Ossenhaas – In de ban van mals vlees


Voor al diegenen die op dit  blog terechtkomen door Google…

Ik weet ook niet hoe het komt,  maar het blijkt daar nu eenmaal hoog te scoren. Ik zie het aan mijn teller.  Ik wens u veel leesplezier en ik hoop u nog eens als lezer terug te zien bij mijn andere blogs!
 

Ossenhaas is nu zoiets. In Nederland zie ik het wel eens op de menukaarten staan, Tournedos, Ossenhaas, Chateaubriand, Stroganoff.  Ik vind het te gewoon. Een stuk vlees en meer niet, dat krijg je thuis ook.

Neen dan liever een vispotje of een lamsrack. Bovendien vind ik genoemde vleessoorten bij uitstek iets voor stierig uitziende aannemers of directeuren van kleine ondernemingen met geld zat en  zonder al te goede smaak.  Een fout vooroordeel bleek later.


Ossenhaas op Gran Canaria

Op Gran Canaria/Playa del Ingles zaten we de eerste dag bij steakhouse Centrum. Er was buiten een grill en het zag er redelijk uit en op de kaart `solomillo de cerdo con salsa piemento`. Ossenhaas stond er op de Nederlands vertaalde kaart. Wat we kregen was een prachtig stuk vlees van ruim 200 gram, met heerlijke saus en goede frieten en salade voor 11 euro.

Mijn vrouw had zelden dergelijk mals vlees gehad, zei ze. Daarna probeerden we Steakhouse Toro, ook in winkelcentrum Yumbo. Zoiets hadden we nog nooit meegemaakt. Chateaubriand, nooit gehad en nu maar eens besteld. 25 euro voor twee personen. Naast de goede friet, salade, gepofte tomaat en paprika kregen we een stuk vlees van 6 tot 7 ons. Het werd gesneden en we kregen beide 6 mooie plakken. Heerlijk mals. Ik dacht bij mezelf….dit moet toch duur vlees zijn.

Ik foeterde op Nederland waar de wijn in restaurants 5 keer over de kop gaat, er geen wegen worden aangelegd vanwege  lullige sloten of stukjes onnutte en te dure wei, waarmee het land vol ligt en die de benaming bijzondere biotoop krijgen (een hoop stront is dat ook trouwens), een land waar allerlei vreemde marktwerkingen worden losgelaten op argeloze ouderen en gewone alphahulpen (WMO). En dan ook nog eens een land waar het vlees altijd taai en zenig moet zijn. Driewerf bah!

Onderzoek in Nederland  

Terug in Nederland bleef ik geobsedeerd. Ik zei een enkele keer tegen mijn vrouw. `Weet je het verschil tussen Chateaubriand, Tournedos en ossenhaas?`. Net zoals ik mensen wel eens gek maak met de vraag. `Zeg weet je het verschil tussen een tor en een kever, is een kever een torachtige of is een tor een keverachtige?`.   

Ik naar de slager. Daar lag Ossenhaas. Ik vertelde mijn Canarische ervaringen en vroeg naar de prijs. 4,80 euro per ons. 100 gulden per kilo. Maar het was Hollandse. Vaak is er Argentijnse en die is rond de 3 euro per kilo. Ik daarna op de fiets naar Arie de Knaller. Het lag niet in de vitrine. Maar het was er wel, voor 2,95 euro  per kilo. Braziliaans vlees en nog malser als het Nederlandse, zei de slager. Ik kon het niet laten liggen. Het ging mee en dezelfde avond lag het in de pan met wat zout en peper, twee maal twee minuten aanbraden en 10 minuten in een over van 50 graden. 

Vandaag zag ik het bij de diepvries, AH. Ossenhaas voor 2,49 euro dacht ik te zien. Bij het `verse vlees` die plastic zakjes, was het 3,49 euro.  

Terug naar Gran Canaria?

Er zijn lage loonkosten en het is 4 uur dichterbij vliegen vanuit Argentinië. Misschien kost de ossenhaas daar maar 1,75 per ons inkoop. Een stuk van 7 ons kost dan 12 euro en met wat beilagen doet het dan op de kaart 25 euro. De fles Torres Tinto of Vina Sol, die daar in de winkel ligt voor 4,25  euro (hier 6,49) doet op de menukaart 12,80 euro, Zo kom je een vakantie wel door. De Linguado lieten we er vaak voor liggen.

Ossenhaas, weet er nog iemand ergens een mooi stuk in de aanbieding?  

