Over loslaten, formulieren, hedgefondsen en banken.


fotoFormulieren en competenties 
Ik kan het niet meer, doe het niet meer. Ik weiger formulieren in te vullen, vooral voor banken en andere bedrijven. Een brave burger ben ik (zie avatar) en ik vind dat de overheid het recht heeft iets van zijn onderdanen te mogen weten of te vragen. Zeker als die onderdaan iets van de overheid wil. Het maakt beoordelingen makkelijker en objectiever. Ik heb ze zelf veelvuldig ingevuld, tot mijn 40 ste. 
 
Competentie verloren
Na die tijd ben ik de competentie verloren om het te doen. Ik hanteer geen pen en papier meer. Ik heb mezelf omgevormd van een secretaris-notulist naar een voorzitter-adviseur. Thuis heb ik een laptop, zit ik in een luie stoel en kan aardig denken en praten. Daarin past geen pen en formulier. Ik doe niet meer aan bankzaken en lees geen post. Op het werk lees ik de zakelijke mail.

Geen post en geen mail
Thuis krijg ik zelden echte post en zelden mail en al helemaal niet van het VK blog lezerspubliek dat elkaar schijnt plat te mailen, vooral bij ellende. Maar ik wordt overgeslagen, misschien maar goed ook.   Naast de krant boeien alleen reclamefolders me nog. Die appelleren aan diep menselijke behoeften aan vlees, vis, vruchten en drank, auto´s, computers en stereo spul.  

fotoHet ABN-AMRO beleggingsprofiel formulier 

ABN AMRO
We kregen een brief van de ABN-AMRO. Het moest worden ingevuld en het was een taak van mij, want ik deed weleens wat in beleggen. Het was verplicht zei mijn vrouw. Ik legde het bij de kranten en zou het doen. Het lag er na twee weken nog. Toen belde mijn zus. Mijn ma had ook een zelfde formulier ontvangen en mijn zus had niets met beleggen en ik moest het maar doen.
  Zondag haalde ik ze op, ze is 77. Bij haar thuis aan tafel zakte de moed me al in de schoenen.

EU Regels
Dan maar bij ons in de tuin. Ik las het nogmaals. Ik had er geen zin in. Ik begin iets beter te lezen. Waar staat nu eigenlijk dat het moet. `Regels van de EU verplichten ons om u te vragen etc…..` Ik las iets over een euro voor een goed doel voor elk ingevuld formulier. Dat benadrukte  nog eens het belang dat juist de bank erbij had. Het formulier ging over turbo´s,  hedge fondsen en warrants en of je ervaring had met private equity en structured products
 

fotoHedgefondsen

Daarvan weet ik dat het Sodom en Gomora en Farizeers en Tollenaren tegelijk zijn. Zij die deze verzonnen hebben zullen het Koninkrijk der Hemelen wel nooit bereiken. Naar de gewone wereld omgerekend zijn dat mannen die een uitgemergelde heroïnehoer driemaal voor 10 euro gebruiken en haar daarna voor 100 euro verkopen. Medewerkers van de Volkskrant weten er alles van.  De goede lezer snapt dat ik dit formulier niet invul en mijn moeder al helemaal niet. 
 

Straf – geen adviezen meer
Het is dus een verplichting voor de bank om ons vragen te stellen, redeneer ik.
Nou aan die verplichting is dus voldaan. En wat is de sanctie bij niet invullen? Ik las verder. In dat geval mogen onze adviseurs u geen beleggingsadviezen meer geven. Nou dan niet riep ik uit. Ik wilde het formulier verscheuren. Moet een bank zich niet schamen om mensen dit soort ingewikkelde formulieren toe te sturen. En die EU, als die tot dit soort wangedrochten verplicht, dan maar geen EU.


fotoLoslaten


Misschien is het een vorm van loslaten. Minder dingen doen. Alleen de leuke en noodzakelijke. Het zal met de leeftijd te maken hebben.

Toen ik 30 werd
besloot ik om meer te investeren in de dingen die ik leuk vond en daarvoor maar met mate had geconsumeerd. Tijdschriften, de politiek, vakanties, allerlei gezelligheden, voetbalwedstrijden, een notebook.

Nu met bijna 50 is het tijd voor schrappen, van dingen die niet meer boeien. De formulieren gaan er als eerste aan.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-09. Bookmark de permalink .

12 reacties op Over loslaten, formulieren, hedgefondsen en banken.

  1. Mo zegt:

    "Maar ik wordt overgeslagen"
    zeg wat krijgen we nou:-)) Ik heb je gisteravond nog een mailtje gestuurd. Overigens is die mail alweer achterhaald, zoals je http://www.volkskrantblog.nl/bericht/150633 kunt zien.

