Naar de Konijnenkapster – en ze knipt ook K 3


  Ruim 2,5 jaar en nog nooit was ze naar de kapper geweest. Het haar was te lang en te  piekerig. Mijn vrouw heeft de pony wel eens wat bijgeknipt. Zelf was ik twee maanden geleden met Rozanne naar de kapper in het winkelcentrum geweest. Dat was twee minuten lang krijsen.

De kapper kamde haar haren maar zei halverwege al `dit wordt niets` en dat werd het ook niet. Elke keer als we er langs komen zegt Rozanne met een braaf gezicht , `kapper geweest , haren gekamd` .


Konijnenkapster


Dinsdag wilde ik met haar naar de huiskapster in de buurt, twee straten
verder. De afspraak was gemaakt en het zou 15.45 uur worden. Rozanne had lang geslapen en we moesten wat haasten. Ik had haar al een wandeltochtje naar de emoe´s beloofd die verderop in het weiland staan (met wat ganzen en hangbuikzwijnen). Wij op weg naar de emoe´s en de poppenwagen was mee. Ter hoogte van de kapster zei ik `we gaan even aanbellen, want hier woont de kapster en die heeft konijnen, konijnen kijken!` Want konijnen, dat is een wereld die ze kent en die niet bedreigend is.


We belden aan en ik vroeg aan haar of we eerst in de tuin even naar de konijnen mochten kijken. Ik fluisterde wat tegen de kapster en ze begreep het wel. Daar zaten ze, twee mooie konijnen. Op een gegeven moment moest ze naar de kaptafel. Op een stoeltje gehesen en krijsen. Dat werd dus niets. Toen mocht ze bij mij op schoot en het krijsen werd minder, maar hield niet op. Ik wilde toch volhouden. `Rozanne`, zei ik `Kapster doet ook konijnen knippen, het is een konijnenkapster`. Ze keek me met grote ogen aan. `Eerst konijnen haren kammen en dan konijnen knippen` zei ik.

K3 knipt ze ook.

Ze was nog niet helemaal gerustgesteld. Op de muur hing een poster met vier knappe vrouwen van ruim 30 jaar, kappersmodellen. Ik wees er naar en zei tegen Rozanne. `Weet je wie dat zijn, dat is K3, mevrouw kapster doet ook K 3 knippen, die komen ook hier`. Haar ogen werden steeds groter, want K3 kent ze van de televisie en de kapster was al bezig. `K 4` zei Rozanne. Neen zei ik, `die vierde is een zus, die mocht ook mee`.  `Oooow ja`, zei ze met een verstandige en begrijpende blik.

Toen moest Rozanne naar beneden kijken, zodat de kapster wat beter bij haar zou kunnen en dat ging niet zomaar. De kapper bedacht wat en deed een haarklem op mijn arm. Rozanne keek naar beneden maar was snel weer afgeleid. `Die kunnen bijten, net als een krokodil`, zei ik. 

`Ja, die mama bijten in de bil!` riep ze vrolijk en ze was twee minuten bezig met die haarklemmen op mijn arm. Ondertussen was ze helemaal geknipt.


De crèchejuffrouw

Ik kwam net thuis en vroeg aan mijn vrouw hoe het Rozanne op de crèche was vergaan. Goed, zoals meestal. Ze had op een step gezeten, maar die ging niet vooruit, dat vond Rozanne raar. Een ding vond juffrouw Sigrid vreemd. Ze had tegen mijn vrouw gezegd dat Rozanne de hele dag door, wijzend naar haar haar, voortdurend zei dat ze naar de Nijntjeskapper was geweest. Mijn vrouw kon het gelukkig uitleggen.

Rond deze leeftijd wordt ook geadviseerd om een kind voor het eerst mee naar de tandarts te laten gaan. Wat dan weer te verzinnen. Misschien zeg ik dan wel `dat is de tandarts van Piet Piraat!` En die boor die doet broem broem, net als de broem van de televisie.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-09. Bookmark de permalink .

13 reacties op Naar de Konijnenkapster – en ze knipt ook K 3

  1. Antoine zegt:

    Grappig verhaal, Rene:) Je moet wel erg veel fantasie hebben en vindingrijk zijn om je kinderen te laten knippen en naar de tandarts te laten gaan!

  2. Eline zegt:

    Gewoon een heel aardige tandarts zoeken. Eentje die de tijd neemt voor kinderen en ze uitlegt wat hij of zij doet.
    Wat heb je het leuk speels opgelost. Genoten van dit verhaal.

  3. cor zegt:

    ik was vergeten hoe spannend mijn eerste bezoek aan een herenkapper was; ik zal 4 geweest zijn en ik weet nog hoe hij heette:’Kapper Deen!!!’het was een griezelige vent….het zal 1937 geweest zijn….
    ( mooi verslag)Reactie is geredigeerd

  4. hippo zegt:

    bij ons is tandarts Kees inmiddels een begrip en had onze Sanne geen probleem met het eerste bezoek. We hebben het gebracht als een leuk uitje (heerlijke stoel, grote lamp!) en Kees beschikt gelukkig over voldoende sociale vaardigheden en heeft overigens ook gewoon een vriendelijk hoofd. Leuk verhaal René.

  5. Martha Vosbeijer zegt:

    Heb je mooi opgelost, Rene. Voor de tandarts zou je thuis kunnen oefenen in een soort toneelstukje, dan heeft ze al enig idee wat er gaat gebeuren. En begin dan natuurlijk niet gelijk over boren, nee, alleen maar even tandjes en kiesjes kijken en voelen. Veel plezier samen.

  6. Rene scheffer zegt:

    Antoine….ja je moet wat en soms is het dan wel handig als je zelf nog een beetje kind bent.
    Eline….thanks!
    Cor…kappers, bij mij in 1963, 5 jaar en ik liet stekels knippen, ouders boos en helemaal toen ze hoorden dat de kapper 90 cent kostte en ik voor 10 cent snoep kocht.
    Hippo en Martha….ik zal vast gaan oefenen, goede ideeen.

  7. Klaverblad zegt:

    Ga steeds meer vinden dat je blogs over je dochtertje zo naar Pedagogische Studiën kan worden gestuurd.

  8. Morgaine zegt:

    mooi opgelost, je bent een lieve papa:)

  9. jan krosenbrink zegt:

    ‘die kunnen bijten, net als een krokodil’
    daar zit wel een leuk ritme in, echter
    kapster doet ook konijnen knippen,
    zou ik in de praktijk met je dochter veranderen in:
    ‘kapster knipt konijnen ook’

  10. ceesincambodja zegt:

    Heel lief Rene.

  11. Frans Muthert zegt:

    Mooie impressie!Reactie is geredigeerd

  12. An van den burg zegt:

    @ Rene. Knap staaltje van hoe je mensen om de tuin kan leiden. Gr. An.

  13. Rene scheffer zegt:

    KB….Thanks, zou leuk zijn, klinkt wat Duits.
    Morgaine…vergis je niet; ik ben niet onlief maar er zijn zeker lievere papa’s, alleen ik weet het aardig op te schrijven.
    Jan K…Je hebt helemaal gelijk maar ik heb mijn zwaktes en praat soms teveel kindertaal. Moet ik afleren.
    Cees en Frans…thanks.
    An van de B…het lijkt wel of u mij kent!Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

