Een keer wat anders – Reis door Frankrijk, de Ligue 1.


 
Nu met Zenden en Kluivert
 

                                 
Streken, steden, stadions, kleuren. De steile tribunes in Metz. De Portugese stylist Pauleta in PSG, Nancy met de Place Stanislas, Zenden bij OM, de haast zingende stadionspeaker, Buuuuut de Nanciiieeeeeeeee. Saint Etienne met de Nederlandse historie en het nietige Sochaux, gesponsord door Peugeot.

Het Franse voetbal is in Nederland niet HOT. Een handjevol liefhebbers kijkt wekelijks op Eurosport naar de overzichten.

Eurosport

Ik kijk er ook naar uit,  de overslaande stem van Frank Kramer die de doelpunten amper kan bijhouden…. `Na deze saaie  remise in Lyon, nu snel naar stade Bollaert. Bij Lens-Sochaux was het lang 0-0, maar nu in de 88 ste minuut dit vreemde doelpunt van Dindane, hij schiet hem er zo maar in (op de achtergrond de gillende stadionspeaker ….but de Leeennnnnnzzsss, but, but etc) en dan in blessuretijd, deze onterecht gegeven penalty, gemist, de spits van Sochaux zal er vannacht nog wel eens aan denken. En dan nu snel over naar Metz waar het nog ongeslagen OM  probeert etc.` 

Dat is tempo, ritme, bijna muziek met opbollende netten.


Een rondje langs de velden op basis van de stad per 8 september 2007.

Nancy
Michel Platini komt hier vandaan. De ploeg speelde jaren in de Tweede divisie. Vorig jaar kocht men Fortune van FC Utrecht. Het is de stad met dat prachtige plein, de Place Stanislas, Nancy is ook bekend van de rellen met agressiecriminelen uit de Rijnmond vorig jaar.

De trots van Lotharingen en dat gewest kan dat wel gebruiken na de steenkoolbekendheid begin jaren ’50. 

Valenciennes
Een klein arbeidersstadje, heel dichtbij, net over de Belgische grens 10 km schuin boven Lille. Patrick Paauwe speelde hier vorig jaar nog. Hun spits was vorig jaar topscorer Savidan, het fenomeen. Een oud stadion nog, maar er komt ene nieuw. Wie gaat hier nu een weekendje naartoe, niemand toch? Ik zou het eigenlijk stiekem wel willen.

Bordeaux
De sjieke, een speeltje van de rijke wijnhuisbazen. Het stade Lescure ligt aan de rand van de oude stad achter een kerkhof. Ik was daar in 1993 in een hotel tussen stad en stadion. Richard Witsche was hier redelijk succesvol en Koeman werd geschorst omdat hij een doodschop van een ploegmaat 15 geleden goedpraatte.

De bonkige Lacombe was belangrijkste leistungstrager.

AS Monaco
Speeltje van de Prinsenfamilie. De ligging is absurd. Kijk op Google Earth. Het stadion is eigenlijk het dak op een kantorencomplex. Het zit zelden vol. Drogba speelde er en Cantona en vele anderen. De lange Tsjech Koller speelt hier nu tussen weinig bekende namen.

Lyon

Stade Gerland, te zien vanaf de rondweg van Lyon. Een groot en wat lompig stadion. Pas de laatste jaren staat Lyon maar in de CL is het elke jaar net niet. Juninho is een smaakmaker. Diarra van Vitesse is voor tientallen miljoenen euro’ s verkocht aan Real Madrid. Topscorer nu in Benzane. Ook de Tsjech Baros speelt er.

Stade Rennes

De verassing van vorig jaar.  Deze middelgrote stad in Bretagne. Bekende namen zijn de ADHD voetballer Wiltord en de degelijke Zweed uit Heerenveen, Nilsson.  

FC Lorient

Het kleintje. Het Volendam van Frankrijk net als Caen, Guincamp en Sedan.  Vahirua speelt hier. De stijlvolle linksbuiten van het Franse National elftal rond de eeuwwisseling.