  2. Sandra zegt:

    Haha, in mijn carriére bij de bank waren het steevast de mensen die in april jarig waren die lekker tegen de ‘regeltjes’ ingingen.
    Dat waren de leuke klanten.
    Gewoon volhouden dus. ๐Ÿ˜‰

  3. Klaverblad zegt:

    Goed dat je hier, ook op ludieke wijze, aandacht voor vraagt, want ik heb vaak dezelfde gevoelens.
    Een voorbeeld: om de erfenis van mijn moeder af te wikkelen, waarvoor mijn broer t.e. is, moest ik hem machtigen; op het lokale notariskantoor kon ik een half a4tje invullen en werd mijn handtekening gecontroleerd door overlegging van paspoort, waarna de aspirant-notaris kon contraseigneren. Kosten voor een handeling van 30 seconden ย€38,50. Ik heb dat geweigerd en heb de zaak aangespannen bij een klachtencommissie, die er nu al drie maanden over nadenkt (denk ik). Op mijn vraag of die regeling ook al vijf jaar eerder bestond werd overigens negatief geantwoord. Het zou door een Radar-uitzending ontstaan zijn.

  4. Rene scheffer zegt:

    Mo…
    Leuk, maar ik kijk net speciaal op hotmail en zie geen mail….weer al nie.
    Sandra…
    Stieren dus. Eigenwijs. Maar een collega mailde net. Hij wil zelf niet op het blog…en die zij `allemaal leuk en aardig maar je zadelt zo wel je echtgenote op met alle papieren rompslomp` En dat is ook weer zo, maar ik kook en doe de badkamer enzo.
    KB…
    Tis wat, maar in die 38,50 euro zit toch ook overhead, de cv, de meubels, de expertise, de mondelinge adviezen vooraf, de cursus van de assistent, het maken van de afspraak, de kosten voor bewaren van de documenten…
    Uitspraak reeds gedaan!
    De Bloggende Rechter

  5. Zwollywood zegt:

    Alweer een nieuw fenomeen…de bloggende rechter. Vindingrijkheid siert je. Wat zijn er toch veel nieuwe dingen te bedenken.

  6. easywriter zegt:

    Ja, liefst zou ik ze allemaal direct bij binnenkomst verscheuren. Zolang mijn inkomen nog afhankelijk is van sozawe- en fiscusformulieren en mijn werkgelegenheid van sollicitatieformulieren en de scholing van mijn kind van ibg-formulieren en mijn gezondheid van ziekenfonds- en -huisformulieren durf ik dat niet.

  7. Mo zegt:

    Ik heb echt waar een mailtje gestuurd vrijdag! Ik ga het nu nog eens proberen. Via het formuliertje op deze pagina, onder je profiel.
    Update twee minuten later: de mail is verstuurd, zegt ie.Reactie is geredigeerd

  8. Rene Scheffer zegt:

    Vreemd
    In de instellingen staat …
    renescheffer46@hotmail.com en dat klopt ook.
    Maar ik heb er vaker problemen mee gehad. Toen pikte hij geen mail van mijn werk e-mail.
    Misschien is mij hotmailaccount wel niet goed en ontvang ik alleen mail van mensen in mij adresboek…effe zoeken straks. Ben nu aan het dweilen en stofzuigen.

  9. rachel zegt:

    o wat haat ik formulieren en de mensen die bedenken dat ze minimaal 4 pagina’s moeten beslaan. Doorgaans met informatie die ze al hebben. Gelukkig krijg ik nooit vragen over hedgefundsen. moet er niet aan denken dat ik me daarin moet verdiepen. Dan maar geen beleggingsprofiel ๐Ÿ˜‰

  10. Lea zegt:

    Rene, Formulieren zijn er om ingevuld te worden. Sociologen vinden het heerlijk om deze te maken. Lekker veel vragen stellen, zodat de taartdiagrammen er lekker indrukwekkend uitzien. De burger mag de lege hokjes, met een nieuwe pen invullen. Die lege hokjes, speciaal voor jou gemaakt….

  11. Antoine zegt:

    Praat me niet over formulieren en regeltjes… Dankzij de verplichting tot legitimatie bij de banken (en ik kon niet persoonlijk naar het kantoor komen, ik was aan de andere kant van de Grote Plas) heb ik een fors aantal rechten verloren, en kostte het me de grootste moeite om mijn bankpasjes te vervangen. Ze hebben helaas geen regeltjes voor diegenen die langdurig in het buitenland verblijven. Dus dat betekende voor mij een lange periode zonder toegang tot mijn eigen bankrekening…

  12. Rene scheffer zegt:

    Antoine….
    Vreemd eigenlijk in deze tijd van internet.
    Bij de dochter van Henk Spaan ging het ook al zo moeilijk, las ik.

Geef een reactie

