Canarische ervaringen – Gran Canaria & Las Palmas (deel 1)


   Ik was meer benieuwd dan dat ik behoefte had aan zon strand en rust, zoals u in een vorig blog Gran Canaria – Meneer gaat met zijn gezin op vakantie  kon lezen. Het soort vakantie, het soort publiek, het supertoeristische, dat alles deed me een beetje huiveren maar maakte vooral ook nieuwsgierig. 11 dagen in Playa des Ingles en nu een dag terug. 

In dit deel 1 beschrijf ik Gran Canaria als een van de in totaal 7 Canarische eilanden en de stad Las Palmas.  

In deel 2 (maandag of dinsdag) beschrijf ik de plaats Playa des Ingles, de toeristendingen, de mensen en de winkelcentra.

Deel 3 (dinsdag of woensdag) gaat over de belevenissen en de snelle ontwikkeling van dochter Rozanne op Gran Canaria.


Gran Canaria


Een pretparadijs, een droomeiland voor de gewone man. Witte stranden, bars, steakhouses, Ierse pubs, bierstuben, cocktails en dat voor gewone prijzen en met continue 27 graden. Dat alles op de hoogte van Mauritanië vlak voor de kust van de westelijke Sahara. En dan die naam, Gran Canaria, die doet denken aan een grote wedstrijd van de mooiste gele kanariepieten, gehouden door oude mannetjes met een pet een DAF. Het eiland daarom wordt niet echt serieus genomen hier in Nederland.

Gran Canaria – het eiland

Het is ondanks dat alles vooral ook een Spaans eiland waar maar liefst 800.000 mensen wonen. Op een oppervlakte van de grootte van de provincie Utrecht is de bevolkingsdichtheid maar iets minder dan in deze provincie. Op een zaterdagochtend eind september reden we vanaf het zuiden EL SUR naar het Noorden El NORTE, richting vliegveld. Het was rustig maar in de tegenovergestelde richting was het een onophoudelijke stroom auto’s. Werkkrachten uit het drukbevolkte noorden, vanaf hun kleine tweekamerappartement op weg naar de baan in de winkel, op het strand, als taxichauffeur, bankemployee of als ober.

De Canarische Krant   

Er gebeuren dus ook gewone dingen op Gran Canaria. Naast mijn toeristenbelevenissen, waarover meer in deel 2, las ik ook elke dag de krant Canarias 7, op zoek naar het Canarische gevoel.  Een vrij serieuze krant op tabloidformaat. Daar las ik over: 

*  de vele honderden miljoenen euro’s aan investeringen in vooral de rioleringen en het straatonderhoud; ook de winkelcentra Cita en Yumbo worden geüpgraded

* de voorstad van Las Palmas, Telde, met 80.000 inwoners waar veel sociale problemen zijn en de gemeente samen met andere instellingen bezig met het opzetten van vroegsignaleringsprogramma´s

* de trainer van Las Palmas in de Spaanse segunda division, Juanito, die onder druk staat. De ploeg Las Palmas staat laatste in de de Segunda division, na de 2-0 nederlaag tegen Celta de Vigo (wat een toestand, een uitwedstrijd in de tweede Spaanse divisie, de hoofdstad van ene eiland ter hoogte van Mauritanië naar een uithoek in Galicie)

* het toerisme, dat in 2007 terugterugliep, met maar liefst 4,7 %

* Tenerife, waar tegenwoordig een moderne tram rijdt

* het Hollands consulaat in Las Palmas wordt opgeheven, men wordt verwezen naar het consulaat in Tenerife

* onderhandelingen van de Spaanse regering met Mauritanië over het tegenhouden van vluchtelingen

* de verdeling van de staatsbudgetten over de regio´s en het aantal politiemannen per inwoner op de eilanden, dat 1 op 1000 is (bij ons ongeveer 2 op 1000)

De stad La Palmas


Eigenlijk zie je het direct al bij de landing op de luchthaven. Aan de oostkust zijn veel grote dorpen en steden, een grote haven en industrie. Heel anders als vorig jaar door ons bezochte poppedijneneilandje Menorca, dat als een saai Zwitsers modeleilandje boven Mallorca is gedrapeerd.

20 jaar geleden – vakantiebeurs Utrecht

Toen liep ik zoals elk jaar op de Utrechtse Vakantiebeurs. Bij de Spaanse stand stond een donkerharige dame in een geel pakje. `Isla de Gran Canaria`, stond er boven de kraam. Ze klampte me aan en vroeg of ik interesse had. Ik wist er niet veel van, van Cran Canaria. Ze had een mooie folder van Las Palmas en ik vroeg iets over goedkope overnachtingsmogelijkehden en hotelgidsen. `Maar meneer, zo moet u dat niet doen, doe net als ik` zei ze. `Ik ga in de winter altijd een paar weken terug om mijn familie te bezoeken en dan loop ik langs het strand van Las Palmas, las Canteras en dan zoek ik mooie appartementen die in die tijd massaal leeg staan en voor weinig geld huur je dan een heel appartement`.

