Een nieuwe camera! – Wees niet bevreesd, ik ga geen fotoblogs maken.


  Fotoblogs
Ik zie veel fotoblogs op het VK blog. Van de vaste mensen die ik lees bekijk ik ze wel. Ik heb er een dubbel gevoel bij. Soms is het heel aardig, zoals de beelden van Maria Dolores in Toscane, die  me doen verlangen daar te zijn. Soms zijn ze heel bijzonder zoals bij Ramirezi met al die insectenbeesten.

Ook de reportages van Antoine zijn apart met die kleurrijke Braziliaanse fragmenten en mensen bij mij in de buurt zetten Utrecht aardig op de foto zoals Helena en Kees Smit.

Altijd zijn ze met liefde voor het onderwerp gemaakt, die van de zee, van Zwolle, van terrassen en van fietsende moeders, zoals Rachel. Een enkele keer zijn het oude foto´s van vroeger, onder de scanner gelegd, zoals bij Klaverblad, Lidy en Cor. Al te kunstzinnig moet het niet worden, een foto met een al te cryptische omschrijving doet me niets. Een fotoreportage geeft vaak ook weinig mogelijkheid kans voor een aardige reactie. `Aardig, mooi, bijzonder`, dat is het wel.
 
Fotoblogs scoren vaak goed. Wees niet bevreesd, ik stap om die reden niet over op fotoblogs. Voor mij is het verhaal het belangrijkst en is de foto ter ondersteuning en voor de aantrekkelijkheid. Mijn foto´s op het blog zijn doorgaans via Google-afbeeldingen gepikt en een enkele keer zoals na de vakantie of bij een Rozanneblog gebruik ik eigen foto’s.
 

De nieuwe camera

Gisteren heb ik een nieuwe camera gekocht. Een Sony Dsc W85. Geen al te simpele maar ook geen topper. Gewoon een ding van rond de 250 euro, dat met de specificaties in 2004 zeker 800 euro had gekost. Ik weet nu al dat je met dit apparaat twee of drie jaar kan doen en dan zijn er weer nieuwe dingen, wellicht een mobiel  met fototoestel met topspecificaties. Zodra de accu was opgeladen heb ik wat foto´s gemaakt, in het wilde weg omdat ik wilde weten of ze beter waren dan die van de Minolta van 3,2 megapixels. Dat ding kreeg last van een kapot afdekplaatje voor de batterijen en de garantie van 5 jaar was verlopen.

Natuurlijk wil ik thuis komen met mooie Canarische foto’s en daarom heb ik een nieuwe gekocht. Leuk speelgoed is het. Filmpjes, inzoomen, geluid bij de foto’s en heel snel zet hij de foto’s op de laptop. Een filmpje van mezelf achter de laptop met bier en afstandbediening onder handbereik, dat is over de top, maar dat zal er ook nog weleens van komen.

 

De foto´s

Ik heb er maar een paar ingeknald. Gretig gemaakte foto’s met het nieuwe apparaat, zonder moeite en zonder bedoeling. Gewoon zomaar. Of ze scherp zijn weet ik niet. Ik bewerk ze met Microsoft Offcie Picture Manager. Ze zijn origineel over de 2 mb en er blijft maar 60 Kb van over. 

Boven de foto heb ik de gewone mensentaaltekst gezet, plat zoals het is.

Eronder in cursief heb ik er een kunstzinnige poezie tekst tegenaan geknald, voor de
liefhebber 🙂


1. Een fragment van onze voorheen Japanse tuin en de gevolgen van de komst van Rozanne. Wat een onsamenhangende zooi !



Plastic, steen, groen

Beschutting, spelen doen
Natuur verwekt
Natuur bevlekt.

2. Het weiland, ons uitzicht, op het eerste stuk stond mais, we hebben dat bij de boer met de andere buren afgekocht gelet op het door ons gewenste vrije uitzicht van juli t/m september.

`Green en red
De natuur met een pet
Een haan in de wind
Natuur en mensenkind`

3. Rozanne kijkend naar haar nieuwe TV van Turks fabrikaat, een Xiron met dvd en divx en dat voor 139 euro bij Blokker.



In de verte niets

De beeldbuis of een iets
Kijkers, kijken
Liefdeblijken.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-09. Bookmark de permalink .

19 reacties op Een nieuwe camera! – Wees niet bevreesd, ik ga geen fotoblogs maken.

  1. Manus zegt:

    Een toetsenbord én een fotocamera, ik maak de borst vast nat.

