaljournalist, de adviseur/tipgever, reisrecensent en  in reacties soms de onderwijsdeskundige.

En elke keer is daar weer een eigen publiek dat elkaar wel overlapt soms en de 5 tot 10 echte fans.  

Het vervelende oompje op verjaardagen

Op het blog zitten best wel veel  vervelende oompjes en zelf word ik ook wel eens afgekapt om weer dezelfde grap of weer een theorie waar alleen ik in geloof of vreemde humor. Eigenlijk is dit blog een oneindige verjaardag zonder angst voor plakkers en kun je altijd binnen lopen en weggaan en er zijn altijd mensen die bij je hoekje aanschuiven, al ben je eigenlijk een vervelend oompje. 
 

Eergisteren had ik een rivierenblog

Ik dacht een vrij saai stuk en alleen interessant voor een enkele geografisch geïnteresseerde. Het was eigenlijk een tussendoortje na het hilarische en weirde Koeverhaal. Ik kreeg veel reacties en vrij inhoudelijke en lange. Mensen gingen echt bij zichzelf te rade hoe ze in elkaar zaten en welke rivier daar bij zou kunnen passen. Iemand schreef zelfs dat na dit blog hij altijd op een andere manier naar rivieren zou kijken. Een ander schrok van mijn analyse, maar gaf me wel gelijk. Juist dat soort reacties, daar doe ik het voor. Wanneer ik door mijn schrijfsels de denkwijze van mensen kan beïnvloeden. Dan denk ik.
foto 
. . . .
 Ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde,

nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten,

dit levert het bewijs van mijn bestaan omdat

na het leggen van die ene steende rivier

nooit weer dezelfde weg zal gaan.  

Tenslotte – leuk

Vorige week was ik nogal hyper door de komst van een Nettorama vestiging naar Zeist en verwoordde dat in een blog. Kreeg gisteren nota bene op mijn kantoormobiel ene meneer van de Brink aan de lijn en dat bleek de directeur van Nettorama, Nederland. Ik heb later terug laten bellen omdat ik dacht aan een grap van een collega. Dat was het niet. Hij schonk me een mooie fles drank voor de positieve publiciteit.  Ook dat stimuleert.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-08. Bookmark de permalink .

31 reacties op Waarom blog ik?

  1. rachel zegt:

    ja, nu ga ik zelf ook nadenken over mijn blogdwang. Begonnen omdat ik behoefte had aan compensatie voor alle correcte suffe persberichten: niets so suf als een correct persbericht immers. Heel soms betrap ik me ook op een Mening (vrije woensdagmiddag) en verder zitten er onderwerpen in mijn hoofd, waar ik op dit momenteven niets mee kan.
    Leuke actie btw van die Nettoramadirecteur.

  2. cor zegt:

    Aardige verkenning van blogmotieven enzo; ( het lied van de steen is een cover, de oorspr tekst is van Bram Vermeulen; het lerid is ook een tophit op crematies)

  3. Doortje zegt:

    kijk, die directeur van de Nettorama, die is leuk!
    Waarom ik blog? Ik vraag het me niet meer af, ik doe het gewoon. Uit de hand gelopen hobby of zoiets.

  4. Klaverblad zegt:

    René. In de titel kun je Waarom blogt men? wel weglaten. En wordt ik als tikfout tippexen (of bestaat dat niet meer?)Je blog geeft wel associatieve gedachten, maar ik zal me beheersen.
    Ik vind dit weer een lezenswaardige kwaliteitsblog. RBA-waardig. Ik ga je nu bij de redactie aanbevelen. Had ik al eerder moeten doe.

  5. Morgaine zegt:

    Mooi stuk! En leuke reactie van de directeur:)
    Je rivierenverhaal heb ik niet gezien, die ga ik even opzoeken.
    Ik blog vooral omdat dan de verhalen in mijn hoofd eruit kunnen, het geeft rust. Ik vind schrijven ook gewoon lekker:)Reactie is geredigeerd

  6. Helena zegt:

    Mooi. Grappig dat die Nettorama directeur je stukje heeft gevonden! En een fles drank is mooi meegenomen.
    Dat van die rivieren: ik heb wel iets met water (rivieren, zee, meren). Vakantie zonder water is voor mij geen vakantie. Ik woon ook in de Rivierenwijk. Helaas niet aan het water…

  7. jacob hesseling zegt:

    prachtig verhaal, even uitleven, mooie presentatie en vormgeving- lekker bloggen!

