Gran Canaria – Meneer gaat met zijn gezin op vakantie


 
Pré Canarische bespiegelingen

Hilarisch ben ik ervan  
Is dat even lachen, vooral voor mezelf. Meneer Scheffer gaat met vrouw en kind  naar de Canarische Eilanden. Ik ben al een paar weken wee in mijn buik, van meligheid. Ik heb alle winkelcentra in Playa des Ingles al uit mijn hoofd geleerd, de Kasbah, de Sito, de Yumbo, met wel 15 bars en daar zitten wij maar 100 meter vandaan.

En Maspalomas, Playa de Las Americas en Los Christianos. Heerlijke Canarische namen die kriebel in buik en kuiten veroorzaken net als `Costa del Sol tingeling`, `Torremolinos ole`, Benidorm is toch enorm“  etc.


Een buitenstaander

Ik ben een beschouwer en geen ondergaander. Ik kan in de vakantie lopen als een verslaggever die geen verslag maakt, als een socioloog, die de horden in sociale lagen en strevingen indeelt, als psycholoog, die zich afvraagt welke combinatie van opvoeding, genen en cognitiviteit heeft geleid tot de beslissing om hier naartoe te vliegen,  als een reisschrijver, als een antropoloog, voetbalscout of politicus. Ik sta in de rij op Schiphol niet als een van de 150 toeristen, maar als participerend onderzoeker.

Het simpele ondergaan zoals veel mensen dat kennen met drank, gezelligheid en lol en zon, neen dat kan ik niet. Wel kan ik in een setting van zon en ander eten de dingen doen die ik thuis ook doe (zappen, lekker eten. de VI lezen in de zon en soms een beetje de familieman spelen, OK, een museum dan ook maar).

Ik mag de Canariers niet tekort doen

Een vakantie op Gran Canaria zie ik als een grappig intermezzo een vorm van camp. In mijn hoofd zitten niet het zwembad, de rust, het slapen, de terrassen, de mooie inrichting van de bungalow. Dat alles heb ik hier ook. Neen het zijn de nieuwsgierigheid naar blootbuikige Engelsen, het betongehalte van Playa des Ingles, de ergheid van de menukaarten, zou Heino optreden voor de Duitse kolonie hier, of Freddy Breck?

Maar ik weet dat in het te bezoeken oord er duizenden mensen werken die hun ziel en zaligheid leggen in het behagen van de toerist, die welgemeend vriendelijk zullen zijn, wellicht uit eigen belang maar toch.

De schoonmaaksters van de bungalow zullen mijn grappig ingeklede dedain niet kunnen duiden laat staan waarderen. De kok die daar de wiener schnitzels paneert zal dat naar eer en geweten doen en zit niet te wachten op een vreemde toerist die dingen in de lucht houdt en gaat fotograferen voor het VK blog


Kijken op Zoover

Daar kijken we naar de beoordelingen van de complexen. Hoe zijn de beoordelingen en zijn er kakkerlakken, is er Nederlandse TV en wordt het goed schoongemaakt? Op
http://www.zoover.nl  is dat alles te vinden. Onze bungalow scoorde goed en om de paar dagen komen mensen terug en melden de reacties. Zo kan het voorkomen dat ik twee maal per week tegen mijn vrouw iets roep in de zin van…. Herman en Tineke en de kids zijn terug!. Ow, zegt ze dan en wat zeiden ze?  

" We zijn met 2 stellen 10 dagen in een bungalow van Gran Canaria geweest. De bungalow had 2 slaapkamers, ieder met en eigen badkamer. Zeer ideaal. De bungalow was ruim en alles wat we nodig hadden was er, zoals een magnetron en een toastapparaat. Zelfs een wasmachine. Nog nooit eerder meegemaakt. Overdag lekker rusten aan het zwembad in het park.
Er zijn 3 zwembaden voor maar 50 bungalows, dus hier hoef je echt geen handdoeken af te leggen. En ‘s-avonds 3 minuten lopen en je zit midden in het uitgaansleven. Ook een groot winkelcentrum op 100 meter. Kortom, een geweldige vakantieplek. Zéér aan te bevelen !!!!!!!!"