  2. cor zegt:

    we hebben eenpaar oude canons S30; ik heb er altijd en overal een bij mij voor het bijzondere moment.maar meestal zoals je relativerend zegt voor illustratiemateriaal bij verhalen zo.; voor het echte werk gebruik in een spiegelreflex

  3. jeg synes zegt:

    nou het zal je verbazen hoe leuk je het gaat vinden misschien…..ik heb ook net een nieuwe digi camera gekocht..een Canon IXUS 70…ook voor de snelle ingeving en het snelle oog…
    maar net als bij @Cor blijft mijn Canon spiegelreflex en m’n oude Olympus voor het betere werk…
    veel plezier met je speelgoedje :))
    jeggroet

  4. Klaverblad zegt:

    Prima toch! Gelukkig zijn er passende teksten bij. De camera wordt aanbevolen.

  5. NN zegt:

    Verbazend, de techniek van bijna tegenwoordig. Vooral #2: we hebben de mais afgekocht voor het uitzicht. Laten we hopen dat niet de hele wereld welvarend – Stinkend Rijk – wordt, want dan hebben we niks meer te eten omderwille van het uitzicht. 😉

  6. Antoine zegt:

    Leuk dat je me even vernoemt 😉 Maar ik zie dat ook jouw foto’s kleurrijk zijn, dus dat belooft wat :D. Als ik de scherpte van de foto’s bekijk, heb ik het idee dat er veel van de resolutie verloren is gegaan. Zelf gebruik ik ACDsee en FotoCanvas. Met het jpg-formaat kun je dan aardig stoeien 🙂
    Mijn foto’s maak ik met mijn pasgekochte Canon Powershot A540, die ik omgerekend voor 250 euro aanschafte, inclusief 4 sets batterijen en 4 geheugenkaarten van 1GB 😉 Voor het ‘echte’ werk geniet ik altijd nog van mijn Canon EOS 3000.
    Veel knipplezier!

  7. rommert boonstra zegt:

    volgens mij staat de poezie boven en onder ge grote mensen taal.

  8. easywriter zegt:

    voor mensentaalsprekers zoals jij (en ik) is een fototoestel gewoon een leuk speeltje. geniet er van.

  9. kees smit zegt:

    René, je foto’s zijn veelbelovend, wat zeg ik, om van te smullen, niet nr. 1 natuurlijk, maar 2 en helemaal 3 met dat snoetje van Rozanne. Ik heb ook een heel simpel cameraatje. Ik ga niet meer met zware tassen sjouwen.

  10. kees smit zegt:

    Nee, nr. 1 is ook super, het geeft precies waar jouw leven om draait.

  11. Maria-Dolores zegt:

    never say never…

  12. Galadriel zegt:

    hahaha de canarische eilanden zullen nooit meer hetzelfde zijn 😉

  13. Martha Vosbeijer zegt:

    Leuk toch, eigen foto’s bij je blog. Doe ik ook altijd. Het zijn mijn foto’s óf er staat anders bij vermeld. Mijn camera is maar een Canon PowerShot.A300 maar ik kan er leuke dingen mee doen.

  14. hippo zegt:

    laat je niet te veel beperken, René
    gewoon doen

  15. Eline zegt:

    Een echt Renéblogje, leuk!
    PS hele mooie dochter.

  16. Ramirezi zegt:

    Een plaatje zegt meer dan duizend woorden…

  17. Rene scheffer zegt:

    Manus: 🙂 Mijn vrouw leest je nu ook. trouwens. Ze vindt je verhalen wel grappig en denkt dat ik jaloers ben op je vrije leven…
    Cor: echte werk, daar kom ik nog niet aan toe.
    Jeg S: ik had bijne een Ixus 75 gekocht…
    KB: thanks, er zat ook een wat ironische lading in mijn stuk, maar dat is amper herkend.
    NN…het was maar 40 euro hoor.
    Antoine…thanks ook voor de goede tips.
    Rommert B… ja dat bedoel ik.
    Easwriter en Kees Smits: thanks
    MD: Ja maar, ik zal er altijd veel tekst bij hebben.
    Galadriel: Ja die Canarische eilanden…ben zelf ook benieuwd met wat vor een blog ik terugkom, misschien wel twee.
    Martha en Hippo…we zullen zien.
    Eline…thanks.
    Ramirezi…is dit een hint?Reactie is geredigeerd

  18. sjoukje zegt:

    Ik ben niet kapot van je foto’s Rene maar ik dweep met je rijmseltjes.

  19. fred van der wal zegt:

    Als ik de gratuite nonsens zie van het overgro te merendeel van de foto weblogs besef ik dat een fotoblog een zwaktebod is voor mensen die totaal niets te zeggen hebben en zichzelve artiest wanen door op de sluiterknop van een digi camera te drukken. Enig medelijden met de lijders aan deze waanvoorstellingen is op zijn plaats!

Geef een reactie