Dit beeld zoemt al 20 jaar in mijn hoofd en af en toe kijk ik op Google Earth naar dat strand en nu was ik er vlakbij.

In onze huurauto reden we er op maandag naar toe, langs een ander strand, een haven en drukke wegen. Eerst een uur of twee in de wijk Triana geslenterd met de lange winkelstraat en de kathedraal. Daarna naar het gloednieuwe winkelcentrum, El Muella, met prachtig uitzicht op stad en haven. Een mooi terras met tapas. Nog drukkere wegen. Bussen, taxi’s, gekleurde huizen en witte flats tot hoog in de heuvels. Veel bars. Erachter lag het strand Les Canteras, verscholen.

De stad doet Zuid Amerikaans aan. In deze stad waren de Canarische vrouwen ook wat mooier dan in de rest van het eiland, waar ze vooral kort en dik zijn, was me opgevallen.

Het was 15.30 uur, warm en we waren moe. We waren er niet aan toe, Las Canteras. Net de kleine toch maar naar het kinderbadje bij de bungalow.


Fantasie?

Gisteren zei mijn vrouw, net na de landing in het koude Nederland `ach het zou wel wat zijn als Rozanne en op Gran Canaria zouden kunnen wonen (bedoelde Playa des Ingles) en dan zou jij 2 keer per jaar moeten komen en ondertussen in NL het geld verdienen`. Niet eens een gekke gedachte dacht ik stiekem, maar dan zou ik 8 tot 12 maal per jaar komen en steeds vliegen met Iberia. Een tussenstop op Madrid of Barcelona, daar een wedstrijd meepikken, een goedkoop pension, een late vismaaltijd en dan doorvliegen naar Las Palmas, daar een halve of heel dag bijkomen en dan voor een paar dagen door naar mijn gezin. Las Palmas, het zal blijven trekken, ook al ben ik er nu geweest.

Na dit intro morgen of overmorgen in deel 2 meer over de toeristische toestanden, waar ik tussen zat. 

Bij wijze van voorproefje een citaat

`In het vliegtuig, een Airbus 320 van Martinair viel het zowel heen als terug mee. Een gemiddeld Nederlands publiek met wat uitschieters naar Limburgers en andere dialectsprekenden. Vrolijk volk met soms zichtbare tatouages. Vaak hele families. Ook jonge stelletjes. Vaak nog geen 25 jaar en toch al behoorlijk stevig. Maar ja dat selecteert zich zelf`

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-09. Bookmark de permalink .

6 reacties op Canarische ervaringen – Gran Canaria & Las Palmas (deel 1)

  1. Nicolaas zegt:

    Mooi verhaal.
    Tip. La Palma, dansen op de vulkaan, dan wordt je helemaal gelukkig en rustig.

  2. Klaverblad zegt:

    Goed dat je weer terug bent.
    Erg genoten van je gezellige vakantieverslag.
    Ik ben zelf in 1976 op Gran Canaria geweest. Playa del Inglès was toen verschrikkelijk. Het eiland vond ik op veel lokaties mooi, nog onbedorven, maar inmiddels is het wel dertig jaar verder (verpest). Ik kijk uit naar de vervolgverhalen.

  3. Maria-Dolores zegt:

    leuk dat je er weer bent. benieuwd naar je andere verslagen als participerend onderzoeker…

  4. Antoine zegt:

    Wegens drukte later gelezen, maar niettemin een boeiend verslag! Je zal me waarschijnlijk vierkant uitlachen als ik zeg dat 27 graden voor mij al wat aan de frisse kant is en dat ik een poloshirt over mijn T-shirt aantrek 😛

  5. thomas zegt:

    hallo rene,
    27 graden klinkt niet heel warm. is dit ook de gevoelstemperatuur?
    gr. thomas

    • renescheffer zegt:

      Thomas
      Het is daar iets minder “natte” warmte dan bij ons” maar ook weer geen mediterraan landklimaat met zeer lage vochtigheisgraad. At komt door de zee. Vooral in de nacht is de vochtigheidsgraad hoog. Overdag is er meestal wel wat zeewind. Daardoor zijn er bij gemiddeld 27 graden zelden extremen qua gevoelstemperatuur. Doorgaans is gevoelstemperatuur bij 27 graden tussen de 26 en 30 graden.

Geef een reactie