  8. Beus zegt:

    Ja drank stimuleert.
    Heb je nog verdere opdrachten van dhr. Nettorama gekregen?

  9. Rene scheffer zegt:

    Rachel…
    Ach dat PB´s zo suf zijn. Arme collega’s van me. Soms maak ik ze zelf ook, maar ergens toch wel uitdagend om precies de juiste toon te vinden in een delicate kwestie.
    Cor…
    Ik zag het bij het Googlen.
    Doortje…
    @Doe het gewoon@ , maar ze worden wel steeds beter.
    KB…
    Thanx. Verbeteringen aangebracht en over RBA praat ik nie :-).
    Morgaine…
    Inderdaad geeft het ook wel rust. Volgens mij ben je van Waal en Maas, maar eigenlijk meer een Linge.
    Helena…
    Water, moet ik ook altijd in Vakantie. Liefst Karinthische of Italiaanse meren. Ow, Rivierenwijk, Rijnlaan e.o.
    Jacob H…
    Thanks. Vormgeving altijd een gedoe. Verhaal 45 min. en opmaak en tikfouten even lang
    Beus…
    Nee geen opdrachten, maar wie weet.
    Drank, door drukte hier bijna vergeten. Nu Sambuca.

  10. Martha Vosbeijer zegt:

    Leuk stukje weer Rene. Maar wanneer kom je nou eindelijk eens die auto uit (ha ha ha)?

  11. Antoine zegt:

    Even wat later (vroege ochtend hier!): Waarom ik blog? Als verlengstuk van mijn waarnemende ogen (en camera) en mijn ingeramde (dankzij de studies) observatievermogen (camera en pen). Daarnaast kan ik me stevig vastbijten in wat voor mij nieuw, vreemd maar toch boeiend is (vergeet niet dat Portugees na het Chinees EN Nederlands de kl..erigste taal ter wereld is!)
    Grappig voor mezelf is dat slechts weinigen het minieme cynisme in enkele van mijn bijdragen hebben ontdekt 😉
    Jouw bijdragen bezitten naast een flinke dosis humor een vlot verteltempo. Soms lijkt de snelheid op die van Bert Visser (en die is me toch snel!) En soms levert het nog wat op ook! (De bewuste directeur gaat je nu uitnodigen voor een minuutje of tien gratis winkelen? 🙂

  12. laila zegt:

    Een onderhoudende bijdrage met vooral:
    een prachtig gedicht.Reactie is geredigeerd

  13. Maria-Dolores zegt:

    interessante bijdrage :-).
    grappig wat je schrijft over die rolkeuze en het àndere publiek dat bij elke rol past… merk zelf wel eens dat ik (bij jou of bij anderen) dan soms toch ga zitten zoeken naar die ene rol die ik zo leuk vond, dus dat ik in een clownstukje dan toch ga zitten kijken waar de filosoof verstopt zit, om maar eens een voorbeeld te noemen…

  14. Frans Muthert zegt:

    Leuk om te lezen.
    Ga vandaag de hele plaatselijke middenstand op maat bedienen in de hoop m’n wijnkelder, de koelkast en m’n cd-verzameling aan te vullen…

  15. Alexandra zegt:

    oei oei oei ik voel een belangenverstrengeling aankomen. In navolging op de beroepsjournalist: hoe onafhankelijk is de VK-blogger? 😉
    haha.

  16. Beus zegt:

    Als Edu dit maar niet leest.

  17. Frans Muthert zegt:

    Beus: wie is dat?

  18. elsje dijkstra zegt:

    @Martha En ik maar denken dat hij op het punt staat om weg te rijden, op naar de volgende lucratieve opdracht.
    Het is een kwestie van perceptie, zegt mijn oudste dan.