Strassbourg

Extase en dorst. Ik was in Strassbourg in 1987, de Europacup 2 finale. De Nederlaag van Ajax tegen het KV Mechelen van Aad de Mos. De rode kaart van Blind. De kans van Bosman. De vele vriendelijke Belgen en de Nederlanders in de bus die zongen. "De Boer, de Boer, zijn zuster is een hoer". En ik dat tegen de Franse dames in de bus vertalen. "On chante….le soeur de joueur De Boer e une putain…" Mooi stadion en de streek van het Franse bier.

Nice

De mooie warme stad met een voetbalclub, die het matig doet en weinig aanhang heeft. Een beetje het AS Monaco voor de iets mindere klasse. Geen mooi stadion en op de spelerslijst valt de Noord Franse naam Hellebuyk op.

Le Mans

Daar heb ik weinig mee. Autosport zegt me niets en Le Mans ligt in een non-descript deel van Frankrijk. Geen Bretagne, geen bergen, geen Parijs, geen water, geen idylle.

Lillesrc:'/pub/mm/tempest/6628/Image/kluivert.jpg',align:'left',width:'100',height:'100'
Sinds ik de hotels van Lille en die stad bezoek kom ik bij Lille in het oude stadion in de citadel. Ik was bij de promotiewedstrijd tegen Sedan in 2000. Tot die tijd was Lille een kleine club. Sinds die tijd is het een topper met zelf CL deelname. Nu speelt Kluivert er sinds een week. We gaan het volgen.

Saint Etienne
Nederland-Mexico 2-2 in 1998. Saint Etienne-PSV 5-1 in 1976. Johnny Rep die hier speelde in die tijd. Het belastingschandaal en gedoe rond overspel van of met de vrouw van de roodharige trainer Herbin met een speler.

PSG
Parijs. "OLE  PSG"  riepen de supporters in 1998 toen het speelde tegen Barcelona. Het werd 1-0 voor Barcelona door een doelpunt van Romario. Ik had zwart een kaartje gekocht voor de helft van de normale prijs en zat er voor 50 gulden, tussen de Parijzenaars. Ook in Parijs was ik in het stade Parc des Princes. Pauleta speelt er en voorheen B.Kalou. Verder nu ook Rothen en Camara.

Toulouse

De roze stad, waar de airbus in elkaar wordt gezet. Als voetbalclub zegt het me niet veel. Het stadion was gastheer voor Nederland-Yougoslavie in 1998  1-0.

Olympique Marseille
OLE OM..de stad van de Bouillabaisse. In de korte tijd in de Tweede Divisie na het omkoopschandaal was ik er eens in 1996. Tegen Angers, met nota bene Joe Jordan in de spits. In 1998 zat ik er een weekje om de sfeer tegen Argentinië en Brazilië te proeven. De kaarten waren zwart 1000 gulden en we keken dus in een café.

De stad beviel me en aan de haven zagen we veel bekende Nederlanders Cisse, Givet, Zenden zijn de bekende namen.

Caen

Jesper Olsen heeft hier nota bene gespeeld. De club zit meestal in de Tweede Divisie. Weinig van te zeggen, Het heeft ene nieuw stadion sinds 10 jaar en het is een aardig gelegen stad met een klein historisch centrum.

Sochaux

Het lelijke eendje, deze industriestad net onder de Vogezen. Regelmatig speelt het in de finale van de Coupe de France. Twee Slovenen en een Turk, Erding, nota bene. Geen grote namen. Een taaie club met dit seizoen uit gelijke spelen tegen PSG en Lille en dat is knap. Verder louter puntverlies.

Auxerre

Eindelijk de neergang die past bij een Provincieplaats met 70.000 inwoners in de Noordelijke Bourgogne, na 20 jar top. Het stadion van 24.000 plaatsen is meestal voor minder dan de helft gevuld en de trainer was lang Guy Roux van bijna 70 die nu wegkwijnt in Lens. Voor Ajax een rode draad. De blunder van Menzo. De noodzakelijke 1-0 in 1996 door Litmanen en het verlies een paar jaarlater en het exit van Koeman. 

Lens 
 
Stade Bollaert, Sanghe et or. Bloed en goudgeel, dat zijn de  kleuren van deze club van mijnwerkers. Een onooglijke stad.  Ga dat zien, het lijkt nergens naar en nog het meest naar een  stad in de Mid west of Wales. Arme laagbouw. Nederland  oefende hier in 1992 tegen Frankrijk. Ik at toen op de tribune een broodje friet. ADO speelde begin jaren ‘70 tegen Lens voor  de Uefa cup.  Nu is het even niets. Guy Roux is opgestapt. Clubspeler is de 34 jarige Eric Carrriere.

