Canarische ervaringen deel 2 – Was het erg, dat Gran Canaria publiek?


 

Het Gran Canaria publiek

In het vliegtuig, een Airbus 320 van Martinair zat zowel heen als terug een gemiddeld Nederlands publiek met wat uitschieters naar Limburgers en andere dialectsprekenden. Vrolijk volk met soms zichtbare tatoeages. Vaak hele families maar ook veel jonge stelletjes. Vaak nog geen 25 jaar en toch als behoorlijk stevig. Maar ja, dat selecteert zich zelf. Op Gran Canaria is het goed wandelen maar 95 % gaat toch voor de zon, het zwembad en de bars.

De jonge stellen bestonden enerzijds uit het type vadsige boekhouder met brave vrouw tot tanige jonge palingvissers, stukadoors, bollenboeren etc. Keihard werken en goed verdienen en 1 of 2 keer per jaar kunnen dan alle remmen los. Er was een vrouw van ver in de 50, ontzettend bruin, slecht gebit en gerimpeld. `Elke aovond feeste!`  riep ze tegen haar gezelschap. Nou dan liever maar niet dacht ik bij het aanzicht. 20 tot 40 %  was zoals wij. Uiterlijk beschaafd, eruitziend dat nog wel eens een krant wordt gelezen, variërend van het type ambtenaar, onderwijzer tot P & O consulent.

Die vele dialecten die we hoorden waren echte dialecten, niet zomaar een accent. Dat kan te verklaren zijn. Juist mensen die door een beperkte opleiding dan wel -bagage geen vervolgopleiding buiten het dorp zijn gaan doen, blijven hangen in het eigen dorp. Ze zijn ook minder arbeidsmobiel en er is minder de noodzaak tot ABN te gaan tenderen. Juist deze categorie kiest eerder voor een simpele zon en zee vakantie. Het was echter zeker geen verkeerd publiek. Men was vrolijk en opmerkzaam richting onze dochter.

Ik was eerder op Lesbos en in Lissabon, waar eerder het wat moeilijker geleerde volk liep met een air van `Ik wil hier geen Nederlander zien, en wil niet als een toerist worden aangesproken`. Ik hield ervan dat soort types te confronteren met de vraag `Ik zie dat u Nederlander bent, we hebben de Telegraaf van gisteren over, wilt u die?`. Daarmee dwing je hen tot confrontatie met hun eigen onvriendelijke, hautaine grofheid.    

Voor een meer serieuze beschouwing over Gran Canaria.  Zie een eerder blog.

De winkelcentra

Ik was vooral hier erg hilarisch over. Wie gaat er nu naar een eilandengroep voor de kust van de Westelijke Sahara, 4 uur vliegen en dan een beetje rondhangen bij Bierstuben, Ierse pubs, textielwinkels en parfumzaken. Belachelijk! Toch ben ik van ze gaan houden die winkelcentra. Sommige hadden de aandoenlijkheid van een half verzopen katje. De treurigheid van de lege parfumzaken met Hindoestaanse ondernemers komt soms hard aan. Een kort overzicht.


De Kasbah en Centro, een 6,5. 

Rommelig en goedkoop, maar vooral het deel tegenover de kerk is aardig. Het Centro is bijzonder en  in een amphitheater gebouwd met veel goedkope parfumzaken. Tresor van Cacharel 30 cl kost er maar 18 euro.  Verder Ierse en Duitse bars en enkele lounge bars. 

Gran Chapparal, een 4

De minste. Weliswaar een Nederlandse hoek met Heineken bar, broodje Amsterdam etc. Aftands, beperkt, nauwelijks serieuze winkels en ietwat afgelegen. Maar we waren er  om 12.30 uur. Wellicht is het om 23.00 wel gezellig voor een bepaald publiek.

De Cita, een 7 min

Dat ging, Het aardige is her middenplein, met wel 25 horecazaken val velerlei nationaliteit. Deze kleurenzee van aanduidingen vond ik  bijzonder genoeg voor een foto.

De Yumbo, een 8
Onze favoriet. Dit is het grootste en ruim opgebouwde centrum. We zaten er 100 meter vandaan.  Gebouwd in begin jaren 80 stijl met hoekjes en nissen. We aten driemaal bij Toro grill. Hier was ook de grote gay hoek met zaken als Adonis en Spartacus. Het leuke was dat ook `meneer en mevrouw de Bok types` daar koffie dronken, ontwetend van de beoogde doelgroep. We zagen er dragqueens en politieagenten met alleen een slipje, een stok en met super grote pet. Daarover morgen in deel 3 meer.   

Wat deden we zelf – de dagindeling

Niet veel en dat was prima zo. Een dag naar Las Palmas. Een halve dag naar de vrijdagmarkt van Puerto Mogan, een middagtocht naar Fataga, waar de bosbranden op 10 meter van dit dorp  zijn gekomen. Een middagtocht naar het winkelcentrum Atlantico in Vecindario met een supergoedkope en grote Carrefour.  Zie het grote aanbod aan meloenen. Aan de tocht door de bergen naar Santa Lucia kwamen we niet toe. 
 Om 08.00 uur riep Rozanne ons wakker. Dan koffie drinken op het terras en Rozanne kreeg de fles. Om 09.00 uur brood, beleg en de Telegraaf halen, ontbijten en lezen. Omstreeks 10.30 uur naar het strand (of zwembad). Daar omstreeks 12.15 uur weg en thuis wat eten en drinken en douchen. Tussen 14.00 en 16.00 uur siësta, zwaar slapen. Daarna even kort het zwembad in. Tussen 17.30 uur en 19.00  uur naar een van de winkelcentra, wat winkels kijken en wat drinken op een terras. Tussen 19.15 en 20.30 uur eten.  Tussen 20.30 en 21.00 uur slenteren. Om 21.00 uur naar het huisje en R. naar bed. Nog buiten op het terras een Anis, de VI lezen en soms voetbal kijken op RTL 4.