 

Klik op:  http://www.volkskrantblog.nl/blog/6628

"Ossenhaas – In de ban van mals vlees"

Van jongs af aan zit ik zo in elkaar dat ik me soms in iets onbenulligs kan vastbijten dat dan niet meer uit mijn hoofd gaat. Als kind van 8 had ik dat met de eerste TV reklame´s. Had ik thuis wat gezien dan moest dat een week lang in de tweede klas worden nagedaan.  Resten ervan heb ik nog steeds. Een maand gelden was ik een week in de ban van de net geopende vestiging van Nettorama.


Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-10 en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Ossenhaas – In de ban van mals vlees

  1. Sandra zegt:

    Ach ja! Laat ik nou ook in Playa Del Ingles ergens in 1996 hemels hebben gegeten in een va die winkelcentra! Och hoe heette dat tentje toch! Er werd buiten gekookt en de gamba’s …. o o o heb ze nooit meer zo lekker gehad. Krijg er nog heimwee van als eraan denk. Hier in Nederland wordt je steevast getrakteerd op van die laffe diepvrieslarven. Bah.

  2. cor zegt:

    ik krijg zin ossenhaas,als ik dit lees, en alles wat ik hier bij de supers haal is bijna allemaal shit(en het kan ze geen donder schelen, wat je er van vindt…..)

  3. Mephisto zegt:

    Hier vind ik bij de Marokkaanse slager nog kippelevertjes voor 3 euro de kilo (onwijs met -iets-, op zijn Spaans!) en lamsbout voor 8 tot 10 euro de kilo. Nu jij weer.Reactie is geredigeerd

  4. Klaverblad zegt:

    Laat thuis van een avondje bridgen. Had trek in iets. Werd een homp kaas en een biertje. Toen viel ik in dit eetblog, dat mijn kennis enorm verbreed heeft. Ik maak nooit praatjes bij een slager, ben in winkels heel zakelijk, maar ik zie je het doen.

  5. Antoine zegt:

    Als je een verse ossenhaas wil kopen, weet ik wel een superaanbieding voor je: omgerekend 3.5 euro per kilo. Filet mignon doet het voor iets minder dan 5 euro per kilo. De meeste biefstukjes hebben overigens een vetrandje, dat tijdens het bereiden het vlees een extra pittig smaakje geeft. Het liefst heb ik het vlees puur, zonder een of ander sausje..
    Als ik in Nederland voor vakantie terugkom, wordt ik spontaan tijdelijk vegetariër denk ik ;)Reactie is geredigeerd

  6. Maria-Dolores zegt:

    ossenhaas is het lekkerste, malste rundvlees dat er bestaat. het zit in feite ook in een t-bone steak. je moet een beetje oppassen omdat er ook wel eens ‘faux filet’ als ossenhaas wordt verkocht, en dat is niet zo mals.

  7. Eline zegt:

    Je begrijpt wel dat ik, als rechtgeaarde vegetarier, een bijdrage met zo’n titel beslist niet kan overslaan 🙂
    Met plezier gelezen, ik mag dat gefoeter van jou wel.

  8. Sjoukje zegt:

    Rene op het Iberische schiereiland en dan met name in Spanje is het vlees ook mals.
    Weet je hoe dat komt?
    Dat heeft te maken met de leeftijd waarop het dier wordt geslacht.
    Wij eten hier oudjes en daarom is ons vlees minder mals.

  9. Zwollywood zegt:

    Is dit nu een bijdrage in het kader van werelddierendag ? Het zou kunnen en als dát het geval is ga ik je linken…maar de vegetariërs zullen er mogelijk niet blij mee zijn.Reactie is geredigeerd

  10. rene scheffer zegt:

    Zwolly…
    Voordat ik door de dierenvrienden wordt aangevallen….Niet gedacht aan dierendag, althans niet gisteren om 23 u. Eerder wel en onze York kreeg extra worst. 4 oktober was toevallig. Na de vacantie moest ik eerst 3 Canarische blogs schrijven en toen Ossenhaas.