Metz
Ziet dat vanaf de snelweg, wat een steile tribunes. De stad zelf valt ook zeker niet tegen en ik kan een ieder een lang weekend van minimaal 3 nachten Metz en Nancy aanbevelen. De Maas loopt mooi door de stad. De club doet het soms verassend goed in de Franse beker en Bombarda speelde hier een slecht seizoen, voordat Willem II en Feijenoord hem oppikten.

Helaas de ligue 1 is gedaan. In de Franse Tweede en Derde Divisie  zijn nog veel pareltjes op te duiken. Reims, Beauvais, Dunkerke, Sedan, Le Havre, Martigues etc.    

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-09. Bookmark de permalink .

9 reacties op Een keer wat anders – Reis door Frankrijk, de Ligue 1.

  1. arie zegt:

    Ik herinner me uit het Franse voetbal Nestor Combin (of was het Bernard Lacombe?)met een bebloede kop na een wedstrijd tegen de Argentijnen.
    En dan dat fantastisch middenveld Platini, Tigana, Giresse en Fernandez. Zaten de laatste drie bij Bordeaux?
    Beetje onderschat, les bleus.
    Publicitair ook weggedrukt door de opmars van rugby dat door de media op de agenda is gezet nadat de voetballerij wat teveel francs vroeg voor de uitzendrechten.
    Mooi overzicht van een moderne volksverhuizing, het geld en goede leven achterna. Wat maar weer eens aangeeft dat voetbal – en de sport in het algemeen – geen grenzen kentReactie is geredigeerd

  2. Rene scheffer zegt:

    Arie,
    Thanx, ook voor de aanbeveling, de eerste na nota bene 14 uur.
    Ik denk toch Nestor Combin.
    Inderdaad die drie speelden langer of korter bij Bordeaux. Ze waren ook de kern van het Frankrijk dat in 1984 de EK in eigen land won. Mij staat de halve finale nog bij in Marseille tegen Portugal. Uiteindelijk won men door een doelpunt net voor tijd met 2-1 van Portugal. Ik weet dat goed, want ik zag die wedstrijd in een luidruchtig restaurant in Porto. De finale werd gewonnen na een blunder van de Spaanse doelman, ik dacht Zubizereta.Reactie is geredigeerd

  3. annet zegt:

    M’n (voet)balboekje is vol:)
    en zo kom je dan op
    balbroekje
    nou ja:)

  4. Klaverblad zegt:

    Enige weken geleden heb ik je bij de redactie aanbevolen voor de RBA-pagina, die ik overigens bijna nooit meer gebruik als leidraad voor het lezen. Ik zie dat je tot deze waardigheid bent gestegen. En ook met dit sportblog volkomen terecht!

  5. Rene Scheffer zegt:

    Annet….een zeer jolige/hilarische.
    Klaverblad…thanks! Bij verdere roem zijn de niet financiele credits mede voor u. Vraag me wel of het een extra verantwoordelijkheid brengt. Maar de wasbak en snotblogs zijn al geweest.
    Zag het net dat rba, heeft me tot op heden geen extra hits opgeleverd.Reactie is geredigeerd

  6. Antoine zegt:

    Leuk overzicht van de Franse voetbalclubsteden, een heel frisse benadering. Een late aanbeveling van mij 😛

  7. Rene scheffer zegt:

    Antoine….
    Thanks. Het is ook een groeiblog, loopt langzaam, elke dag een enkele aanbeveling.

  8. Antoine zegt:

    @Rene, ik meen me een blogje van je te herinneren waarin je uitlegt over enkele aanbevelingen 😉

  9. Rene scheffer zegt:

    Antoine, ik snap wat je bedoelt.
    Maar bij dit voetbalblog weigerde mijn vrouw op haar werk aan te bevelen. Dus mijn eigen aanbevelingen betreft 4 aanbev. Verder niets. Met blogs over mijn dochter schiet ik in 24 uur naar 20 en dan houdt het direct op en dit soort blogs moeten door de liefhebbers gevonden worden.

Geef een reactie

