Over angsten en voorkeuren, onze dochter Rozanne in de Efteling en met Heino


fotoHet is een echte peuter nu.  

Niet meer de idyllische zondagochtenden van een jaar geleden toen ze met het flesje melk een uur bij mij op schoot zat en Engels voetbal keek. Ze schreeuwt, eenmaal beneden, direct om Barbapapa of Piet Piraat. Niet meer het lange wandelen met haar in de buggy. Ze roept het uit `stappen, nie buggie`. Het verschonen van de luier en het badderen is soms een crime. 
Een banaan wordt niet meer geaccepteerd. Neen, madam zoekt zelf haar fruit uit. En als ik na een werkdag vrolijk binnenkom  is het vaak `Neen papa, nie lachen. Nee, nie kus`. Altijd wil ze papat, spaghetti of snoep. Tot overmaat van ramp wilde ze dinsdag niet met mij de Nettorama in, neen, het moest de AH zijn, die kleuren blauw en wit kent ze en er is vaak kaas en worst.   

Peuterpubertijd

Alles is nee en vaak is het ik. Praten over andere verjaardagen, ouders, spullen, cadeautjes worden fotobeantwoord met: `Sanne ook, ik jarig, mijn oma, ik kadootje.`  Zo hoort het ook, het oppompen en gaan kennen van het IK. Het is een normale ontwikkeling. Daarnaast ontwikkelt ze gelukkig ook haar lieve, sociale en verzorgende kant. We krijgen vaak zandgebakjes, thee (water uit de plantenbak) en koek en ze laat zich regelmatig graag knuffelen.   De dreumestijd is voorbij. Ze krijgt meer eigen voorkeuren en angsten ook en dat is goed.   

Angsten – De Efteling 

Twee weken geleden waren we naar de Efteling. Eigenlijk is ze er te jong voor. Maar er zouden genoeg kinderdingen zijn voor haar dachten we, zoals het Sprookjesbos, Holle Bolle Gijs en de Rode paddestoelen. Verder het tochtje door Magic World en Fata Morgana. Eigenlijk precies de dingen die ik ook leuk vind. Ik ben een bange schijtert en melancholisch bovendien. Al dat  draaigeweld is niets voor mij.  

fotoZe vond het prachtig, vooral dan de rode paddenstoelen, die muziek maken en Holle bolle Gijs. Het Sprookjesbos was al te eng. Die geiten met kapjes om, de boze wolf, de man met de lange nek. Ze werd er bang van.
Voor mij was dat eerder een geruststelling.

Een bepaalde mate van angst is een teken voor de wil tot zelfbehoud en dat is goed.  Fata Morgana vond ze heel eng zelfs. Maar we hebben haar kunnen geruststellen.  

fotoVoorkeuren – “Blau Blau Blau, ist der Enzian”  

In de avond zingen we liedjes voor het slapen gaan. Poesie mauw, Vader Jacob, Ik zag twee beren broodjes smeren. Ze pakt ze snel op en zingt ze al alleen als het moet. Ik ben soms raar en heb in een vrolijke en overmoedige bui eens geprobeerd het lied `Blau, blau, blau ist der Enzian` van Heino aan te zetten. Meer om mijn vrouw te plagen eigenlijk. Maar Rozanne is het niet vergeten.

Het lied loopt op, heeft ritme en herhaling. De avonden erna riep ze het steeds vaker als verzoeknummer `blau blau singen!` Ze moet dan uit bed, want ze kent al de relatie met de polonaise. We lopen dan mijn zijn drieën door de kamer en zingen `Blau, blau`. Pas daarna wil ze gaan slapen.  

Luister en kijk mee met Heino !  Eindelijk gelukt….een link aanleggen.

Het is 15.15 uur zondagmiddag.
Door het traplopen wordt ze heel langzaam wakker. Ik stop en luister halverwege de trap en hoor de eerste kreetjes. Elke keer weer alsof ze net geboren wordt.  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-09. Bookmark de permalink .

20 reacties op Over angsten en voorkeuren, onze dochter Rozanne in de Efteling en met Heino

  1. edu zegt:

    Oh, die heerlijke pubertijden… Er volgen er nog een paar; sterkte! 🙂

  2. Minnemin zegt:

    Zelf hadden we anderhalve maand geleden de hoop dat de peuterpubertijd van onze 2,5 jaar oude zoon voorbij was…om toen met nog meer ‘subtiliteit’ terug te komen..’Ik wil niet dat doen, mama.’ ‘Jij mag niet zingen (of eten of drinken of eigelijk alles) mama’
    En daartegenover: ‘Ik kan goed jumpen!’ en zie daar een mannetje van 97 centimeter ongecontroleerd aan het rond springen.
    Ik wens je veel geduld én veel plezier!

  3. hippo zegt:

    schande om je kind (en je vrouw) zo te martelen
    veel herkenning,
    gr. hippo

  4. Thera zegt:

    Leuk he, al die fasen. Ik hoop altijd als een kind een flinke peuterpuberteit achter de rug heeft, de beruchte puberteit in de tienerjaren wat kalmer beleeft. Ik hou me hier nog even aan vast. Nog een aantal jaar te gaan en dan zal de tijd het leren…. ;-))
    Knipoog van een andere bange eh schijterd.
    Doet me trouwens denken aan een grapje van een bijna achtjarig vriendje van mijn zoon. "Poeptus is een netter woord dan cactus."
    Ach, dat krijg jij ook nog allemaal te verduren. 8 jaar is de grapjesfase. Ik krijg er geen serieus woord meer uit tot het bedtijd is.