  19. Eline zegt:

    Geen aanbevelinkjes meer op voorraad (gisteravond al vergeven) maar: wat een leuk stukje. Dat associatieve van jou, je niet willen beperken tot één enkel onderwerp, is inderdaad typerend voor jou stukken. En dat maakt ze in mijn ogen redelijk uniek.
    Wat die blogmotieven betreft: ik geef het toe, stuk voor stuk erg herkenbaar :-)Reactie is geredigeerd

  20. Rene Scheffer zegt:

    Martha V….
    Haha; ik heb sinds het weekend een nieuwe foto en zal die ook eens proberen. Maar via auto houd ik ook enige afstand en dat is soms ook functioneel voor mij.
    Elsje…
    Ach die foto, gewoon omdat mijn kop er goed opstond. Maakt van een 7 + een 7 1/2.
    Eline…
    Thanks. Ow was jij die 2 aanbev. op het moment dat ik het zelf nog niet gedaan had en nog aan het klooien was met foto’s.
    MD..
    Ja dat merk ik ook weleens. Maar elke humor heeft ook zien dieperliggende tragiek of waarheid en die kun je soms zien.
    Frans M…
    Als je het er echt om doet… maar jij bent nota bene broodschrijver las ik ergens.
    Alexandra…
    Ach als ambtenaar ken ik de gevaren van belangenverstrengeling.
    Beus/Frans M…
    Edu, zal ik eens opzoeken wat hij vind.
    Antoine…
    Thanks. Duidelijke analyse van je beweegredenen. Dat minieme cynisme zie ik wel in die "de dag van…" blogs.
    Laila…
    Thans; gedicht is nie van mezelf, maar wel mooi.

  21. Bert Willems zegt:

    Rene, Hollands got Talent!

  22. rachel zegt:

    nee, die waren van mij, denk ik. Tot mijn verbazing stonden er na de aanbevelingen foto’s op.

  23. Frans Muthert zegt:

    Hoezo: Broodschrijver?

  24. Rene scheffer zegt:

    Bert W…
    Thanks.
    Rachel…
    Ook thanks. Welk een vertrouwen, jij amper tijd gehad om het te kunnen lezen.
    Franz M.
    Heb ik ergens gelezen in een van je blogs. Kweenie welke. Een keer 250 euro gehad en nog eens wat. Of ik ben in de war met een ander… Mijn tarief zou denk ik tussen de 100 en 200 euro liggen. Voor het geval periodieken meelezen 🙂

  25. tandwielfabriek zegt:

    Mooie beschouwing. Volgens mij is je in je slotzinnen het motief ‘geldelijk gewin’ of ‘het profijtbeginsel’.
    Een goede fles wijn van een dankbare lezer is een unieke ervaring!

  26. elsje-dijkstra zegt:

    Ach, dan ben ik ook een broodschrijver.
    Het was in die tijd dat je nog 250 euro kreeg als jouw blog in de krant werd geplaatst.

  27. ceesincambodja zegt:

    Lijkt aardig op de teamrolmanagement (3 x woordwaarde) cursussen die ik heb meegemaakt.
    Mijn categorie? Ik vrees een beetje van alles, met de nadruk op zending (mijn schoolproject.)
    Goed stuk René.

  28. Johan Peters zegt:

    Verkreeg in de beginperiode van mijn blogactiviteiten nog bijna een freelanceopdracht. Soms heb je mazzel.

  29. Sjoukje Olé zegt:

    Mijn accountant zei toen hij die 250 euro zag, ‘schrijf je?’ ik zei ‘ach nee ik riedel maar wat..’

  30. Rene Scheffer zegt:

    Tandwielfabriek..
    Ja tis nie anders. Geld, nie om ’t geld maar voor de lekkere en leuke dingen die je ermee kan doen.
    Cees in C…
    Thanks. Zendingsdrang dat zit er bij jou wel in, maar nog wel een paar andere ook denk ik.
    Johan P..
    Nou afwachen dan maar!
    Sjoukje…
    Toch jammer dat ze die blogger van de week hebben afgeschaft. 250 euro is toch 550 gulden en dat voor een blog.

  31. petrus zegt:

    Beste Rene,
    Ik ben er wat later mee dan de rest maar blijf maar bloggen. Er valt wat te lezen bij je en niet eens onzinnig en dat is mooi meegenomen. Voor het overige herken ik veel in wat je schrijft over je blogmotieven.
    avond groet

Geef een reactie