Gisteren in de paskamer

Ik kreeg enkele overhemden te passen. Ik heb er veel oude en mijn vrouw is mijn polo´s zat. Ik stond in de paskamer en mijn vrouw zei `dit zijn leuke voor je vrije tijd`. Deze quote  is overigens goed voor een afzonderlijk blog. Ik had een leuk, wit en wat casual overhemd. Er zat al 10 minuten een wat sjieke dame met half brilletje van begin 40 een boek te lezen op een stoel op 50 cm van mijn omkleedhok, een NRC dame zeg maar. In die setting vind ik het dan leuk om mijn vrouw van achter de gordijntjes (onwetend veinzend over de aanwezige dame) toe te roepen `mag ik dit overhemd ook aan tijdens onze vakantie, op Gran Canaria?   

Tenslotte
O, maar wij hebben wel een auto gehuurd, hoor! De binnenlanden van het eiland zijn heel authentiek, echt waar….. En we zijn nog niet weg, pas over 2 tot 3 blogs schat ik in.
En voor mijn vrouw, maak je geen zorgen! Vorig jaar op Menorca, het buggy eiland, heb ik me redelijk gevoegd in het gezinsvakantieleven.

 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-09. Bookmark de permalink .

20 reacties op Gran Canaria – Meneer gaat met zijn gezin op vakantie

  1. rachel zegt:

    maar een overhemd moet je toch strij-ken? Mooiste zin "Er zijn 3 zwembaden voor maar 50 bungalows, dus hier hoef je echt geen handdoeken af te leggen." da’s zo’n andere wereld, daar wordt een mens observator van. Ik verheug me op je blogs!

  2. Martha Vosbeijer zegt:

    O Rene heerlijk zonnig weer natuurlijk! Maar kijk uit voor het wel zeer handige "Balletje Balletje" wat op bijna iedere hoek gespeeld kan worden!

  3. viktor loman zegt:

    Die zandduinen bij het strand zijn zeer fotogeniek. En het bergachtige binnenland is van een ongerepte ruwheid. En de rest is horribel.
    Veel plezier.
    rené

  4. Klaverblad zegt:

    In je persoonsbeschrijvingen (bovenste deel) herken ik kwaliteit, hoewel het niet verkeerd is ook eens zonder complexiteiten een vakantie te beleven. Ik vind het soms heerlijk om banale dingen te doen of mee te maken.
    Gran Canaria heb ik tijdens een kerstvakantie bezocht. Van de Canarische Eilanden schijnt La Palma het mooiste te zijn.

  5. cor zegt:

    ooit was ik daar, ook in dat vakantiedorp in zo’n bungalowtje en de Blue Diamonds lagen er ook in het zwembad……het enige aardige vond ik een paar dagen op Lanzarote

  6. Geroma zegt:

    Vooral genieten…..Is mijn ADVIES…..::))

  7. ceesincambodja zegt:

    Dan heb je het getroffen, Rene. Jaaaren geleden vertoefde ik met verse echtgenote en vrienden op Tenerife (de brandplek was nog vers op het vliegveld), in een soortgelijk resort. Daar werden om 6 uur ’s ochtends al wel handoeken ‘afgelegd.’ En er was een hele dikke baby die de hele dag krijste en door de nanny rondjes reed in een buggy over de tegels rond het zwembad: kedoem…kedoem…kedoem. Wij noemden het kind ‘micheleinmannetje…’

  8. kees smit zegt:

    Jij bent een geluksvogel, de Islas Canàrias gaan mijn hele leven al aan mijn neus voorbij. Vooral ’s winters benijd ik iedereen die er wèl heen gaan.

  9. Maria-Dolores zegt:

    moest echt lachen om je rol als ‘participerend onderzoeker’, da’s ook altijd mijn excuus :-). jammer dat Gran Canaria zo ver is, anders zou ik even een dagje komen kijken…

  10. jan krosenbrink zegt:

    met plezier gelezen!