  5. Klaverblad zegt:

    Als deze miniaturen bewaren voor haar. Voor later! Leuk!

  6. Rene scheffer zegt:

    Edu…
    Thanks.
    Minnemin…
    Oei dat is vroeg, nu al jumpen en dan nog wel ongecontroleerd. Ik laat die van mij maar even geen jumpfilmpjes zien maar morgen wel het you tube filmpje van Heino.
    Hippo…
    Heb je het filmje wel goed bekeken ?
    Het swingt de pan uit. Camp in optima forma.
    Thera…
    Thanks voor support. Het is de eerste en ik denk ook de enige, dus zoveel fasen heb ik nog nie meegemaakt…Reactie is geredigeerd

  7. Rene scheffer zegt:

    KB….thanks, heb daarvoor de tip van station Mill nog even opgeduikeld.
    Station Mill (ip: 84.81.254.4) / 30-07-2007
    Over je vraag of de blogs op een cd-rom kunnen: natuurlijk, alles kan! Sla je blogs (per blog opslaan werkt het overzichtelijkst) op als Webpagina compleet (er wordt dan automatisch een map met bestanden + de bedoelde pagina opgeslagen). Bewaar ieder blog onder een aparte naam in bijvoorbeeld ‘Mijn documenten’ en brandt daarna alles (map met bestanden + de opgeslagen pagina) op cd-rom.
    Succes.

  8. easywriter zegt:

    Ik herinner me hoe ik met easykid (thans in de echte puberteit) ooit door AH liep en hij zich in zo’n peuterpuberteitsstuip stortte, schreeuwend: IK WIL NAAR BAS VAN DER HEIJDEN! Een betere reclame kon Bas zich niet wensen.

  9. Zwollywood zegt:

    Lekker ritmisch nummer…feest moet je in het leven zelf maken en voor de taalontwikkeling is een Duitstalig lied ook niet slecht…..gelijk twee- of drietalig beginnen..
    .maakt het leren van talen op latere leeftijd gemakkelijker.

  10. Solvejg zegt:

    Ja, en na de peuterpuberteit, volgt de kleuterpuberteit en zo voort! Leuk stuk! Alleen je krijgt mij niet naar de Heinolink, brrrr

  11. ijskastmoeder zegt:

    Mooi liefdevol beschreven René, ik zou er bijna naar terugverlangen 😉 Kiezen uit twee is de gouden tip die mij ooit aan de hand is gedaan. Zij het gevoel dat ze invloed heeft, jij nog steeds aan de macht…

  12. Morgaine zegt:

    Herkenbaar, en liefdevol geschreven.. en Heino.. haha!:)

  13. Rene scheffer zegt:

    Easywriter…
    Bas van der Heijden nota bene. Als het nou Deka of Vomar was…Dat schreeuwt wat korter.
    Zwollywood…
    Eindelijk iemand die het mooie ritme in Blau Blau herkent.
    Solvejg….
    Die link is echt leuk. Heino slecht playbackend in een poptempel tussen allemaal hippe jongleui. Cool, hip, camp etc…
    Ijskastmoeder…
    Thanks voor de tip, maar die pas ik thuis al jarenlang toe.
    Morgaine…
    Thanks. Heino filmpje is echt leuk !

  14. Mirjam zegt:

    Ja,erg beeldend geschreven. Met twee pubers komt bij mij nu de herinnering aan de peuterpuberteit ook weer terug, bv. boodschappen doen met een tas aan de ene en een kind aan de andere arm terwij de peuterpuber op het plastic trapfietsje een stukje achter me pertinent weigert verder te gaan……

  15. Mirjam zegt:

    Nog even wennen met die reacties na m’n vakantie, eerst inloggen, bij deze

  16. ceesincambodja zegt:

    Daar krijg ik me toch een deja-vu, René!

  17. Oliphant zegt:

    Wat lijkt dat voor mij al weer lang geleden, die lekkere eigenwijzigheid. Van mijn oudste al 40, van mijn jongste al 10 jaar. En nu zit ik volop in de grote puberteit, althans, die twee lieverds van 15 en 13. Geniet er maar van, want straks moet je erom vragen…
    Overigens, mijn kleinzoon is al 3 en ik herken je verhaal dus heel goed. Maar voor hem heb ik geen echte zorg.Reactie is geredigeerd

  18. Rene scheffer zegt:

    Mirjam…
    Ja erg he….vandaag toppunt. Met lege flessen in de tas in de ene hand en een mandje in de andere met de kleine onder mijn arme spartelend en krijsend door de AH.
    Cees in C…
    Blij met dit soort reacties. Ik ben dan dus normaal.
    Olifant….
    Grappig twee pubers, een peuter en een volwassene.

  19. Antoine zegt:

    Dat belooft nog wat voor mij, als ik ooit vader zou worden. Dan zal ik jouw blogjes als waardevolle tips gebruiken 😉

  20. Rene scheffer zegt:

    Antoine..
    1. Voel me vereerd…
    2. Kan zo maar gebeuren met die viriele Braziaalse dames.

Geef een reactie