  11. Mo zegt:

    Ossenhaas vermomd als boeuf stroganoff…mmm
    Trouwens:
    "4,80 euro per ons. 100 gulden per kilo"
    heeft niemand dit nu opgemerkt???Reactie is geredigeerd

  12. Annelies zegt:

    Het allerbeste is "Kobe Beef" – uit Japan.
    Deze runderen krijgen speciaal eten en worden elke dag gemasseerd – nou jij weer ;-))

  13. Rene scheffer zegt:

    Sandra….ach een jonge Rabo deerne in Playa des Ingles.
    Cor…Inderdaad, taai; ik ga het diepvriesvlees maar eens proberen.
    Mephisto… lever vind ik eng en ik zal eens kijken bij de Marok. slager hier.
    KB…nou zeg, geen praatje bij de slager en hier wel! Nou ja…bij de die ene slager in V, dat kan ik me dan weer wel voorstellen.
    Antoine… prachtig om in een dergelijk land te kunnen verblijven.
    MD…ik zal gaan oppassen vor faux filet
    Eline…zie reactie bij Zwolly.
    Sjoukje…toch vreemd dat we juist hier oude beesten krijgen, in Nl is zo weinig ruimte.
    Mo…is echt zo bedoeld hoor, met die 4.80/100 zie je pas hoe duur het echt is.
    Annelies…wel van gehoord, Kobe, zal ik bestellen als voor me wordt betaald.Reactie is geredigeerd

  14. easy zegt:

    Ik weet niet hoe het komt, maar na deze bijdrage ben ik weer vaster overtuigd van mijn voornemen om vegetariër te worden.

  15. tempelman.volkskrantblog zegt:

    Bij ‘ossenhaas’ ook aan CO2 gedacht? 🙂

  16. Jochem zegt:

    Staat volgens mij een aantal keer een foute KG prijs in het artikel.
    Paar opmerkingen mbt tot Canarische Eilanden en EU vaste land. De Canarische eilanden kennen een ander invoerstelsel dan het EU vaste land. Vers vlees wordt per boot verscheept, komt zelden per vliegtuig. Deze schepen kunnen tot wel 11000 containers per keer meenemen. De invoerheffing van vers (Zuid-Amerikaans) vlees is 12,8% over de factuur + EUR 3,05 per KG. Op dit moment is de grootste ontbossing in Zuid-Amerika doordat wij in het Westen BIO brandstoffen willen hebben, Suikerriet en dergelijken worden daar massaal geplant ivm de winstgevenheid in het Westen. Ik zou zeggen eet smakelijk en koop eens een Ossenhaasje uit Brazil of Argentina. Verder is het interessant om te weten dat de prijs van Ossenhaas in de laatste 50 jaar bijna niet verandert is.

  17. Rene Scheffer zegt:

    Jochem…thanks voor goede info !

  18. Krijn zegt:

    Ossenhaas is duur vlees, hollandse haas is het beste dat er is, en natuurlijk supervers. Argentijnse of Braziliaanse ossenhaas wordt vervoerd, te diep gevroren waardoor het niet vers meer is. De leek proeft dat niet maar wanneer je een vers stuk ijssels rund neerlegt of een braziliaans stuk zie en proef je het verschil. Oude dieren zie je hier bijna niet, behalve dan soms in de supermarkten (diepgevroren) maar dan betaal je ook niet veel. Haal je vlees altijd bij de slager, dat is niet veel duurder dan de SM, en wel supervers.

  19. Rene Scheffer zegt:

    Krijn
    Bedankt voor de tips.
    Bij mijn slager is de ossenhaas 4,40 euro. Te duur voor ons m/v en kind. Wanneer vrouw en kind eens logeren gaan en ik alleen thuisben zal ik eens een mooi stuk van 2 ons kopen….

  20. Hugo Stephan Verbrugh zegt:

    Als ik op Google intik: Darwin pseudo religeus, mijn eigen blogtekst voor vandaag, kom ik op jouw verzamelde columns over ossenhaas …! Wat is hier gebeurd?

  21. Rene Scheffer zegt:

    HSV….Ik weet het niet. Doe geen trucjes, ga het ook eens proberen, dat zoeken. Ik denk er wel over om het Ossenhaasblog wat op te pimpen vanwege al die google zoekers.

  22. robert zegt:

    Las net bij reacties dat het vlees wat verscheept word (uit bv brazilie) bevroren onderweg is .(zei krijn)
    Maar naar mijn weten word het gewoon gekoeld vervoerd,is ook goedkoper als in een vriescel op het schip.zijn er mensen die het weten hoe het verscheept word.gr robert

  23. Truus zegt:

    “Bovendien vind ik genoemde vleessoorten bij uitstek iets voor stierig uitziende aannemers of directeuren van kleine ondernemingen met geld zat en zonder al te goede smaak.”

    Playa del ingles gaat ie dan heen. Betonnen toeristen gat. Het heeft ook wel wat tragisch, ruim een halve eeuw nodig hebben om eindelijk een goed stukje vlees te eten. Hopelijk heb er een beetje van kunnen genieten tussen 100.000 zuipende Britten, Hollanders en Duitsers. Met jouw smaak zit het wel goed ;).

Geef een reactie