  11. jeg synes zegt:

    heerlijk, de ironie druipt er weliswaar behoorlijk af, bijna sarcasme zou ik willen zeggen, maar dan wel goed verstopt…
    enfin, toch best spannend dus…en het valt denk ik héél erg mee, vooral gezien de verhalen die je er over leest….
    en wees eerlijk, zoiets moet je minstens één keer hebben meegemaakt, anders kun je er niet over oordelen…toch!?
    ik hoop voor je dat er nu niet teveel Denen zitten, hoewel dat wel dé tijd is voor hen…
    berg je dan maar…ze zuipen nog meer dan thuis..:))
    anyway, much pleasure there…
    jeggroet

  12. Mo zegt:

    Gran Canaria in de winter: één groot openluchtbejaardentehuis….

  13. Rene scheffer zegt:

    Oei weer een hele opgave, 12 reactes en nu pas tijd, maar thanx !
    Rachel: inderdaad andere wereld en dan is het wel leuk er even in onder te dompelen.
    Martha: bedankt voor de waarschuwing
    Viktor: thanks voor waarschuwing
    KB: inderdaad begin is sterkst, moet me meer beperken, is moeilijk.
    Cor: Lanzarote, vis is daar goed, het vlees is klote. Die quote doet het altijd goed (zelf verzonnen)
    Cees in C: leuk verhaal, michelinbaby
    Kees S: probeer eens een last minute
    Jan K en Geroma: thanks
    MD: zou grappig zijn, sowieso benieuwd of ik daar door het VK blog leesvolk herkend wordt of door boze reisorganisatoren.
    Yeg S. Ow nee, geen dronken Denen; daar had ik een soort van ruzie mee in nota bene een Fado lokaal in Lissabon in 2003.
    Mo: dat beter dan jong feestvolk, heb ik niks mee.Reactie is geredigeerd

  14. rommert boonstra zegt:

    participerend onderzoeker. dat is een buitengewoon belangrijke functie. net zoiets als referendaris. de loonschaal is er dan ook naar.
    prachtig verhaal. mooi excuus ook om te genieten van dingen waar je je eigenlijk te goed voor voelt. veel plezier.

  15. sjoukje zegt:

    Ik zou zeggen evengoed toch maar veel plezier bij de indianen op Las Islas Canarias.

  16. Maria-Dolores zegt:

    Rene,
    hihi, niet alleen of ze je herkennen, maar vooral op welke manier ze dan wraak nemen, of hun dankbaarheid betonen, natuurlijk :-).
    toen ik pas blogde liep ik hier ook een beetje schichtig rond, maar sinds ik begonnen ben om meestal foto’s te plaatsen van van de berg van de buren, of één dorpje verder, krijg ik weer iets meer durf…

  17. Gala zegt:

    die blootbuikige Engelsen….wat valt daar nou aan te zien?

  18. Mephisto zegt:

    Iets te maken met Jaap de Hoop, misschien?
    ps. Je vrijetijds-overhemden gewoon 2ehands kopen. Da’s veel gemakkelijker en vooral veel goedkoper dan nieuw. En die dingen zijn tóch maar om te verslijten.
    Dit, los van je versierpogingen. jhahahahaha..
    Kijk je uit voor aanslagen?

  19. Antoine zegt:

    Dat belooft een onvergetelijke vakantie te worden, haha! Ik ken deze eilanden niet. Ik kom zelf terug van een kort tripje naar de stranden van Espírito Santo, met exotische namen als Camburi, Do Canto, Da Costa, Itapoã, Itaparica. Idd, ik heb ze alle bezocht 😛 Vandaag heb ik een volgend stranduitje gereserveerd: een lang weekendje Leme, Copacabana, Arpoador, Ipanema, Lebond en Barra da Tijuca :)Reactie is geredigeerd

  20. Rene scheffer zegt:

    Rommert B….hoe weet u nu weer mijn rang, ach bij de overheid blijft niets geheim.
    MD….maar dat VK blog vinden ze toch nooit die Italianen, of heb je er briefjes van opgehangen bij de totbola winkel?
    Mephisto….
    Versieren….hahah, nou passief wellicht door de foto. Aanslagen op Gran Canaria? U is in een minder serieuze bui.
    Antoine…
    Ik houd het in de gaten die Braziliaanse stranden.

Geef een reactie