O ja en het boek van Kluun gelezen `de weduwnaar`. Lekker leesbaar, dus   goed geschreven. Ik kon me alleen niet verplaatsen in het gedrag van Kluun waar het ging om om veelvuldig XTC gebruik en gevoos met al te simpele jonge Amsterdamse dellen.

Totale onthaasting.

Mijn spierpijntjes waren weg. Ik sliep als een os. 9 uur per dag in plaats van 6,5 hier. Aan het werk, dat voor vertrek zeer hectisch was, geen moment hoeven te denken. Mijn hoofd was leeg. Afwegingen waren er over de volgorde van strand, zwembad en winkelcentrum en over het restaurant voor de avond.  De bungalow en het zwembad op Dragon club 2 straalden totale rust uit.   

Het viel mee. Het is gewoon een mooi eiland met een enkele flinke toeristische enclave.

Morgen deel 3 vanuit het perspectief van- en over de belevenissen van onze dochter Rozanne.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-10. Bookmark de permalink .

12 reacties op Canarische ervaringen deel 2 – Was het erg, dat Gran Canaria publiek?

  1. Rachel schrijft zegt:

    `Ik zie dat u Nederlander bent, we hebben de Telegraaf van gisteren over, wilt u die?`.
    mag ik die opmerking ‘ns lenen? Geweldig! (hmm, moeten we alleen nog een Telegraaf scoren maar dat ik heb ik er bij voorbaat al graag voor over.)

  2. Zwollywood zegt:

    Wij hebben ook de vreemde eigenschap om naar de grote bazars te gaan. We bekijken alle aangeboven produkten en ook de wijze van het ruimhartig uitstallen van verse grote vissen, vleesbouten, fruit enzovoort. Voor de fotografie ook altijd dankbare onderwerpen.Reactie is geredigeerd

  3. Klaverblad zegt:

    Als ik het lees, wordt het alsof ik erbij geweest ben. Levendiger en informatiever kan het niet!

  4. Rene scheffer zegt:

    Rachel…
    Ik deed deze opmerking ook deze vacantie, maar dan zonder bijbedoeling.
    Zwolly…
    Vooral vis, die glimt zo mooi. Op Gran Canaria enge murenen.
    KB
    Thanks!

  5. rommert boonstra zegt:

    dat participerend onderzoek verloopt prima. en die dagindeling ga ik van je overnemen. zo’n lief klein meisje heb ik niet in huis, dus ik zal dat wakker roepen aan de wekker over moeten laten.

  6. Maria-Dolores zegt:

    @René,
    nou jij overal op het VK-blog ineens rondwaart als anoniem, durf ik ook wel te zeggen dat me bij het lezen van je verhaal gelijk weer te binnen schoot dat de Duitsers het vaak over de ‘Putzfraueninsel’ hadden. da’s nu dus iets ruimer geworden: palingvissers met tatoeages en veel te bruine oudere dames met rimpels en dus ook nog wat serieuzer publiek…

  7. fred van der wal zegt:

    elke ware hetero man wil naar lesbos, heb ik mij laten vertellen door een ex-klasgenoot

  8. kees smit zegt:

    Ik vermoed dat Qabouter hetzelfde denkt, maar er wat zwartgalliger over schijft. Hier kunnen we nog gniffelen!

  9. Mephisto zegt:

    half verzopen katje
    Jij wilt mijn vriendin niet meer leren kennen, bij deze. Als je weet hoe moeilijk het is een half verzopen kat tot leven te wekken, dan wéét je dat dit ‘uitbuiting’ heet in de ‘menselijke’ wereld. *grmpf*
    Gelukkig ben ik iemand die die ’20 tot 40%’ probeert te vermijden, omdat die andere 60% al even ‘aandoenlijk’ is..
    😆
    Ow, en ik las pas dat rechts http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1042401.html met zichzelf dan links, dus de ID dat jij niet met XTC en simpele pimpele hoertjes overweg kunt is daar ook compleet op zijn plaats.
    ps. Géén belediging bedoeld, gewóón een simpel commentaar op een eenvoudige vakantie.. :)Reactie is geredigeerd

  10. ceesincambodja zegt:

    René, was er geen Volkskrant te krijgen? Je zakt wel in mijn achting hoor, met je Telegraaf…

  11. Rene scheffer zegt:

    RB…
    Ach sowieso heeft Gran Canaria wel iets, zelfs zonder klein kind.
    MD..
    Was foutje, ik zat even op pc van echtgenote.
    Fred vd W…
    Lesbos heeft wat dat betreft wel wat, kan ik me herinneren van 1992.
    Kees Smit…
    Inmiddels bekeken bij Qabouter
    Mephisto…
    Moest het twee keer lezen maar wel lachen. Ach het is mijn tragiek, niet echt bij de intelligensia behoren, maar ook weer niet bij het volk.
    Cees in C…
    Neen echt niet! Scheelt me ook weer 2 uur lezen.Reactie is geredigeerd

  12. Antoine zegt:

    Weer een boeiend verslag! Ik moet toegeven dat ik ook de Nederlandse toeristen vermijd, maar die toeristen die ik opmerkte gedroegen zich ook als een stelletje uitgelaten jonge honden en katten, en trokken daarmee de volle aandacht. Mij niet gezien 😛 Overigens ben ik al zodanig ingeburgerd dat men zich afvraagt: "Ben je nou echt een gringo??"

Geef een reactie

